Houtverwarming: waarom en hoe? record

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/01/10, 16:25

bernardd schreef:Dit is het voordeel van korrels/pellets: omdat hun vochtigheidsgraad en hun dichtheid homogeen zijn, is er veel minder variabiliteit in hun calorische waarde...


Nadeel: we hebben onlangs "bruine" pellets ontdekt, een mengsel van eiken/beuken en 20% naaldhout...misschien ook een beetje bast?

Ze lijken meer energie te bevatten dan 100% harsachtig, maar het duurt (iets) langer voordat ze aansteken.

Bovendien zijn (nog?) niet alle pellets gestandaardiseerd...je kunt dus van alles tegenkomen.

Een fabriek op 10 km van ons verkoopt(zou?) 160€ per ton (de "officiële" prijs in de regio ligt eerder rond de 240-260€) maar heeft blijkbaar geen goede reputatie wat betreft de kwaliteit van zijn pellets! Als ik een aanhangwagen vind, zal ik hem eens moeten testen :)

Voor het overige bedankt voor de verschillende opmerkingen. Ik zal er rekening mee houden bij de "vervolging" van het bestand.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/01/10, 16:39

Christophe schreef:Ze lijken meer energie te bevatten dan 100% harsachtig, maar het duurt (iets) langer voordat ze aansteken.


De belangrijkste parameter is om geen water te kopen in plaats van brandbaar materiaal: het productieprincipe beschermt hiertegen, zoals de productievrijwilligers pijnlijk leren...

Christophe schreef:Een fabriek op 10 km van ons verkoopt(zou?) 160€ per ton (de "officiële" prijs in de regio ligt eerder rond de 240-260€) maar heeft blijkbaar geen goede reputatie wat betreft de kwaliteit van zijn pellets! Als ik een aanhangwagen vind, zal ik hem eens moeten testen :)


Het zou interessant zijn om te weten waarom dit vervelend is:
- mechanisch? (mogelijke blokkering van eindloze schroeven enz.)
- calorisch vermogen?
- as?
- gevaarlijke chemicaliën?

Omdat ik geïnteresseerd ben in de verbranding van pellets gemaakt van gras of mest, zijn alle details nuttig voor mij :-)


Christophe schreef:Voor het overige bedankt voor de verschillende opmerkingen. Ik zal er rekening mee houden bij de "vervolging" van het bestand.


Wij danken u vooral voor deze site en deze bestanden!
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/01/10, 16:41

Geen idee wat hun probleem is, ik zou er een paar moeten kopen om erachter te komen...

Hoe dan ook, ik ben er bijna zeker van dat ze niet gestandaardiseerd zijn...nou ja, dat waren ze afgelopen winter ook niet...
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/01/10, 16:50

Voor een kleine productie is standaardisatie nutteloos, en ik ben bang dat de investering enorm zal zijn... groter dan de machines :-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/01/10, 16:54

Nou, het is geen kleine productie: 130 ton pellets per jaar... dat is nog steeds bijna 000 ton per dag!

Het is een van de grootste fabrieken van België.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/01/10, 17:09

Christophe, ik neem aan dat je “niet gecertificeerd” bedoelt?

Bij automatische ketels is het meest voorkomende probleem verstopping van de brander, met storingen in de ketel tot gevolg. Vaak gekoppeld aan de aanwezigheid van te veel bast (vaak ook te veel zand) met een asmassa (er vormt zich een soort slak) waar automatische asverwijderingssystemen slecht of niet in slagen...

Ik heb dit meerdere keren gelezen forums (inclusief Duits - soms zelfs met Dinplus-pellets!).

Het kan ook het gebrek aan cohesie van de pellets zijn, die in "griesmeel" veranderen en de schroef kunnen verstoppen (vooral als er vocht in het spel is!).

Dit kan worden versterkt door opslag gedurende meerdere jaren, sommige houden het heel goed, andere niet... De pellets lijken een beetje op chips, ze worden "zachter" door het terugwinnen van vocht (min of meer afhankelijk van de afdichting van de silo).

Houd er rekening mee dat ketels min of meer gevoelig zijn, of min of meer kwetsbaar (schroeven, enz.). Niet iedereen is dus “gelijk” als het om middelmatige pellets gaat!

Anders kan het risico ook financieel zijn. Het is duidelijk dat als de calorische waarde lager is (meer schors!), en we betalen per ton, we daar kunnen verliezen wat we denken te winnen!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/01/10, 17:20

Eh ja niet gestandaardiseerd = niet gecertificeerd. Ik dacht dat het duidelijk was.

De broosheid waar je het over hebt, is eigenlijk wat we 'duurzaamheid' noemen: https://www.econologie.com/proprietes-de ... -3623.html

- Duurzaamheid: DU97,5 (wat betekent dat na het zeven, zie "Meer weten", 97,5% of meer van de pellets intact moet blijven).
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/01/10, 18:50

Een behoorlijk grote productie inderdaad.

Zand is vervelend als het apparatuur beschadigt en omdat het de calorische waarde verlaagt, maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt vervelend als het met schors of stro wat meer as maakt, zolang de kachel/brander ze maar ondersteunt.

Het belangrijkste voor mij is dat er geen gevaarlijke of vervuilende chemicaliën in zitten.

En als het mij lukt om pellets te produceren uit tuinafval, terwijl ik autonoom ben en dus tegen een marginale prijs, dan is dat echt geen probleem meer :-)

160€/t, het is nog steeds interessant als ze erg droog zijn, zelfs met 1% as in plaats van 0,5...
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/01/10, 19:16

Nou... droog moeten ze zijn, want er is een hout-stoom-warmtekrachtkoppeling van 6 MWe in de fabriek, dus ze hebben een thermisch vermogen en niet slechts een klein beetje (ongeveer 8 tot 10 MW!)!

Daarnaast nog even controleren maar ik ben er niet zeker van dat (te) nat zaagsel goed braden mogelijk maakt...

Hier is een kort artikel dat werd gepubliceerd toen de fabriek eind 2006 werd geopend (we kwamen in de regio aan, ik zag het einde van de bouw van de fabriek):

Beeld

Hier staat de ERDA fabriek onder Google Map
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/01/10, 19:25

Bedankt voor deze documenten!

Christophe schreef:Ook om te controleren, maar ik weet het niet zeker
dat (te) natte zaagsel zorgt voor een goede sintering...


Precies, dat wilde ik eerder zeggen:
"De belangrijkste parameter is om geen water te kopen in plaats van brandbaar materiaal: het productieprincipe beschermt hiertegen, zoals de productievrijwilligers pijnlijk leren..."
0 x
Tot ziens!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 315-gasten