Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par phil59 » 11/12/22, 12:08

Hier is de ketel (ik geloof dat het zo heet), die de Riello 52 kW-ketel verving die ik had en die in 2020-2021 de geest gaf.

Ik heb het eerst vervangen door een model gekocht voor 20-30 € 10 km van mijn huis, het duurde bijna de winter, en daar heb ik er een tijdje een teruggeplaatst, dezelfde, omdat ik begin te weten, daar kochten veel 2 200 €.

De oude, bij het recupereren van metalen, voor het verwarmingslichaam, in koper, heb ik ongeveer 130 € teruggevonden, lijkt me.

Daar draait het, naast de ketelkachel.

Omdat ik geen ruimte aan de muur had, heb ik een houten steun gemaakt.

20221201_171033.jpg


20221201_171017.jpg


20221201_171002.jpg


20221201_170914.jpg


Niets is aan de norm, dus wat niet te doen, maar dat is mijn probleem. En in het geval van een storing, ben ik niet gedekt door een verzekering. Ik weet het !

Daar is het momenteel in plaats van de thermostaat een Sonoff TH10-box die de ketel aanstuurt, afhankelijk van de temperatuur van het watercircuit.

Ik heb bijna alle onderdelen in tweevoud, zie in drievoud.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par Christophe » 11/12/22, 12:54

Ok en uh wat is de vraag?

ps: als je niets op het gascircuit hebt aangeraakt, is het risico beperkt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16134
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par Remundo » 11/12/22, 14:03

een cv-ketel bellen "koud", ik vind het erg grappig.

Ik ga een "lauwwarme" koelkast kopen. :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par gegyx » 11/12/22, 16:15

dat had ik gezien Phil59 had een Frisquet-ketel, dus ik wilde erover praten. : Lol:
..
We hebben een ketel Hydromotor (uit 1976) in het huis verworven in 85 en bewoond in april 86.
De installatie gepland voor januari liep vertraging op, omdat ik met een vriend een week in de sneeuw was vertrokken tijdens deze strenge winter. Op de terugweg was de installatie vastgelopen. Ik was van plan de radiatoren af ​​te tappen, maar uiteindelijk zeer onvolledig, gezien de onuitvoerbaarheid van de installatie en ook mijn onervarenheid, de ketel vergeten...
Resultaat: 5 gedeelde gietijzeren radiatoren en de HS-ketel. koperen leidingen en een toiletpot. Eindelijk met de verzekering heb ik 4 speciale radiatoren vergoed kunnen krijgen en niet de ketel (nooit gedekt door de verzekering). Het is me gelukt om 3 kolomelementen te vervangen van de laatste radiator die meer standaard was (Emmaus), de kom en de gelaste buizen.
Toen het huis wilde ontdooien, lekte de tank niet, maar communiceerde de interne sanitaire waterspiraal met het verwarmingswater.
Ik deed wat haast had (wat duurde): blokkeer de inlaat-uitlaat van het sanitaire water van het circuit en installeer elders een elektrische cumulus van 250 liter.
Buiten het stookseizoen zet ik de gasketel uit.
Het gedraagt ​​zich goed na verloop van tijd en schade in het verleden, maar de gasrekening is hoog (blokhuis)
Ik had 4 jaar geleden een grote pb, met een verminderde gasstroom waardoor normale verwarming niet meer mogelijk was. Groot mysterie voor mij, pas gezien na het bekijken van de weinige onderdelen van de operatie, inclusief de driewegklep. Er is geen klep die de gasstroom regelt ???
Logischerwijs heb ik de gasinlaat op de ketel gedemonteerd, en daar zat tot mijn verbazing een kleine zeef, volledig verstopt door roetschilfers, afkomstig van het toegevoerde gas. Ik heb schoongemaakt, maar er zat ook een klein hoopje zwart "zand" achter de zeef? Ik heb het allemaal weggegooid.
De installatie herstarten, het werkt als een trein! Een beetje te veel. : Cheesy:
De vlam was te sterk en de ballon zette luidruchtig en gevaarlijk uit. Omdat het winter was met het gezin, compenseerde ik het gasstroomprobleem door de gasinlaatklep voor de ketel te plaatsen van 12 uur (verticaal) tot 2 uur. En het kwam hierop... :|
Onlangs zag ik dat de ballon nog steeds een beetje luidruchtig aan het uitzetten was. dus ik draaide de klep naar 2:30, modulerend en het is goed., maar ik kan deze powerboost niet verklaren, aangezien het tot dan toe geregeld was. De gasinlaat is direct met de verwarming alleen door een gaasscherm.
Dat had ik wel begrepen, maar een krachtstoot? Is het mogelijk dat stadsgas van druk of kwaliteit kan veranderen (lol/schaliegas). Normaal is het 20 millibar geloof ik.
Wat was de kwaliteit van deze 8 mm dikke "zandkorrel", die per ongeluk werd verwijderd om hem te vervangen?
Voor de nieuwe druk? Moet er een ketelafsluiter in serie worden geplaatst?
Ik weet dat de ketel niet erg jong is, zou wat meer verbruiken door zijn constante waakvlam, niet condenserend, en rechtstreeks naar de schoorsteen, maar vertraagd door roestvrijstalen spiralen in de verticale koperen buizen die aan de volledig koperen ballon zijn gelast. Maar het is onverwoestbaar :(

Hydromotor 28 thuis koud, (n° 79 1553X) => 28000mnd/u voor verwarming en 460mnd/u voor sanitair (nu geschrapt).
**
Ik pas in het onderwerp van Phil59, om te laten weten dat ik met deze ketel (maar dan uit 1976) ben en dol ben op delen.
1 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par Leo Maximus » 11/12/22, 16:44

Ik heb afgelopen september mijn Chaffoteaux en Maury Celtic-ketel (met een slechte reputatie) aangezet om hem te testen, resultaat OK. Ze heeft 28 dienstjaren.

Een maand later tweede test en daar stijgt de naald naar 100°C en begint het te koken. Gelukkig werkte de beveiliging. De circulatiepomp draait niet.

Voordat ik de loodgieter belde, opende ik de machine en ontdekte dat de circulator niet geblokkeerd was door slijtage of kalksteen. Het loopt perfect. Dus ik keek naar de zijkant van de condensator die in een plastic behuizing zit. Blijkt dat ik een PEAK Atlas ESR 70 condensatortester heb.Het meten van de condensator gaf het antwoord "mislukt".

De defecte condensator is vervangen voor 4 euro en mijn cv-ketel doet het nu perfect, pfff! Een nieuwe circulatiepomp en de tussenkomst van een loodgieter (na de winter? : Mrgreen: ) zou me hebben gekost hoeveel? Tussen de 500 en 1000€ misschien.

Storingen van elektromotoren in huishoudelijke apparaten worden vaak veroorzaakt door een simpele defecte condensator.

Permanente condensator.JPG
De condensator in zijn behuizing.
Permanente condensator.JPG (66.89 KiB) 4961 keer bekeken

Permanente condensator van polypropyleen 2,5 µF/450 volt (gemaakt in Roemenië):
https://www.e44.com/composants/composan ... 2.5UF.html

Test op ESR-70.JPG
Meting aan de nieuwe condensator.
Test op ESR-70.JPG (77.11 KiB) 4961 keer bekeken

Ter info, ik kocht de ESR 70 Atlas op een Engelse site, voor de helft van de prijs, en werd binnen 48 uur geleverd :D
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par sicetaitsimple » 11/12/22, 16:56

gegyx schreef: Is het mogelijk dat stadsgas van druk of kwaliteit kan veranderen (lol/schaliegas).


A priori nee, tenzij u zich in Hauts-de-France bevindt en zich zorgen maakt over de omzetting van gas B (Lage calorische waarde, afkomstig uit Nederland) naar gas H (zoals Hoge calorische waarde, de rest).
Maar het zou me verbazen als Engie en GRDF dit op een "wilde" manier doen, zonder in te grijpen op de betreffende apparaten.

PS: dat gezegd hebbende, als je ketel bijna 50 jaar oud is, moet je misschien gaan nadenken over vervanging. oude De Dietrich maar hij verbruikt minder (en het gas zal waarschijnlijk alleen maar toenemen, althans op korte termijn) en het is vooral dag en nacht qua programmering.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par phil59 » 11/12/22, 20:13

Christophe schreef:Ok en uh wat is de vraag?

ps: als je niets op het gascircuit hebt aangeraakt, is het risico beperkt...


Er is geen twijfel mogelijk.

Het is gewoon wat ik zeg, zoals sommige mensen zeggen.

Omdat ik de gasleidingen niet wilde aanraken, is het een flexibele en 1/2 tot 3/4 connector die ik heb geplaatst, verboden in Frankrijk, maar je kunt buiten Frankrijk bestellen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par phil59 » 11/12/22, 20:18

Remundo schreef:een cv-ketel bellen "koud", ik vind het erg grappig.

. :P


Het is een beetje een keteltop.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par sicetaitsimple » 11/12/22, 20:21

phil59 schreef:Er is geen twijfel mogelijk.


Het was gewoon een nieuwe aflevering van "Plus belle la vie de Phil59". :D :D :D
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Frisquet hydrocomfort-ketel 23 kW




par phil59 » 11/12/22, 20:26

sicetaitsimple schreef:
phil59 schreef:Er is geen twijfel mogelijk.


Het was gewoon een nieuwe aflevering van "Plus belle la vie de Phil59". :D :D :D


Nou ja, in zekere zin, tussen offertes tussen 6500 en 8000€, om een ​​ketel te vervangen, zijn er "tussen twee", en veel minder.

Iedereen maakt keuzes, ofwel lijden, of "eruit komen".

Wat doe je in het algemeen?
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 227-gasten