Een zolder koelen bij warm weer

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6987
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2911

Een zolder koelen bij warm weer




par gegyx » 20/05/22, 00:51

Een zolder koelen bij warm weer

Ik zit in een gewoon huis met een schuin dubbel dak, alleen bedekt met vezelcementleien, die al 53 jaar altijd waterdicht zijn.
Geen isolatie onder het frame.
20cm glaswol boven de woonvloer.

Dus een grote zolder, vol tot barstensvol, met lijvige voorwerpen oordeelkundig op de spanten geplaatst.
In de zomers hebben we last van de hitte als het overdag toeslaat.
In feite wordt de zolder met zijn buffertraagheid van de bazaar een broodoven...
En 's nachts is het pijnlijk.
**
Er wordt geen rekening gehouden met het groendak.
**
Ik had er meer dan 30 jaar geleden over nagedacht om het op een originele manier (naar mijn mening) te verhelpen, zonder het ooit te doen omdat ik altijd op zoek was naar de beste manier om het te bereiken.
**
Het is gewoon een kwestie van het buitendak bevochtigen, door variabele intermezzo's volgens de temperatuur onder het dak, en alleen om een ​​35° 's nachts in de "bewoonbare" / :schok:
Op een discrete manier, dat wil zeggen niet demonstratief, in de nodige proportie.
Geen kwestie van er een tourniquet plaatsen.
Evenmin om elke 7 minuten water uit de grond te sproeien op een dak dat 20 m hoger is (twee niveaus lager).

Ik zat te denken aan het installeren van een pijp met kleine gaatjes van 1 mm om de 1 cm, bijv.
Net ter hoogte van het dak geplaatst om de 2 hellingen met gaten onder een hoek van 70° te bewateren.
Dus het zal op de hellingen stromen, totdat het hele oppervlak nat is, dan stoppen op pauze.
En verdamping zal zijn werk doen om het oppervlak af te koelen.

Ik beweer niet het huis zo te koelen, alleen te voorkomen dat de zolder oververhit raakt als een broodoven, tijdens “hittegolven”.
Water is geen probleem aangezien ik een regenwatertank heb.

Natuurlijk zullen we kritiek hebben op het waterverbruik, maar het is gewoon om te kunnen slapen in een kamer op minder dan 30°.
We hadden net een week, wat me aan dit probleem deed denken, terugkerend in de zomer en minder draaglijk met de leeftijd.
Ik denk dat deze “verspilling” voor uitzicht naar buiten (en toch zo handig voor ons) veel minder is dan een airco unit kopen en de hele dag van stroom voorzien… Het is duidelijk.
**
Voor de realisatie dacht ik aan een koperen leiding (ruim 13m), zodat deze permanent blijft, maar corrosie en kopergroen op de gaten? (Het is nog steeds nuttig voor mossen, maar hey, het gaat al een halve eeuw goed)

Maar ik vrees voor de verzwakking van de stroom voor de verre gaten.
Ik stel me voor dat in plaats van het op 2 plaatsen te voeren, alleen een waterinlaat in het midden van de 13m moet worden gemaakt.
Op 6,5 m zou de stroom correct blijven?
***
Wat denk je?
En technische adviezen en adviezen van deskundige doe-het-zelvers.
Op het type pijp.
Als we er niet liever één op elke helling zouden zetten om het leven niet te storen, voor de hoek van de gaten.
En om een ​​eventuele aanpassing te vermijden, omdat mijn mobiliteit op het dak er niet echt meer is, om me er stevig in te laten lopen.
Hierdoor zouden ze onafhankelijk kunnen worden aangedreven. Omdat de oost-west hellingen alleen in het midden van de dag samen worden blootgesteld.
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13713
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Zolder koelen bij warm weer




par izentrop » 20/05/22, 01:51

gegyx schreef:20cm glaswol boven de woonvloer.
Dus een grote zolder, vol tot barstensvol, met lijvige voorwerpen oordeelkundig op de spanten geplaatst.
Zit de glaswol boven het verlaagde plafond of tussen bastaings? en wat voor vloer op zolder?

Ik denk aan koudebruggen en is de isolatie niet voldoende luchtdicht?

Als het dak in goede staat is, is er de goedkope oplossing van een (extra) isolatie onder de helling van de zolder met hangers en bont, regenscherm en luchtdichte folie aan de onderzijde.
Ik had het geluk toen ik dit in 2005 deed dat de kosten van de isolatie nog van de belastingen werden afgetrokken, zonder tussenkomst van een vakman.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zolder koelen bij warm weer




par Ahmed » 20/05/22, 08:09

Het aanbrengen van natuurlijke ventilatie (indien mogelijk) onder dit dak zou de temperatuurstijging beperken...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Zolder koelen bij warm weer




par humus » 20/05/22, 09:02

Ik weet niet wat het waard is, ik heb een beetje hetzelfde probleem (zonder de rommel op zolder) : Mrgreen: ) en ik dacht erover om wat reflecterende isolatie op de hellingen te plaatsen om de straling van de tegels tegen te houden, en isolatiedikte toe te voegen aan de zoldervloer.
Dit alles is interessant in zomer en winter.

Ahmed's idee van ventilatie lijkt mij drie interessant ook, ik had het mechanisch gezien. een ventilator verbruikt 60W.
Het behandelt tenminste de noodsituatie. Nu heb je een goede opening nodig voor frisse lucht, die ik niet heb. : Roll:
De evacuatie gebeurt door de tegels, maar het beste zou een opening tegenover de aankomst zijn.
En daarnaast misschien is een fribro dak luchtdichter?

Een diameter van 10cm zelfs met een ventilator lijkt onvoldoende voor een zolder en dat is alles wat ik op dit moment heb.



Een andere tip om oververhitting te voorkomen, is om hot topics op . te vermijden forum ! : Lol:
Dernière édition par humus de 20 / 05 / 22, 09: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zolder koelen bij warm weer




par Ahmed » 20/05/22, 09:10

humus, je hebt een vervelende shell gemaakt! : Mrgreen:
Ja, naar mijn idee zouden er grote tegenover elkaar liggende openingen nodig zijn om voldoende luchtstroom te creëren... Idealiter openingen in de lagere delen en andere in de hogere delen om een ​​convectieve stroming te behouden. Dit zou echter alleen relevant zijn tijdens het hete seizoen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Zolder koelen bij warm weer




par humus » 20/05/22, 09:14

Het is beter ? : Lol: (Ik heb de tijd genomen om te vinden : Lol: )
Vertrouw niet blindelings op machines (spellingcontrole) : Wink: )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Zolder koelen bij warm weer




par Christophe » 20/05/22, 09:16

Dunne isolatoren werken vrij goed tegen IR-straling... een simpele overlevingsdeken is voldoende!
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6987
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2911

Re: Zolder koelen bij warm weer




par gegyx » 20/05/22, 10:51

En zo niet het schot van de gratis vloot om het dak te bevochtigen? :D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Zolder koelen bij warm weer




par Christophe » 20/05/22, 10:57

Het zal werken, maar in het gebouw is het altijd beter om een ​​passieve oplossing te verkiezen dan een actieve...

Anders, bin zonnepanelen installeren (PV of thermisch) ... het zal uw dak koelen!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13713
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Zolder koelen bij warm weer




par izentrop » 20/05/22, 11:04

Christophe schreef:Dunne isolatoren werken vrij goed tegen IR-straling... een simpele overlevingsdeken is voldoende!
Ja, want de isolatie zal gestreken moeten worden, vooral in de zomer. U kunt gewoon rekenen op de dampremmende kant. Pas op voor condensatie op de frames in de winter. https://conseils-thermiques.org/contenu ... _mince.php
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 440-gasten