Houtenergie: welke brandstof? Kies je cv-ketel?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 28/12/07, 20:40

Ik heb deze site gevonden (in Google Econology-advertentie) over het meten van de houtvochtigheid, als iemand geïnteresseerd zou kunnen zijn:

Code: kiezen

http://www.domosystem.fr/metiers/bois/bois-energie/


Het apparaat is niet goedkoop.

Houtenergie is nu in opkomst als een efficiënt alternatief voor fossiele brandstoffen. Maar er moeten strikte kwaliteitscriteria worden gerespecteerd, en vooral de luchtvochtigheid.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/12/07, 13:40

Nou Jean, dit apparaat, in de stijl van een stedelijke houtketel, is voor de professionals.
Dernière édition par Christophe de 29 / 12 / 07, 21: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 29/12/07, 18:04

Via dit onderwerp kan ik mijn ervaringen op dit gebied met u delen.
Door mezelf uitsluitend te verwarmen met een inbouwhaard en in de winter zelf het brandhout te maken, dacht ik er eerst aan om te kiezen voor een ketel voor versnipperd hout met een grote buffertank, waarmee ik voor de centrale verwarming zou kunnen zorgen en een groot deel van het houtwerk zou kunnen wegnemen. Ik zou kunnen overwegen om te investeren in een versnipperaar die op de aftakas van een tractor draait, en een boer in te huren om een ​​aanhangwagen te vullen met versnipperd hout. Het hout zelf is geen probleem, er moet gesnoeid worden in alle gemeentelijke of staatsbossen en over het algemeen is er veel hout dat in het bos rot en dat niemand wil. De opgeloste logistiek bleef het probleem van de installatie en vooral de opslag van hout, evenals de prijs.
Aan de opslagzijde was het nodig om, indien mogelijk, een betonnen ruimte te voorzien waar meerdere m³ versnipperd hout in kon, beschut tegen de regen maar geventileerd en dicht bij de ketel, dus bij het huis. Ik bezocht een boerderij in de Elzas, vlakbij Saverne, die zo was uitgerust. Aan de andere kant, omdat de ketel ver van het huis stond, hadden ze ondergrondse isolatiemantels voor de warmwaterleidingen gepland.
In mijn geval, omdat de opslagruimte complex was om zelf te creëren en de locatie dicht bij het huis beperkt was, moest ik het project in twijfel trekken.
Prijstechnisch kwam ik al snel uit op €15/20 zonder de kosten van de opslagruimte en de investering in de breker. Financieel dus niet haalbaar.
Ik kende iemand die zichzelf had uitgerust omdat hij een grote, leegstaande garage had. Het probleem is dat het moeilijk is om droog afgebroken hout te vinden. Op een dag kocht hij wat in de Vogezen op basis van wat hij zag en dus van het hout dat hij aanraakte. Het probleem was dat het aangeleverde hout natter was dan hij dacht. Als gevolg hiervan verbruikt de ketel meer om dezelfde calorieën te verkrijgen en wordt hij bovendien bruin, met het risico dat het gietijzer of staal gaat corroderen. Hij moest enkele kubieke meters hout eruit halen om in de zon te drogen voordat hij het met een kruiwagen weer naar binnen bracht.

Bekoeld door al deze moeilijkheden viel ik terug op een andere mogelijkheid, die van een houtketel met omgekeerde verbranding, met een hoog verbrandingsrendement, waarover ik u binnenkort zal vertellen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 29/12/07, 18:49

Ik kende iemand die zichzelf had uitgerust omdat hij een grote, leegstaande garage had. Het probleem is dat het moeilijk is om droog afgebroken hout te vinden. Op een dag kocht hij wat in de Vogezen op basis van wat hij zag en dus van het hout dat hij aanraakte. Het probleem was dat het aangeleverde hout natter was dan hij dacht. Als gevolg hiervan verbruikt de ketel meer om dezelfde calorieën te verkrijgen en wordt hij bovendien bruin, met het risico dat het gietijzer of staal gaat corroderen. Hij moest enkele kubieke meters hout eruit halen om in de zon te drogen voordat hij het met een kruiwagen weer naar binnen bracht.

Voor een gedoe, het is een echte!!!

Ik hou van de pelletoplossing, maar ik denk dat de prijs zal stijgen. Ze slagen er altijd in om de prijs van energiebronnen naar boven af ​​te stemmen (een beetje zoals diesel voor dieselvoertuigen).

Het is echt niet eenvoudig om een ​​keuze te maken voor verwarming, zeker niet als je geen klusjes wilt doen!!!...en niet te veel CO2 wilt sturen of niet te veel kernenergie wilt gebruiken!!! Oké, ik ben off-topic :?
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
68 piloot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 29/12/07, 19:07
Plaats: N47 E07




par 68 piloot » 29/12/07, 19:43

hallo
Ik wil graag mijn ervaring delen:
Ik heb in de jaren zeventig een houtkachel voor mezelf gebouwd
met een ballon erboven maakte ik de radiatoren van gelaste buizen, het hout, afkomstig uit een gemeentebos, gelost met mijn tractor was genoeg om mij jarenlang te verwarmen.
4 jaar geleden heb ik parallel een olieketel geïnstalleerd omdat ik vanwege gezondheids- en leeftijdsredenen mijn hout niet meer in het bos kon maken.
Ik heb een pelletbrander gemaakt die heel goed werkt en die ik op mijn houtketel heb geïnstalleerd
om het rendement van de pelletbrander te kennen heb ik vergelijkingen gemaakt met stookolie
daarom: huis 150 m2
buitentemperatuur: -6° binnentemperatuur 20°
brandstofverbruik 18 liter per dag
pelletverbruik 42 k/g per dag
brandstofprijs 0,75 e/l
prijs van pellets in zakken 0,28e k/g in bulk 0,21 k/g
volgens mijn tests zijn er 2,3 keer meer pellets nodig dan brandstof
tarieven per dag; brandstof 13,5 euro
pellets in zakken 11,76 euro
in bulk 8,82 euro
Als de stijging van de prijs van pellets correct blijft, geloof ik dat deze nieuwe verwarming economisch en ecologisch is
vriendelijke groeten
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 30/12/07, 09:33

68-stuurprogramma schreef: Ik heb in de jaren zeventig een houtkachel voor mezelf gebouwd
met een ballon erboven maakte ik de radiatoren van gelaste buizen, het hout, afkomstig uit een gemeentebos, gelost met mijn tractor was genoeg om mij jarenlang te verwarmen.
4 jaar geleden heb ik parallel een olieketel geïnstalleerd omdat ik vanwege gezondheids- en leeftijdsredenen mijn hout niet meer in het bos kon maken.
Ik heb een pelletbrander gemaakt die heel goed werkt en die ik op mijn houtketel heb geïnstalleerd
om het rendement van de pelletbrander te kennen heb ik vergelijkingen gemaakt met stookolie
daarom: huis 150 m2
buitentemperatuur: -6° binnentemperatuur 20°
brandstofverbruik 18 liter per dag
pelletverbruik 42 k/g per dag
brandstofprijs 0,75 e/l
prijs van pellets in zakken 0,28e k/g in bulk 0,21 k/g
volgens mijn tests zijn er 2,3 keer meer pellets nodig dan brandstof
tarieven per dag; brandstof 13,5 euro
pellets in zakken 11,76 euro
in bulk 8,82 euro
Als de stijging van de prijs van pellets correct blijft, geloof ik dat deze nieuwe verwarming economisch en ecologisch is
vriendelijke groeten

Hallo pilot68 (uit Haut-Rhin?) en gefeliciteerd met je technische prestaties. Je vergelijking is interessant. Ik veronderstel dat je brandstofketel een "lage temperatuur" heeft, aangezien hij pas 4 jaar oud is. Aan de andere kant vind ik dat het kostenverschil niet erg groot is voor pellets in zakken.
Kunt u ons af en toe uitleggen hoe u uw pelletbrander heeft gemaakt? Dankjewel
0 x
68 piloot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 29/12/07, 19:07
Plaats: N47 E07




par 68 piloot » 30/12/07, 18:03

hallo
nee, mijn brandstofketel is niet energiezuinig,
en hier kun je mijn fantasieën volgen over het bouwen van een pelletbrander
http://forums.futura-sciences.com/thread68306.html
Ik kom uit Sudalsat: uit Haut-Rhin :P
Ik blijf beschikbaar
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/12/07, 18:46

Hopla piloot 68!

Wilt u een kort verslag van uw werk schrijven voor een artikel op de site? Praat erover in de forums het is goed, maar een compleet artikel is "stijlvoller" :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 30/12/07, 19:15

68-stuurprogramma schreef:hallo
nee, mijn brandstofketel is niet energiezuinig,
en hier kun je mijn fantasieën volgen over het bouwen van een pelletbrander
http://forums.futura-sciences.com/thread68306.html
Ik kom uit Sudalsat: uit Haut-Rhin :P
Ik blijf beschikbaar

Kan de pagina van niet weergeven forum !!
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
68 piloot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 29/12/07, 19:07
Plaats: N47 E07




par 68 piloot » 31/12/07, 11:25

Met mijn beste wensen voor 2008 wil ik iedereen feliciteren
produceren en proberen de economie van hun portfolio te verbeteren,
proberen de natuur zoveel mogelijk te respecteren
Ik zal proberen foto's van enkele persoonlijke prestaties bij te voegen
Beeld
Beeld
Beeld
Dit apparaat is onlangs gedemonteerd om het weer in elkaar te zetten voor een van mijn dochters
Beeld
Beeld

Ik hoop dat het mij is gelukt met mijn foto's
lezen....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 383-gasten