boiler koppeling hout en olie: kaart en diagram

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 12/02/11, 17:57

stoa schreef:2. De 50L is het volume van de verwarmingskern. De ECS is nog een andere 140L die door de verwarmingskern au bain-marie wordt verwarmd.

Deze 140 L dragen dus bij aan de traagheid van het stookoliesysteem

stoa schreef:4. Er mag geen thermosyfon op insertniveau zijn. Het inzetstuk is in de fabriek uitgerust met de verordende set.

De meeste aansluitsets hebben geen terugslagklep. Dit punt moet voor de zekerheid worden gecontroleerd, want als er een thermosifon is, zou het verlies aanzienlijk zijn.

stoa schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat pomp C een te hoog debiet geeft.

Op stand 1 zou het niet moeten. Pomp referenties?
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 13/02/11, 09:31

Bonjour à tous,

Wat ik niet prettig vind aan het bestaande werkingsprincipe is dat om bruikbaar te zijn, het water in de buffertank minimaal 70°C moet zijn. Aangezien de tank wordt geladen bij 80°C, is de bruikbare delta T° 10°C.
Het verbaast me dat niemand dit detail heeft opgemerkt, waardoor de bufferballon bijna onbruikbaar is (bij de limiet moet deze worden verwijderd als je in serie blijft)

Op mijn installatie (waar ik voldoening uit haal) leeg ik 's nachts de calorieën uit mijn buffertank (500L geladen op 60°C) volledig in het verwarmingscircuit (radiatoren).
In de vroege ochtend is het water in de tank (ongeveer) op kamertemperatuur en is de olieketel niet gestart.

Ik zou graag willen weten wat het principe is van de regeling van het verwarmingsgedeelte. Wat regelt circulatiepomp A van het radiatorcircuit?
Loopt hij constant? is de mengklep op de circuituitlaat gemotoriseerd.
Circulatiepomp A is niet genoeg, de juiste vraag is waarom? is het niet de doorgang door de ketel die de drukval vergroot? Als het nodig is om een ​​circulatiepomp toe te voegen voor de circulatie in de radiatoren, dan is dat zeker niet daar waar hij geplaatst is, maar in serie met A.

Wanneer dit deel is opgehelderd, kunnen we verder.
Het ECS-gedeelte is anders. Daar heb je een parallel opstelling met circulatiepomp of speciale sectorklep nodig (misschien is er een circulatiepomp ingebouwd in de ketel?).
De bedrijfsomstandigheden in de SWW-modus moeten worden geregeld door een thermostaat:
Als de T° van de buffertank > 70°C is, kan de stookolieketel en zijn tapwater worden "verwarmd".
Anders wordt de buffer alleen gebruikt voor verwarming en houdt de olieketel, inclusief warmwaterboiler, met zijn brander zijn temperatuur op peil.

A+

Gerald
0 x
stoa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 05/02/11, 13:00
x 1




par stoa » 13/02/11, 16:03

Hallo,

Een paar antwoorden:

De referenties van de pomp C: Altech CPS 180-4. Het geeft 0.8 m3/u bij snelheid 1 onder 2 bar (2 m hoogte) = ~14 l/min. Dat zou inderdaad betekenen dat 150L maar 10 min meegaat? Het verschil met pomp A is dat A bij hetzelfde debiet slechts een deel van het water in de ketel zou opnemen (via 3-wegklep), het andere deel komt uit de retourrecycling. Als pomp C duwt, duwt hij met 14 l/min, of er nu een klep is of niet.

Circulatiepomp A draait continu.

De 3-wegklep is niet gemotoriseerd. Ik heb het handmatig ingesteld volgens de T buiten. Het kost niet veel moeite. Pomp A was niet krachtig genoeg om de circulatie te verzekeren in de aanwezigheid van een ballon. Ik zou het kunnen proberen met een krachtigere pomp A en zonder pomp C. Klopt dat? Loop ik niet het risico dat wanneer de ballon leeg is, de nieuwe pomp te snel groeit in vergelijking met de olieketel alleen en dat ik meer stookolie zou verbruiken?

Arthur
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 13/02/11, 17:59

Iets meer dan 10°, omdat het 80°-(C grenstemperatuur) is. Maar dit is inderdaad een nadeel van serieschakelingen. U kunt een beetje besparen door C af te snijden en de klep slechts 51° te kantelen, net voordat de ketel ontsteekt.
0 x
stoa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 05/02/11, 13:00
x 1




par stoa » 13/02/11, 19:53

Philippe, ik begreep je laatste opmerking niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 13/02/11, 21:59

Bonsoir,

Het verschil met pomp A is dat A bij hetzelfde debiet slechts een deel van het water in de ketel zou opnemen (via 3-wegklep), het andere deel komt uit de retourrecycling. Als pomp C duwt, duwt hij met 14 l/min, of er nu een klep is of niet.


En ja, het toevoegen van een circulatiepomp brengt de stromen stroomopwaarts en stroomafwaarts van de mengklep volledig uit balans.
Circulatiepomp C maakt het debiet uit de buffertank te hoog voor de algehele thermische balans van de installatie.

Circulatiepomp A draait continu.
De 3-wegklep is niet gemotoriseerd. Ik pas het handmatig aan volgens de T buiten


Handmatige verstelling van de mengkraan OK, ik ook.
Aan de andere kant zou de circulatiepomp in het radiatorcircuit normaal gesproken moeten stoppen wanneer de behoefte aan verwarming nul is.
Vandaar mijn kamerthermostaat in circulatoruitschakeling, weergegeven op mijn diagram. Als de tekening continu is, of het nu in de ketel of in de ballon is, oververhitten de calorieën de omgevingslucht onnodig.
Het is eenvoudig, maar met een oliegestookte ketel (die zijn T° constant houdt) en een buffervat, is dit de manier van regelen die moet worden gekozen.
Nu is het aan jou om te kiezen of je een gascentrale wilt of besparen op verwarming.

A+

Gerald
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 14/02/11, 15:23

stoa schreef:Philippe, ik begreep je laatste opmerking niet.

Welnu, de ketelthermostaat schakelt in bij 70° en schakelt uit bij 51°, net voordat de ketel inschakelt. Hij moet nog te verstellen zijn...

Voor de reg zou je de rest moeten weten:
thermostaten op alle radiatoren of 1 radiator zonder?
buitensensor?
Dag-nacht programmering?
0 x
stoa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 05/02/11, 13:00
x 1




par stoa » 14/02/11, 20:14

Philippe, ik heb nog steeds niet begrepen over welke thermostaat je het hebt.
Anders is er 1 radiator zonder thermostaten; er is geen externe sensor of dag/nacht programmering.

Arthur
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 14/02/11, 21:31

Bonsoir,

Arthur,
Philippe wil het hebben over de thermostaat die de klep V2 activeert (tank/stookoliesector) en die de circulatiepomp C start.

Ik heb erop gewezen dat vanwege deze thermostaat het overschakelen van de ene verwarmingsmodus naar de andere wordt bepaald door een zeer klein temperatuurverschil.
Buffertank geladen op 80°C, zodra we er een paar calorieën uit halen, koelt hij af naar 70° en daar gaan we alweer terug naar de olieketel.
Kortom, de buffertank wordt onderbenut en genereert bovendien veel meer verliezen door heet dan lauw te zijn.

Je radiatoren hebben thermostatische kranen, dat is al meer informatie.

A+

Gerald
0 x
stoa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 05/02/11, 13:00
x 1




par stoa » 16/02/11, 19:38

Bonsoir,

Sterker nog, ik zou graag het water tussen de buffertank en de ketel willen kunnen sturen tot bijvoorbeeld 45C. Zodra dit water warmer is dan de retour van de radiatoren (~30C) zou het toch interessant moeten zijn?

Arthur
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 416-gasten