Stenen huis: welk advies energie vernieuwing?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
fcfunky
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 29/02/16, 22:20

Stenen huis: welk advies energie vernieuwing?




par fcfunky » 01/03/16, 17:05

Hallo,

Ik ontvang graag uw waardevolle advies over mijn volgende huis (eind april in bezit nemen van de sleutels).

achtergrond:
Ik ben daarom bezig met het verwerven van een oud huis (zeker uit de 19e
eeuw), in steen (puinsteen 50cm minimale dikte), op het zuiden gelegen op een
bebost terrein van 1 m², in NIORT (Deux-Sèvres). Dit huis
rechthoekig, niet aangrenzend, bestaat uit een begane grond en een verdieping, voor a
totale oppervlakte van 230m² (inclusief 29m² voor een wasruimte/vestibule en 21m²
voor een luifel, hoeft niet zoveel te worden verwarmd als de
andere kamers).

De huidige isolatie van de woning kan verbeterd worden: isolatie onderdoorkruipen
van de dikte van de spanten, sommige ongeïsoleerde muren, plafond
zwak geïsoleerde kelder met uitzicht op eetkamer op het gelijkvloers... Aan de andere kant, de
ramen zijn houten, dubbele beglazing (4-16-4), met houten luiken.

Er is momenteel geen VMC, maar twee kattenluiktegels voor de
waterpartijen.

De huidige verwarming bestaat uit een DE DIETRICH model GT olieketel
137 uit 1993, die het warmwatercircuit van de 15 verwarmt
gietijzeren radiatoren van de woning (waarvan 5 nog niet voorzien van
thermostatische kranen). Er is geen apparaat
regeling/programmering. De verwarmingsfactuur laat meer dan 2 zien
000L stookolie/jaar, d.w.z. ongeveer € 2/jaar.

Daarnaast beschikt de woning over een inbouwhaard in de kleine woonkamer (centrale kamer van
het huis, onder de mezzanine). Het houtverbruik aangegeven op het APB
is 5 kubieke meter (plezierverwarming). Merk op dat de eetkamer
heeft ook een schoorsteen waarvan het rookkanaal voorlopig gesloten is.

Sanitair warm water wordt geleverd door een elektrische boiler van 200
liter, van het merk ATLANTIC, daterend uit 2012.

We zullen met 4 zijn om het pand te bezetten.

Merk ten slotte op dat het stadsgasnet te ver in de straat loopt
denk aan een verband.


Energierenovatieplan:

Met instemming van de huidige eigenaar die niet meer in het huis woont, I
begon RGE-handelaars in te schakelen om offertes op te halen. ik ben binnen
wachten op hun cijfers binnen tien dagen. Tot die tijd lees ik, ontdek ik
en zou graag uw advies willen over het verbeteren van de thermische kwaliteit en de
wooncomfort van de woning.

Wetende dat ik daar nog niet heb overwinterd, dus dat is moeilijk
commentaar op dit punt, maar ik ben ook geïnteresseerd in het feit
om het zwaarste werk te doen voordat ik mijn meubels neerzet.

Hier is mijn plan:

Isolatie prioriteit:
Het idee zou zijn om de isolatie onder de klimplanten van binnenuit te hervatten (omdat
recente dakrenovatie in 2008). Ik ga richting isolatie
door insufflatie van cellulosewatten in overeenstemming met de normen
toegang geven tot financiële hulp (belastingkrediet, steun uit de regio
en afdeling).
Daarnaast streef ik naar isolatie van de muren aan de noord- en westzijde met behulp van wol
glas (120mm) achter gipsplaten.
Voor de kelder zou er ook cellulosewatten op worden geblazen
plafond.
Tot slot worden enkele openingen aangepast: een raam in de kelder, een
geïsoleerde deur in de vestibule.
Tegelijkertijd ben ik van plan om voor ventilatie een VMC te installeren
enkele stroom in de toiletten boven (een ontluchting in de toiletten, de badkamer boven
en de onderste SDE).

De vraag rijst voor de cv-installatie: wat
adviseer jij?
De huidige ketel uit 1993 en de enkelzijdige inzethaard behouden?
Verplicht de huidige ketel te vervangen door een condenserend model
brandstof?
Vervang de huidige olieketel door een lucht/water warmtepomp en zo
om de gietijzeren radiatoren van het huis te behouden? Is het een geschikt systeem voor
verwarmingsvolume van het huis en mijn regio (zeeklimaat)? zo ja,
noodzakelijkerwijs met extra verwarming?
De enkelzijdige houten inzet kan worden veranderd in dubbelzijdig (woonkamer/eetkamer)
met warmteverhoging via het centrale trappenhuis): is dit een goede
idee?
Een warmtepomp installeren als back-up van de cv-ketel? behoud van de bestaande? in
het veranderen?
Voor het tapwater moet de huidige boiler behouden blijven of heeft dit de voorkeur
integreren in de CV-installatie (indien vervangen door
condensatieketel of warmtepomp)?


Nou, ik heb je alles verteld voor nu. Ik blijf zeer attent op uw
waardevol advies en bij voorbaat dank voor uw hulp en die van de
Internetgebruikers als u dit onderwerp plaatst.


Met vriendelijke groet.
fcfunky
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par Christophe » 02/03/16, 11:11

Hallo en welkom hier!

fcfunky schreef:Er is geen apparaat
regeling/programmering.


Dus dat is de absolute prioriteit om in te voeren.
Dus de regeling gebeurde alleen op de thermostatische kranen? En ik hoop dat die er zijn!

Als u op zoek bent naar een thermostaat: https://www.econologie.com/shop/thermos ... fage-c-108

fcfunky schreef:Met instemming van de huidige eigenaar die niet meer in het huis woont, I
begon RGE-handelaars in te schakelen om offertes op te halen. ik ben binnen
wachten op hun cijfers binnen tien dagen. Tot die tijd lees ik, ontdek ik
en zou graag uw advies willen over het verbeteren van de thermische kwaliteit en de
wooncomfort van de woning.


Wat is uw renovatiebudget? Pollepel? Want vakmensen zullen u niet noodzakelijkerwijs adviseren over de meest economische en effectieve oplossing voor u: ze willen verkopen...

fcfunky schreef:Het idee zou zijn om de isolatie onder de klimplanten van binnenuit te hervatten (omdat
recente dakrenovatie in 2008). Ik ga richting isolatie
door insufflatie van cellulosewatten in overeenstemming met de normen
toegang geven tot financiële hulp (belastingkrediet, steun uit de regio
en afdeling).


Ja, het is een goede oplossing, maar je hebt minimaal 25 cm nodig op dakniveau... dus kijk of het compatibel is met je klimplanten.

fcfunky schreef:Daarnaast streef ik naar isolatie van de muren aan de noord- en westzijde met behulp van wol
glas (120mm) achter gipsplaten.


Zolang je blijft ademen, kun je net zo goed op de watten blijven, toch?

fcfunky schreef:Tegelijkertijd ben ik van plan om voor ventilatie een VMC te installeren
enkele stroom in de toiletten boven (een ontluchting in de toiletten, de badkamer boven
en de onderste SDE).


Als het huis gezond is, heeft het geen prioriteit.

fcfunky schreef:De vraag rijst voor de cv-installatie: wat
adviseer jij?
De huidige ketel uit 1993 en de enkelzijdige inzethaard behouden?


Ja, voorlopig niets aanraken op dit niveau: het vervangen van een ketel, zelfs 40 jaar oud (zolang het geregeld is... het is niet jouw geval maar het installeren van een thermostaat kost "niets") zal slechts weinig opleveren. ..

fcfunky schreef:Verplicht de huidige ketel te vervangen door een condenserend model
brandstof?


Niets is verplicht op dit niveau...

fcfunky schreef:Vervang de huidige olieketel door een lucht/water warmtepomp en zo
om de gietijzeren radiatoren van het huis te behouden? Is het een geschikt systeem voor
verwarmingsvolume van het huis en mijn regio (zeeklimaat)? zo ja,
noodzakelijkerwijs met extra verwarming?


Bovenal geen lucht/water-warmtepomp... tenzij je bij EDF werkt lol!

fcfunky schreef:De enkelzijdige houten inzet kan worden veranderd in dubbelzijdig (woonkamer/eetkamer)
met warmteverhoging via het centrale trappenhuis): is dit een goede
idee?


Waarom niet, maar u kunt de calorieën ook eenvoudig uit de schoorsteen recupereren door een ventilatiesysteem te installeren, zie: verwarming-isolatie/terugwinning-heteluchthaard-t6875.html
(gebruik ook de zoekmachine: search.php )

fcfunky schreef:Een warmtepomp installeren als back-up van de cv-ketel? behoud van de bestaande? in
het veranderen?
Voor het tapwater moet de huidige boiler behouden blijven of heeft dit de voorkeur
integreren in de CV-installatie (indien vervangen door
condensatieketel of warmtepomp)?


Nog een GLB??

Aangezien u een interessant budget lijkt te hebben: waarom zou u niet nadenken over thermische zonne-energie?
Veel efficiënter dan welke warmtepomp dan ook ooit zal weten ... als u de juiste afmetingen heeft, kunt u 4 tot 5 maanden per jaar op het ECS werken ...

fcfunky schreef:Alsjeblieft, ik heb je alles verteld voor nu. Ik blijf zeer attent op uw
waardevol advies en bij voorbaat dank voor uw hulp en die van de
Internetgebruikers als u dit onderwerp plaatst.


Het is gedaan :)

Als je wat foto's van het huis hebt (intern en extern), zal dat ons meer inspireren :)
1 x
fcfunky
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 29/02/16, 22:20

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par fcfunky » 02/03/16, 13:55

Hallo Christopher,

Hartelijk dank voor de tijd die u heeft genomen om mij te antwoorden. Het helpt mij echt!

Om je vraag te beantwoorden, hier zijn mijn opmerkingen:
1/ Momenteel geen regelapparaat, maar 10 gietijzeren radiatoren op 15 uitgerust met thermostatische kranen.

2/ Mijn budget voor renovatiewerken is 30 euro, maximaal 000 euro. Ik ben het met u eens: ambachtslieden zijn er in wezen om hun vlaggenschipproducten te verkopen (waar ze goede marges genereren), maar hebben niet noodzakelijkerwijs aandacht voor de context van met name oude gebouwen. Het is daarom moeilijk om een ​​objectieve mening te hebben over de vraag, gelukkig bent u er! ;O)

3/Wat de cellulosewatten onder de luifels betreft, is het de bedoeling om de balken zichtbaar te laten. De isolatieprofessional vertelde me dat het soms onder de minimaal vereiste dikte zal zijn (zeker met het oog op staatssteun), maar soms erboven. We zijn op de oude, dus niet alles is plan. Het is daarom noodzakelijk om de dikte gemiddeld te nemen. Voor de muren was het de bedoeling om met de isolatie niet te veel ruimte te verliezen, vooral boven in de gangen.

4/ Ik ga de installatie van een VMC onderhouden, het kan geen kwaad, ook al is het huis gezond.

5/ Hoe meer ik lees, hoe meer ik tot dezelfde conclusies kom over de keuze van een verwarmingsketel in vergelijking met een warmtepomp. Een van de verwarmingsmonteurs vertelde me dit ook, vooral met betrekking tot het verwarmingsvolume. Ik ben bang dat de warmtepomp inderdaad een toaster gaat maken, door flink aan de weerstand te trekken (en ik werk niet bij EDF!!! ;o))
Aan de andere kant, hoe zit het de komende jaren met fossiele brandstoffen? Stookolie is nu goedkoop, maar voor hoe lang nog?
Bovendien begrijp ik niet waarom je er niet voor bent om de huidige cv-ketel uit 1993 te vervangen door een condensatieketel? Je kunt je ontwikkelen...

6/ Het huidige inzetstuk heeft een kleine heteluchtmotor. Aan de andere kant is deze alleen gericht op de kleine woonkamer. Aan de andere kant (SAM-zijde) is er niets behalve een klein ventilatierooster bij de open haard (momenteel) die in verbinding staat met de kleine woonkamer. Misschien brengt het al gebakken lucht... Ik weet het niet, ik heb er nog niet gewoond. Het idee van het dubbelzijdige inzetstuk was om een ​​energiewinst in de SAM tot stand te brengen en ook voor visuele warmte te zorgen als je aan tafel zit. Om te kijken of het echt gunstig is qua warmte?

7/ Voor de ECS ging mijn vraag vooral over de combinatie met een warmtepomp. Nu het PAC-scenario is uitgesloten, wat als ik de olieketel vervang door een nieuwere? CV-ketel en tapwater in één combineren? of de recente boiler uit 2012 laten staan, met elektrische autonome werking?
Of ECS door zonne-energie zoals je zegt? Ik heb zorgen over deze daksystemen (waterdichtheid, brandgevaar, etc.)? Is het betrouwbaar? Je zegt dat ik in wezen de zomermaanden en de rest van het jaar autonoom zou zijn, hoe werkt dat? De boiler werkt op een hybride manier: zon + elektriciteit?

Bij voorbaat dank voor uw feedback.
Met vriendelijke groet.
fcfunky
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par lilian07 » 02/03/16, 20:39

Hallo, ik ben bezig met mijn derde renovatie van een oud huis dat identiek is aan het profiel van uw huis.
Christophe heeft gelijk, we moeten proberen de onnodige kosten van het veranderen van het warmteproductiesysteem te verminderen.
Als ik mag toevoegen:
In 1 moet je isoleren, want ik veronderstel dat je geen IHO kunt hebben, dus je moet overal isoleren waar je kunt (muur en plafond).
in 2 mogelijk grote openingen naar het zuiden maken en in 3 is het nodig om te regelen....

Ik zou zeggen dat het belangrijk zou zijn om de mogelijkheid te bestuderen om over te stappen op vloerverwarming als er ruimte op de vloer is.
Drievoudig voordeel:
- we isoleren op het laatste vlak dat de buitenkant met de binnenkant van het gebouw verbindt door de plaat.
-We kunnen de verwarming op lage temperatuur gebruiken en we winnen traagheid met de betonnen dekvloer zonder buitensporige kosten bij zelfbouw.
-We kunnen gemakkelijker hernieuwbare energie gebruiken voor verwarming (denk aan thermische zonne-energie)

Voor het SWW, aangezien u de warmtepomp waardeert, zijn er gecombineerde zonne-SWW-warmtepompsystemen (een beetje duur naar mijn smaak), anders is het zonne-SWW met hulpweerstand goed. Een ander voordeel is dat je warmte ook kunt gebruiken voor verwarming door het oppervlak te vergroten en de ketel over te nemen als je bij lage temperaturen blijft.

Ik heb in 2 gebouwen een water-water warmtepompsysteem en in het andere een oliesysteem...Ik probeer met alle middelen sterk te isoleren, het zuidelijk deel te openen en de temperatuur te verlagen door vloerverwarming aan te leggen, ik ben nu bestuderen van de mogelijkheid om een ​​grote thermische bijdrage (in zelfbouw) te leveren aan reliëf door zonne-energie.

Succes met je mooie project.
0 x
fcfunky
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 29/02/16, 22:20

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par fcfunky » 02/03/16, 22:35

Hallo Lilian.

Ook bedankt voor je advies, leuk.

Vanmiddag had ik een afspraak ter plaatse met een installateur van ontharders en een verwarmingsmonteur. Laatstgenoemde adviseerde me om de goede oude DD-ketel te behouden. Hij heeft een gemiddelde levensduur van 20-30 jaar, ik kan er nog wel een paar jaar mee. Misschien moet de brander worden vervangen, maar tegen een kostprijs van maximaal 1000€. Dus wacht maar af.

Wat de verordening betreft, vertelde hij me ook dat het in dit geval niet verplicht was. In ieder geval niet door buitensensor. Zorg dan voor een draadloze kamerthermostaat, met het risico dat deze niet door de grote dragende muren van het huis gaat. Hij controleerde de thermostatische kranen, oud maar van goede kwaliteit. Niets was daarom naar zijn zin te problematisch. Enige punt om te controleren bij dit verwarmingssysteem: de olietank. Zorg voor schoonmaak.

Let op, ik ben niet specifiek geïnteresseerd in een CAP. Ik zeg alleen dat sommige verwarmingstechnici met deze oplossing een beetje consumentisme stimuleren.

Voor de ECS laat ik dus zeker de huidige elektrische tank staan.

Tot slot voor de isolatie geen wens van ITE, want mooi gevoegde zichtstenen. Dit cachet waar ik al heel lang naar op zoek ben, wil ik niet kwijtraken. Idem voor vloerverwarming: geen plannen om de huidige vloer te slopen.
Last but not least: het huis ligt op het zuiden, met aardig wat mooie ramen.

Bedankt voor je hulp in ieder geval.

Christophe, als je op mijn laatste bericht kunt reageren, dank je. ;-)
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par LOGIC12 » 03/03/16, 03:45

hallo: De ketel is nog niet zo oud, dus behoorlijk zuinig, bovendien heeft stookolie nog nooit zo'n lage prijs gehad: 0,54 euro per liter voor de super. En het kan nog wel even duren, volgens wat we kunnen horen van economen die over internationale politiek praten. U hoeft dus voorlopig geen gas te nemen, wat bovendien een jaarabonnement van 200 euro oplegt, en veel controles en beperkingen die het erg duur maken.
Voor warmtepompen heb je superisolatie nodig, anders is het het niet waard, en dan heb je al gauw 15000 euro nodig, en de levensverwachting van deze toestellen is afhankelijk van het merk 15 tot 20 jaar, duur dus. Dus laat wat er is roteren.


Voor de isolatie is het al nodig om ervoor te zorgen dat er geen vocht aan de onderkant van de muren op de begane grond is. Laat het huis zo nodig rondom leeglopen en evacueer het water ofwel met een opvangbak op een veel lager en verder gelegen punt als er land is, of eventueel via de riolering.

Eén probleem: "de eigenlijke vloer" is zeker niet geïsoleerd en kan erg oncomfortabel zijn. Laat de zon goed binnenkomen zodat die de grond een beetje verwarmt, dat zal het al zijn. En voor de slaapkamers kunt u een ietwat dikke PVC-coating leggen. Sommige ontstaan ​​zonder lijm, alleen een beetje dubbelzijdig aan de randen, ze verminderen het gevoel van kou van de grond en er wordt niets beschadigd.

Er is ook de zwevende parketoplossing op lichte isolatie van 3 tot 6 mm. Dit althans in de kamers.

Koude muren dwingen je om meer te verwarmen, dat moet je weten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par Christophe » 03/03/16, 14:19

LOGIC12 schreef:hallo: De ketel is nog niet zo oud, dus behoorlijk zuinig, bovendien heeft stookolie nog nooit zo'n lage prijs gehad: 0,54 euro per liter voor de super.


A) Ja, het is niet nodig om uw AMHA-ketel te vervangen (nou ja, niet meteen) ... aan de andere kant is het installeren van een thermostaat de absolute prioriteit!

Een ander product waarin u mogelijk rechtstreeks geïnteresseerd bent in de forums: https://www.econologie.com/shop/vanne-t ... p-509.html

B) Nog lager: 0.43€/L vandaag in België voor de meerprijs! Het is duidelijk tijd om te tanken... ook al is het beter om jezelf te verwarmen met iets anders dan olie maar hey: geld is (indirecte) vervuiling dus zolang je olie koopt, zoveel als het goedkoopst mogelijk is...( zolang je niet oververhit raakt omdat het goedkoper is...)

http://www.informazout.be/fr/prix_mazout
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par lilian07 » 03/03/16, 20:14

En ja de brandstof en laag, en zo lang als een tweede tank kopen en over 2 jaar tanken en we verdienen geld door zoveel mogelijk op de prijs van olie te spelen....
en als we er dan in slagen het verbruik te halveren volgens het goede principe dat erin bestaat te zeggen dat de beste energie die is die we niet uitgeven, dan hebben we een container van 2 jaar... en deze oude brandstofketel wordt de beste investering hiervan decennium.
We stappen af ​​van het ecologische principe, maar de essentie is er... verlies geen warmte en houd uw ketel...
Veel succes met dit geweldige project.
0 x
fcfunky
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 29/02/16, 22:20

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par fcfunky » 04/03/16, 10:01

Hallo,

Zelfs als de stookolie bijna op is, ga ik niet zo ver om 2 tanks te kopen. ;O)

Voor de ECS maakt thermische zonne-energie me eerlijk gezegd bang: tussen het risico van een ramp en storingen die vrienden tegenkomen, dwingt het me niet te veel om de bijbehorende installatie te doen.

Bovendien, Christophe, begrijp ik op een gegeven moment in de discussie niet waarom je geen voorstander was van het vervangen van de huidige ketel uit 1993 door een condensatieketel? Als ik 8 euro reken voor een nieuwe condensatieketel op olie en die laatste scheelt me ​​000% op de energierekening in vergelijking met het huidige model, dan verwacht ik bijna 20 jaar om het rendabel te maken. Kun je het me alsjeblieft uitleggen?

Eindelijk, gisteren, is de eerste calculatie binnengekomen betreffende het perceel binnenisolatie:
- voorbereidende werkzaamheden voor verhuizing, met name
- muurisolatie op de noord- en westzijde voor de begane grond en de eerste verdieping, met GR32 120mm glaswol (R=3.75m²KW), gipsplaten en -strips,
- kruipisolatie van daken (gehele woning) door opblazen van 26cm cellulosewatten + installatie van stopvap-membraan + gipsplaten + strips, waardoor de defecten zichtbaar blijven (voor het stempel van het oude) (R = 6.15m²KW)
- isolatie van de benedenverdieping van de eetkamer boven de kelder: inblazen van cellulosewatten tussen de balken, dikte 13 cm (R=3.09²B).
De totale rekening is € 15. Wat denk je?

Hartelijk dank voor uw feedback.
fcfunky
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Stenen huis: welke energierovatie tips?




par lilian07 » 04/03/16, 11:45

Hallo,

“Christophe, op een gegeven moment in de discussie begrijp ik niet waarom je geen voorstander was om de huidige ketel uit 1993 te vervangen door een condensatieketel? Als ik 8 euro tel voor een nieuwe oliegestookte condensatieketel en die laatste brengt mij een besparing van 000% op de energierekening ten opzichte van het huidige model, ik verwacht dat het over bijna 20 jaar rendabel zal zijn. Kunt u mij dit uitleggen alstublieft?"


Ik denk dat dat theorie is, je huis is erg complex en je ketel is op zijn plaats, hij weet hoe hij je moet geven wat je nodig hebt. Wacht ook op uw isolatiewerkzaamheden, dan kunt u altijd de ketel vervangen en het is ook precies op dit moment dat u uw waarschijnlijke investeringsrendement weet. Uw site is complex, u moet zich altijd concentreren op de essentie door prioriteit en de prioriteit wordt hoger gegeven. Op dit soort bouwplaatsen kun je je snel verspreiden en van een krachtmeting aan de oorsprong kan het snel veranderen in een nachtmerrie...

Voor uw isolatie moet u vergelijkende offertes maken omdat ik het een beetje duur vind, maar ik ken de configuratie van het gebouw niet, dus mijn advies is met "pincet" te nemen.

Als u bang bent voor zonne-energie voor SWW (het is legitiem), installeer dan een thermodynamische ballon, als deze zich in een kelder of een afgelegen deel van uw woonruimte bevindt... het rendement op uw investering is nu hoger... het is nog steeds beter dan een broodrooster.

Veel succes.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 386 gasten