Huis en oriëntatie: Architectuur optimaliseren

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
florimuch43
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 13/05/07, 19:36
Plaats: Auvergne

Huis en oriëntatie: Architectuur optimaliseren




par florimuch43 » 28/05/07, 20:35

Hoe bouw je een huis met een mooi uitzicht op het westen en geen last van de hitte in de zomer... We willen erkers of grote ramen plaatsen om te profiteren van dit prachtige uitzicht dat we hebben, maar... het lijkt erop dat niet koel in de zomer de westelijke blootstelling. Bedankt voor je antwoord als je de wonderoplossing hebt.. : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: huis en oriëntatie...




par Christophe » 28/05/07, 20:45

florimuch43 schreef: het lijkt erop dat de westelijke blootstelling in de zomer niet koel is.


Nog een legende van olieverkopers? : Mrgreen:

Anders beantwoord ik (gedeeltelijk) uw vraag hier: https://www.econologie.com/forums/maison-ori ... t3666.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 29/05/07, 12:45

Nou, het is simpel:

Een balkon erboven om de zonnestralen meer dan 35° van de horizon te verbergen (niet minder of geen energieterugwinning in de winter) en/of loofbomen, maar daar lijdt het uitzicht

anders is er ook de horizontale jaloezie gekoppeld aan een zonnesensor (en wind als je hem niet wilt opblazen) en een temperatuurvergelijker

En anderen die nog moeten worden uitgevonden, denk er maar eens over na :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 29/05/07, 13:09

:pijl: Ik wil graag verticale shutters.
Met zonne-tracking voor de winter en "counter-tracking" voor de zomer.

Het idee is om los te laten
- lichte en directe warmte in de winter
et
- indirect licht en scherm tegen hitte om het broeikaseffect op de beglazing te vermijden.

Uiteraard is deze aan de buitenzijde geplaatst.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 29/05/07, 14:59

Zoals hierboven reeds uitgelegd door mijn - zeer bekwame - collega's, zijn er tal van oplossingen om in de winter van de zon te genieten maar in de zomer niet te hoeven koken.
  • De "kap" is een vast horizontaal ondoorzichtig oppervlak dat boven de openingen aan de buitenkant wordt geplaatst en waarvan de grootte zal worden bestudeerd om de zonnestralen af ​​​​te snijden wanneer deze hoog aan de hemel staat (zomer) en ze in de winter door te laten.
  • Bladverliezende vegetatie waarvan de bladeren in de zomer maar niet in de winter aanwezig zijn, kunnen dezelfde rol spelen.
  • Eindelijk beschermende apparaten BUITEN geautomatiseerd of niet kan dezelfde rol spelen.

Het spreekt voor zich dat deze verschillende elementen met elkaar gecombineerd kunnen worden. Men kan de kap bijvoorbeeld vervangen door een horizontale pergola boven de traveeën waarop een blauweregen (of andere bladverliezende klimplant) groeit.

Aan de andere kant, in tegenstelling tot wat Bolton069 zegt het andere bericht, ben ik van mening dat het erg interessant kan zijn om materialen met een hoge thermische traagheid achter de erkers te promoten. Dit is ook een van de belangrijkste technieken voor passieve zonne-energie. Als de bes-occultaties correct worden bestudeerd, kan het een uitstekende bron van calorieën zijn.

In termen van westelijke oriëntatie, het is, na het zuiden, de beste oriëntatie omdat het de instroom van de middag herstelt die groter is dan die van de ochtend. Aan de andere kant moet je echt de truc bestuderen (zoek de zonnekaarten van jouw regio) omdat de westelijke zon meer graast (zelfs in de zomer) sinds hij ondergaat. De zomerbeveiligingen moeten daarom worden aangepast aan deze oriëntatie.

Daarna nog een element om rekening mee te houden: in het algemeen impliceert een mooi uitzicht een open ruimte en dus mogelijk harde wind. U moet dit ook bestuderen, zodat de verliezen van uw beglazing de zonnewinsten niet volledig compenseren.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 29/05/07, 22:10

Targol schreef:Zoals hierboven reeds uitgelegd door mijn - zeer bekwame - collega's, zijn er tal van oplossingen om in de winter van de zon te genieten maar in de zomer niet te hoeven koken.


Je lijkt een professionele vriend, heb ik het mis?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 30/05/07, 00:13

Capt_Maloche schreef:
Targol schreef:Zoals hierboven al uitgelegd door mijn - zeer competente - collega's, ...

Je lijkt een professionele vriend, heb ik het mis?

Ja, je hebt het mis... Onze Targol is vooral een klaviervirtuoos, een processorprins, hogepriester van de vierde moeders...
Ik zal niet meer zeggen... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

Re: Huis en oriëntatie: architectuur optimaliseren




par jean63 » 30/05/07, 00:27

florimuch43 schreef:Hoe bouw je een huis met een mooi uitzicht op het westen en geen last van de hitte in de zomer... We willen erkers of grote ramen plaatsen om te profiteren van dit prachtige uitzicht dat we hebben, maar... het lijkt erop dat niet koel in de zomer de westelijke blootstelling. Bedankt voor je antwoord als je de wonderoplossing hebt.. : Lol:


Wat ik heb gedaan aan de erker op het westen: ik heb een elektrisch aangedreven rolluik op de erker en ook een elektrisch aangedreven rolluik boven het terras + een 2e jaloezie bevestigd op de pergola die naar het westen is gekanteld en die aan het einde van de dag om te voorkomen dat de zonnestralen de erker bereiken (broeikaseffect) door zoveel mogelijk verticaal te kantelen (verduisterd zicht, maar terras beschikbaar voor ligstoel of maaltijd).

Met deze systemen is het zeer beheersbaar: rolluiken naar beneden bij zeer warm weer, rolluiken naar beneden tijdens normale zonnige dagen. Maar dit heeft natuurlijk een prijs. Het is noodzakelijk om rolgordijnen beschermd in een kist te nemen (waardoor het canvas in opgevouwen toestand kan worden beschermd: regen, verschillende soorten slecht weer).

Dit doen we al meer dan 20 jaar. Het voordeel van de zonwering is om 's morgens tot de middag maximaal licht binnen te laten, zolang de zon het zenit niet heeft overschreden.

Hier zijn mijn oplossingen.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 30/05/07, 10:42

Capt_Maloche schreef:Je lijkt een professionele vriend, heb ik het mis?


Zoals Citro al zei, ik ben een computerwetenschapper, maar mijn droom zou zijn om (op de een of andere manier) de architectuurstudies te hervatten die ik was begonnen maar niet afgemaakt om een ​​praktijk van bio-klimatologische architectuur te openen.

Terwijl ik wacht om deze droom te kunnen vervullen, informeer, lees en vergelijk ik.
Vandaar mijn titel hierin forum van "amateur bioklimatoloog" : Wink:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 30/05/07, 23:24

Dat klopt, het valt niet mee om 's avonds weer naar school te gaan als je al een baan hebt

Met veel wilskracht is het te doen, mijn oom heeft zijn bouwkunde studie zo afgemaakt

Hij is nu onafhankelijk in Nice

OP HET WERK !
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 391-gasten