Vergelijkende VS zachthoutpellets, advies en feedback?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 06/12/17, 11:16

fabio.gel schreef:
Als je ketel op hardhout staat, verander dan niet speciaal (als je toegang hebt tot de admin-code van het moederbord om de instellingen te wijzigen).
Ik had de test gedaan op mijn oude pelletkachel die op naaldhout staat, een slecht verbrandingsresultaat en veel te veel as.



Klopt: de hoeveelheid zuurstof die nodig is voor volledige verbranding hangt eigenlijk af van de PCI (grof gezegd is de PCI het aantal -CC- en -C - H-bindingen) van een brandstof. Dus hoe meer van deze bindingen ‘kraken’, en hoe meer zuurstofatomen aan deze covalente bindingen moeten worden ‘gelijmd’...

Een brandstof met een hogere “droge” PCI heeft dus meer O² nodig [NB: als de PCI daalt door vocht maakt dit niet uit; het is daarom de PCI van de perfect droge verbranding die in aanmerking moet worden genomen].

Het is dan noodzakelijk om de “verhouding” tussen de pellettoevoerschroef en de regeling van de verbrandingsluchttoevoerventilator te wijzigen.

Het teken: een “zwart worden” ter hoogte van de brander (elders is de afzetting van een zwarte laag C-deeltjes onvermijdelijk) teken van onvolledige verbranding (en grotere uitstoot van giftige CO!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 14/05/18, 11:30

Illustratie van de overgang van 80% hardhout/20% zachthoutpellets naar 100% zachthoutpellets "zeer lage prijs" (3,19 per zak): de as is veel donkerder en dikker...

Wat betekent donkerdere as chemisch?

3 foto's met progressieve zoom:

as_pellets_1.jpg


as_pellets_2.jpg


as_pellets_3.jpg


Het lijkt op slakken...(niet geweldig???)...maar alle pellets die ik gebruikte waren DIN PLUS...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 15/05/18, 14:23

Donkerder = meer koolstof = meer onvolledige verbranding, mogelijk bij lagere temperatuur.

De "top" van de verbranding geeft grijze as, "puur mineraal"...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 15/05/18, 15:03

Ik dacht ook aan een hoger koolstofgehalte, bedankt voor de bevestiging.

Welnu, hier zijn de DIN PLUS-eerste prijzen, dus het is niet geweldig...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 15/05/18, 15:37

Daarna is het een kwestie van rekenen (afgezien van de vervuiling): wat is voor x% minder opbrengst het verschil in prijs y in %??? Behalve om “x” te weten !!!!!!
0 x
Julie Duburg
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 27/08/20, 13:02

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Julie Duburg » 27/08/20, 14:24

Hoe kies je de juiste pellet tussen de verschillende houtsoorten die deze kunnen maken? Ik denk dat dit artikel je ook zal interesseren: -https://www.simplyfeu.com/blog/granules-de-bois-pellets/

Gepubliceerd door Remundo: dit is borderline SPAM. Ik laat het ter informatie
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 27/08/20, 16:59

Het is niet aan de limiet, dat is het!

Aarzel niet om een ​​waarschuwing te typen (ik deed het daar) zodra dit soort gevallen zich voordoen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 355-gasten