Lage temperatuur ketel / hoge temperatuur radiatoren

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
isa.mike
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 11/03/10, 11:14

Lage temperatuur ketel / hoge temperatuur radiatoren




par isa.mike » 11/03/10, 11:16

Hallo,

We gaan onze 15 jaar oude ketel veranderen die alleen met tussenpozen werkt ...
We hebben momenteel 2-offertes en de verwarmingstechnici hebben ons een lage-temperatuurboiler met warmwatertank (Le Blanc) aangeboden.

De zorg is dat onze radiatoren zijn ontworpen voor hoge temperaturen. Dus heb ik de temperatuur van het ketelwater verlaagd tot 60 ° C om te zien of ze voldoende zijn.
Resultaat: het lukt me om de gevraagde 20-21 ° C (thermostaat) te bereiken, maar noodzakelijkerwijs duurt het veel langer om deze temperatuur te bereiken.

Met de boiler op hoge temperatuur hebben we de thermostaat 's morgens en' s middags tijdens onze afwezigheid verlaagd naar 15-16 ° C. Maar omdat ik de temperatuur van de ketel heb verlaagd, kan ik het niet meer doen, omdat anders het huis maar ongeveer 3 uur is om de 20 ° C te bereiken. Bovendien roteert het daarom vrijwel continu om deze temperatuur in de kamer te handhaven. De boiler op hoge temperatuur stopt vaker omdat het minder tijd kost om 20 ° C te bereiken.

Dus mijn vraag is, besparen we echt energie met een lage temperatuur als deze continu moet draaien om 20 ° C in huis te houden? Is het niet beter een hoge temperatuur die minder vaak zal draaien?
Ik wil mijn radiatoren niet veranderen, ik kan het me niet veroorloven (helaas).

Bij voorbaat dank voor uw hulp en eventuele adviezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 11/03/10, 11:47

1) Allereerst een verduidelijking: de term "lage temperatuur" (LV) is niet direct gerelateerd aan de temperatuur van het circuit; dit zijn ketels die de dampen beter "afvoeren", die dan bij "lage temperatuur" worden afgestoten ... Dus "LV" = "rook bij LV"!

Daarom worden de door verbranding geproduceerde calorieën beter "teruggewonnen" in het water van het verwarmingscircuit met een LV.

2) Nu is het waar dat de uitlaatgastemperatuur lager kan zijn, hoe lager het circuit zelf.

3) Dat gezegd hebbende, ga niet onder 55 / 60 ° C anders bestaat er een risico op condensatie in de ketel en daarom risico's op corrosie ...

Dus in principe houdt een LV de waterreserve ook boven 60 ° C.

4) Concentreer u niet op de bedrijfstijd van de ketel: een geregelde ketel past zijn tarief aan de verwarmingsbehoefte aan. Het eerste wat u dus moet doen, is uw verwarmingscircuit goed regelen om zo min mogelijk warm water te "verbruiken".

Wel, nee: het eerste is goed isoleren. Dit is de ECHTE besparing. De tweede, goed regelen ...

Nadat de ketel alleen draait wat nodig is om die calorieën te produceren.

Het zal een paar keer werken, maar een lange tijd of vele keren maar korte momenten, enz ...

En 'wiskundig' verbruikt een 'lage temperatuur'-ketel minder dan een conventionele ketel, voor dezelfde aanpassing en hetzelfde comfort.
Dus met LV, verbruikt u minder of wordt u heter ... Daarop is geen discussie mogelijk.

5) Maak u dus eerst en vooral zorgen over de regelgeving. Het is de verordening die u geld zal besparen.

De ketel ook (zijn prestaties zijn beter), maar tussen twee ketels met dezelfde technologie, denk niet dat een LV je een "berg" zal besparen ... Het zal zeker een paar calorieën terugwinnen, dat is zeker. Maar dat is alles!

PS: feliciteer uw verwarmingsinstallateur met het feit dat hij u geen "condensatie" heeft aangeboden. Deze man lijkt serieus en professioneel. Onder uw voorwaarden is er een grote kans dat een "condensatie" helemaal niets zou condenseren ... En toch zien we er veel aangeboden onder deze voorwaarden! (door minder serieuze "professionals" of meer geïnteresseerd in hun omzet - of soms incompetent).
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 11/03/10, 11:51

Hallo,

Interessant project en reflecties, met de test die je hebt gedaan voordat je een beslissing nam :-)

Heeft u haast om deze oude boiler te vervangen? Waarom wil je dit veranderen?

Wat is de oppervlakte van het huis en uw jaarlijkse verwarmingsuitgaven? In heet water?

In welke regio bevindt u zich?

Welk niveau van isolatie en ventilatie heeft u?

Er kunnen ook andere oplossingen zijn: het is beter om van tevoren de mogelijkheden te bekijken. Heb je ooit andere mogelijkheden of toevoegingen overwogen?
0 x
Tot ziens!
isa.mike
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 11/03/10, 11:14




par isa.mike » 11/03/10, 11:54

Bedankt voor al deze nuttige details : Cheesy:

Aan de andere kant, wat bedoel je met "Dus het eerste wat je moet doen is je verwarmingscircuit goed regelen om zo min mogelijk warm water te" verbruiken "?

Sorry, ik ken geen ketelmassa's : Lol:
0 x
isa.mike
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 11/03/10, 11:14




par isa.mike » 11/03/10, 12:00

bernardd schreef:Hallo,

Interessant project en reflecties, met de test die je hebt gedaan voordat je een beslissing nam :-)

Heeft u haast om deze oude boiler te vervangen? Waarom wil je dit veranderen?

Wat is de oppervlakte van het huis en uw jaarlijkse verwarmingsuitgaven? In heet water?

In welke regio bevindt u zich?

Welk niveau van isolatie en ventilatie heeft u?

Er kunnen ook andere oplossingen zijn: het is beter om van tevoren de mogelijkheden te bekijken. Heb je ooit andere mogelijkheden of toevoegingen overwogen?


We veranderen de ketel omdat deze niet langer betrouwbaar is (af en toe heet water) en laten repareren we zijn vrij duur (900 euro met arbeid).

We verbruiken 900 euro gas voor het jaar, we hebben de isolatie op zolder vernieuwd en we hebben dubbele beglazing. Voor de rest van de isolatie ???

Het is een huis van 98 m² (carrez), daterend uit 1980. De ketel staat in de garage en we zijn in de 77. Geen bijzondere ventilatie (dit wordt gedaan door de garagedeur en de deur die naar de kelder leidt (die wordt geventileerd)

Heel erg bedankt voor je hulp : Cheesy:
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 11/03/10, 12:07

Dankjewel. Ik ben vergeten, wat is de grootteorde van het 2-citaat?
0 x
Tot ziens!
isa.mike
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 11/03/10, 11:14




par isa.mike » 11/03/10, 13:03

Het goedkoopste citaat is 2400 euro (zonder tank) en 2900 euro (met een vloertank van 120 liter).

Tweede schatting, dezelfde ketel maar tank geïntegreerd in de 50 liter boiler: 3400 euro

2 biedt Le blanc-ketels (ik heb geen referenties in gedachten)

We nemen contact op met andere verwarmingsingenieurs voor andere offertes.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 11/03/10, 13:54

Wat ik schrijf is niet om je te vertellen dit te doen: het is om je aan het denken te zetten en met je te reflecteren, dus leer ook van mij van je voorbeeld.

Verder zie ik dingen altijd vooruitstrevend, zodat ik in de loop van de jaren elementen kan toevoegen wanneer het geld beschikbaar komt.

Persoonlijk zou ik daarom proberen thermische zonnepanelen te zetten om warm water en zoveel mogelijk verwarming te produceren: dus zal ik de ketel niet langer in de zomer en in het midden van het seizoen gebruiken, terwijl ik een paar dagen verwarming door de zon in de winter bij onbedekt weer (in de 77 ??? grijs :-)

Dus ik zou een aparte warmwaterreserve plaatsen, en groter dan 120l. Het ideaal zou zelfs zijn om het op een verwarmde plaats te zetten, zodat de onvermijdelijke warmteverliezen nuttig zijn in de winter. Ik vind de prijzen van zonneboilers behoorlijk buitensporig in vergelijking met de prijs van standaardboilers. Ik denk dat we een assemblage kunnen vinden met behulp van een standaard boiler, met een goed doordacht mengsel.

Maar ik weet niet of je een plek hebt om thermische zonnecollectoren te plaatsen, zoals glazen vacuümcilinders. Het is niet noodzakelijkerwijs op het dak: terras, onderdak, garage ... http://www.bysun.fr/__Capteur_Solaire_A ... t_146.html ou http://www.bricodepot.fr/lempdes-clermo ... au-solaire om orden van grootte van prijs te hebben.

Dan zal ik aarzelen tussen:

- repareer alleen de oude ketel en plaats een pelletkachel: gezien het oppervlak moet een kachel het huis relatief goed kunnen verwarmen, zonder de garage te verwarmen :-) Met zonne-energie en kachel zal de ketel relatief weinig dienen en kun je spelen op de goedkoopste brandstof in geval van toename.

- zet een pelletkachel met heet water, die de huidige ketel volledig kan vervangen,

- installeer een nieuwe gasboiler: volledig automatische toevoer ...

Ik weet het, het biedt meer keuzes dan oplossingen :-)

PS: je hebt veel informatie gegeven, bedankt. Om het economische effect van thermische zonnecollectoren te zien, moeten we het verbruik tijdens elk seizoen onderscheiden.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 11/03/10, 14:24

isa.mike schreef:
wat bedoel je met "Dus het eerste dat je moet doen, is je verwarmingscircuit zo instellen dat het zo min mogelijk warm water" verbruikt "?



Yep! Ik was niet duidelijk.

Voordat we ingaan op de kwestie van "productie" met de best mogelijke efficiëntie van de calorieën die worden verbruikt voor verwarming, is het noodzakelijk om te zien of de regelgeving goed is. Elke keer dat we teveel verwarmen, dat we niet verlagen zoals we zouden kunnen, dat we "uit de pas lopen" in relatie tot de behoeften, enz ... we "besteden" calorieën voor niets.

Vandaar mijn mening: zorg er eerst voor dat de verordening de best mogelijke is ...

Kijk dan hoe we deze calorieën op de meest efficiënte manier kunnen produceren ...

Dus toen ik het had over warm water, is het het water van het verwarmingscircuit dat de radiatoren "verwarmt". Water is in deze kwestie slechts een drager van calorieën ...
0 x
Atoom
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 15/03/10, 19:53

klassieke ketel, LV, condensatie ...




par Atoom » 15/03/10, 20:34

Dag
Did67, ik heb zojuist uw antwoorden gelezen die me storen omdat ik ze niet meer begrijp. Voordat ik ook de gasketel veranderde, wist ik dat de ketel klassiek en de condenserende ketel zegt. U spreekt van een lage temperatuur die "de dampen uitwringt", dus als ik het goed begrijp is het geen condensatie, maar is het geen moderne klassieker?
Uw opmerking "" zo min mogelijk warm water verbruiken "" spreekt mij ook aan, want hoe doen we dat (de regeling noemen)? Vandaar mijn vraag: om goed te regelen is er een groot verschil tussen de temperatuur starten en terugkeren of juist minder warm water willen laten circuleren, maar in grotere hoeveelheden (verwijdering thermostaatkoppen)?
Mijn installatie is met stalen radiatoren en ben in de Midi (dus het bevriest zelden).
Bedankt voor je verlichting.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 461 gasten