Ik heb een ontploffing te krachtig (houtkachel Jotul F121)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
alvin
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 10/09/10, 20:57
Plaats: Zuid-Afrika

Re: jotul 121




par alvin » 28/08/13, 22:03

asert schreef:hallo ik kwam net je tegen forum, het was om te weten of je een oplossing hebt gevonden voor je kachel of dat je die nog hebt, wat doe je ermee? want ik zoek een jotul 121, bij voorbaat dank.


Ik heb het binnenvolume van de kachel verkleind met vuurvaste stenen en ik heb de diameter van het rookkanaal verkleind (van 180 naar 150) tot aan de uitlaat op het dak.
sindsdien werkt het feilloos : Mrgreen:

sorry......goed onderzoek!
0 x
big-bear-brother-bear
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/11/17, 12:10

Re: Ik heb een te krachtige kachel (Jotul F121 houtkachel)




par big-bear-brother-bear » 11/11/17, 13:18

Ik neem de vrijheid om dit oude bericht nieuw leven in te blazen, in de hoop er wat leven in te vinden.
Hallo daar
Ik kwam dit onderwerp een paar maanden geleden tegen en ik vond je advies over de vuurvaste steen in de F121 Jotul erg leuk, aangezien ik een gelukkige eigenaar ben van deze houtkachel.
Dus nadat ik u had gelezen, heb ik de vloer van mijn kachel bekleed met klassieke rode vuurvaste baksteen.
Mijn kachel is zuiniger, omdat de stenen het brandende hout omhoog brengen, waardoor mijn kachel aan de voorkant boven de deur sneller tot 250 graden kan stijgen. Hoger neem ik niet, aangezien de kou nog niet uitgesproken is. deze temperatuur werd na ongeveer 2 uur bereikt.
Voor een duur van 6 tot 8 uur verwarmen met een houtvolume van 4 tot 5 blokken met een diameter van 10 en een lengte van 50.
En ik kan je vertellen dat de opwarmtijd grotendeels te danken is aan jouw baksteenoplossing.
Het duurt een eeuwigheid voordat mijn Jotul naar beneden komt, dus hartelijk dank aan jou.

Nu hebben we in huis besloten om in de 2 slaapkamers (mijn slaapkamer + een logeerkamer) een houtkachel te plaatsen.
We hebben twee kleine houtkachels van 9 kW gevonden, staal, glazen deur, goedkoop voor minder dan 200 euro per stuk (Bulgaarse makelij).
Ik heb ze geïnstalleerd en tot mijn grote verbazing is dit type kachel zeer verrassend.
In tegenstelling tot mijn F121 of mijn Godin Chatelaine houtkachel die in de keuken staat, die vrijwel hetzelfde werken.
Het warmt heel erg snel op, in 15 tot 20 minuten bestraalt het de hele kamer, maar zodra het hout uitstaat, koelt het meteen af, nou ik overdrijf misschien een beetje, laten we zeggen 1 uur.
Dus ging ik weer wat vuurstenen kopen : Mrgreen:
Ik heb wat op de achterwand gezet zonder de zijkanten te vullen en aan de zijkant zonder alles te vullen.
Dit werkte, het koelde iets langzamer af.
Maar niet genoeg naar mijn smaak, kan ik de vloer bekleden, uiteraard zonder de luchttoevoer te belemmeren?
Omdat ik graag zou willen doen zoals in F121, en indien mogelijk een riem rond de bodem van de kachelhaard zou maken.
Is dit een overdrijving van mijn kant die tot gevaar kan leiden?
Ik wacht op je terugkeer, bedankt
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Ik heb een te krachtige kachel (Jotul F121 houtkachel)




par chatelot16 » 11/11/17, 19:49

Om het vermogen van een houtkachel te verminderen, moet je beslist niet de stenen plaatsen om het vuur hoger te maken... dit verkleint de ruimte voor de vlam en verbetert helemaal niets, of erger nog, je kunt geen vlammen meer laten branden en de hete vlam achterlaten zone en voert brandbaar gas naar de schoorsteen

stenen zijn handig om de haard in de breedte of lengte te verkleinen, maar niet in de hoogte

met een smallere haard zal de temperatuur hoger stijgen, zelfs bij een lager vermogen, en zal de verbranding beter zijn

mijn favoriete oplossing voor een haard die op mijn manier is gebouwd, het is een omgekeerde piramidehaard... afhankelijk van het gewenste vermogen bevindt het vuur zich op de hoogte of is er de juiste breedte... dit maakt een variatie van het vermogen mogelijk over een zo groot bereik zoals je wilt
0 x
big-bear-brother-bear
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/11/17, 12:10

Re: Ik heb een te krachtige kachel (Jotul F121 houtkachel)




par big-bear-brother-bear » 11/11/17, 20:36

Pardon, u heeft mij niet begrepen
Het is niet mijn bedoeling om het vermogen te verminderen, maar om de warmte langer vast te houden.
Ik verzette me niet en deed een test.
Dus geen stenen meer aan de zijkanten en ook niet in de bodem van de kachel, alleen de vloer van de kachel is volledig bedekt. Laat het luchtinlaatrooster vrij. Dus daar een ruimte voor.

Om 17 uur in kamer 23 graden, plaatsing van 4 houtblokken met een diameter van 5 bij 30 + één blok met een diameter van 12 bij 30.
van de kachel gehaald naar 250 graden in 30 minuten, daarna na een uur gestabiliseerd op 150. kamer op 28 graden.
om 21 uur terug naar de kamer voor inspectie,
kamertemperatuur 26 graden, kachel helemaal uit, maar lauw op 60 graden. geweldig!!!

Ik ben tevreden. Voor mij is het een kachel die doet wat ik ervan verwacht.
Ik weet niet of dit in de loop van de tijd stabiel en veilig zal zijn. Ik zal er met je over praten als er iets nieuws is.

De vuurvaste steen die ik gebruikte is dezelfde als die gebruikt wordt voor het maken van barbecues en open haarden. licht geeloranje en zeer zwaar.
Ik hoop dat mijn getuigenis nuttig was, het is alleen mijn mening. : Wink:
0 x
big-bear-brother-bear
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/11/17, 12:10

Re: Ik heb een te krachtige kachel (Jotul F121 houtkachel)




par big-bear-brother-bear » 13/11/17, 11:40

Na twee dagen gebruik, beoordeling
1. Ik voeg minder vaak hout toe, een keer 's avonds voor het slapen gaan, als ik wakker word blijft de temperatuur stabiel tussen de 25 en 26 graden, de kachel wordt niet meer koud, hij blijft op minimaal 50 graden, hij blijft lauw, enkele uren na het uitsterven, hout in witte as erin.
2. het glas is minder vervuild dan oorspronkelijk.
3. minder hout plaatsen voor de veiligheid, de temperatuur van de kamer wordt veel evenwichtiger, hij stijgt niet meer naar 30 graden zoals toen de kachel oorspronkelijk werd geïnstalleerd, maar zakt vervolgens weer terug naar 22 graden, dit is voor mij uiterst onaangenaam, nee nu blijft het langdurig stabiel en zacht.
Ik weet niet of ik het moet zeggen, maar ik ben heel erg blij, en dat allemaal dankzij dit bericht.
Hartelijk dank aan jullie allemaal.

Ik moet nu het gedeelte over zonne-installaties raadplegen, omdat ik een volledige installatie heb, niet thuis geïnstalleerd.
En dan ga ik naar je gemakkelijke tuinierpost. Ik wil mijn eigen groenten en fruit verbouwen, terwijl ik nergens van af weet...
Ik hoop hier mensen te ontmoeten. uuuh, als dat zo is natuurlijk.
Tot ziens, misschien tot snel.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 370-gasten