Houtverwarming: waarom en hoe? record

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/01/10, 15:43

Christophe schreef:
bernardd schreef:Bovendien zou het hebben van warmteterugwinning op de dampen het ook mogelijk maken om te filteren om een ​​echt schone lucht te maken bij de uitgang van het huis, tegenhanger van de laatst overgebleven calorieën...


Welnu, wie filter zegt, zegt dat verstopping en het recupereren van te veel calorieën is om voor te sterven...


Ik had het over moderne pelletketels met geregelde ventilatietrek, en met minimaal 90-95% rendement: alles is al verbrand, de enige overgebleven verliezen zijn de waterdamp uit de rook en de warmte uit de rook...

En toch heb ik zuurstofverrijking nog niet geprobeerd :-)

Als er nog een paar onverbrande deeltjes zijn, kun je ze net zo goed filteren met cellulosefilters... om ze vervolgens te verbranden ;-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 16/01/10, 15:48

Welnu, in mijn geval is het GEEN probleem van aanpassing, maar van het ontwerp van de ketel... (deom = niet ver van een simpele "sprong"... je zag het rendement op het tapwater van 20%.. dat zegt veel nee) ...

Afstelniveau: hij stookt heel goed en het zijn houtpellets/briketten die zo droog worden verbrand, wat wil je nog meer als "beste afstelling"?

De verbranding van hout = roet is onvermijdelijk...dan heb je, afhankelijk van de kwaliteit van de verbranding, min of meer...

Ik heb er a priori veel omdat het apparaat niet van geweldige kwaliteit is... maar het is geen "slechte aanpassing van mijn kant"...

Ik zou nog steeds graag het rendement van een pelletkachel na 1 jaar willen zien, omdat deze de schoonste verbranding zou moeten hebben (hoewel de ventilator de neiging heeft om het kanaal "zelfreinigend" te maken)...
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/01/10, 15:56

Christophe schreef:Welnu, in mijn geval is het GEEN probleem van afstelling, maar van het ontwerp van de ketel...[]...maar het is geen "slechte afstelling van mijn kant"...


Ik heb nooit gezegd dat het jouw deel was :-) Maar heeft deze ketel natuurlijke trek? In dit verloren geval is de aanpassing dan afhankelijk van de tijd, de druk, de externe wind, enz.

Een ketel zonder gecontroleerde trek zal moeite hebben met een stabiel verbrandingsregime...

Christophe schreef:Ik zou nog steeds graag het rendement van een pelletkachel na 1 jaar willen zien, omdat deze de schoonste verbranding zou moeten hebben (hoewel de ventilator de neiging heeft om het kanaal "zelfreinigend" te maken)...


Het roet bij de evacuatie is de integratie van de verliezen aan verbrandingsrendement sinds de laatste schoorsteenveger :-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/01/10, 18:21

Christophe schreef:
Voor uw punt 3) In absolute termen ben ik het ermee eens, maar de cijfers voor CO²-emissies van andere brandstoffen houden alleen rekening met de emissies van de directe verbranding van deze brandstof en ook niet met de grijze CO²...dus in principe is er geen reden voor het hout om er rekening mee te houden als?

... /....

In ieder geval wordt olie over veel meer kilometers vervoerd dan hout, zelfs voor Pools hout! Dus als we rekening houden met de grijze CO2, zou het verschil grotendeels in het voordeel van het hout zijn, maar zoals de documenten laten zien: er is niet ALLEEN CO2!


In feite is dit niet gespecificeerd.

Ik had (ik weet niet of ik ze nog terug zal vinden) onderzoeken (Zwitsers?) die de CO² scheidden "van de bron naar het huis" (dus inclusief alle grijze energie erin).

Tweede punt: helemaal mee eens, ik heb het zelfs ontwikkeld toen bepaalde "ayatollahs" schreeuwden omdat pellets 200 km werden vervoerd!

Nogmaals: ik ben helemaal "pro-hout"... Maar ik zeg simpelweg niet dat het "allemaal perfect" is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/01/10, 18:49

bernardd schreef:
Did67 beweerde echter dat de verbranding van hout andere emissies veroorzaakte: op dit moment zie ik niet welke...
...


Oké, ik geef het op.

Aan anderen forumauteurs: elke bijdrage kan worden "verdraaid" door een stukje van de gedachte over te nemen... Ik heb met twee vingers bijdragen geleverd die al lang waren, maar ik schreef uiteraard niet met de precisie die ik nodig had.

Ik heb niet de ambitie om gelijk te hebben... Gewoon om bij te dragen.

Geen sloop met X of Y. Daar, met Bernardd.

Ik heb veel cijfers, heb bijvoorbeeld gekeken naar de testrapporten van een flink aantal wafer- of pelletketels gemaakt door de BLT in Wieselburg - Oostenrijk (elke PV is volgens een vastgelegd protocol zo'n twintig pagina's lang, met de opbrengsten, CO²-, CO-, VOS- en stofemissies). Zoals ik al eerder zei, ben ik helaas veel gegevens kwijtgeraakt bij een crash van de harde schijf (geen back-up).

Ik mag niet hetzelfde Frans spreken als Bernardd. Toen ik "andere emissies" zei, waren het geen emissies die andere ketels niet zouden hebben. Het waren andere shows dan degene waar we het over hadden. En voor sommigen van hen laten de tabellen zien dat zelfs de beste ketels hogere emissiewaarden hebben dan de huidige olie- of gasketels (dit is duidelijk voor deeltjes - zelfs de Itebe-tabel geeft dit aan). Dit is ook het geval voor polycyclische aromatische verbindingen (vergeleken met gas), dioxines, enz.

En dit alles wordt erger, en nog veel erger, als het apparaat oud is, als het hout vochtig wordt gebruikt, als het wordt aangepast door te tekenen. Kortom, in de meeste gevallen veel voorkomende toepassingen. Maar Bernardd zal je uitleggen dat het niet het hout is, maar de ketel. Wat mij interesseert, is warm worden. Hiervoor heb ik hout nodig dat in een ketel wordt verbrand.

Hout is geen wondermiddel. Ik blijf erbij.

Voor mij is dit momenteel het minst slechte compromis. Wat al niet slecht is. Daarom heb ik voor pellets gekozen.

Denk eerst aan een ‘zo passief mogelijk huis’ (of zo goed mogelijk geïsoleerd). Dit voorkomt discussies over de shows!

En als u ervoor kiest om hout te gebruiken, gebruik dan de meest efficiënte systemen: bij voorkeur een pelletketel, anders een gecontroleerde ketel, massakachel, omgekeerde verbranding (top-down), naverbranding... Misschien ben ik het ene of het andere systeem vergeten. Anders wordt het eng!

Vooral in Frankrijk stelt het label "flamme verte" normen vast die veel te flexibel zijn. We kunnen dus een "groene vlam" zijn en veel vervuilen. Te vervuilend...

Ik weet dat het verlaten van de discussie betekent dat ik het risico neem om mensen te laten geloven dat ik niet wil toegeven dat ik ongelijk heb. Degenen die geïnteresseerd zijn, zullen minstens een half dozijn van mijn potten vinden waarin ik mijn mea culpa maak.

Maar het punt voor punt “hakken” op het afkappen van ideeën, te moe om door te gaan. Teleurgesteld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/01/10, 18:55

Christophe schreef:
De verbranding van hout = roet is onvermijdelijk...dan heb je, afhankelijk van de kwaliteit van de verbranding, min of meer...


Je kunt zelfs zeggen dat het verbranden van hout in de best mogelijke ketel (bijvoorbeeld een Okofen PESK 15), aangestuurd door een microprocessor, met zo droog mogelijke pellets (Dinplus standaard), onvermijdelijk roet produceert. Het bewijs: fabrikanten werden gedwongen een automatisch reinigingssysteem voor de "turbulators" te bedenken en toe te voegen om te proberen de efficiëntie te behouden. Ondanks de recirculatie van verbrandingsgassen etc.

Oeps, sorry, dat heb ik gemist. Ik ben weggegaan !!!
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/01/10, 23:19

Did67 schreef:Je kunt zelfs stellen dat het verbranden van hout in de best mogelijke ketel (bijvoorbeeld een Okofen PESK 15), aangestuurd door een microprocessor, met zo droog mogelijke pellets (Dinplus standaard), onvermijdelijk roet produceert.


Bij alle olieketels die ik ken, moet je ook de ketel en de schoorsteen vegen. Wat een verschil ?

Did67 schreef:Oeps, sorry, dat heb ik gemist. Ik ben weggegaan !!!


Het is meer een forum, het is een toneelstuk: het personage van het beledigde slachtoffer dat op meesterlijke wijze naar buiten komt, een geweldige klassieker! Waar juichen we de acteur toe?
0 x
Tot ziens!
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 17/01/10, 00:16

Na de vriendschappelijke
Did67 schreef:“En dan kunnen we gek worden.”
, de rol van het slachtoffer, het gebruik van “lezers als getuigen”. Laten we pathos vermijden en ons bij de feiten houden, dat zal constructiever zijn.

We kunnen ook niet vasthouden aan het algemene idee, vooral niet als het onjuist is. Je moet in details treden om te vergelijken, dat is het leven: dura lex, sed lex :-)

Did67 schreef:Ik mag niet hetzelfde Frans spreken als Bernardd. Toen ik "andere emissies" zei, waren het geen emissies die andere ketels niet zouden hebben. Het waren andere shows dan degene waar we het over hadden.


Goed begrepen, daarom vroeg ik welke vervuilende uitstoot we vergeten waren?

Did67 schreef:En voor sommigen van hen laten de tabellen zien dat zelfs de beste ketels hogere emissiewaarden hebben dan de huidige olie- of gasketels (dit is duidelijk voor deeltjes - zelfs de Itebe-tabel geeft dit aan).


In de Itebe-documenten waar we het over hebben, 4 mg/MJ voor versnipperd hout, wat iets minder goed moet zijn dan pellets, en 5 mg/MJ voor stookolie: stookolie maakt meer deeltjes dan versnipperd hout...

In mijn ervaring met technisch Frans wordt het woord 'voor de hand liggend' vaak gecorreleerd met het ontbreken van bewijs...

Did67 schreef: Dit is ook het geval voor polycyclische aromatische verbindingen (vergeleken met gas), dioxines, enz.


Heeft u cijfers voor stookolie? In beide gevallen gaat het om verbindingen die ontstaan ​​wanneer de verbranding niet volledig is (HAP) of wanneer de temperaturen bij de verbrandingsuitlaat slecht worden beheerd in de aanwezigheid van chloor (dioxine).

Wat gas betreft, zouden de vervuilingscijfers moeten worden gevonden die het gevolg zijn van de reiniging ervan vóór de levering. Herinner je je de gele hopen zwavel die uit Lacq-gas werden gewonnen?

Om een ​​samenvattende beoordeling te maken, in de ADEME-document uit Savoie, pagina 12, praten we over de gassen die voortkomen uit de oxidatie van zwavel (SO2), chloor (dioxines), stikstof (NOx) en “onverbrande gassen” van koolstof (zie pagina 3, HxCy…, CO , VOC, PAK).

Overigens zijn de cijfers in dit document een beetje gedateerd, de beste huishoudelijke ketels worden aangegeven met een rendement van 76%.

Dus wat zijn de vervuilende emissies waar we nog niet over gesproken hebben?

Did67 schreef: En dit alles wordt erger, en nog veel erger, als het apparaat oud is, als het hout vochtig wordt gebruikt, als het wordt aangepast door te tekenen. Kortom, in de meeste gevallen veel voorkomende toepassingen. Maar Bernardd zal je uitleggen dat het niet het hout is, maar de ketel.


Niet nodig, je hebt het gewoon gedaan. Bij een recente pelletketel zijn de variaties grotendeels beperkt.

Het spijt me dat deze discussie je verveelt. Het is beter om na te denken voordat u flagrant valse en ongefundeerde uitspraken doet.
0 x
Tot ziens!
sebarmageddon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 01/02/07, 11:16
Plaats: Frankrijk




par sebarmageddon » 17/01/10, 00:44

hello,

Ik hou niet van houtverwarming omdat het stinkt, vervuilt, etc.
Bernardd zal me vertellen dat het de slechte apparaten zijn die vervuilen en het slechte gebruik, daar ben ik het mee eens, maar zijn mensen verplicht om de minst vervuilende apparaten te hebben en heel droog hout te verbranden?
Natuurlijk niet, dit is het probleem. Zolang er niets wordt opgelegd, denk je dat mensen hun oude vervuilende inzetstuk (of olieketel, gas, enz.) zullen vervangen of zullen doen wat nodig is om het correct te gebruiken?
nogmaals, het is duidelijk dat nee

Is het in Frankrijk verboden om waardeloze inzethaarden of vervuilende verwarmingstoestellen te verkopen?
Natuurlijk niet. Zou het niet meer dan noodzakelijk zijn om de meest waardeloze apparaten te verbieden, in plaats van een COXNUMX-belasting in te voeren?

de koolstofbelasting, laten we erover praten, voor mij veroorzaakt het discours van de regering problemen, inderdaad, de koolstofbelasting zou COXNUMX-uitstoters belasten, dus wat zullen mensen waarschijnlijk begrijpen, en hoewel hout niet vervuilt, omdat het niet zal worden belast (ik vind het meer dan walgelijk dat er niet ook belasting over wordt betaald)

en echte vervuiling, in plaats van een COXNUMX-belasting in te voeren, waarom zou u geen vervuilingsbelasting in het leven roepen?

wat betreft de door Frankrijk uitgevoerde vervuilingsstudies zou ik vermijden, omdat het moeilijk wordt om te geloven wat er in Frankrijk wordt gezegd, het is beter om te vertrouwen op studies die in het buitenland zijn uitgevoerd, deze lijken mij eerlijker, minder verdenking van samenzwering tussen de organisaties die dat wel doen de tests en de overheid,
in ieder geval is het interessant om op te merken dat het gemakkelijker is om informatielinks uit het buitenland te vinden dan uit Frankrijk; zou er een verband kunnen zijn tussen de koolstofbelasting en het niet belasten van hout, en het feit dat er zo weinig informatie is over de vervuiling? van houtverwarming in Frankrijk?


http://www.alap.qc.ca/combustion1.html

http://www.mddep.gouv.qc.ca/Infuseur/co ... asp?no=459

http://fr.wikipedia.org/wiki/Bois_%C3%A ... olluer_.3F

http://www.caaquebec.com/Habitation/Tru ... A9E4FEA2B1

http://www.mddep.gouv.qc.ca/air/chauf-bois/index.htm

http://fr.ekopedia.org/Chauffage_au_bois

http://forums.futura-sciences.com/habit ... alite.html

http://www.santepub-mtl.qc.ca/Environne ... iche4.html

http://www.hc-sc.gc.ca/ewh-semt/air/in/ ... is-fra.php

en de foto's van de vervuiling in mijn omgeving

Beeld

a+
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 17/01/10, 01:04

sebarmageddon schreef:Ik hou niet van houtverwarming omdat het stinkt, vervuilt, etc.


Schakel dan over op houtpelletverwarming...

Op het eerste gezicht niets nieuws op uw links, ze hebben allemaal te maken met de slechte verbranding van oude ketels in de bestaande vloot (en ze ruiken naar kopiëren/plakken, voor Canadese sites).

Even een interessante link, die laat zien waar de medialobby tegen hout vandaan komt:

http://www.caaquebec.com/Habitation/Tru ... A9E4FEA2B1

"Aangesloten bij de Canadian and American Automobile Associations (CAA en AAA), bedient CAA-Quebec leden in Quebec." De auto- en olielobby toont haar poot...
0 x
Tot ziens!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 438 gasten