Vergelijkende VS zachthoutpellets, advies en feedback?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 01/12/17, 14:44

Christophe schreef:
We zijn dus 16.5 / 3.6 = 4.6 kWh / kg



Dit is het wettelijke minimum (Europese norm - bijv .: Din +)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 14:44

Ahmed schreef:Het grote verschil in termen van calorische waarde is dat de zogenaamde "droge" houtblokken in werkelijkheid natter zijn dan pellets: over het algemeen ongeveer 20% voor houtblokken en hier 10% voor uw pellets (op voorwaarde dat 'er is geen vochtopname) ...


Ja, absoluut. Daarnaast is bekend dat het makkelijker is om naaldhout te drogen (1 jaar kan voldoende zijn) dat het hardhout (minimum 2 jaar) ... waar waarschijnlijk het verschil in verbranding is, ik denk dat in het algemeen de Hardhoutblokken bevatten nog meer gemiddelde vochtigheid dan coniferen ... omdat mensen het te snel verbranden ... (of erger verkopen ... het kwam mij voor dat ik wat eiken heb. .. gelukkig alleen voor 2-sternen).

In het kort:

a) Wat interessant is in de pelletkachels is dat de tank automatisch wordt verwarmd door verbranding (via de verliezen in de kachel): er is dus een extra en systematisch drogen van de brandstof (Niet noodzakelijk geldig met een pelletketel tenzij het een buffer brandstof bij het verwarmingselement heeft ... Dit is het geval bij ökofen did67?)

Ik zou graag het vocht van een pellet willen weten die in de vuurpot komt!

b) Ja, voor vochtherstel, daarom worden pellets verkocht in een hermetisch afgesloten plastic zak en moet u op opslag letten (met name voor bulkopslag ... eh Did67!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 14:46

Did67 schreef:10% is een limiet.

Commercieel "garanderen" veel fabrikanten luchtvochtigheidsniveaus onder (7%), waardoor ze een hogere PCI kunnen "garanderen". Ik heb vaak naaldhout gezien (en gebruikt) met 5,0 kWh / kg.


Ik had 8% ok hoofd ... maar 2% verschil in vochtigheid is erg klein. Ik bedoel dat na opslag het gemakkelijk is om een ​​verschil van 2% vochtigheid in een paar uur te maken ...

Zie ook de opmerking over het "opnieuw drogen" die ik zojuist heb gemaakt ...

5.0 kWh? Waw ... Het leek mij dat de norm 4.5 kWh / kg was?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 01/12/17, 14:57

Christophe schreef:... is dit het geval bij ökofen did67?)

Ik zou graag het vocht van een pellet willen weten die in de vuurpot komt!

b) Ja, voor vochtherstel, daarom worden pellets verkocht in een hermetisch afgesloten plastic zak en moet u op opslag letten (met name voor bulkopslag ... eh Did67!)


1) Houtblokken en pellets hebben niets met vocht te maken: de pellets zijn afkomstig van kunstmatig gedroogd zaagsel ...

2) Ik denk niet dat hun vochtigheidsgraad nog veel varieert in de buffertank: het verblijf is te kort, de ruimte beperkt, de temperaturen laag en de pellets zijn "geplastificeerd" (dit is de hoge extrusie. druk / temperatuur waardoor een soort film ontstaat die de pellets bij elkaar "houdt").

De tank staat vlak naast de ketel ... Maar het is grofweg de temperatuur van de stookruimte. Thuis gaat het om 24 ° ... Mijn ketel bevindt zich in een cocon van isolatie. Je kunt je hand neerleggen, het is gewoon lauw ...

3) Tijdens de opslag kan er vochtherstel optreden. Als tassen niet waterdicht zijn. Of als een silo niet ...

Ik heb echter nooit een test gedaan (met de microgolftechniek, die ik beschreef op een van de draden die speciaal zijn bedoeld voor pelletketels).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 01/12/17, 14:59

Christophe schreef:
Ik had 8% ok hoofd ... maar 2% verschil in vochtigheid is erg klein. Ik bedoel dat na opslag het gemakkelijk is om een ​​verschil van 2% vochtigheid in een paar uur te maken ...



De norm is "max 10%". De meeste serieuze commerciële producten zijn op 7 of 8% ...

Omdat de hitte van de verandering van de staat van het water hoog is, komt elk% onmiddellijk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Gaston » 01/12/17, 15:22

Voor vloeibaar water is de soortelijke warmte 4 185 J · kg-1· K-1.
Voor verdamping is de enthalpie 2 264 000 J · kg-1

1kg passen vloeibaar water 20 ° tot 100 ° stoom vereist derhalve 80 4185 * + = 2264000 2431400 J = 675Wh

Als we 1% vocht in 1kg-pellet verhogen, voegen we 10g-water toe, dat 6,75Wh verbruikt om het te verdampen.

Tegelijkertijd verving het 10g-water 10g-brandstof die rond 45Wh had kunnen produceren.

In totaal is 1% meer vocht ongeveer 50Wh / kg minder.

Merk op dat in het geval van vochtopname dit "slechts" 6,75 Wh is omdat het gewicht van de verbrande pellets ook is toegenomen met de hoeveelheid opgenomen water.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 15:28

Did67 schreef:Omdat de hitte van de verandering van de staat van het water hoog is, komt elk% onmiddellijk!


Energetisch ja natuurlijk ... vandaar mijn commentaar op het herstel van vocht!

Christophe schreef:Ik bedoel dat na opslag het gemakkelijk is om een ​​verschil van 2% vochtigheid in een paar uur te maken ...


Ik zou benieuwd zijn hoeveel vochtigheid 8% pellets zijn die zijn blootgesteld aan 50-60% RV (de "gemiddelde" vochtigheid van elke woning)

Eerlijk gezegd geloof ik niet teveel in uw theorie van "weekmaking" ????

ps: wat is de microgolftechniek? Ik heb dat toen gemist ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 01/12/17, 15:36

Christophe schreef:
Ik zou benieuwd zijn hoeveel vochtigheid 8% pellets zijn die zijn blootgesteld aan 50-60% RV (de "gemiddelde" vochtigheid van elke woning)

Eerlijk gezegd geloof ik niet teveel in uw theorie van "weekmaking" ????

ps: wat is de microgolftechniek? Ik heb dat toen gemist ...


1) Let op: een silo is gesloten; de HR daalt, zodra het vocht is opgenomen; we gaan naar een balans tussen zeer droge pellets en droge lucht (en niet de omgevingslucht, die voortdurend wordt vernieuwd!).

[Dit is het principe van de blikken dozen waarin onze grootmoeders de koekjes bewaarden; Helaas, om te knabbelen, openden we constant, dus het verzachtte heel snel]

Ik heb de afmetingen niet, maar laat me denken dat in het geval van een afgesloten silo, eenmaal gevuld, het eindresultaat ... verwaarloosbaar is. De paar honderd gram water in de lucht die binnenkomt als de silo leegt, is heel weinig ...

2) TU neemt een brede schaal die in de magnetron gaat. Je weegt P1. Je legt een laag pellets. Je weegt P2.

Daarna breng je een minuut door in de magnetron. Je gaat uit. Je weegt. P3. Je mengt. Ik weet niet of het een minuut is. Neem minder tijd en blijf daarna, zodat het niet in brand vliegt!

U begint opnieuw totdat: a) het gewicht niet meer beweegt; b) de pellets beginnen "bruin" te worden. We kunnen dan aannemen dat ze droog zijn.

U berekent de hoeveelheid verdampt water: gewicht van de pellets P2 - P1. Vervolgens bereken je de "verliezen" ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Ahmed » 01/12/17, 17:33

Het verschil in droogte tussen blokken en pellets is natuurlijk het gevolg van kunstmatige droging van de laatste. Mijn vergelijking kwam tot stand door te beginnen met droge houtblokken "in de lucht" en niet simpelweg "gedroogde" houtblokken, zoals men die gemakkelijk te koop vindt * (vanwege de kosten van immobilisatie van kapitaal). Het zou mogelijk zijn om de stammen in dezelfde mate te drogen, met een vergelijkbaar resultaat, maar het zou onmogelijk zijn om vochtopname te vermijden, behalve om een ​​strakke verpakking voor te stellen ...
De lignine die zichtbaar is buiten, vormt een nogal strakke film, aan de andere kant moet de temperatuur tijdens de productie waarschijnlijk het hout gedeeltelijk roosteren; beide factoren moeten de opname van vocht beperken. We moeten echter het eerste punt wegen, omdat veel microscheuren de continuïteit van de film verbreken en evenveel inputs zijn om oppervlakken uit te wisselen.

* Ik adviseer consumenten van logboeken die de mogelijkheid hebben, hun behoeften zo in te plannen dat ze een jaar van tevoren een voorraad hebben. Dit is zodat de logs (gesplitste en definitieve lengte) een zomer kunnen doorbrengen voor gebruik.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 17:46

Hier kom ik terug uit de winkel, ik nam een ​​zak zachthout van dezelfde fabrikant:

pellets_fireland_resineux.jpg
pellets_fireland_resineux.jpg (129.27 Kio) 5976-tijden bekeken


Prijzen zijn sinds vorige week veranderd:
a) 4.49 € voor 3.89 € voor naaldhout
b) 3.99 € voor 3.69 € voor hardhout

Nou, voor de functies is het, zoals verwacht, in een zakdoek om Kif Kif-kicks te zeggen!

pellets_fireland_resineux_PCI.jpg
pellets_fireland_resineux_PCI.jpg (61.96 KIO) 5976-tijden bekeken


De verschillen tussen een naaldhouten en hardhouten pellets "op papier" zijn daarom minimaal:

a) De dichtheid van hardhoutpellets wordt niet verhoogd met 750 kg / m3 (maar het is waarschijnlijk hetzelfde)
b) 0.5% beter in duurzaamheid voor naaldhout

Op papier is dit daarom beperkt tot duurzaamheid ...

Wat zijn de additieven? Ik dacht dat er geen was?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten