Clim omkeerbare Airton in de winter: de batterij ext. Greenhouse?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Clim omkeerbare Airton in de winter: de batterij ext. Greenhouse?




par Christophe » 25/03/13, 15:18

Wat Maloche destijds betreft (zie dit onderwerp https://www.econologie.com/forums/clim-rever ... t8616.html ), ben ik van plan een kleine lucht-luchtwarmtepomp te installeren voor bijverwarming. Op papier zou een model als dit moeten gaan:

Beeld

Vermogen in koelbedrijf: 3 500 W. macht in verwarmingsbedrijf: 3 700 W. Gas HFC R410A. COP: 3,95 / ERA: Inwendig geluid 3,79: 28 dB ontworpen om te werken bij een maximum temperatuur. -15 ° C. Met afstandsbediening, installatie accessoires en de elektrische bedrading.


Aan 0.25€/kWh met een COPA van 4, geeft dit een bruikbare kWh-prijs van 0.063€/kWh wat overeenkomt met een stookolieprijs van 0.063/0.8 = 0.078 of 0.78€/kWh dus het is kif kif met de stookolie aan de huidige prijs zelfs met elektriciteit twee keer zo duur als in Frankrijk...nou, dat is niet wat mij interesseert in dit onderwerp...

Pas op, het is een beetje hoofdpijn...

Omdat het hier erg koud kan zijn, dacht ik plaats de buitenaccu in een aan het huis vastgebouwde kas die ik enige tijd geleden had gerenoveerd, zie details hier: https://www.econologie.com/forums/renovation ... t7461.html (de verticale glazen delen zijn gemaakt van exotisch hout met dubbele beglazing, dus vrij goede inertie en isolatie... voor een broeikas)

Beeld

De kas ligt op het oosten en ontvangt de ochtendzon tot ongeveer het middaguur tussen de 2 equinoxen. In de zomer stijgt het tot meer dan 40°C (deuren open).

Moet de buitenbatterij in deze kas geplaatst worden?

Avantages:
a) winst van de geringste zonnestraal om de "buiten" T° en dus de prestaties van de warmtepomp te verhogen
b) gemiddelde temperatuur over het jaar verbeterd eindelijk om de volgende a) nadelen te zien
c) voorkomt oververhitting in de kas in de zomer

Nadelen/angsten:
a) ondanks de hogere T° in de kas, in de winter, zonder zon, bestaat het risico dat het sneller afkoelt dan de omgevingslucht en dus de prestaties verslechtert (maar de kas kan open / geventileerd zijn)
b) 's middags is het misschien minder interessant dan wanneer ik het op de zonnige westmuur zou plaatsen.
c) als er in de zomer geen behoefte is aan verwarming: hoe gedraagt ​​een buitenbatterij zich bij meer dan 40°C en in de luchtvochtigheid van een kas? Levenslang?

Dat is alles wat ik op dit moment zie... maar je zult vast andere ideeën hebben...

Thermisch zou een oplossing zijn om de T° van de kas te regelen (om onder een bepaalde kastemperatuur te stoppen ongeacht de buiten-T°?)? Hoe zou de kas tijd krijgen om weer op te warmen en zou de gemiddelde COPA verbeterd worden?

Kortom, ik roei daar een beetje ... dus uw mening zou me moeten verlichten ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/03/13, 21:27

Geen mening? Geen idee? :|
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 27/03/13, 21:46

Het lijkt mij dat er een grote hoeveelheid lucht nodig is om een ​​warmtepomp te laten werken (of water in het geval Water/lucht), dus het plaatsen van de wisselaar in zo'n beperkte ruimte lijkt het minst riskant, vooral met een herfst /winter zo grijzig als de...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/03/13, 21:48

Het is waar maar...niets belet om de deur open te laten staan ​​voor het geval de kas te koud wordt...Ook het laatste gedeelte van het dak (het dunste rechts) is afneembaar, wat een luchtstroom mogelijk maakt.

Het idee is vooral COP te winnen door de gemiddelde "buiten" T° in lente en zomer te verhogen... Ik heb weinig hoop op winst voor de winter...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 27/03/13, 22:01

Wat is het belang van een warmtepomp in de zomer?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 28/03/13, 08:36

De kas vind ik een goed idee, zet gewoon de deuren open als je merkt dat het in de kas kouder is dan buiten. Ik wilde een beetje hetzelfde doen door de buitenunit in een grote schuur te plaatsen, maar mijn installateur vond het een slecht idee, maar oké. Een idee: als je op een van de openingen van de kas een ventilator zet die aanslaat als de binnentemperatuur lager is dan de buitentemperatuur bij een extra verbruik van enkele watts zou je een interessante winst kunnen behalen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 10:50

Er zijn twee vragen:

a) wat is de zonne-energie die de kas kan opvangen??? Is het van dezelfde orde van grootte als wat het GLB nodig heeft???

Anders is het beter om uw verdamper calorieën te laten onttrekken aan een "oneindige" lucht in plaats van hem in een afgesloten ruimte te stoppen, waarvan de balans negatief zou zijn, en dus waarvan de temperatuur onverbiddelijk zou dalen!

b) zonder de overgang van "besloten atmosfeer in de kas" / open kas te automatiseren, zal het niet werken!

Zodra de zon ondergaat, zodra het grijs wordt, verandert je gesloten serre in een koude kamer, kouder dan de buitenatmosfeer... Je verliest.

Bij zonneschijn win je alleen als de zonne-energieopbrengsten hoger zijn dan de warmtepomponttrekkingen: daar zou de temperatuur in de kas hoger zijn dan die van de omgevingslucht, en je COP verbeterde.

Ik geloof er niet echt in!!! Het lijkt mij dat je vaker zult verliezen dan winnen, tenzij je er continu voor zorgt!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 28/03/13, 11:26

Ahmed schreef:Wat is het belang van een warmtepomp in de zomer?


Geen, ik heb een vergissing gemaakt, waarschijnlijk omdat ik na deze rotwinter zo op de zomer wacht dat mijn onderbewustzijn er last van heeft lol...

Ik wilde duidelijk "lente en herfst" schrijven! Middenseizoen wat...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 28/03/13, 11:32

Did67 schreef:a) wat is de zonne-energie die de kas kan opvangen??? Is het van dezelfde orde van grootte als wat het GLB nodig heeft???

Anders is het beter om uw verdamper calorieën te laten onttrekken aan een "oneindige" lucht in plaats van hem in een afgesloten ruimte te stoppen, waarvan de balans negatief zou zijn, en dus waarvan de temperatuur onverbiddelijk zou dalen!


Gewoon de oppervlakte van de kas opmeten en vermenigvuldigen met gemiddeld 300W/m² in het midden van het seizoen als de zon schijnt?

De kas is veel meer dan 10m² groot...dus er is "marge". Ik zal het precies meten...

Did67 schreef:b) zonder de overgang van "besloten atmosfeer in de kas" / open kas te automatiseren, zal het niet werken!

Zodra de zon ondergaat, zodra het grijs wordt, verandert je gesloten serre in een koude kamer, kouder dan de buitenatmosfeer... Je verliest.

Bij zonneschijn win je alleen als de zonne-energieopbrengsten hoger zijn dan de warmtepomponttrekkingen: daar zou de temperatuur in de kas hoger zijn dan die van de omgevingslucht, en je COP verbeterde.

Ik geloof er niet echt in!!! Het lijkt mij dat je vaker zult verliezen dan winnen, tenzij je er continu voor zorgt!


Ja het is te vrezen, we kunnen dus op 2 manieren automatiseren (zonder de kas per se te hoeven openen):

a) tijdprogrammering (alleen tot XNUMX uur)
b) regeling op de T° van de kas (stop alles als het onder een bepaalde temperatuur is of onder de buiten T°)

Je kunt de twee gemakkelijk combineren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 28/03/13, 11:37

Eens met Did67, met één minpuntje: het lijkt me makkelijk om de kas te automatiseren als de buitentemperatuur hoger is.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten