Isoleer verticale muren met een luchtspleet en latten?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Isoleer verticale muren met een luchtspleet en latten?




par Christophe » 17/12/09, 14:59

Het gaat mij weer om het verbeteren van goedkope en efficiënte isolatie (zie gratis-isolatie-van-zolder-verloren-t8938.html voor de 1e methode)! Nou, het is het klimaat dat dit op dit moment moet willen (-4°C op het heetst van vandaag : Cheesy: )!

Dus hier gaan we uit van hetzelfde principe van isoleren met ingesloten lucht op basis van dit diagram:

Beeld

Als ik het goed lees, hebben we tussen 30 en 40 mm van een verticale luchtspleet een thermische geleidbaarheid van 5.5 / 5.6, laten we 5.6 nemen, wat een totale R van 0.18 geeft... niet geweldig!

Maar als we straling (reflectorfilm) verwijderen en convectie beperken, dan dalen we tot ongeveer 1 voor 30 tot 40 mm (nou ja, we vinden de equivalente R van geëxtrudeerd EPS van het Styrodur-type in 40 mm...het is geen toeval!)

Dus hier is het idee: bekleed de wanden met een luchtspleet van 30 tot 40 mm (min of meer luchtdicht maar luchtdichter is beter) en dit dankzij een simpele "bekleding" (hoe meer compartimenten hoe beter) thermisch is) en een warmte -reflecterende folie eenvoudig op de bekleding aangebracht.

Hier is het basisschema:

Beeld

Het gezicht "alu" zal duidelijk tegen de muur zijn. De verwarmde ruimte bevindt zich rechts in het diagram. En deze techniek zou alleen werken met "binnen" muren tussen een verwarmde kamer en een onverwarmde kamer.

Persoonlijk wil ik heel graag testen (ik heb alle spullen) tenzij er contra-indicaties zijn?

Op prijsniveau: een folie van PE van 3 tot 5 mm met aluminium kost tussen de 1.5 en 2 € / m² + latten hetzij hersteld van pallets of nieuw, zeg 1 € / m²?

Het blijft zuinig... als het thermisch werkt natuurlijk!

Bewerken: lees deze technische studie https://www.econologie.com/etude-techni ... ts-minces/ voor theorie- en praktijktesten op dunne isolatoren.

Deze zijn alleen "effectief" met één of twee luchtbladen!
Dernière édition par Christophe de 16 / 10 / 12, 11: 59, 5 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/12/09, 15:16

Ik ben een beetje sceptisch: hoe ga je testen?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/12/09, 15:26

Ik ook, maar ach, ik denk dat het er alleen maar beter van kan worden...

Een paar dagen geleden was je echter pro "reflectorfolie" over dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/isolation- ... t8870.html

Ik ben verkeerd?

Ik denk dat ik hier op de rechter- en achterwand ga testen: Beeld

Aan de andere kant is de woonkamer, dus het is snel voelbaar of er effect is... dan heb ik mijn lasergun wat ook prima is: https://www.econologie.com/shop/thermome ... p-132.html

Ik zou zelfs in minder dan 2 minuten kunnen testen zonder de latten door de warmtereflecterende film eenvoudig rechtstreeks op de muur aan te brengen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/12/09, 15:49

Hi Christopher!

Hier is de standaard dit:

De aluminiumfolie zit tegen de muur achter de lamel en de glimmende kant zit aan de binnenkant om de warmte naar binnen te weerkaatsen.

Kleine verduidelijking die een zeker belang heeft omdat er hier in Canada veel onderzoek is gedaan gezien het veel koudere klimaat..

:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 17/12/09, 15:52

Voordat u uw tijd verliest, raad ik u aan dit te lezen.
http://www.cstc.be/homepage/download.cfm?dtype=publ&doc=CSTC_Rapport_9.pdf&lang=fr

Wie zal veel van je vragen beantwoorden.
Met name dat de prestaties van een luchtruimte sterk afhankelijk zijn van de emissie van de oppervlakken die dit blad vasthouden.
De manier waarop de lambda van een materiaal wordt gemeten ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/12/09, 15:52

Ja, ik wilde de aluminium kant aan de "hete" kant zetten...

Bedankt Castor, ik zal ernaar kijken, het zou ook deze andere vraag van de dag moeten beantwoorden: verwarming-isolatie/berekening-van-de-echte-thermische-weerstand-van-isolatie-plaats-t8970.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 17/12/09, 17:53

... Doet me denken aan een andere thread waarin ik dit zei:

verwarming-isolatie/vrije-isolatie-van-zolder-verloren-t8938.html

4) de plastic films kunnen tussen de balken worden gespannen en worden verlijmd met dubbelzijdige tape bedoeld voor het verlijmen van de dampschermen op het dak (of beter, met teer ...). Zodra een eerste film is neergelegd, bevestigt u de balken er weer bovenop, de eerste rek dan weer een tweede plastic film. De isolatie wordt dus gevormd door de lucht die tussen de twee films wordt vastgehouden. ... Mébon, het zal in dit gebied niet ademen ... Of je moet het idee ontwikkelen met een luchtcirculatie van de ene "caisson naar de andere", bijvoorbeeld door gaten in de balken te boren zodat de lucht circuleert in een soort circuit (en aan het einde een soort wisselaar met filter ... nog een ding om te berekenen ...)


Eigenlijk neem je met je tekening mijn idee over ( : Mrgreen: ) minder goed omdat je doorgaat in je logica van "lucht mes...." Volgens dit zouden de dubbele ramen dan ook volgens hetzelfde principe ontworpen zijn? ...

:|
Dernière édition par Obamot de 17 / 12 / 09, 18: 00, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/12/09, 18:00

Ik weet dat je het had over de luchtspleet, maar eigenlijk had ik gehoopt dat je dit onderwerp niet in feite zag... (je begint ons daar serieus op te blazen)...

En voor uw "info" is UW idee al een tijdje bekend:

Beeld

En dit diagram, overgenomen uit de hierboven genoemde .pdf, bevestigt mijn idee dat het kan werken... om de diktes te zien... en prestaties / kosten van een klassieke oplossing...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 17/12/09, 18:05

:schok: Laat me je vertellen, met alle respect voor de beheerder van een forum. Dat is heel ernstig:

Christophe schreef:Ik weet dat je het had over luchtspleet, maar eigenlijk had ik gehoopt dat je dit onderwerp niet ziet...


Het heet intellectuele oneerlijkheid. :frons: ... zei beleefd
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/12/09, 18:11

Nee, het is openhartigheid.

Ben je helemaal dom of doe je het met opzet?

Je bent een rare en veel mensen hier beginnen het te zien en krijgen genoeg van je woorden (dat is beleefdheid)...

Dus een goede tip: hier moet je vakantie van nemen forum...wees voorzichtig met wat je antwoordt, want het kan een tijdje je laatste antwoord zijn... :frons:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 224 gasten