Easypell ketelaanpassing

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Phil31
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 10/12/18, 09:17

Re: Easypell ketelinstelling




par Phil31 » 10/12/18, 10:28

Hallo iedereen

Ik heb problemen met het aanpassen van de temperatuur van mijn easypel-ketel. Iemand zou het kunnen uitleggen:
De hysterese, de compensatie op de elektronische doos en de compensatie op de thermostaat van so.de interieur.
Merci.
0 x
Thomas80
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 04/12/18, 08:13

Re: Easypell ketelinstelling




par Thomas80 » 11/12/18, 23:28

Sorry, ik ben niet deskundig genoeg om dit aan u uit te leggen.
Ik heb een beetje dezelfde vragen. Nadat ik eindelijk mijn vaste punt heb gevonden, vraag ik me af of ik de compensatie van de kamerthermostaat moet resetten of dat ik deze op 0 moet laten staan. Heeft deze compensatie zin en zo ja, welke?

Dank u bij voorbaat
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Easypell ketelinstelling




par Pilpoill » 12/12/18, 07:39

@Thomas80: Zolang je op zoek bent naar je waterwet, moet je de vergoeding op 0 laten staan.

Didier zal het beter kunnen uitleggen dan ik, maar zodra de waterwet is gevonden, zorgt de compensatie ervoor dat de ketel de temperatuur corrigeert die naar je verwarmingscircuit wordt gestuurd in het geval het te warm wordt (zon, open haard, vrienden) of te koud .
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13645
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Easypell ketelinstelling




par izentrop » 12/12/18, 08:45

Als ik het goed begrijp geeft deze compensatie op 0 aan dat de kamerthermostaat niet geactiveerd is.
Het is inderdaad de waterwet die in de eerste plaats moet worden geregeld.
We beginnen een beetje koude periode, -2 vanmorgen, - 5 aangekondigd op zaterdag bij mij thuis, het wordt tijd om te controleren of het goed geregeld is. De ingestelde temperatuur moet stijgen, terwijl de binnentemperatuur niet te veel mag veranderen, anders corrigeert u de curve. http://www.alec-nancy.fr/wp-content/upl ... fe-web.pdf
Met radiatoren kan het buiten 50° bij -10 zijn, het hangt allemaal af van de grootte en de verliezen.
0 x
Thomas80
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 04/12/18, 08:13

Re: Easypell ketelinstelling




par Thomas80 » 12/12/18, 13:44

Oké, bedankt Pilpoill.
Ik denk dat ik mijn instellingen voor waterwetgeving heb voltooid. Eindelijk zal ik me aanpassen in periodes van meer intense kou.

@izentrop: ja het is noodzakelijk om eerst de waterwet te regelen en de compensatie goed te besteden aan 0 (niet zoals ik : Cheesy: )
0 x
Phil31
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 10/12/18, 09:17

Re: Easypell ketelinstelling




par Phil31 » 14/12/18, 15:14

Bedankt voor de info, ik zal je advies voor de instellingen opvolgen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Easypell ketelinstelling




par Did67 » 14/12/18, 16:22

Thomas80 schreef:Sorry, ik ben niet deskundig genoeg om dit aan u uit te leggen.
Ik heb een beetje dezelfde vragen. Nadat ik eindelijk mijn vaste punt heb gevonden, vraag ik me af of ik de compensatie van de kamerthermostaat moet resetten of dat ik deze op 0 moet laten staan. Heeft deze compensatie zin en zo ja, welke?

Dank u bij voorbaat


Ja, als de instellingen eenmaal klaar zijn, weet de regeling de aanvoertemperatuur van het water in het circuit te verhogen zodat de binnentemperatuur stabiel blijft, voor uw huis [elk huis "lekt" anders, als u bedenkt dat verwarming bestaat uit ter compensatie van het verlies aan calorieën door de kou buiten).

We plaatsen dan de ruimtevoeler terug, als die er is (omdat klimaatregeling door buitenvoeler de verwarming kan regelen zonder binnenvoeler als deze goed is afgesteld), omdat in sommige gevallen deze mechanische manier om lekkages te compenseren enigszins verkeerd kan zijn:

a) het is erg mooi weer buiten; je hebt erkers; de zon verwarmt de ruimte maar de buitensensor (geplaatst aan de noordzijde) merkt hier niets van; daarom stuurt de verordening calorieën alsof deze bijdragen er niet waren

b) u kookt een kalkoen in een oven van 3 W; deze warmte wordt in huis afgevoerd: de buitenvoeler weet er niets van

c) dan ontvang je 12 vrienden, elk dissipeert 100 W; de buitensensor weet het niet...

In al deze gevallen merkt de ruimtevoeler dat het te warm is, en corrigeert via een "feedback" lus de berekening van de regeling; de aanvoertemperatuur wordt verlaagd; dus besparingen.

Omgekeerd, in niet-BBC-huizen, die niet erg luchtdicht zijn, zorgt een koude wind voor luchtlekken, waardoor het meer afkoelt dan berekend door de regelgeving. Het zou kouder zijn. Muren die nat zijn van de regen zijn een andere (niet-thermische) factor die een groter warmteverlies veroorzaakt dan door de sonde wordt gedetecteerd. In deze gevallen detecteert de ruimtevoeler het verschil en corrigeert naar boven. Het zal meer verbruiken, maar de gewenste temperatuur zal min of meer worden bereikt.
0 x
Thomas80
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 04/12/18, 08:13

Re: Easypell ketelinstelling




par Thomas80 » 19/12/18, 21:08

Oké bedankt voor de zeer duidelijke uitleg Did 67. Ik denk dat ik het begrepen heb.

Mijn instellingen voor de waterwet zijn klaar (later een paar aanpassingen bij erg koud weer).
Aan de andere kant merk ik dat mijn pelletverbruik erg hoog is in vergelijking met mijn brandstofverbruik voorheen.

In een jaar tijd heb ik ongeveer 2300 L brandstof verbruikt (met SWW-productie). Als we kijken naar de energiebijdragen van brandstof en pellets, hebben we de equivalentie tussen 1L brandstof voor ongeveer 2 kg pellets (1 L brandstof ongeveer 10 kWh en 1 kg pellets 5 kWh).
Ik had mijn pelletverbruik dus geschat op 2300 * 2 = 4600 kg (wetende dat mijn ketel geen warm water meer produceert).

Voordat ik mijn waterwet aanpaste, verbruikte ik ongeveer 180 kg pellets per week bij buitentemperaturen van 8-10°C. Als we bedenken dat ik minimaal zo'n 33 weken stook (van eind oktober tot begin mei) en dat het de hele winter 8-10°C is, geeft dat een verbruik van 180 * 33 = 5 kg. Ik zeg tegen mezelf dat door mijn waterwet aan te passen het wel naar beneden gaat maar ook na de aanpassingen zit ik op een verbruik van 940 kg per week (vorige week was het tussen de 230 en 0°C). Dat baart me genoeg zorgen.

Ik belde mijn verwarmingsmonteur die niet begrijpt waarom en volgens hem is het geen verbrandingsprobleem omdat de as normaal is (geen klinker,...). En hij vertrekt.

Ik probeer erachter te komen waarom, maar ik ben een beetje de weg kwijt.
Ik vind dat de ketel nogal vaak aanslaat (zonder dat ik je precies kan vertellen hoeveel keer op een dag).

Ik heb gietijzeren (begane grond) en stalen (1e) radiatoren en geen vloerverwarming dus als ik warmer water stuur zullen de radiatoren de ruimte sneller opwarmen en gaat de cv-ketel minder draaien? heb ik al over gelezen forum dat je om je verbruik te verlagen je starttemperatuur zoveel mogelijk moet verlagen, maar ik geef toe dat ik niet zo goed weet wat ik moet proberen. : Roll:

Merci pour vos réponses.
Zich bewust van de moeilijkheid van mijn vraag zonder de installatie perfect te kennen, zou ik uiteraard al uw vragen beantwoorden. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Easypell ketelinstelling




par Did67 » 20/12/18, 09:00

We moeten ons geen illusies maken over de "manoeuvreerruimte" gekoppeld aan een optimalisatie van de instellingen. Dit verandert de situatie niet fundamenteel! Zelfs als een slecht aangepaste curve kan leiden tot een interne temperatuur die veel hoger is dan het instelpunt bij zeer koud weer - en dan, inderdaad, de lekken versnellen! Maar dat kun je je voorstellen als je 23° bij - 5° buiten hebt. Daar kun je 20% verliezen!

Verbruik hangt in de eerste plaats samen met het verlies van calorieën uit huis. Het hangt vooral af van factoren: oppervlakken, isolatie, gewenste temperatuur... Allemaal afhankelijk van de buitentemperatuur. En de winters volgen elkaar op maar zijn totaal niet hetzelfde! Vergelijk de ene winter niet met het gemiddelde van de andere - het kan 50% verschillen. En nog minder het ene "einde" van de winter naar het andere.

Wat u kunt doen, en wat al veel representatiever is, is de verhouding "verbruik / DJU" vergelijken (de DJU is een klimaatparameter die u wordt gegeven door bepaalde weersites, en die ruwweg de "vraag naar calorieën" meet in afhankelijk over de temperaturen; u kunt een kijkje nemen op het dichtstbijzijnde station).

In principe volgt het verbruik de DJU.

Als je dan tussen beide systemen flink afwijkt van de verhouding 1 l/2 kg, is er een probleem. Let ook op de kwaliteit van uw pellets. Zeer droog naaldhout bereikt 5 kWh/kg. Hardhout nr. En het daalt als de luchtvochtigheid stijgt. De Din+- of A1-norm garandeert, zonder verdere toelichting, “slechts” 4,6 kWh/kg (zelfs als contractueel, door etikettering/display, veel fabrikanten 5 kWh/kg aangeven).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Easypell ketelinstelling




par Philippe Schutt » 26/12/18, 15:32

eind oktober tot begin mei, d.w.z. de maanden november, december, januari, februari, maart, april. Dus 6 maanden.
er zijn 13 weken per trimester, dus 26 weken.
180x26=4680kg
We kunnen nog steeds zeggen dat april maar een halve maand is, maar misschien stookt u al in oktober, wat ook een halve maand is.
De een in de ander, er is hoop :)

Wat moest je als voet van de helling en als coëf zetten?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 293-gasten