Het maken van een huis airconditioning (indien mogelijk ecologisch)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 27/08/07, 09:47

Hallo allemaal!
mijn magere bijdrage aan de solar koelkast:
http://www.nrjrealiste.fr/solaire/four_frigo.html

anders worden de silicagelballen verzameld in computerwinkels of besteld op internet, ik had al 1 kilo besteld.

een kleine 12V-airconditioning:
http://www1.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/852627-an-01-fr-climatiseu.pdf

PS "denis":
de handdoek op de ventilator: de wind wordt niet voldoende gedwongen om de handdoek over te steken (nat niet genoeg sponsachtig): plotseling passeert het aan de zijkanten! ...
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 30/08/07, 10:01

Ik heb deze draad gelezen en mezelf verteld dat het interessant was om een ​​alternatieve airconditioning te hebben.
Maar ik stel mezelf een vraag: a priori werd het proces (geniaal, moet het gezegd worden) in een appartement gezet. Dus geen mogelijkheid om water uit een regeneratietank te gebruiken ...
=> vandaar mijn vraag: weten we wat de milieueffecten zijn van het naar de kraan brengen van water?
- chemische behandelingen om het drinkbaar te maken
- energie om het drinkbaar te maken en te transporteren

Het is helemaal niet controversieel, het is gewoon om mijn vragen te presenteren. Ik weet dat een airco veel kost en daarom is de impact op het milieu enorm, maar hier vraag ik me af over deze ambachtelijke methode (en slim, ik herhaal het).

(De vraag rijst vooral omdat de invloed op de temperatuur vrij laag is)
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 29/06/08, 14:40

Ik herlas het hele ding gewoon voor ideeën.

Ik herinnerde niet eens mijn ideeën, de tijd ... :D

: Idee:
Maar ik herinner me een eenvoudige techniek die wordt toegepast in een heet land, dat niet is ontmaskerd.
Misschien is het niet voor iedereen duidelijk?

In de namiddag, wanneer de zon klapt, voordat je een dutje doet, om een ​​natte dweil te passeren met een wrijfbeurt, snel, in de kamers waar het mogelijk is (niet op het tapijt, tenzij ...).

We voelen ons beter vanzelfsprekend en we kunnen in slaap vallen.
0 x
Mido66
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 56
Inschrijving: 07/05/09, 11:51




par Mido66 » 18/05/09, 17:54

je probeert iets te verzinnen dat al jaren bestaat.
Ik heb er een in de 80-jaren.
Het principe:
Een doos met een bovenste en een lagere lade, tussen de twee is een schuimplaat met grote gaten of een gordijn van stro, aan de achterkant een ventilator, het water stroomde van de bovenste lade naar het schuim of het rietje en aangekomen in de onderste lade of een kleine pomp ging naar de bovenste lade
0 x
Mido66
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 56
Inschrijving: 07/05/09, 11:51




par Mido66 » 18/05/09, 17:57

voor een beter effect werd een buis met een grote diameter van ongeveer 8cm achter de ventilator aangesloten en het andere uiteinde werd buiten geplaatst, dus ik denk niet aan het blazen van hete lucht
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 20/05/09, 09:40

Mido66 schreef:voor een beter effect werd een buis met een grote diameter van ongeveer 8cm achter de ventilator aangesloten en het andere uiteinde werd buiten geplaatst, dus ik denk niet aan het blazen van hete lucht


Ik denk dat het is om onverzadigde lucht terug te winnen in water.
Als de lucht binnenshuis in een lus loopt, raakt deze verzadigd en kan hij geen water meer opnemen => er is geen koeling meer.

Neen ?
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 20/05/09, 13:22

Het is een inlaat van verse lucht om de binnenlucht niet te verzadigen

Deze systemen hebben altijd bestaan, maar ze worden alleen gebruikt in geventileerde ruimtes, om de atmosfeer niet in een sauna te transformeren. : Cheesy:

Zie een distributeur onder vele anderen: http://www.climatiseurs-altis.com/index.html

zie ook in detail: http://fr.ekopedia.org/Rafra%C3%AEchiss ... diabatique
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/05/09, 15:53

Het systeem was inderdaad geïndustrialiseerd in Afrika, vooral zuidelijk Afrika.

Het is vrij effectief - zelfs zeer effectief - wanneer de lucht van nature droog is: hooglanden, volledig droog seizoen ...

Dit heeft het tegenovergestelde effect aan het begin van het natte seizoen, wanneer de lucht al bijna verzadigd is.

Omdat het comfort van het menselijk lichaam een ​​combinatie is van een aanvaardbare lichaamstemperatuur en een hygrometrie van ongeveer 50 / 60%, waar transpiratievocht verdampt en verfrist (het lichaam kan dan zelf de temperatuur regelen) . Dus 30 ° Chumids (verzadigd) - Abidjan-type - kan pijnlijker zijn dan 40 ° C droog - soort hoogvlakte van Namibië. In het laatste geval hoef je alleen maar te drinken om niet op te drogen (en eet je zout omdat je veel zout verliest). Water, ik spreek!

Dus ja, het systeem kan vernieuwen. Maar niet wanneer je het het meest nodig hebt (zogenaamd "zwaar" weer).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 25/05/09, 15:30

En doe een huisairconditioner met een houtgestookte open haard ...

Ik begreep niet alle uitleg over de voorgestelde links, maar ik had een idee: ik woon in een klein huis op het platteland in de Provence met slechte isolatie. Als huurder wil ik niet honderden en duizenden investeren en sleutelen aan een eenvoudig systeem.

Deze winter installeerde ik een inzetstuk om me te verwarmen met hout en ik verkreeg een paar graden.
De zomer is het tegenovergestelde: de lucht in het huis is erg heet (we hadden al een hete zomer!) En ik zou graag wat afkoelen. Ik dacht om de insert in de open haard te gebruiken omdat er een kanaal is dat op het dak uitkomt, dus een mogelijkheid om de lucht van het huis te laten circuleren.

Als ik de schoorsteen op het dak wikkel met een doos of een zwarte doek, of voeg een soort van zonneverwarmingspijp (sommige lengtes van zwarte 100 spiraalbuizen), de lucht die het bevat door verwarming zal een stroom produceren en als ik een luchtinlaat in het huis dicht bij de grond maak in een hoek van een kamer die uitkijkt op de koele plaats in de schaduw, moet een tocht het huis opfrissen!

Ik lees dat een turbineturbinesysteem (vortex) de efficiëntie verbetert, wat gemakkelijk genoeg lijkt om te doen aan het begin van de insert of in de schoorsteen op het dak, of om een ​​bak met water in de schoorsteen te plaatsen. verdere verbetering van de temperatuurdaling.

Wat adviseer je mij? Heb je links om mij te laten sleutelen aan dit type bewerking?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 25/05/09, 15:57

Ik ben geen pro, maar het lijkt me een goed idee.
Natuurlijke ventilatie versterkt.

Aan de andere kant, de watertank, zou ik hem op de mond van de luchttoevoer zetten (niet aan de voet van de schoorsteen).
Anders koelt u de schoorsteen af ​​... en dus, denk ik, vermindert de efficiëntie van uw ventilatie.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 281-gasten