Het verbeteren van de isolatie van de ramen: zonwering, gordijnen, zonwering?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Het verbeteren van de isolatie van de ramen: zonwering, gordijnen, zonwering?




par Christophe » 02/11/09, 20:00

Dat staat allemaal in de titel: wat is de meest econologische oplossing om de isolatie (nacht) van bestaande ramen / frames te verbeteren?

Uiteraard denken we allemaal na over de toevoeging van rolluiken (rolling) maar:
a) het is hoe dan ook duur! Is het alleen maar winstgevend in hun leven?
b) het is eerlijk gezegd best lelijk als het niet origineel is (het overschrijdt)
c) Het isoleert niet zo veel (zie hieronder).
d) onmogelijk in sommige gevallen!

Dus wat zijn de goedkopere alternatieven en kunnen even effectief zijn?

Ik zie 2 voor het moment:

a) dikke gordijnen (je weet wel in het kasteel! :D), bieden de profs aan de muur ook "thermische voering".

b) alleen voor de beglazing: jaloezieën van de stijl die op velux (niet erg mooi, maar goed)

Dus hier is het: hoe de thermische weerstand van een zeer dik gordijn schatten?

Isolerende luiken

a) isolerende luiken gekenmerkt door extra thermische weerstand geboden door de geventileerde shutter-blade montage: R> 0,20 m² ° C / W.

Voor een enkele component met het polyurethaanschuim van de warmteoverdrachtscoëfficiënt van 0.035 komt dit overeen met een isolatiedikte van de component ten minste: 0,2 0.035 * = = 0.007 7 mm.

Aard van de sluitingen (rolluiken, zonwering) is ook betrokken bij het terugdringen van de verliezen, vooral 's nachts.


Een goed modern frame heeft een totale K van 1.1 dus een thermische weerstand van 1 / 1.1 = 0.91 m² ° C / W, een "goede sluiter" levert dus slechts 0.2 - 0.3 dus ongeveer 20-30% winst op ...

ps: mijn vraag is niet onschuldig, in de ardennen zijn er weinig huizen met rolluiken, die ons genoeg hadden "verrast" toen we in de streek aankwamen. Ons huis heeft er ook geen (maar we hebben grote gordijnen).
Dernière édition par Christophe de 10 / 09 / 11, 16: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 02/11/09, 21:11

Christophe, ik denk dat je iets belangrijks vergeet in de isolatie gemaakt door de luiken (of ze nu rollen of flap of andere), het is de luchtspleet maakt tussen de sluiter en het venster
Deze luchtspleet die wel tien cm dik kan zijn, beweegt niet te veel als het luik "relatief" dicht is en zonder berekeningen te hebben gemaakt, draagt ​​het naar mijn mening enorm bij aan de isolatie.

Trivia: Ik was deze WE in een oud huis in Chamonix en er waren heel oude dubbele ramen met enkele beglazing 4mm maar ongeveer 10cm lucht tussen de twee ramen. in + waren er houten luiken.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 02/11/09, 21:24

Nou ... ja maar:

a) 10 cm lucht is niet langer een isolator: de convectie annuleert alles ... en de dubbele ramen die u spreekt zijn zeker beter dan de eenvoudige beglazing, maar het is niet de moeite waard een goede dubbele beglazing!

b) de "standaard" zegt:

"gebracht door de hele sluiter-geventileerde luchtschoep"


Dus ik neem aan dat deze ruimte die je aan het maken bent begrepen wordt!

Bovendien is het hetzelfde (zie meer) met de gordijnen! Ze zitten zelden "vast" aan het frame!

Kortom we gaan vooruit maar graven nog een beetje!
0 x
Xian
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 111
Inschrijving: 04/01/09, 12:15




par Xian » 03/11/09, 13:05

Het dubbele gordijn lijkt echte isolerende deugden te hebben.

we hebben een grote erker in de woonkamer, 3mx2, waarvan het "luik" een zware schuurdeur is die we niet meer sluiten. we gebruiken het dubbele gordijn.

Ik zou twee thermometers aan beide zijden van het gordijn moeten plaatsen om mijn indruk te bevestigen. De temperatuur in deze kamer is inderdaad zeer stabiel, zelfs bij koud weer

Merk op dat we vloerverwarming hebben
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 03/11/09, 13:40

Christophe schreef:Nou ... ja maar:

a) 10 cm lucht is niet langer een isolator: convectie annuleert alles ...


Welke convectie?
tenzij er onderaan 3 dagen en bovenaan staan.
de lucht is bijna onbeweeglijk in dit gebied

zet een thermometer in de ruimte tussen de sluiter en het raam en vergelijkt de waarde met de buitentemperatuur op een kleine winterochtend.
je zult zien of de lucht niet isoleert. : Cheesy:
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 03/11/09, 14:03

Xian: we hebben precies dezelfde situatie en we hebben zojuist "dikke" gordijnen besteld (we hadden al enkele maar lichtere). Dus in de winter hebben we 2 rijen gordijnen! Het is nog steeds niet goedkoop, maar het is veel minder zwaar dan een rolluik!

Dirk Pitt schreef:Welke convectie?
tenzij er onderaan 3 dagen en bovenaan staan.
de lucht is bijna onbeweeglijk in dit gebied


???? Roerloos ??? Eerlijk gezegd 10 cm zou het me verbazen !!

Ik spreek van natuurlijke convectie (presenteren gas warmtewisselaars elk) waarmee een isolerend vermogen van een luchtmes op Beyond 2-3 cm dik ... het is niet voor niets dat de ramen zijn 16 annuleert mm tussen glas: het is het beste compromis!

Als 10 cm lucht op de juiste manier geïsoleerd is: pkoi isoleren in huizen met een houten frame met muren in de orde van grootte van 10 cm tussen de scheidingswand? Evenzo: geen isolatie op de zolder nodig, eenvoudig bekisting zou volstaan! Nou nee, dat zijn niet genoeg!

Dus geen 10 cm luchtca isoleert WELL niet ... en minder dan 2 cm in alle gevallen!

Maar de ruimte tussen sluiter en venster is meestal minder dan 10cm. Moet ik meten op onze erker met geïntegreerde sluiter! Ik denk dat het in 5 cm staat, zie 4 ...

Dirk Pitt schreef:zet een thermometer in de ruimte tussen de sluiter en het raam en vergelijkt de waarde met de buitentemperatuur op een kleine winterochtend.
je zult zien of de lucht niet isoleert. : Cheesy:


Ik twijfel er niet aan dat het in deze ruimte warmer is dan daarbuiten, maar dat betekent niet dat het goed geïsoleerd is!

Wat zou je moeten zeggen? Praktisch voorbeeld?

Wat interessanter is, is meten of het verschil in T ° is tussen de UP (latei) en de BAS (drempel) van het windscherm. Als het goed homogeen is: je hebt gelijk, het isoleert goed, anders is er natuurlijke convectie en dus verliezen
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 03/11/09, 14:17

Dirk Pitt schreef:zet een thermometer in de ruimte tussen de sluiter en het raam en vergelijkt de waarde met de buitentemperatuur op een kleine winterochtend.
je zult zien of de lucht niet isoleert

Tenzij ik me vergis, is de temperatuur op deze plaats hoger dan aan de buitenkant, dankzij de isolatie van de sluiter en niet die van de lucht.
0 x
Om te betogen.
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 03/11/09, 15:21

Christophe schreef:Als 10 cm lucht op de juiste manier geïsoleerd is: pkoi isoleren in huizen met een houten frame met muren in de orde van grootte van 10 cm tussen de scheidingswand? Evenzo: geen isolatie op de zolder nodig, eenvoudig bekisting zou volstaan! Nou nee, dat zijn niet genoeg!


meng niet alles.
wanneer we het beter kunnen doen dan 10 cm lucht, doen we het.
tussen de sluiter en het raam isoleert de tien cm lucht onder omstandigheden dat de lekken niet te belangrijk zijn
wanneer ik weet of ze beter of minder isoleren dan 2cm, zal ik beter zoeken, maar het is niet evident om bewijs te leveren (heeft gelijke zegels en oppervlakken van gelijke uitwisseling)
de convectie is een functie van het oppervlak in contact met het gas en de stroming (alle dingen zijn gelijk)
voor de homogeniteit van de temperatuur up-low, kan er stratificatie plaatsvinden, zelfs zonder uitwisselingen, dus het bewijst niet veel.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 03/11/09, 18:47

Nou, ik heb tevergeefs gezocht naar het document, maar ik vind het niet. Het was op deze site http://www.nrc-cnrc.gc.ca/fra/idp/irc.html

De conclusie was in feite dat de thermische weerstand van een luchtspleet niet lineair varieerde en dat de optimale dikte qq cm was (3 van geheugen). Tussen 0 en 3cm neemt de thermische weerstand toe, van 3 tot 8cm neemt het erg licht af en vanaf 8cm neemt het af.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 03/11/09, 18:48

Bedankt voor de bevestiging en verduidelijking van Castor :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 358-gasten