Probleem met de circulatie van de ketel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Beran
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 28/11/22, 00:02
x 3

Probleem met de circulatie van de ketel




par Beran » 28/11/22, 00:27

Goedemorgen.

Ik breng een onderwerp naar voren dat zeker al meerdere keren is besproken, maar ik heb geen bevredigend antwoord op mijn probleem gevonden.

Ik heb een houtkachel geplaatst voorzien van een 9Kw boiler.
Als veiligheidsmaatregel heb ik een thermische veiligheidsklep bij de ketel en bovenin de installatie een open thermador expansievat met 3 uit-/inlaten.

De boiler moet worden gebruikt om een ​​warmwatertank van 200 liter te verwarmen.
Tussen de ketel en de ballon zit 2,50m (de ballon is boven) en de vaas staat net boven de ballon.

De vaas is als volgt bedraad:

Aan de inlaatzijde van het warme circuit, onder de inlaat van het koude circuit (aangesloten op de koudwaterretour) en aan de andere kant ontluchten en ontluchten. Ik volgde deze verbinding omdat ik een diagram van dit type zag.
Er is ook die van de fabrikant waar alleen het warmwatercircuit is aangesloten op 2 uitgangen van het vat.

De aansluiting van het expansievat bevindt zich bij de inlaat van de warmtewisselaar en bij de retouruitlaat.
De gebruikte buizen zijn van roestvrij staal met een diameter van 20 mm door het hele circuit.

Ik heb geen circulatiepomp geïnstalleerd.

In bedrijf doet het zijn werk perfect.
Maar de temperatuur aan de keteluitlaat komt niet boven de 50°C tijdens een stookdag op 1m van de haard.
Ik hoor bellen of lucht in de leidingen, maar ik betwijfel of het echt circuleert.
Het water in de vaas warmt op maar niet overdreven en dat in de tank verandert niet.
Als ik het vuur laat doven, is er geluid in de leidingen! Het slikte!

Komt het probleem door mijn aansluiting, de afwezigheid van een circulator, het waterpeil in de vaas?

Tijdens de 1e verhitting met deze vaas had ik hem te vol gedaan en deze keer was de temperatuur gestegen tot 60-70°c ter hoogte van de wisselaar. Ik heb hem niet weer helemaal gevuld want bij het opwarmen zit hij nu voor 3/4 vol.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par phil59 » 28/11/22, 11:04

Is het een buffertank die je hebt met een spiraal om het tapwater te verwarmen, en zijn de radiatoren aangesloten op de tank?

Als de tank zich boven de ketel bevindt, zou hij vanzelf moeten stijgen, voor mij is het het tegenovergestelde, de buffertank bevindt zich onder de kachel en als de circulatiepomp niet werkt, stijgt hij in temperatuur en in druk, bij het niveau van de kachel, en de veiligheidsklep leegt een paar liter en brengt de kou in...

Ik heb slechts gedeeltelijk 7.5 kWh water en de tank is 500L.

Onmogelijk om de ballon en de radiatoren tegelijkertijd te verwarmen.

De gasboiler doet het en de kachel houdt het vol.

De kleine ballon van 100L (ik heb een tweede), ja, hij warmt op, maar zelden tot meer dan 50°... als er geen boiler is.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Beran
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 28/11/22, 00:02
x 3

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par Beran » 28/11/22, 11:54

Goedemorgen.

Ja is goed, het is een buffervat met 2 wisselaars want ik ben van plan om later een zonneboiler te plaatsen.
Aan de andere kant levert hij geen radiator, hij is alleen voor sanitair warm water.

Eigenlijk kan het me niet schelen dat het omhoog gaat, maar het lijkt eerder alsof het niet naar beneden gaat, alsof het expansievat plotseling te veel druk opneemt om het water weer naar beneden te duwen.

Gisteravond, nadat de kachel uit was, heb ik er weer wat water in gedaan om de vaas tot de rand te vullen.
En opeens duwde hij het water dat in de boiler was achtergebleven weg en de thermometer gaf 10°c aan in 30 sec.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par sicetaitsimple » 28/11/22, 14:03

Hallo,

de beschrijving van je circuit in je eerste post is niet erg duidelijk, althans voor mij.
Zou het voor u mogelijk zijn om een ​​diagram te tekenen dat de hoofdlus weergeeft, maar ook de aansluitingen op het expansievat, de ketel en de tank, waarbij u indien mogelijk de hoogtemeting van de verschillende aansluitingen respecteert of aangeeft, rekening houdend met een gewenste werking in thermosifon?
Ik weet niet zeker of het licht daarmee springt, maar het zou in ieder geval voorkomen dat je op verkeerde sporen gaat door je te "verbeelden".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par Macro » 28/11/22, 14:25

Circulatie door thermosifon AC werkt pas echt goed vanaf 60° met een bepaalde delta van T° tussen het zendpunt en de ontvanger... En de afwezigheid van lucht- of gasbellen in het circuit.. ..

Op mijn SWW-cv-circuit met een horizontale tank bevindt mijn warmwaterinlaat (afkomstig van de ketel) zich op het hoogste punt van de SWW-tank, bovendien is er op dit punt een automatische ontluchter. De terugkeer naar de ketel vindt plaats op een laag punt. Wanneer de ketel wordt gestopt tussen twee verwarmingscycli, stopt de thermosifon (de leidingen koelen af) kan de ketel lange tijd stoppen (storing of storing op de kamerthermostaat) zonder dat er enige circulatie in de spoel is die het tapwater zou koelen en verwarm de ketel... Ik had een circulatiepomp geïnstalleerd op dit netwerk.... Het tapwater was warm aan de kraan... Zonder circulatiepomp stijgt het naar de hoogste streefwaarde T° van de ketel ... Aan de andere kant heb ik ben niet in een expansievat in de open lucht maar met een blaasvat en circuitdruk gehandhaafd op 1.5 bar ... het voorkomt koken wanneer de ketel hoge temperaturen bereikt ...

Door de beschrijving van je installatie nog eens na te lezen... zie ik dat je expansievat is aangesloten op de warme aanvoer en de koude retour... Je hoeft denk ik niet verder te zoeken... Als die hoger is dan uw tank ... Het neemt alle circulatie van de thermosiphon ... Een expansievat moet koud blijven (tenzij er een probleem is)
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par phil59 » 28/11/22, 15:01

Macro heeft gelijk, denk ik.

Het is zonde om met 9 kWh aan water niet te gebruiken voor radiatoren.

Aanvankelijk had ik ook een klep geïnstalleerd die het water uit de kachel laat lopen als deze op 60° stond, maar die heb ik uitgezet omdat er te veel problemen waren met mijn installatie, hij ging iets te laat open, of anders had ik hem aanvankelijk verkeerd aangesloten . Ik heb een handmatige 3-weg geplaatst .... en in gebruik zou een simpele klep, voor mijn geval, voldoende zijn geweest, omdat ik de instellingen in feite niet verander ....

In mijn geval is het vrij eenvoudig, want na 2 meter koper is het PER ....

Als we het alleen doen, zonder al te veel te weten, maken we een kleine fout: "het hele ding is niet te breken!"

Christophe zal je terecht vertellen om een ​​elektronische circulator te nemen, die weinig verbruikt, en ik zou ook zeggen, ik heb er een oude pc-omvormer op aangesloten, je zult er enkele vinden met lege batterijen op LBC, en een oude auto-accu , en voila.

Nu is de thermosifon goed, omdat deze geen energie nodig heeft.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par Macro » 28/11/22, 15:10

Voor mij is dit hoe het aangesloten moet worden....
Warmwaterketel.pdf
(162.52 KB) Downloaded keer 571
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par phil59 » 28/11/22, 18:40

Ik heb geprobeerd een snel, niet verschrikkelijk diagram te maken, en om het eenvoudiger te maken, heb ik de warmtepomp niet geplaatst, die niet werkt.

schema1.JPG
schema1.JPG (117.44 KiB) 2305 keer bekeken
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par sicetaitsimple » 28/11/22, 19:46

phil59 schreef:Ik heb geprobeerd een snel, niet verschrikkelijk diagram te maken, en om het eenvoudiger te maken, heb ik de warmtepomp niet geplaatst, die niet werkt.


hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Goed, kan beter! :D En vooral om op een van je zoons te passen, deze heeft niet veel te doen.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Probleem met de circulatie van de ketel




par phil59 » 28/11/22, 20:10

Als het een beetje hetzelfde probleem is, stop dan veel warmte in een klein volume, met een koellichaam dat daar niet krachtig genoeg voor is.

Om met hout te maken, niet echt gemakkelijk aan te passen, om alleen warm water voor huishoudelijk gebruik te maken, is het geen haalbare oplossing.

Zt Ik vergat de kleine ballon van 100L te plaatsen, die voor de warmtepomp was.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 343-gasten