Zonnefilm op ramen tegen oververhitting in de zomer?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
pico
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 30/06/11, 09:49

Zonnefilm op ramen tegen oververhitting in de zomer?




par pico » 30/06/11, 11:55

Hallo,
Ik ben op zoek naar recensies over zonnefilms. Het zijn plastic films die aan de ramen plakken en die de zomerhitte buiten moeten afstoten (ik heb 2 zuidwestelijke ramen met eenvoudige dubbele beglazing, en het zijn 2 koellichamen!) Werkt het? Verliezen we helderheid? .... Ik heb nogal wat aanbiedingen op internet gezien, maar alle info komt van de fabrikanten en verkopers ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 30/06/11, 12:02

Ik ken deze films niet goed: is het verwijderbaar? Zal dit anders de zonnewinst ook in de winter beperken? Ik neem aan dat dit is wat we aan de binnenkant van de zogenaamde 4-seizoenenbeglazing plaatsen? Het probleem is juist dat de zonnewinsten in de winter beperkt zijn.

Dus een gordijn of gordijn is misschien beter, toch?

Thuis laat ik momenteel 's middags de gordijnen van de westelijke erkers gesloten...anders is het' s avonds boven de 30 graden...


:|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 30/06/11, 13:04

deze films bevatten doorgaans metalen microdeeltjes die licht gedeeltelijk reflecteren.

De helderheid daalt daardoor iets.

De zonne-energiewinst in de winter wordt ook verminderd, maar als de zonwering/rolluiken gesloten zijn, houdt het reflecterende karakter van de film iets meer van het infrarood vast dat door de binnenkant van het gebouw wordt uitgestraald...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 30/06/11, 13:39

Voor kleinere ramen (zoals een dakraam) kunt u in een autowinkel uw foliekeuze maken.
Over het algemeen is er de keuze van de tint en de specificaties op de verpakking.
Je moet kijken of de prijzen passend zijn...
Het plakt met water of zeepsop en een wisser.

8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 30/06/11, 14:02

Ah het huis getuned door Gegyx!! Klas !!

Waar plaatsen we de Bass Megabooster? : Mrgreen:
0 x
pico
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 30/06/11, 09:49




par pico » 30/06/11, 14:18

Merci pour vos réponses.
Geen luiken omdat het vaste vakken zijn die ik niet kan openen.
Daarnaast zijn er 2 smalle en hele hoge ramen (1.20 m, 0.60 m breed), dus geen zonwering erboven, dat zou echt te lelijk zijn.
Het beste zou een dakoverstek zijn (zoals een markiezin), maar over de hele gevel zal het duur zijn!
Ik weet dat ik in de winter wat zal verliezen, maar ik heb andere ramen op het oosten en zuiden, dus geen probleem
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 30/06/11, 14:25

pico schreef:Het beste zou een dakoverstek zijn (zoals een markiezin), maar over de hele gevel zal het duur zijn!


Eh, is dat niet wat we een blinde noemen? Er zijn zelfs afneembare en gemotoriseerde exemplaren (al 40 jaar lang?)! :D We hebben er een aan de zuidgevel...die werkt goed om oververhitting te beperken!

Daarna is het zeker duurder dan plakfolie...

Maar een binnenjaloezie (Venetiaanse stijl) is dat niet noodzakelijk...achteraf is het zeker dat een binnenjaloezie meer verduistert dan een folie, maar het zal ook veel effectiever zijn!!

Naar mijn mening, als je met de folie de zonnewinst beperkt tot maximaal 20-30%, zal er in dit geval nog steeds ongeveer 500W per m² beglazing zijn!! Wat zeggen de documenten van de verkopers?

Het is dus aan jou, maar naar mijn mening zul je moeten kiezen tussen licht en warmte...
Dernière édition par Christophe de 30 / 06 / 11, 14: 59, 2 keer bewerkt.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 30/06/11, 14:35

We gaan nog steeds zeggen dat ik aan het kibbelen ben, maar een marquise is een kap van smeedijzer en glas, dat is niet het meest geschikt.
Beter een pergola....


Voor jaloezieën is dit niet het meest effectief. Het is het beste om de straling te blokkeren voordat deze binnendringt.
Bij een binnenjaloezie is het absoluut noodzakelijk om er één te kiezen die de straling naar buiten reflecteert (bovenblad aluminium of wit).
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 30/06/11, 14:57

Ja, het is beter om voor de zomer een buitenzonwering te hebben, maar veel duurder!

Voor de winter kan een jaloezie op bescheiden wijze bijdragen aan het verbeteren van de winterisolatie door een extra luchtspleet bij het raam te creëren! Zie dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/ameliorer- ... t8696.html

aerialcastor schreef:Bij een binnenjaloezie is het absoluut noodzakelijk om er één te kiezen die de straling naar buiten reflecteert (bovenblad aluminium of wit).


Nou, dat noem ik persoonlijk een jaloezie, met kantelbare horizontale lamellen.

Sommige hebben gezichten met verschillende eigenschappen/kleuren (een zomer en een winter).

Je kunt in ieder geval kantelen zoals je wilt...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Store_v%C3%A9nitien
0 x
goedaardig
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 01/08/07, 22:57
Plaats: gironde 33




par goedaardig » 08/07/11, 09:36

Wees voorzichtig met films, ze veroorzaken uiteraard helderheidsverlies, maar er is ook een dierlijke factor waarmee rekening moet worden gehouden als de ramen voor hen toegankelijk zijn. Sterker nog, een kat of hond heeft vaak de neiging om aan de ruiten te krabben en de kans is groot dat de folie scheurt. Ik zal je eens voorstellen wat er gebeurt als ze eenmaal een nieuw spel hebben gevonden, als ze kleine stukjes beginnen uit te brengen...
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 334-gasten