Badkamerisolatie (thermische brug en condensatie)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Melkior
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/11/13, 12:07

Badkamerisolatie (thermische brug en condensatie)




par Melkior » 03/11/13, 13:01

Hallo iedereen is iedereen
Na de aankoop van een appartement vorig jaar (studio + badkamer + aparte keuken)
We hadden het werk gedaan door een professional (zogenaamd, hij was verdwenen :onheil: )
Tot mijn verbazing heb ik de afgelopen weken sporen van vocht op het vals plafond van de badkamer waargenomen.
Bijgevoegd is het plan van het appartement in kwestie, ik geef aan dat het appartement in dubbele belichting is, de keuken en de woonkamer in zuidelijke belichting en de badkamer is in noordelijke belichting.
Beeld

3 week gaat voorbij, er verschijnen schimmelvlekken .... Ik besluit dan dat ik hierboven contact opneem met mijn buurman om haar te waarschuwen dat er een waterlek is.
En, verrassing, de buurvrouw is al meer dan 1 maanden niet in haar appartement geweest, het lukt me nog steeds om toegang te krijgen tot haar appartement (super leuke buurman) en ben verrast ... er zijn geen lekken die uit haar kunnen komen waterpunten en afvoeren, idem voor alle koperen leidingen (volledig blootgesteld)

De enige optie voor mij is een condensatieprobleem.
Ik doe dan mijn onderzoek op internet (Google is je beste vriend). Ik rust me dan uit met PTD1 en ik merk vervolgens in de hoek van de badkamer een verschil van 2,5 ° tussen het midden van de muur en de bovenkant van de muur.

Beeld

Dus begin ik een opening te maken in het ultra vochtige valse plafond

Beeld
Beeld
Beeld
Beeld
Beeld

En er stroomt water (niet veel) en is het mogelijk dat de condensatie zo veel vocht kan maken?


Ik blijf het valse plafond demonteren, ik krijg nog een beetje water op mijn hoofd

Beeld
Beeld
Beeld
Beeld
Beeld

Ik merk dat de metalen structuren van het valse plafond de vochtigheid condenseren

Wat is de oplossing om deze vochtproblemen te voorkomen? isolatie?
Merk op dat een hygro-beluchter al in deze kamer werkt.
0 x
Melkior
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/11/13, 12:07




par Melkior » 03/11/13, 15:23

Aangezien de condensatie voornamelijk op de metalen structuur is gelokaliseerd, vermoed ik de thermische geleidbaarheid van deze structuur omdat de kamer erg klein is en dat deze direct op de muren is bevestigd.


Is geëxtrudeerd polystyreen (20 min) door wand- en plafondverlijming een oplossing om de thermische brug in de hoek van de kamer te overbruggen?
Is er nog steeds een risico op condensatie tussen het geëxtrudeerde polystyreen op het plafond?

Bij voorbaat dank voor uw mening
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 04/11/13, 11:39

Welkom bij econologie!

1) Is het de winter 1er die u in dit appartement doorbrengt? (Ik neem aan dat het niet gaat over het werk van een professional die niet meer bestaat, maar beter om zeker te zijn)

2) Gezien de "hoeveelheid" water en de omvang van de schade ga ik ervan uit (zonder 100% zeker te zijn) dat er inderdaad een kleine waterschade was! Er zijn maar een paar L's op de grond bij de bovenbuurman nodig die niet volledig (of te laat) hersteld zijn om dit resultaat te krijgen ...

Ik denk dat de condensatie beperkt had moeten blijven tot het niveau van het valse plafond ... sindsdien polystyreen panelen laten geen vocht door! Vooral als het bovenste appartement bezet was (nu het niet langer kan condensatie op het echte plafond bevorderen)

3) Zodra de bron van het water met zekerheid is gevonden. Het opnieuw aanbrengen van de isolatie van uw badkamerplafond zal geen luxe zijn, raad ik u aan plaats 6 of 8 cm geëxtrudeerd polystyreen of polyurethaan isolatie (2 cm is volledig onvoldoende voor een badkamer !!)

Het is altijd vrij moeilijk om de oorzaak van een vochtprobleem te achterhalen ...

ps: jouw plan wordt gemaakt met welke software? Sketch Up?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/11/13, 14:25

In tegenstelling tot hristophhe, helaas denk ik ja, kan condensatie veel water produceren!

Kortom, in uw kleine appartement is er de transpiratie van de inzittenden (niet dat u zweet, maar u ademt - weeg uzelf meerdere keren 's avonds voordat u naar bed gaat en' s ochtends wanneer u opstaat voordat u gaat plassen: het verschil van gewicht is het water dat we hebben ontdekt).

Wij koken; ga verder, snel gemaakt van spa's die we laten koken - nog een paar dl water verdampt ...

Een douche en begane grond ...

Dag na dag, ze zijn dl water in de lucht.

En wie gaan waar heen? Condens in de winter rechtstreeks op de koude sparties ...

Wat is de "hygrobeluchter": een kleine "molen" die uit zichzelf moet draaien? Geen afzuigkap? En nog minder een VMC?

[afzuigkap: kleine elektrische ventilator die aan de buitenkant blaast; VCM: systeem dat continu draait]

Ik neem aan dat je dubbele beglazing hebt? [zo niet, dan kan er ook condensatie op de ramen zijn]

Waterdicht ???

Als je op dit alles ja antwoordt, kijk dan niet!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 04/11/13, 15:25

Did67 schreef:In tegenstelling tot hristophhe, helaas denk ik ja, kan condensatie veel water produceren!


Zeker, maar waarom leek het of plotseling? Omdat het natuurlijk niet de winter 1er is die ze in hun appartement doorbrengen en thermisch, het moet slechter zijn geweest voordat ze het werk deden ...

Het kan dus zo blijven dat het bovenste appartement niet meer wordt verwarmd en dus de T ° (hoek) van het plafond en dus de condensatie verlaagt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/11/13, 17:19

1) Ik zei "ik denk ...". Impliciet: ik weet het niet zeker.

2) Maar inderdaad:

a) werk gedaan = waterdicht maken! (ongetwijfeld was er eerder een 'onvrijwillige' natuurlijke ventilatie)

b) wanneer we "isoleren", verhoogt het de "druk" op het dauwpunt op het koudste punt verder.

Als u bijvoorbeeld eerder enkele beglazing heeft, kookt u uw pasta, deze "druppelt" langs de tegels. Zo wordt het in de lucht "verspreide" vocht onmiddellijk "opgevangen" ter hoogte van de tegels, waar het weinig schade aanricht ...

c) en als het appartement erboven niet meer verwarmd wordt, accentueert dit natuurlijk sterk de "koude plek". Vooral als de isolatie tussen verdiepingen slecht is ...


Dus ik denk dat het mogelijk is.

Maar dat is natuurlijk niet zeker.
0 x
Melkior
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/11/13, 12:07




par Melkior » 04/11/13, 17:38

Bedankt voor uw welkom en uw reactie,
Het is de 2eme-winter en ook de 2eme-zomer die we in dit appartement doorbrengen.
De 2-appartementen zijn vrijwel identiek

Hier is de geschiedenis:
Tijdens de 1er zomer 2012 (augustus): waterschade na een lek in het bovenste appartement, het lek bevond zich in de binnenmuur tussen de douchecabine en het keukenblad op elleboogniveau bij aankomst moesten we de tegels uit de douche verwijderen om het ingebouwde sanitair te repareren. Symptomen waren een vochtige muur en de aanwezigheid van water onder de douchebak (bovenste appartement)
Geen schade in het bovenste appartement.
De schade was voornamelijk op het niveau van de onderste keuken (druppel van de glazen doek) en ook de badkamer (maar het valse plafond bewoog niet), we wachtten totdat alles droog was en we het canvas opnieuw hebben gemaakt glas + verf in de keuken en verf in de badkamer rond januari 2013.

En vanaf september 2013 werden de problemen weer hervat, maar de keuken is intact!

Ik wilde ook duidelijk maken dat de metingen met de PTD1 van Bosh hebben gegeven dat we alle buitenwanden van de badkamer in roze punt hebben behalve het gebied van de thermische brug waar de temperatuur nog lager is met 2,5 ° vanaf het punt van rosé (ik stel me voor dat het grondig condenseert)
Met bovendien een verlaagd plafond gesloten met ba13, niet geventileerd .....

Om mezelf echter gerust te stellen, zal ik de hele installatie van het bovenste appartement inspecteren met een gelede telescopische camera, in de hoop dat het geen lek is.

isolatie:
Voor het plafond hebt u absoluut gelijk over de dikte van het polystyreen.
Door nadelen op de muren sta ik voor een beperking:
Tegels tot een hoogte van 1,5M, waarvan de dikte 2 cm is.
Zeg ik tegen mezelf "geen condensatie op de tegels, ik heb geëxtrudeerd polystyreen aangebracht om de beschadigde plekken te isoleren (na behandeling) en daarna draai ik met een vlakke wand van onder naar boven om."
Is mijn redenering toereikend in het licht van deze situatie?

Vóór de werkzaamheden had dit appartement in 30 jaar geen werk ontvangen!
Ik zou zelfs vanuit mijn oogpunt ongezond zeggen!
Enkele ruit venster spoor van waterstroom op bodem, beschimmelde solide vloer (moet worden gedaan) enz ...

Eigenlijk had ik vorige winter al dezelfde sporen, maar omdat er een lek was, hebben we alles op de achterkant van het lek gelegd






PS: het diagram is gemaakt met floorplanner (webinterface)

Bij voorbaat dank voor uw advies.
0 x
Melkior
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/11/13, 12:07




par Melkior » 04/11/13, 17:53

CI sluit zich aan bij de beluchter die ik boven aan het raam zet

http://www.leroymerlin.fr/v3/p/produits ... eur&xtcr=5

Met een stroom van 90M3 / h neem ik aan dat ik zelfs te groot heb gemaakt

Ik heb geen VMC geplaatst vanwege het lawaai, omdat het appartement al erg klein is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/11/13, 18:13

Het begint hoe, deze extractor (zoveel ernstiger dan wat ik in het slechtste geval had gedacht) ...

- op bestelling?
- timer?
- hygrostaat?
0 x
Melkior
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/11/13, 12:07




par Melkior » 04/11/13, 18:40

Geactiveerd door instelbare hygro-sensor
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 309 gasten