Hulp bij fijnafstemming Easypell-instellingen: streeftemperatuur, min en boileruitschakeling

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
MartinRev
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 18/10/21, 19:24
x 1

Hulp bij fijnafstemming Easypell-instellingen: streeftemperatuur, min en boileruitschakeling




par MartinRev » 21/01/22, 15:17

hello,

Ik schrijf u omdat ik al 16 jaar een Easypell 3kw pelletketel zonder tank heb. Over het algemeen ben ik blij met de instellingen die ik heb gemaakt en het brandstofverbruik, maar ik vraag me af of ik de prestaties, met name de ontstekingsperioden, nog kan optimaliseren.
Samenvattend: huis van 150m2, 3 verdiepingen (begane grond, 1e, verbouwde zolder) zeer open van de begane grond naar de zolder, zeer weinig deuren, deels mezzanine zolder. 6 radiatoren, één in elke kamer. Klep volledig open op de begane grond keuken en woonkamer, op de 3e verdieping overloop op 1 gezet en in de overige kamers gesloten of op 1/2 gezet behalve waar nodig. Curve en voet 1,2 / 35°, comforttemp op 19,5.
In de staat slaag ik erin om een ​​homogene warmte in huis te hebben en voor een gemiddeld verbruik van 1,5 zak van 15 kilo per dag (liever 2 de laatste tijd, 1 in de herfst), wetende dat de verwarming onderweg is van 7 uur tot 21 uur in het algemeen elke dag, verminderd tussen deze tijden.
Ik heb dus de indruk dat gezien het oppervlak de instellingen en het verbruik consistent zijn. Ik heb de waterwet flink bijgeschaafd, vooral omdat de isolatie van het huis stapsgewijs gebeurt en sinds dit najaar voorbij is.

Aan de andere kant is er altijd een element dat ik niet begrijp, dit zijn de aanpassing van de ingestelde temperatuur van de ketel, de minimumtemperatuur en de uitschakeltemperatuur. Ik heb een easytronic Plus besturing en ik ben in de war tussen de instellingen op de ketel en op de besturing.

Ik heb veel onderwerpen gelezen en forum alvorens te posten maar zonder echt een antwoord op mijn vraag te vinden, denk ik met name aan het feit dat er weinig gebruikers van Easypell en eigenlijk gebruikers van Okofonen-modellen strikt genomen, die toegang hebben tot meer instellingen en maatregelen. Ik kan bijvoorbeeld het aantal start-stopcycli niet zien. Eindelijk heb ik een menu dat me een aantal branderstarts en een gebruikstijd daarvan vertelt, maar als ik het verdeel komt het terug op bedrijfstijden van 15 min of minder. Ik was een onderwerp tegengekomen van een easypell-gebruiker die in wezen dezelfde resultaten had. Je me demande donc si le calcul n'est pas vraiment applicable à cette chaudière et qu'il n'indique pas vraiment le cycle de la chaudière, ou que cela est normal (la consommation ne me semble pas excessive, il n'y a pas d'imbrulés dans les cendres et lorsque j'ai fait l'entretien saisonnier je n'ai pas constater de condensats ou suie, juste un peu en haut du corps de chauffe mais cela ne semblait pas anormal d'après le manuel d' onderhoud).

Op de ketel kan ik instellen:
- ketel streeftemperatuur (tussen 70 en 90, fabriek 70)
- ketel uitschakeltemperatuur (tussen 76 en 95, fabriek 76)

dan heb ik op de controle:
- Ketel ++: 10°
- Tmin-ketel: 60°
- T max. Ketel: 95 °
- T lim pomp: 60°
met een opmerking in de handleiding waarin staat dat zonder buffervat de min ketel- en pomptemp 60° min moeten zijn.

Wat is de interactie van de verschillende instellingen, hoe deze te interpreteren?
Ik heb gemerkt dat als de ketel onder de 60 komt, hij opnieuw start.
Waar moet je precies naar streven? dat de brander zo weinig mogelijk ontsteekt? wat te doen in dit geval? Moeten we de voorkeur geven aan een hogere of lagere insteltemperatuur van de ketel (in mijn geval onmogelijk onder de 70)? Hoe zit het met de grenstemperatuur, is het beter dat de temperatuur hoog is en daarom de cyclus langer of dichter bij 70 om sneller op temperatuur te komen. En de minimumtemperatuur van de ketel is het beter om deze te verhogen of te verlagen?
Ik ben echt verloren in dit deel. Wetende dat wanneer het erg koud is, de warmwaterstart nooit hoger is dan 55 denk ik. Bij een buitentemperatuur van 0 is het water rond de 45.
Dank u voor uw hulp
toebehoren
IMG_4037.jpg
IMG_4036.jpg
IMG_4035.jpg
1 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: hulp bij het aanpassen van Easypell instellingen: setpoint temp, min en boiler cut-off




par Pilpoill » 22/01/22, 16:57

Hallo,

De Easypell is gewoon een Okofen zonder de laatste verfijningen.
Een beetje zoals een Dacia in de Renault-groep (zelfs als we op de nieuwste modellen heel dicht bij het Renault-equivalent zijn)

De streeftemperatuur is de temperatuur die de ketel moet proberen te handhaven wanneer hij in bedrijf is.
De minimumtemperatuur is die waarbij de circulatiepompen stoppen met werken om de boilertank te beschermen (niet-condenserend model bij Easypell).
De uitschakeltemperatuur is de temperatuur die -wanneer bereikt- ervoor zorgt dat de verbranding stopt en dus de cyclus die aan de gang is.

Ik ken uw regeling niet (visueel ziet uw scherm er vreemd uit als de oude Okofen-voorschriften met menu's die toegankelijk zijn met een wiel als ik het me goed herinner) maar als het is zoals de oude Okofen, is er een parameter die de gemiddelde tijd sinds de eerste start geeft.
Hoe langer de cycli, hoe beter. Als ze 15 minuten zijn, is het heel erg kort :schok:

Bij uw vragen over de aanvoertemperatuur naar de radiatoren is het noodzakelijk om onderscheid te maken tussen deze en die van de ketel.
In principe weet uw ketel in bedrijf dat hij zijn tank op een temperatuur boven de 60°C moet houden.
Eenvoudig, eenvoudig, het zorgt alleen voor zijn interne ballon.
Dan komt de regeling tussenbeide dat hij een mengsel moet maken tussen het water van de interne ballon en het retourwater van uw radiatoren om zich aan de temperatuur van de vertrekradiatoren te houden. Dankzij je waterwet, je buitentemperatuur en waarschijnlijk je kamerthermostaat.
0 x
MartinRev
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 18/10/21, 19:24
x 1

Re: hulp bij het aanpassen van Easypell instellingen: setpoint temp, min en boiler cut-off




par MartinRev » 22/01/22, 17:40

bedankt voor het antwoord.
Ik heb wel een buitensensor en zoals gezegd vind ik de waterwet instellingen goed, heb veel getest en krijg in ieder geval de gewenste temperaturen. De wateraanvoer- en retourtemperatuur liggen redelijk dicht bij elkaar, dat is toch ook een goed teken?

De regeling is inderdaad een oude. Een echte m **** Ik wil zeggen, er is een latentie bij elke beweging van het wiel en een gekke nagloeiing op het scherm. Maar laten we verder gaan. De diepgaande instellingen zijn beveiligd met een toegangscode (4 cijfers die overeenkomen met de 2 cijfers van het uur en de 2 cijfers van de dag). Door een zoekopdracht op google vinden we geen informatie of update van deze verordening, dat wil zeggen dat er snel van moest worden afgezien.
Het zou ook alle curves op USB moeten kunnen opslaan, maar ik heb het geprobeerd met 4 verschillende sleutels, geformatteerd in verschillende formaten zonder succes.

Ik heb dus nog steeds de indruk dat de cycli inderdaad kort zijn. Beneden 60° schakelt de circulatiepomp uit en start de ketel opnieuw en stopt daarom na de ingestelde maximumtemperatuur (76°). Het setpoint is 70 op de ketel.
Hoe kan ik deze cycli dan verhogen? hogere maximale temperatuur (zoals 80)? ketelinstelling ++ van de regeling liever op 15 (het zou de warmtemarge van de ketel moeten zijn, dat is het)?

Kortom nogmaals ik begrijp de interactie van de instellingen van de regeling en de ketel niet.
De uitleg van de handleiding van de regeling:

Ketel ++: De ketelverhoging wordt opgeteld bij de verwarmings- en tapwateraanvoerverhogingen voor de berekening van de ketelstreeftemperatuur. Het vertegenwoordigt de bufferenergiereserve van de ketel om aan de verwarmings- en tapwaterbehoefte te voldoen.
Voorbeeld: Het tapwater is ingesteld op 60°C, de tapwatertoename is 5°C. Bij een ketelverhoging van 10°C wordt een ketelstreeftemperatuur van 75°C verkregen.
T min warm: De minimumtemperatuur van de ketel beschermt deze tegen eventuele koude retouren. Het komt overeen met de temperatuur waarbij de mengkranen mogen openen (Verplicht: > 60° bij afwezigheid van een buffervat of mengfles).
T max warm: Wanneer de keteltemperatuur "T max warm" bereikt, worden alle verwarmingspompen geactiveerd om de ketel te ontlasten van overtollige energie. Deze beveiliging wordt uitgeschakeld zodra de keteltemperatuur daalt met "boiler++".
Voorbeeld: Tmax = 95°C, Hot++ = 7°C. De circulatiepompen worden uitgeschakeld wanneer de temperatuur onder de 88°C daalt.
Pomp lim T: Wanneer de keteltemperatuur deze limiet overschrijdt, kunnen de circulatiepompen werken. Ze kunnen er niet onderdoor lopen
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: hulp bij het aanpassen van Easypell instellingen: setpoint temp, min en boiler cut-off




par Pilpoill » 22/01/22, 18:56

Op de huidige, om de curven te herstellen, moet u ze eerst configureren via het aanraakscherm, vervolgens een USB-sleutel plaatsen en deze enkele minuten laten staan ​​om dit te laten gebeuren.
Van de jouwe met deze regeling heb ik absoluut geen idee maar op de recente Easypells (met het touchscreen) is de procedure identiek aan de Okofen.
En we kunnen in dit geval veel dingen zien, een beetje minder op de Easypell, maar het is niet nodig om je te laten willen als het onmogelijk is op de jouwe : Oops:


Aanvoer- en retourtemperatuur liggen redelijk dicht bij elkaar, ik kan het je niet vertellen - integendeel - ik heb gezocht naar de grootst mogelijke delta door mijn circulatiepomp in te stellen op het minimum dat is toegestaan ​​om de verste kamer goed te verwarmen.


Voor de rest ken ik deze regeling niet dus laat ik de hand over aan de eigenaren van het oude Okofen.
0 x
MartinRev
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 18/10/21, 19:24
x 1

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par MartinRev » 22/01/22, 19:05

Oké, bedankt voor de reactie.
Zijn er geen richtlijnen om te volgen?
Zoals de laagst mogelijke ketel insteltemperatuur (70 in mijn geval) maar een hoge uitschakeltemperatuur?
Wat is het idee: de brander zo min mogelijk laten aangaan en zo lang mogelijk aan laten staan?
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par Pilpoill » 22/01/22, 19:15

Ik nodig u uit om deze twee onderwerpen te lezen die begonnen op het moment van uw huidige verordening:



verwarming-isolatie / okofen-pellematic-welke-aanpassing-t6540-160.html

verwarming isolatie / monitoring van de tijd-van-werking-on-ketel OKOFEN-t6424.html
0 x
MartinRev
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 18/10/21, 19:24
x 1

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par MartinRev » 23/01/22, 16:14

inderdaad deze onderwerpen hebben me geholpen. Ik heb kunnen zien dat mijn Easytronic Plus-regeling slechts een rebadged Pelletronic Plus-regeling is. Het is echter moeilijk om te weten op welke versie het is gebaseerd.

Ik heb nog wat vragen, maar ik merkte dit op:
standaard geven de regelinstellingen (mini ketel temp 60 / ketel ++: 10°) een uitschakeltemperatuur van 70°, dus een delta van 10° tussen brander opstarten en uitschakelen, dus vrij korte cycli.
Zoals door velen aanbevolen heb ik de minimale keteltemperatuur op 62 gezet en ketel++ op 15. Dit geeft een uitschakeltemperatuur van 77. En zo werkt het eigenlijk best goed. Zodra de ketel onder de 62 zakt, wordt de brander gevraagd totdat de keteltemperatuur boven de 77 komt en schakelt hij over op modulatie tot de temperatuur onder de 62 zakt. De ketel stopt nooit echt.
Als we uitgaan van de bedrijfscyclus, hebben we het over deze hele cyclus, van het aansteken van de brander tot het opnieuw aanzetten van de brander, toch?
In mijn geval merkte ik dat de gebruiksduur van de brander in de orde van iets meer dan twintig minuten was, gevolgd door een modulatieperiode van ongeveer 35/40 (het is vandaag 3-4 graden buiten).
Zijn deze cycli consistent?

Aan de andere kant heb ik daarom de minimumtemperatuur van de ketel verhoogd tot boven de pomplimiet (60) zodat de circulatiepomp en de 3V-klep niet stoppen, wat bij deze instellingen het geval is (de brander start de ketel op 62 en hij zakt weer tot 60 alvorens weer te stijgen zonder dat de circulatiepomp stopt of de klep sluit). Wordt hier ook het optimale werkingsprincipe gezocht? Of moeten we er juist naar streven om deze te stoppen terwijl de ketel is opgewarmd?
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par Pilpoill » 24/01/22, 08:44

MartinRev schreef:...
Als we uitgaan van de bedrijfscyclus, hebben we het over deze hele cyclus, van het aansteken van de brander tot het opnieuw aanzetten van de brander, toch?
In mijn geval merkte ik dat de gebruiksduur van de brander in de orde van iets meer dan twintig minuten was, gevolgd door een modulatieperiode van ongeveer 35/40 (het is vandaag 3-4 graden buiten).
Zijn deze cycli consistent?

Bij Okofen (daarom waarschijnlijk hetzelfde voor Easypell) begint een cyclus zodra de kaars wordt aangestoken en eindigt wanneer het einde van de verbranding (modulatie op 0%) wordt getriggerd door de ketel.
Als ik je waarnemingen goed interpreteer, was je cyclus dus in totaal 55 tot 60 minuten.
Wat veel beter is dan je cycli van 15 minuten 8)


MartinRev schreef:...
Aan de andere kant heb ik daarom de minimumtemperatuur van de ketel verhoogd tot boven de pomplimiet (60) zodat de circulatiepomp en de 3V-klep niet stoppen, wat bij deze instellingen het geval is (de brander start de ketel op 62 en hij zakt weer tot 60 alvorens weer te stijgen zonder dat de circulatiepomp stopt of de klep sluit). Wordt hier ook het optimale werkingsprincipe gezocht? Of moeten we er juist naar streven om deze te stoppen terwijl de ketel is opgewarmd?

Als met uw nieuwe instellingen de v3v niet sluit en uw circulatiepomp blijft werken, is het perfect.

Als de circulatiepomp echter zou stoppen, is uw ketel onder de 60 gedaald als gevolg van een hoge caloriebehoefte; maar omdat het zichzelf beschermt door de circulatiepompen af ​​te sluiten, niet alleen om je zorgen over te maken.

EDIT:
Kijk voor uw cycli op pagina 4 van dit onderwerp: verwarming-isolatie / aanpassing-ketel-easypell-t15872.html
0 x
MartinRev
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 18/10/21, 19:24
x 1

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par MartinRev » 24/01/22, 09:07

Ja, dat merkte ik gisteren de hele dag, cycli van 50 tot 60 min zonder dat de ketel echt stopte (behalve wanneer de tankdeksel werd geopend tijdens modulatie).

Ik denk niet dat de cycli vóór deze instellingen slechts 15 minuten waren omdat de enige informatie die in de ketel beschikbaar is de brandertijd en het aantal ontstekingen is, en volgens de berekeningen komt dit goed overeen met de periodiciteit van de brander, zonder informatie op de duur van de volledige cyclus.
Maar zonder er altijd mijn neus op te hebben gehad, heb ik zelden gezien dat het display van de ketel minder dan 100% aangeeft tijdens de verwarmingsperiode. Maar daar moduleert het goed tot 30% voordat het 77 graden bereikt (het minimum denk ik. De ketel is een 16k en in de handleiding staat "deellast: 5kw", het lijkt overeen te komen).

Nu is het afwachten of dit invloed heeft op het verbruik.
Ik heb de neiging om te denken dat als ik om een ​​hogere temperatuur zou vragen en dus een langere brandduur, ik meer zou verbruiken. Maar aan de andere kant, als de cyclus langer is, is er minder opstart.
Is er nog iets te tweaken op dit niveau (bijvoorbeeld de cut-off temp een beetje verlagen naar 75)?
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Hulp bij het aanpassen van Easypell-instellingen: setpointtemperatuur, min en boileruitschakeling




par Pilpoill » 24/01/22, 09:25

Het draait allemaal om compromissen en ik kan je niet vertellen welke het beste bij je past. : Wink:


Voor de goede orde, meer dan een jaar geleden, nadat hij dagenlang op afstand een installatie bij een lid had aangepast om hem acceptabele cycli te geven, veranderde hij eindelijk alles om onophoudelijk aan/uit te krijgen; ketel EN circulatiepomp, zoals 30 jaar geleden...
Hij had eerder een stookolieketel en wilde nooit toegeven dat hij in de langst mogelijke cyclus met een pelletketel moest werken. Alle uitleg was tevergeefs om hem te laten begrijpen dat het tegenovergestelde nodig was voor de consumptie van pellets.
Sinds deze aflevering, voor de compromissen en nou, ik plaats mezelf niet langer in de schoenen van iemand sorry : Oops:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 380-gasten