Houtketel: nieuwe ECS installatie diagram en pc's

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 16:56

Nou, FC en Jean, jullie lijken gelijk te willen hebben: oké, een grote tampon is shit...dus ik moet hem afvuren en terug in 100% stookolie doen? Wat wil ik je nog meer vertellen?

Oh, als ik je mag vertellen: we vergelijken onze milieuvriendelijke rekeningen wanneer je maar wilt... in euro's en CO2...

Wat mij verbaast is dat, voor zover ik weet, geen van jullie twee is uitgerust met zonne-energie... maar aan de andere kant weet jij beter hoe het werkt dan degenen die het hebben... Het stoort je niet, alleen een beetje?

Cuicui is, denk ik, de enige die ons systeem kan beoordelen, omdat hij de enige is die een soortgelijk systeem heeft en van wat ik me herinner was hij verbaasd over de prestaties van onze buffer vergeleken met de zijne...

Het is duidelijk dat zonne-energie in de winter minder goed werkt, vandaar het nut om te weten hoe je energie kunt opslaan... in een grote tank...

Uiteraard zijn er ook verbeteringen mogelijk, maar met een kleine tank zouden we 2 dagen warm water hebben... dit is het geval bij Cuicui waarvan de 30m² tegenwoordig niet meer gebruikt wordt...

Ideaal zou dus 1 kleine SWW-tank en een grotere reserve zijn...met voorrang op de bal. Ik heb erover nagedacht en misschien ga ik de brandstoftank op deze manier recyclen.

Ons systeem is een PSI als je wilt: Indirect Solar Floor.

ps: fc89 de DEOM heeft niet en zal nooit het vermogen hebben dat nodig is om de buffer op temperatuur te houden... en hout is niet gratis...

herhalingen: wat betreft de comforttemperatuur is het erg subjectief, een meisje kan ze stremmen op 19°C...
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 11/01/08, 17:54

Christophe, waarom ben je boos?

Wij geven eenvoudigweg meningen; we zeggen niet dat we gelijk hebben.

Cuicui heeft geen buffer omdat zijn zwembad in december op 7 of 8° stond geloof ik.

Ik heb nooit gezegd dat uw systeem niet goed was, maar we kunnen sceptisch zijn over de opslag in dit zeer grote volume en het temperatuurverlies tijdens periodes van afwezigheid van zonlicht.

Laten we het niet over mij hebben, ik heb een gasboiler, maar een zeer goed geïsoleerd huis. Ik ben niet van jouw leeftijd en ik heb geen zin om meerdere keren per dag een houtketel te laden. Tot nu toe bevalt het gas mij goed. voor de volgende keer dat we zullen zien, volg ik de evolutie voor pellets of andere.
Voor de sensoren zal het komen. Alles op zijn tijd; maar het staat vast dat ik zelfs onder vacuüm geen wonder zal verrichten met 6 m2 aan sensoren. Ik heb niet de oppervlakte of dakhelling om x tientallen m2 aan sensoren te huisvesten.

Aan de andere kant herinner ik me de door hemzelf gemaakte installatie van fc89 (foto's gezien vanaf de achterkant van zijn schoorsteen met warmteterugwinning in de haard + verdeler naar de vloerverwarmingscircuits), het is niet van amateurisme; hij kent zijn werk goed. Een gigolo kunnen we hem niet noemen.

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel hout (en brandstof?) hij per winter verbruikt voor verwarming.

Cuicui
zei eenvoudigweg dat hij met hout aan het verwarmen was en dat zijn sensoren eenvoudigweg gebruikt werden om warm water te produceren.

Wat betreft uw reserve van 70 m3, u gebruikt deze zoals u wilt. Jij bent de enige met zo'n stempel. Ik heb dit in geen enkel artikel gezien of forum op zonne-installaties.

Kent u nog anderen in België bijvoorbeeld?

Waar ik van droomde was dat ik de in de zomer geproduceerde warmte kon opslaan om deze in de winter opnieuw te gebruiken, maar het water zou dan naar grote diepten gestuurd moeten worden!!!! : Mrgreen:

Jammer dat niemand anders zijn mening komt geven over uw installatie. Zonder ons heb je geen tegenstanders. Het is nog steeds goed om ideeën uit te wisselen;.

Bedankt aan fc89, ik heb geleerd waar mijn GIANOLA-homogenisatiefles voor is en hoe deze werkt; Het kan geen kwaad om 20 jaar na de installatie te hebben geleerd hoe het werkt.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 18:15

jean63 schreef:Christophe, waarom ben je boos?


Ben ik boos? Ugh nee, je weet dat ik nog veel bozer kan worden dan dat...

jean63 schreef:Cuicui heeft geen buffer omdat zijn zwembad in december op 7 of 8° stond geloof ik.


Ik zie niet echt het verband tussen zijn zwembad en een tampon...?
Voor zover ik weet gebruikt Cuicui zijn zwembad niet als buffer... toch?

jean63 schreef:Ik heb nooit gezegd dat uw systeem niet goed was, maar we kunnen sceptisch zijn over de opslag in dit zeer grote volume en het temperatuurverlies tijdens periodes van afwezigheid van zonlicht.


Maar het verlies zal veel erger zijn, of beter gezegd, de autonomie zal veel lager zijn op een KLEIN volume... dat is wat ik je probeer duidelijk te maken... maar de stijging van de T° zou ook veel sneller zijn. het nut van een dubbele ballon, een kleine en een grote...

jean63 schreef:Aan de andere kant herinner ik me de door hemzelf gemaakte installatie van fc89 (foto's gezien vanaf de achterkant van zijn schoorsteen met warmteterugwinning in de haard + verdeler naar de vloerverwarmingscircuits), het is niet van amateurisme; hij kent zijn werk goed. Een gigolo kunnen we hem niet noemen.


Ik noemde hem niet grappig, ik zei dat hij geen zonnestelsel had... maar laten we verder gaan...

jean63 schreef:Wat betreft uw reserve van 70 m3, u gebruikt deze zoals u wilt. Jij bent de enige met zo'n stempel. Ik heb dit in geen enkel artikel gezien of forum op zonne-installaties.

Kent u nog anderen in België bijvoorbeeld?


Geen idee, ik denk dat er in Frankrijk niet meer dan 10 van zulke huizen mogen zijn...

jean63 schreef:Waar ik van droomde was dat ik de in de zomer geproduceerde warmte kon opslaan om deze in de winter opnieuw te gebruiken, maar het water zou dan naar grote diepten gestuurd moeten worden!!!! : Mrgreen:


Nou ja, het was waarschijnlijk het idee van de architect die de plannen maakte... alleen was het niet genoeg want in feite is de olieketel achteraf toegevoegd, die is duidelijk zichtbaar...

Wat je nu moet weten is dat a) de zomer slecht was b) ik de buffer heb geoptimaliseerd, er waren nog steeds enkele ernstige verliezen (zie de hydraulische mortel die ik heb gemaakt...).

Ik hoop dus dat 2008 beter zal zijn.

Oh ook, we zijn pas eind april begonnen met het zonnestelsel. Het kan ook de resultaten van deze winter beïnvloeden, aangezien maart en april nog ontbreken, wat zeer zonnige maanden kunnen zijn!

Anders kunnen we ons voor uw idee een ander buffersysteem voorstellen: het gebruikt de grond onder het huis... maar dit vergt veel meer substantiële middelen dan een behuizing en een verdomde warmtepomp (en in het geval van een lekkage van de wisselaar het systeem is dood en onherstelbaar, tenzij je molvrienden hebt...)....

Goed weekend!
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 19:49

Bonsoir,

Om Jean63 te antwoorden: ik verwarm 155 m² plus een garage van 30 m² met 15 kubieke meter hout en 250 liter stookolie per jaar, en geen enkele kamer is koud.
Christophe, ik zal je niets meer vertellen omdat je blijkbaar altijd gelijk hebt..., behalve één ding als ik je uitrusting niet heb, anderen en ikzelf hebben misschien de vaardigheden om het te beoordelen (ook al zijn het maar intellectuelen) .
Chao!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 22:42

Het heeft geen zin om het zo op te vatten fc89...

Het is geen kwestie van gelijk hebben of niet, maar het is een kwestie van weten waar we het over hebben en het voorstellen van realistische verbeteringen en veranderingen.. Zeggen dat het nodig is om 3 of 4 driewegkleppen te plaatsen (tegen welke prijs??) zonder precies te zeggen waar maar vooral pkoi, het voegt niet veel toe aan de discussie... Een niet-gemotoriseerde driewegklep is onzin wat omdat er nog maar 3 (zie 3) kogelkranen over zijn...

Bovendien, over oordeel gesproken, Ik denk dat je dat had gedaan, en jij FC89, vooral omdat je bijzonder goed lijkt in verwarmen, allemaal mijn eerste diagram hebben geanalyseerd voordat ik begon met bewerken en NIEMAND van u noemde het tamelijk ernstige probleem van interne corrosie van de wisselaar bij omgekeerde montage.

Ik heb een fout gemaakt, ik heb de verantwoordelijkheid op me genomen en het aangepast en ik hoop dat mijn fout anderen ervan zal weerhouden het te doen...

Het was maar een voorbeeld dat je in de techniek altijd een beetje nederigheid moet bewaren...
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 12/01/08, 00:31

Ik kan je dit niet laten zeggen:
Het is geen kwestie van gelijk hebben of niet, maar het is een kwestie van weten waar we het over hebben en het voorstellen van realistische verbeteringen en veranderingen.

Kijk goed naar de releasedata van jouw plan en die van mijn bericht.
https://www.econologie.com/forums/post61198.html#61198
Je bent kort van geheugen, jongeman.

Wanneer je zegt:
NIEMAND van u noemde het tamelijk ernstige probleem van interne corrosie van de wisselaar bij omgekeerde montage.


Heb je het over dit:
https://www.econologie.com/forums/post64445.html#64445
Je hebt niets ontdekt, opnieuw heb je hulp gekregen. : Mrgreen:
Vooral omdat het bij de eerste montage geen corrosieprobleem was gezien de lage hoeveelheid huishoudelijk water in het tapwater, maar een probleem met de wisselaar.
En dat:
Het was maar een voorbeeld dat je in de techniek altijd een beetje nederigheid moet bewaren...

Je hebt geen gebrek aan lucht, niets houdt je tegen :?

Je hoeft mensen die je willen helpen niet te veroordelen.
Goedenavond lieve vriend.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 12/01/08, 07:56

Ik weet het niet, maar ik wist dat je het zo zou opvatten... : Cheesy:

fc89 schreef:Kijk goed naar de releasedata van jouw plan en die van mijn bericht.
https://www.econologie.com/forums/post61198.html#61198
Je bent kort van geheugen, jongeman.


Ik herinner me dit diagram heel goed (het is het enige voorgestelde alternatief en ik dank u). Alleen hier is de prijs van 4 gemotoriseerde en geregelde 4-wegkleppen. Het was mijn totale budget... en uw plan. Dat gebeurde niet. werken überhaupt met mijn bestaande systeem: ik sprak bijvoorbeeld nooit over een hout/brandstofketel maar over een olie EN een houtketel.

De 2 zitten overigens niet in dezelfde kamer...

fc89 schreef:Wanneer je zegt:
NIEMAND van u noemde het tamelijk ernstige probleem van interne corrosie van de wisselaar bij omgekeerde montage.


Heb je het over dit:
https://www.econologie.com/forums/post64445.html#64445
Je hebt niets ontdekt, opnieuw heb je hulp gekregen. : Mrgreen:


Hoe moet ik deze opmerking opvatten? Is het zonde om advies en hulp te krijgen? Dus ja, ik geef toe, in tegenstelling tot sommigen, dat ik niet alles weet...

Dus ik heb duidelijk hulp gekregen, maar niet van JOU...

Wederzijdse hulp is niet de basis van een forum?

fc89 schreef:Vooral omdat het bij de eerste montage geen corrosieprobleem was gezien de lage hoeveelheid huishoudelijk water in het tapwater, maar een probleem met de wisselaar.


Opnieuw lijkt u de vergadering beter te kennen dan ik door zonder enige angst te beweren: "het is geen corrosieprobleem"... en nogmaals, wat wilt u dat ik hierop antwoord?

Het waren de 2, mijn liefste: probleem met de warmtewisselaar (aanzienlijke temperatuurvariatie) en corrosie. Kortom, laten we gaan, het is nu opgelost...

fc89 schreef:Je hoeft mensen die je willen helpen niet te veroordelen.
Goedenavond lieve vriend.


Ik veroordeel niemand, alleen dat iedereen het bij het verkeerde eind kan hebben... in dit geval had je het mis wat betreft het probleem van het omgekeerd bewerken... maar ik ook, als dat je geruststelt...

ps: dit soort berichten interesseert eigenlijk niemand...behalve jij en ik (en dan nog eens...) en ik denk dat we net zo koppig zijn als elkaar, dus... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 12/01/08, 11:58

Ik veroordeel niemand, alleen dat iedereen het bij het verkeerde eind kan hebben... in dit geval had je het mis wat betreft het probleem van het omgekeerd bewerken... maar ik ook, als dat je geruststelt...

Ik vind je daar een beetje hard.

Niemand heeft het idee om een ​​omgekeerde bewerking uit te voeren. Je hebt geluk gehad dat je loodgieter je heeft gewaarschuwd, maar neem het niemand kwalijk dat hij je niet heeft gewaarschuwd. Niemand hierover forum behalve FC89 en ik kwamen om je bewerking te bespreken.

Het is jammer dat dit onderwerp zo snel controversieel wordt.

Het beste is om er niet meer over te praten en ons op de hoogte te houden van de resultaten....het zal veel mensen niet meer interesseren..
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 12/01/08, 12:00

Nou, hij is ook hard voor mij...

Ja, laten we verder gaan, het is echt energieverspilling, deze controverses over wie gelijk heeft en wie ongelijk!

De 2e montage werkt sowieso veel beter dus stop alstublieft met deze steriele controverse.

Het belangrijkste is om vooruit te komen door een betrouwbare en duurzame montage te maken en uit te zenden! Dat is het enige dat telt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

massa van een grote zak pellets




par Christophe » 11/02/08, 10:14

Christophe schreef:Beeld
Beeld


Ter informatie: ik heb zojuist de massa van een grote zak geschat 370 kg.

Volume bigbag: ongeveer 850 L.

Geschatte dichtheid van een briket: 940 kg/m3.
Een big bag “zonder vacuüm” zou dus 800 kg wegen.

Een dergelijk verschil wordt verklaard door de leegte tussen de briketten.

We hebben dus bijna 54% “leeg” in een grote zak briketten.
(we zijn dus heel ver verwijderd van de 6 tot 700 kg die ik me had voorgesteld...).

Hoe groter de deeltjesgrootte, hoe meer leegte er is (logisch).

Dus voor gestandaardiseerde pellets (zie https://www.econologie.com/proprietes-de ... -3623.html dichtheid van de pellet en bulkdichtheid) hebben we ongeveer 45% vacuüm wat al veel is gezien het grootteverschil tussen de 2!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 298-gasten