Log ketel vergelijking. Hout verwarming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Log ketel vergelijking. Hout verwarming




par Christophe » 09/10/08, 10:54

Hier is een vergelijkingstabel van enkele houtketels (houtblokken) die beschikbaar zijn op de Franse markt: De Dietrich CBB, Energie79 Duchesse et Hydrobois, ETA SH 20, Fisher VX30, Fröling FHG Turbo 3000, Herlt HV22, Herz FireStar Biocontrol 3000, HS Tarm Solo Innova, Morvan MH22 (we hadden het onlangs over de Morvan MH22 in dit topic installatie-van-houtverwarming-met-zonne-back-up-t6041.html )

Deze tabel komt uit het bestand van onze Natuurlijke Habitat-partner die zojuist een volledig dossier over houtsenergie heeft gepubliceerd in zijn laatste uitgave.

Beeld

Hier is de samenvatting van dit probleem: http://www.habitatnaturel.fr/hn2/show.php?num=22

Beeld

Enkele opmerkingen of nogal verrassend:

- de rendementsverschillen: ik had niet gedacht dat we in 2008 nog nieuwe ketels zouden kunnen verkopen aan 65% rendement (de 2 Energie79 ketels)! :schok:
- de afwezigheid van de Buderus Logano Buderus is echter een groot bekend merk! Het wordt verkocht voor 2000€ HT volgens mijn favoriete loodgieter.
- de slechte prestatie van DeDietrich (gereputeerd merk) met 70%
- de sterke prijsverschillen: van 2700 € exclusief btw (let op, alle prijzen zijn exclusief btw) tot 8500 € exclusief btw, een effect van subsidies?
- het was interessant geweest om te vermelden of de ketel wel of niet in aanmerking kwam voor de heffingskorting!
- het beste compromis tussen prijs en prestatie is de HS TARM (Deens) met een turbosysteem (eindelijk is mijn deom misschien niet zo slecht in termen van prestaties...): elektronische regeling, turbo, 20kW voor 4900€ exclusief belasting.

Over het algemeen: de prijzen zijn nog steeds hoog, zeker gezien het werk dat een houtketel vertegenwoordigt! Voor meer dan € 50 per kubieke meter hout moet je zeer gemotiveerd of zeer milieuvriendelijk zijn om een ​​nieuwe houtkachel te installeren voor € 8000 excl. btw (installatie, levering en de rest van de installatie niet inbegrepen) in plaats van een ketel.olie...

ps: Ik heb nog steeds niet begrepen hoe het vermogen van een houtketel werd gedefinieerd: inderdaad, in tegenstelling tot gas of olie waar het brandervermogen bekend is, hangt het bij hout af van wat je verbrandt en vooral van hoeveel we het opladen. Zou het vermogen van een houtketel het maximale vermogen van de warmtewisselaar van de haard zijn?

Andere vergelijkingen van houtgestookte apparaten: Verwarming-to-hout-choose-a-unit-of-kwaliteit-t6318.html
Dernière édition par Christophe de 29 / 10 / 08, 15: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9

Re: Vergelijking van houtketels. Hout verwarming




par C moa » 20/10/08, 16:32

Christophe schreef:ps: Ik heb nog steeds niet begrepen hoe het vermogen van een houtketel werd gedefinieerd: inderdaad, in tegenstelling tot gas of olie waar het brandervermogen bekend is, hangt het bij hout af van wat je verbrandt en vooral van hoeveel we het opladen. Zou het vermogen van een houtketel het maximale vermogen van de warmtewisselaar van de haard zijn?
Dit moet zeker worden verduidelijkt, maar met onze houtkachel (het is geen ketel maar het is voor het principe) waren we verrast om te zien dat je een stabiele T° in huis had, ongeacht de belasting van de kachel.
We realiseerden ons zelfs dat we, afhankelijk van de opening van de luchtinlaat, de T° van het huis konden aanpassen tot op 1/2°C, ongeacht de belasting en ongeacht de buitentemperatuur (we zijn over het algemeen goed geïsoleerd).
Dus ik stel me voor dat als het ook werkt met de ketels, een kleine regellus en je bent klaar.

Omdat ik gewend was aan oude inzetstukken die altijd moesten worden gecontroleerd en nieuw leven ingeblazen, was ik echt verrast om te zien dat zelfs als ik nog maar een paar sintels over had en 3 houtblokken toevoegde, het opnieuw begon met hetzelfde stabiele tempo zonder dat ik het niet hoefde te verhogen het diafragma en zonder ineens een enorme vlam te hebben.
Ten slotte was ik, nog steeds in vergelijking met het inzetstuk, zeer verrast door het zeer lage volume as dat werd geproduceerd.
0 x
lemontval
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 26/07/10, 13:10




par lemontval » 11/01/14, 08:53

Hallo,
Ik zit in de offertefase om mijn CV-installatie te wijzigen, ik wil een houtketel met omgekeerde verbranding plaatsen en in de vergelijking staan ​​geen KWB-ketels.
Heeft iemand info of feedback over dit merk??
Je vous remercie d'avance.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 11/01/14, 14:26

Op het gebied van pellets behoort KWB tot de topfabrikanten!

In logboeken weet ik het niet. Maar een serieus Oostenrijks merk heeft weinig kans om onzin te produceren! Dit geldt alleen als een persoonlijke mening.
0 x
lemontval
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 26/07/10, 13:10




par lemontval » 11/01/14, 17:00

Bedankt, daar zat ik ook aan te denken :D
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 354-gasten