Houtketel: nieuwe ECS installatie diagram en pc's

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 08:50

Hallo,

Christophe, na zorgvuldige bestudering van uw installatie, is dit wat ik denk:
U beschikt over alle elementen om zuinig en tot op zekere hoogte ecologisch te verwarmen.
Maar ja, er is een "maar", uw installatie is niet de beste, te veel kleppen, verwarmingsmanagement dat alleen u regelt, onvoldoende leidingdiameter, slecht buffermanagement.
Ik zal je een vergelijking geven:
Na de definitieve stopzetting van een defecte compressor van 250 m3/u, moest ik de 500 m3/u starten.
Deze compressor heeft twee urentellers, 1 algemene telling voor de werking en de 2e voor de werktijd, oftewel de "belasting".
Leeg verbruikt hij 40A bij 400V
Bij 100A belasting.
Voor 100 uur gebruik waren er 70 werkuren (opladen) en geen downtime.
Ik installeerde een reserve (buffer) van 2m3 en veranderde de uitlaatdiameter van de compressorbuizen.
Welnu, voor 100 uur gebruik, het werkt maar 40 uur en kan zelfs helemaal stoppen.
Waar kom ik vandaan, nou, je had voor dit werkingsprincipe moeten kiezen.
Al uw warmteproductie apparaten, DEOM, zonnepanelen, boiler moeten aankunnen uniquement uw buffers (300l, 70m3), de 300l buffer voor het einde van het winter- en zomerseizoen, de 70m3 voor het volledige stookseizoen en maintenir deze buffert tussen 35 en 40°.
En maak een of meer tikken voor de verspreiding van warmte.
Houd er rekening mee dat het verbruik aanzienlijk toeneemt met het aantal start-stops van een apparaat, zelfs gedurende een jaar in bedrijf.
Kunt u met uw reserveringen maar 2 dagen per week stoken?
Het was een beetje lang, maar ik denk dat er stof tot nadenken is.
Wat denk je?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 11/01/08, 09:41

hello,
voor de zomer heb ik de brandstofproductie van mijn warmwaterketel verlaagd, er is een elektrische ballon die het overneemt, het geeft meer leven aan de ketel (en aan de brander ;-)
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 09:55

Hallo,

Je hebt helemaal gelijk, zo doet hij het.
A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 10:38

fc89 schreef:Bonsoir,

Ha, begrijp je me, waarom een ​​dergelijke montage oppositie?
Wanneer je goed compliceren dingen! : Lol:
Wat is de temperatuur van al uw reserves van water (buffer)?

A+


Nou, het is niet echt uit vrije keuze dat ze tegengesteld zijn: ik moest me aanpassen aan een bestaand circuit en het idee was om geen voorverwarming op zonne-energie en oververhitting van olie te kunnen monteren, maar op hout op zonne-energie. Dus het is niet erg.

Olieback-up kan altijd worden gedaan in geval van een probleem, aangezien er een 100% olietank is (maar ik weet niet hoe lang die op zijn plaats blijft, want hij werkt perfect met hout!)

De hoofdreserve is gevallen door gebrek aan zon (geen straal in 2008), we zitten momenteel op 21.9°C precies. Het is nauwelijks genoeg om de traagheid van het huis te behouden.

De SWW-tank schommelt tussen 42 en 45°C op 80% van de hoogte (zie foto van de sonde).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 10:40

jean63 schreef:Christophe =>

Met een paar dagen terug, hoe lopen de nieuwe installatie? het gaat goed tapwatervoorrang en het verwarmen van de PC?


Het werkt veel beter, de andere montage wordt daarom sterk afgeraden:
- het water is niet meer "vuil" (soms door corrosie van de wisselaar)
- de T° is veel constanter
- regelgeving werkt goed

Want de T° antwoordde vlak voor...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 10:59

fc89 schreef:Kunt u met uw reserveringen maar 2 dagen per week stoken?
Het was een beetje lang, maar ik denk dat er stof tot nadenken is.
Wat denk je?


Ik begreep niet veel van je idee.

In feite kan de DEOM de tank van 70 m3 VERWARMEN, maar a Snelle berekening geeft een zeer lage stijging van de T° (van 0.1 tot 0.2°C geloof ik) per dag voor een gemiddeld vermogen van de DEOM van 9kW! Kortom, bufferen in de 70m3 met dit vermogen heeft weinig zin behalve om het teveel aan vermogen op te slaan (wat niet het geval is, 100% van het vermogen gaat naar de pc's).

Eén ding moet je begrijpen van deze montage: we namen de deom in een opwelling zonder de bedoeling om het huis ermee te verwarmen. Oorspronkelijk had hij ENKEL aangesloten moeten worden op de in de kelder aanwezige radiator! Dat was het idee...

Nadat we al snel zagen dat het tapwater halverwege het seizoen snel koud was en dat we in de winter niet 100% op de zonne-energie konden rekenen voor het tapwater, heb ik besloten om het tapwater hierboven aan te sluiten.

Pas toen zei ik tegen mezelf: als de ECS erop staat, waarom zet je de pc's dan niet, vooral omdat het volume van de 300L-balon onvoldoende was om de calorieën van een vulling op te slaan.

Kortom, wat ik wil zeggen is dat deze montage een opeenvolging van reflecties is om te proberen bestaande elementen op de minst slechte manier aan elkaar aan te passen...
de woonkamerkachel).

En tot slot telt maar één ding: wat zullen de kosten van het stookseizoen zijn?

Op dit moment hebben we 2,5 Bigbags verbruikt van zeg 700 kg per bigbag, dat geeft ons 1750 kg of, bij 4 kWh/kg, 7000 kWh. Ofwel gerelateerd aan de oppervlakte van het huis: 41 kWh EP/m² en we zitten momenteel midden in het seizoen, dus uiteindelijk 80 kWh EP/m².

ps: ik neem er 4 in plaats van 5 omdat de luchtvochtigheid in onze briketten hoger is dan in de "standaard" pellets.

En zo'n 1 kuub hout die in de kas rondslingerde toen we even geen briketten meer hadden.

Kortom, we zouden onder de 100 kWh EP/m² (SWW inbegrepen) moeten zitten dus het valt mee maar het is al te veel voor een "zonne" woning!!

Ik hoop dat debuffer optimalisatieen dezolder isolatie scheelt enkele tientallen %...

Mijn doel is om minder dan 50 kWh/m² te halen en ik zou tevreden zijn (het huis is nog steeds meer dan 20 jaar oud).

ps: voor elektriciteit zitten we rond de 200 kWhe/maand het is veel voor 2 maar er zijn de pc's voor 2 personen inclusief werk (wie meet zijn energieverbruik op zijn werk?) + de zonnepomp die in de zomer nogal wat zoog.
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 11:15

Hallo Christopher,

U zegt:
Ik begreep niet veel van je idee.

Neem de tijd om het nog eens te lezen, zelfs meerdere keren.

Ik heb je schema in ieder geval goed begrepen, ik kan je vertellen dat je reserve van 70m3 alleen wordt gebruikt voor SWW en aangezien het water op 21.9° staat, heeft het zelfs de neiging om het water in de pc af te koelen.
Omdat de uitgang van de DEOM door water van 21.9° gaat voordat hij bij de pc aankomt.
Dat klopt, nietwaar?
A+
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 11:35

Jean63, jij die ook het diagram van Christophe nauwkeurig hebt bestudeerd, denk jij hetzelfde als ik:
Ik heb je schema in ieder geval goed begrepen, ik kan je vertellen dat je reserve van 70m3 alleen wordt gebruikt voor SWW en aangezien het water op 21.9° staat, heeft het zelfs de neiging om het water in de pc af te koelen.
Omdat de uitgang van de DEOM door water van 21.9° gaat voordat hij bij de pc aankomt.
Dat klopt, nietwaar?


Naar jouw mening?
A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/01/08, 11:44

fc89 schreef:Omdat de uitgang van de DEOM door water van 21.9° gaat voordat hij bij de pc aankomt. Dat klopt, nietwaar?
A+


Nee, dat is het niet, er zijn 2 circuits, het SWW en de verwarming:

a) de reserve verwarmt de ECS voor die daardoor iets lager aankomt dan het water in de buffer, momenteel moet het rond de 18°C ​​zijn.

Het leidingwater is op 8/9° C, dus de voorverwarmingswinst is niet te verwaarlozen.

b) Wanneer de 4-wegklep 100% "heet" is, is de aankomst in de 4-wegklep een "mengsel" van zonne- en houtcalorieën. Hoe meer de klep sluit, hoe minder calorieën er uit de zonne-energie komen, wat leidt tot een omkering van de stromen in de zonne-PC-wisselaar die dus de calorieën uit het hout zal bufferen. Dit scenario doet zich ook voor wanneer de pc-circulatiepomp C1 stopt.

ps: ik heb je bericht nog eens gelezen en sorry maar ik zie niet echt wat ik in mijn geval kan doen... vergeet niet dat de deom qua vermogen geen echte ketel is en de huidige leidingen overal verkrijgbaar zijn om zijn energie over te dragen (de C2-houtcirculator draait lang niet altijd...het kan u geruststellen met betrekking tot uw "voorbeeld" van een compressor). Ik zou zeggen dat het tussen de 30 en 40% van de tijd draait... Echt moeilijk te zeggen...
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/01/08, 11:53

Ik kan de zonnepanelen niet zien, waar zijn ze?
.A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 492-gasten