Houtenergie: welke brandstof? Kies je cv-ketel?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 31/12/07, 15:58

jean63 schreef:...is dat niet de baas?


Ja, dat moet het zijn! Maar we hebben het privé geregeld, dus het is goed!

Hiihihhi voor de manos.... over mano gesproken Woensdag val ik "Versie 2" van de Deom aan...
0 x
68 piloot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 29/12/07, 19:07
Plaats: N47 E07




par 68 piloot » 31/12/07, 16:03

yo hopla verdammi : Lol:
plaats geen spaties of speciale tekens
het is waar dat ik er een heb (karakter) :onheil:
dit neemt niet weg dat de uitleg of de instructies voor het plaatsen van foto's ingewikkeld zijn.
aan de andere kant in mijn galerij kom ik daar, het is niet gemakkelijk, omdat elk beeld opnieuw moet beginnen
en waarom zou je het simpel maken als je het ook complex kunt maken???
: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 31/12/07, 16:11

Rahhh je ziet dat hij mij zoekt!! : Mrgreen:

Voor de galerij werkt het, maar je kunt de afbeeldingen niet rechtstreeks integreren in een bericht van de forum!

Gebruik in plaats daarvan de andere methode, heb ik je in detail uitgelegd via een privébericht.
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 09/01/08, 12:07

Ik voeg hier mijn vraag toe die ik in het bericht had geplaatst:
https://www.econologie.com/forums/raccorder- ... 57-10.html
Citation:
Bedankt voor de info van de ketel. Ik wist niet dat het bestond. Precies ik zocht informatie over de kachels voor mijn omgeving.
Chris, je hebt geen onderwerp dat de verschillende houtverwarmingsoplossingen identificeert ?! Ik denk dat je dat niet bent? Als dit het geval is, is het verstandig om te kijken of er elementen zijn die bijdragen aan open haarden, zoals het watercircuit en de pelletset ...

Waarop Christophe antwoordde:
Thierry, ja het is onderweg!
Het beste zou zijn om uw suggesties over het onderwerp in kwestie toe te voegen: Houtenergie, welke te kiezen? Huidige map

Voor uw vraag: ja, ik heb in Duitsland pelletinzetstukken gezien met een warmwaterfunctie. Gezien de prijs van pellets (in een zak van 15 kg is het duurder dan brandstof) ... is het echt redelijk om jezelf uit te rusten? Misschien beter om hout te zijn, toch? Een houtkachel kan altijd op pellets branden, het omgekeerde is niet waar...


Dus is het mogelijk om in inzethaarden of open haarden te installeren:
- pelletkits om bijvoorbeeld de temperatuur te regelen als je weg bent; het doel is om de temperatuur te regelen, iets dat bijna onmogelijk is met hout, toch?
- om waterwisselaars te installeren, om aan te sluiten op de watercircuits van het huis: cumulus en verwarming.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/01/08, 14:35

Hallo iedereen,
Ik nodig mezelf uit in de discussie om je te vertellen over mijn (succesvolle) pelletketelervaring.
Ik zit in de 2e winter met dit apparaat en ben zeer tevreden.
ongeveer 600 euro voor verwarming voor het jaar (inclusief SWW in de winter)
wie zegt beter? en ik ben in isère; niet aardig.
het succes van een installatie hangt af van de juiste dimensionering van de ketel. een te grote houtketel is fataal voor de goede werking van het systeem, de prestaties en het comfort.
Ik heb hierboven een volledig artikel geschreven van meerdere pagina's (omdat het onderwerp niet zo eenvoudig is) enige tijd geleden voor de site bricovideo. u kunt het raadplegen op dit adres:
http://bricovideo.forum-chauffage.com/c ... e-bois.htm
Indien nodig kan ik vragen beantwoorden.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 10/01/08, 15:21

600€ is echt niet slecht.

Voor hoeveel koopt u pellets en wat heeft u nodig (oppervlakte, kwaliteit isolatie, aantal inwoners, enz.)?

Als je het begin van dit topic leest, weet je dat ik een "Houtenergie" bestand aan het maken ben. Staat u mij toe enkele passages en foto's te maken van uw zeer interessante dossier?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/01/08, 15:59

€ 600 = circa 3 ton à € 205 per ton los geleverd in mei 2007
3 ton = ongeveer 1500L stookolie vanuit energetisch oogpunt
dit is wat ik nodig heb om een ​​huis van ca. 100m² te verwarmen tot 19° met een goed afgestelde regeling afhankelijk van de buitentemperatuur en een daling tot 17° 's nachts. Het jaren 50-huis daarentegen is niet erg goed geïsoleerd, ondanks dat er achteraf gedeeltelijk is geïsoleerd.
voor het artikel kan ik je zelfs de word-versie per e-mail sturen als je wilt. Ik ben een fervent fan van korrels en hoe meer ik de info verspreid, hoe gelukkiger ik ben.
En hoe meer hoe beter, hoe minder rijst, zoals ze in China zeggen
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 10/01/08, 16:04

Oké, bedankt voor de verduidelijking, dat lijkt erg coherent. Het geeft 150 kWh/m² bruto energie wat ruimschoots acceptabel is voor een huis ouder dan 50 jaar!

Voor mijn e-mail stuur ik je een privébericht! In ieder geval alvast bedankt maar de kans is groot dat ik het artikel aanpas als je het niet erg vindt...
Dernière édition par Christophe de 10 / 01 / 08, 16: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 10/01/08, 16:17

hallo
Ik denk aan houtopslag: beschutting tegen de regen, hiermee kun je een windscherm maken voor bijvoorbeeld de noordmuur, het moet goed geventileerd worden om te drogen als het net gekapt is;

voor pellets, hoe deze op te slaan? in verzegelde zakken? er is geen risico op schimmel: fermenteren? moeten ze droog blijven?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/01/08, 17:37

geweldig idee voor de muur van brandhout. het is waar dat je, door je hout tegen de noordmuur op te slaan, de isolatie een beetje moet verbeteren en het tegen de wind moet beschermen, wat de convectie vergroot.
De pellets zijn zo droog (ongeveer 4% luchtvochtigheid) dat ze niet gemakkelijk rotten. je moet echt vloeibaar water meenemen om ze te laten zwellen. zelfs buiten in de omgevingslucht, zolang ze beschut zijn tegen de regen, is er geen probleem. er zijn textielsilo's die geschikt zijn voor buitenopslag, dus beschut tegen de regen.
tijdens de fabricage is de druk in de matrijs zo groot dat het de bruinkool van het hout is die als bindmiddel dient. het oppervlak van de korrels is glad en glanzend en helemaal niet poreus. het zijn de uiteinden van de pellets die het water kunnen absorberen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 356-gasten