VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 10/09/11, 11:30

Een debat over de interesse van VMC DF werd hier gevoerd in dit andere onderwerp van hier: https://www.econologie.com/forums/post211649.html#211649

Christophe schreef:Het enige thermische voordeel van de VMC DF is dat de warmteverliezen door het hele huis kunnen worden herverdeeld.

Zo kunnen de calorieën die verloren gaan in de keuken (koken, koelkast...) herverdeeld worden in de slaapkamers (op voorwaarde dat je de gastheer niet misbruikt...), hetzelfde geldt voor de verliezen in de woonkamer (verlichting)... over de voorwaarden om de inblaas-/afzuigopeningen op een verstandige manier te plaatsen uiteraard...

De VMC DB wordt te vaak op tv gepresenteerd door middelmatige journalisten als een middel om op zichzelf ‘op te warmen’, het is duidelijk vals…

Achteraf ben ik er helemaal niet zeker van dat een DB VMC op het enige criterium van primaire verwarmingsenergie (een VMC draait 24/24 of bijna) echt interessant is... Voor de gezondheid hetzelfde: de wisselaars kunnen "onzinnesten" worden als niet regelmatig onderhouden...

Een goed ontworpen huis gemaakt met ademende materialen (hout, natuurlijke isolatie, gasbeton, enz.), d.w.z. precies het tegenovergestelde van wat in 95% van de gevallen bij nieuwbouw wordt gedaan (betonblok + polystyreen + waterdicht regen-/dampscherm = luchtdichtheid = verplicht VMC) heeft strikt genomen geen VMC nodig...maar de wet vereist het (in ieder geval in negen)...

Voorbeeld thuis (ytong house, geen VMC): het regent momenteel maar er is momenteel slechts 56% luchtvochtigheid in de woonkamer (voor 22°C)... bij mooi weer kan het dalen tot 40%...

De garage, die is gemaakt van ongecoat ytong (cellenbeton), is de droogste kamer in het huis: onverwarmd kan de luchtvochtigheid in de zomer dalen tot 30-35%...zeer goed voor het drogen van hout!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 10/09/11, 13:03

Deze bevestiging:
Het enige thermische voordeel van de VMC DF is dat de warmteverliezen door het hele huis kunnen worden herverdeeld.

is alleen geldig voor zeer zeldzame, goed ontworpen huizen die door hun muren ademen, niet te weinig, niet te veel:
Een goed ontworpen huis gemaakt met ademende materialen (hout, natuurlijke isolatie, gasbeton, enz.)


Anders voor bijna alle slecht ontworpen huizen met betonblokken en dubbele beglazing, of zelfs nieuwe volgens de normen van 2012, volledig waterdicht, zoals een thermosfles, De VMC wordt gebruikt om het goed ademend te maken en de dubbele stroom om verwarmingswarmte te besparen, een verlies dat aanzienlijk kan zijn, als de CMV excessief of sterk is in het afvoeren van waterdamp, als de inwoners veel waterdamp afgeven, door hun aantal (1 tot 2 liter water per dag en inwoner), door zeer talrijke baden of douches (niet ver vanaf tien liter per bad) of per keuken.
De vmc is dus essentieel om niet in een natte sauna te zitten en alles te zien beschimmelen.
Als de VMC slecht ontworpen of afgesteld is, geldpomp voor onderhoud, kan hij integendeel een te droge lucht creëren, wat soms ondraaglijk is, zoals opgemerkt in het midden:
Hallo,
Een kantoorcollega bouwde zijn huis twee jaar geleden.
Ze is super geïsoleerd.
Het heeft een dubbele stroomventilatie.
Resultaat van de races, hij klaagt over een droogte die niet mogelijk is in zijn huis. (Kelen van de keel)
Dientengevolge snijdt het dit ding in de zomer en lijdt de winter.
Daarnaast klaagt hij ook over het verplichte en noodzakelijke onderhoud van deze apparatuur.

https://www.econologie.com/forums/post211724.html#211724

Naar mijn mening maakt zijn installateur hem belachelijk, houdt hij hem voor een geldkoe die moet worden opgeladen, door de VMC verkeerd af te stellen, die de luchtvochtigheid op de natuurlijke waarde in Frankrijk moet regelen van 50 tot 75% en niet op 30% (slechter dan in de Sahara, waar de luchtvochtigheid hoger is) als de buitenlucht van 0°C (of zelfs lager) wordt verwarmd tot 20°C en het huis tot op de bodem wordt gevuld met gedehydrateerde lucht!!
De VMC moet een debiet hebben dat automatisch wordt geregeld door de werkelijke luchtvochtigheid en niet een vast toerental (anders is het onzin).
Of, complexer, om de binnenkomende lucht te rehydrateren.
Integendeel, de monteur heeft des te meer onderhoudswerk voor zich om zijn zakken te vullen, terwijl hij de VMC op volle snelheid laat werken en de keelpijn van zijn klanten belachelijk maakt!!!

Typisch voor sommige professionals, waarbij je nooit weet of het incompetentie of kwade trouw is!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
dhaulagiri
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 07/01/11, 21:57
Plaats: Gard
x 2




par dhaulagiri » 13/10/11, 08:48

Hallo,

Ik lanceer dit onderwerp opnieuw, omdat ik het interessant vind om mijn ervaringen en mijn moeilijkheden te delen, wat mij ongebruikelijk lijkt als ik het kleine aantal berichten mag geloven dat erover gaat.

De context is die van een ‘klassiek’ huis van 30 jaar geleden denk ik: betonblokken, glaswol en holle baksteen. Toen ik een jaar geleden kocht, geen dubbele beglazing, zeer beschadigd schrijnwerk en toch een VMC geïnstalleerd met een enkele afzuigkap in de badkamer en een ongeïsoleerde omhulsel om hem aan te sluiten op een doos waarvan de ongebruikte aansluitingen waren afgedicht met ducttape...

Omdat we midden in de winter verhuisd waren, waren de eerste maanden moeilijk: overal condensatie (ramen en muurhoeken) en het verschijnen van schimmel in de hoeken en zelfs onder een matras, ook al luchtten we de kamer dagelijks. Gevoel van vochtigheid, dus koud, zoals vermeld in dit onderwerp.

Ik heb het schrijnwerk vervangen en heel snel een VMC geïnstalleerd. Het was sowieso vanaf het begin gepland, ondanks onze slechte ervaringen van de eerste maanden, waardoor ik toch mijn project kon verfijnen. Voor schrijnwerk heb ik het beste genomen wat binnen mijn budget mogelijk was. Ik moet dus iets heel gewoons hebben: PVC, dubbele beglazing met lage emissie. Voor de VMC heb ik gekozen voor een hygro-verstelbaar model met een laag stroomverbruik (door te onderhandelen over de prijs!) met de bedoeling om vanaf het begin een Hygro B-systeem te installeren (hydro-verstelbare afzuigers EN luchtinlaten).

De opening van de afzuigkappen wordt geregeld door middel van apparatuur die uitzet/intrekt afhankelijk van de luchtvochtigheid (een beetje zoals een bimetaalstrip). In de keuken wordt de maximale opening geregeld met een drukknop. In de toiletten hetzelfde, maar dan met aanwezigheidsmelder. De elektrische impuls wordt gegeven door een 9V-batterij. Omdat het alleen daarvoor wordt gebruikt, denk ik dat hun levensduur geweldig is.
De aansluiting op de behuizing gebeurt met geïsoleerde kanalen. Ik moet nog het kanaal installeren dat de uit de box afgezogen lucht naar buiten afvoert. Voorlopig staat hij op zolder.

Ik heb niet voor een VDF gekozen, vanwege de prijs en vooral het onderhoud. Ik geloof dat we de kosten en de beperkingen minimaliseren. Daarnaast vertelden de installateurs waarmee mijn vader op de bouwplaats werkt (hij werkt in de bouw) dat veel mensen achteraf teleurgesteld waren. wat ik hierboven lees gaat in dezelfde richting.

De Hygro bevalt mij dan ook goed, jammer van de verloren calorieën. Ik denk dat je je daar geen zorgen meer over moet maken, vooral als je in een huis woont dat dertig jaar geleden is ontworpen, in een ander tijdperk. Niemand zou eraan denken om zijn huis in drie lagen plastic zakken te stoppen om het volledig waterdicht te maken. Dus terwijl ik wacht op de bouw van misschien ooit het passief- en bioklimatologische huis van mijn dromen, vernieuw ik de binnenlucht door iets meer te verwarmen (hoewel de lucht minder vochtig is, voelt het bij gelijke temperaturen minder koud aan)

Ik moet nu de installatie afronden door vochtgevoelige luchtinlaten op de ramen te installeren. Ik had geanticipeerd op het boren van sleuven op de noodzakelijke plaatsen (alle onderdelen zonder extractors). Wat ik niet had verwacht, was dat de raamfabrikant en zijn profielleverancier (een bedrijf met een wereldwijd bereik, enz.) niet-standaard slots zouden maken, waar VMC-fabrikanten op vertrouwen om hun faciliteiten te vergroten. Dit merkte ik precies tijdens het voorbereiden van mijn aankoop. Hier is dus een probleem dat weinig wordt besproken op internet: wie heeft de grootte van de luchtinlaten al gecontroleerd? Dit is van fundamenteel belang voor de verversing van de lucht in huis: als de module onvoldoende is, wordt de lucht niet voldoende ververst en kan het pand onder druk komen te staan. Het systeem is dus niet optimaal.

In mijn geval waren de slots aanzienlijk te klein. Ik heb ze daarom gevraagd terug te keren naar de fabriek om ze te laten vergroten, omdat boren ter plaatse verboden is. Geen kans, de machines zijn niet gekalibreerd om lunges volgens de normen te maken! Erger nog: de profielen zijn daar ook niet voor bedoeld, terwijl het bedrijf er trots op is een conform oordeel te hebben van het CSTB (het moet over een ander aspect van het profiel gaan). De timmerman, die het niet kon geloven, vertelde mij dat de zoektocht naar maximale isolatieprestaties waarschijnlijk had geleid tot een toename van het aantal isolatiekamers in de PVC-profielen en tot een vermindering van de beschikbare ruimte voor het boren van de sleuven. Ik vertelde hem dat een groot bedrijf zoals het bedrijf dat mijn profielen vervaardigde voldoende intelligente mensen in dienst moest hebben om een ​​standaard niet te negeren die een bedoeïen zoals ik in vijf minuten op internet had gevonden... De poging om uit te breiden mislukte dus. Ik heb de vervanging van mijn openingen aangevraagd. Mijn VMC hygro B wacht nog even...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/10/11, 13:22

Interessant, typisch probleem van de meeste Fransen!!
wat ik zie is dat de uitstoot van waterdamp van het ene gezin tot het andere zeer variabel is, van het ene tot het andere gezin in dezelfde woning verandert het vochtprobleem volledig!!

Hoeveel van jullie bevinden zich in welk gebied en nemen hoeveel baden en douches per dag en per week, hoe koken jullie???

Waarschijnlijk had ik in jouw plaats het probleem anders opgelost.

Mijn eerste reactie is het verminderen van de bronnen van water en vochtigheid!!!!

Een van mijn zoons en zijn vrouw hadden een vochtprobleem waardoor het thuis regende!!
Zijn vrouw had de hobby om meer dan 3 baden per dag te nemen en daardoor condensatie van tientallen liters op de koudebruggen!!
Oplossing voor de korte termijn: een koelkastontvochtiger (verbruikt minder dan de VMC die onmogelijk in een appartement kan worden veranderd) en vooral, op de lange termijn, de badgewoonten veranderen!!!!

Nog een ervaring, in een van mijn huizen uit 1974 zoals die van jou, betonblokken, bakstenen met koudebruggen, zonder VMC, geventileerd door lekkages en handmatig verstelbare ventilatieopeningen uit die tijd, ik had helemaal geen vochtprobleem!!!
Toen, een regenachtige maand november 15 jaar geleden, aanhoudende muffe geuren en onbegrijpelijke schimmel in onze kamer!!
Een maand om de oorzaak te vinden: een heel groot dons, gewassen en slecht gedroogd, droog aan de oppervlakte, en opgeborgen in de kast, maar vol met water dat voldoende vrijkwam om alles te laten rotten!!
Niet gemakkelijk te vinden!!!
Na verwijdering van deze waterbron geen problemen meer!!

Het kan ook zijn dat u een zwakke onzichtbare waterbron heeft, veel minder dan een liter per dag per kamer, wat zorgt voor een vreselijke luchtvochtigheid, vooral op koudebruggen!!
Het kan een van de andere zijn die ik al heb meegemaakt:
Een lek aan een verzwakte badkuipafdichting bijna onzichtbaar omdat het water verdampt zonder duidelijk een papier nat te maken!!! (35 jaar geleden geleefd!!!

Gebarsten afvoerleiding lekt verborgen achter de muurbekleding, onzichtbaar, maar zeer effectief om alles elders te laten beschimmelen!!! -(geval van mijn ouders, die zich niet realiseerden en de schimmelsporen jarenlang verborgen hielden!!)

Een lek van gebarsten tegels op het dak dat weinig vloeit, onzichtbaar, maar een groot oppervlak van het plafond doordrenkt door te verdampen om een ​​zeer droog uiterlijk te behouden!!! persoonlijk geval 10 jaar geleden)

Barst in de muur waardoor er bij regen wat extern vocht uit de grond kan doordringen.

Dus naar mijn mening, op basis van mijn persoonlijke ervaring, voordat ik aan de VMC ga werken (niet erg handig bij deze huizen met grote ventilatieopeningen om meer of minder te sluiten en duur in energie), is het noodzakelijk om de abnormale oorzaken te vinden, vaak goed verborgen vocht, wat echte vallen en slechte dingen zijn!!!

Dus in het verleden leefde ik zonder VMC, met een aanpasbaar debiet naar behoefte.

Dit type huis met thermische verliezen door muren en koudebruggen moet eerst op de zolder en vervolgens op de buitenkant worden geïsoleerd.
Eerst de ramen vervangen is een illusie en een vergissing die je niet mag maken, vooral omdat dit onverenigbaar is met de buitenisolatie met koudebruggen rond de ramen!! .
0 x
Avatar de l'utilisateur
dhaulagiri
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 07/01/11, 21:57
Plaats: Gard
x 2




par dhaulagiri » 13/10/11, 14:29

Met sommige punten ben ik het eens en met andere niet.

De kwestie van levensstijl en kwaliteit van de constructie is uiteraard belangrijk.

Wat mij betreft zijn onze gewoonten, zo lijkt het mij, die van mensen die gevoelig zijn voor de noodzaak van beredeneerd gedrag (goed gezegd, toch?). Ze kunnen alleen maar de goede kant op gaan. : Cheesy: Achteraf is het duidelijk dat de luchtvochtigheid hoger zal zijn als de snelkookpan 24 uur per dag aan staat.

Wat de kwaliteit van de constructie betreft, moeten we rekening houden met het bestaande wanneer we het oude kopen: de prioriteiten van de renovatiewerken die we vaststellen, worden nooit gemotiveerd door één enkel doel, zoals het zoeken naar betere isolatie of minder vochtigheid.

Toen ik besloot de verwarmingsmodus te veranderen, wed ik dat ik minder geld zou verliezen dan wanneer ik de bestaande zou behouden, terwijl alle andere dingen gelijk blijven. Ik wilde ook verwarming op basis van een hernieuwbare en schone brandstof.

Toen ik besloot mijn schrijnwerk te veranderen, dacht ik niet zozeer aan het verbeteren van de isolatie, belachelijk als je de hele omhulling van het huis in ogenschouw neemt, maar eerder aan een beter comfort (minder elektriciteit van de lucht), aan esthetiek (de oude waren echt lelijk) en geen condensatie meer op de ramen (alleen al door dubbele beglazing is dit probleem bijna opgelost).

Hetzelfde geldt voor de VMC: door mijn huis luchtdichter te maken na de verschillende renovaties, verhoog ik de behoefte aan ventilatie. Ik had gaten in de muren kunnen boren of twee ramen open kunnen laten staan, het rendement was misschien beter geweest maar... Een hygrosysteem lijkt mij interessant, omdat het reageert op de context, in tegenstelling tot een zelfinstellende VMC of een open raam zonder dat er constant een bediende achter zit. Het spreekt voor zich dat het slechts een imperfecte remedie is voor een onevenwichtigheid die wordt veroorzaakt door het ecosysteem van het huis, een onevenwichtigheid die wordt verergerd door de verbetering van de thermische, akoestische prestaties en wat al niet?

Dit is waar uw standpunt mij tegenstrijdig en tegenstrijdig lijkt: u spreekt over isoleren, wat de neiging heeft de onbalans af te sluiten en daardoor de onbalans te verergeren, en tegelijkertijd zegt u dat de bronnen van vocht moeten worden beperkt. Overmatige isolatie veroorzaakt op zichzelf geen vochtigheid, maar beperkt deze binnenin, wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Tu ne parles que de réduire les sources, comme s'il était possible de toutes les supprimer: pour les désordres (humidité liée à une tuile cassée, j'ai connu il y a quelques mois), je ne peux qu'être d' akkoord. Als je daarna de bewoners uit een huis haalt, weet je zeker dat er geen vochtproblemen meer zijn: ze zweten niet meer, koken niet meer, wassen zich niet meer... Je kunt ook vragen om buiten leven: ventilatieniveau, we hebben het nog nooit zo goed gedaan en zullen het nooit beter doen.

Een renovatie is dus een compromis tussen veel verschillende overwegingen, dat tot doel heeft een evenwicht te creëren dat past bij de bewoners. In dit opzicht is ieder van ons anders... Voor u zou een IHO bijvoorbeeld een prioriteit zijn. In mijn specifieke geval was dat onmogelijk. Als u mij nu wilt subsidiëren voor de hoeveelheid werk, zal mijn huis het concrete bewijs worden dat uw prioriteit de juiste was...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/10/11, 15:21

Ben het eens over de principes, maar geen concreet antwoord op de punten die ik in het bijzonder naar voren breng: de levensstijl aan de oppervlakte en de grondige zoektocht naar onzichtbare en onaanvaardbare bronnen die het fonds grondig vormen zoals ik leefde door ze snel te schrappen, maar die voor anderen allemaal verborgen blijven hun leven (geval van mijn ouders)!!
De goed uitgevoerde wetenschappelijke methode is in ieder geval voor mij effectief !!

Je moet uit de algemene theoretische overwegingen stappen om verder te gaan met het beton en de oorzaak van de problemen te vinden, wat voor vocht moeilijk is om zeker te zijn van de echte oorzaak en dus van de juiste oplossing!!
Een architect, die de werkzaamheden slecht in de gaten hield, gaf mij de vochtaanval, zelfs zonder dat ik daar woonde!!
Het is ook wetenschappelijk speurwerk!!
Je moet alle aanwijzingen opsommen zonder vooropgezette ideeën, gemakkelijk onnauwkeurig te zijn, of je beledigd voelen omdat je een fout maakt tijdens het onderzoek.


Ik heb het probleem met mijn eigen handen opgelost in plaats van met de architect, die zijn zaak verloor door zijn slechte lever!!

Ik stel de vragen hoeveel moet ik leven op hoeveel m2 ???
Hoeveel baden en douches per dag!!

Wat zijn de gevolgen van deze luchtvochtigheid?
gegeven index:
overal condensatie (ramen en hoeken van de muren) en schimmelvorming in de hoeken en zelfs onder een matras, terwijl we de kamer dagelijks verluchtten. Gevoel van vochtigheid, en dus van kou, zoals vermeld in dit onderwerp.


Dit duidt, gezien de inefficiënte ventilatie, op een mogelijke bron van onzichtbare en abnormale vochtigheid waar meedogenloos naar gezocht moet worden???

dagelijks de kamer

waardoor het lijkt alsof slechts één kamer in het huis dit probleem heeft????
Als de basisindexkast werkt!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
dhaulagiri
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 07/01/11, 21:57
Plaats: Gard
x 2

Au




par dhaulagiri » 13/10/11, 15:59

Voor 4 personen, inclusief 2 1/2 porties : Cheesy: op 140m². Niets speciaals.

4 douches van elk 5 minuten, waarbij het water met tussenpozen stroomt, oftewel 20 minuten. In totaal 2 uur per dag in de badkamer, 's ochtends en 's avonds inbegrepen (2x15 min / persoon). Sinds de goed geïnstalleerde VMC geen spoor meer van condens op het glas van de badkamer. Vroeger was er nog een beetje, zelfs met het nieuwe dubbele glas.

De vochtsporen waren door de vorige eigenaar ruwweg verborgen onder een verflaag (muur/plafondhoeken bijvoorbeeld). Dus het bestond al vóór ons en ik weet niet hoe deze mensen leefden.

Ik vertelde u dat ik het met u eens ben wat betreft het identificeren van de vochtigheid die verband houdt met de aandoeningen (wie niet?) en niet met de simpele activiteit van de bewoners. Dit is wat ik deed: naast schimmel op één plek op het plafond veroorzaakt door een gebroken tegel, identificeerde ik de oorzaak van andere schimmel op het plafond: een rol glaswol op zolder geplaatst, op de plastic verpakking! = condensatie.

Voor schimmel op de matras heb ik ook de bron geïdentificeerd: mijn zoon zweet veel tijdens het slapen. Moeten we het als een puinhoop beschouwen en het ontkennen? : Cry: waar we moeten bedenken dat het een element van onevenwichtigheid is waar we noodzakelijkerwijs mee moeten omgaan. Ik zal je eind deze winter vertellen of de VMC de juiste oplossing was, maar ik ben er bijna zeker van dat ja...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 13/10/11, 18:25

Zonder alles te herhalen:

a) ja, we zijn niet gelijk als het gaat om transpiratie (zoals veel andere dingen: het vermogen om vet op te slaan, het cholesterolgehalte, het risico op een hartaanval, enz.). Ik zweet veel en drink liters. Mijn vrouw nooit! Wij zijn vaak samen...

b) hetzelfde voor huizen: het vermogen van materialen om stoom door te laten is zeer variabel (vooral in oude gebouwen - afhankelijk van de samenstelling van de mortel, min of meer "vet", kalk of geen kalk...), enz. ...

c) ook thuis, recent huis (gebouwd in 95) gekocht in 99, muren in "bisotherm" monoblokken (blokken puzzolan) + traditioneel gips + waslaag: ik had schimmel in een van de kamers; Ik heb een VMC SF-hygro toegevoegd met ook vochtgecontroleerde ventilatieopeningen, andere op sensoren (WC); Verder heb ik mijn VMC op programmeren gezet - in de winter is de lucht droger; dus ik laat het net na het douchen, in de keuken en af ​​en toe een ¼ uur draaien om de lucht te verversen en de restvochtigheid af te zuigen; in principe draait het maar de helft van de tijd; dus ik zit ruim onder de aanbevolen stroomsnelheid, maar het is voldoende - dus het is volkomen ketters, maar het werkt! Wil je het niet proberen voordat je de gaten vergroot? Omdat normen zijn wat ze zijn: normen... dus "dom" (vaak "om geen enkel risico te nemen").

d) het moeilijkste deel: de gezinsleden leren de deuren te sluiten zodat de lucht goed wordt geveegd; pas op voor de "tralies" van de Velux-ramen die bijvoorbeeld open zijn gebleven: de lucht komt via de bovenkant van het Velux-raam naar binnen en gaat direct naar de monding! Resultaat: de calorieën weggegooid maar weinig efficiëntie qua "extractie" van geuren/vochtigheid...
0 x
Avatar de l'utilisateur
dhaulagiri
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 07/01/11, 21:57
Plaats: Gard
x 2




par dhaulagiri » 13/10/11, 20:38

Ik wil alle mogelijke experimenten doen, maar...

Het liefst zorg ik er vooraf voor dat de installatie compliant is (normaal gezien, bedoel ik), ook al heeft dit uiteindelijk geen impact. Ik denk dat het gemakkelijker is om direct na het project om correcties te vragen, dan om ze twee jaar later te vragen, als we ons realiseren dat de geprobeerde experimenten onvoldoende zijn. Misschien ben ik te procederend, maar ik wil er zeker van zijn dat ik niet in de problemen kom.

Bovendien vergat ik te specificeren (denk ik) dat het bedrijf bij het vergroten van de gaten bepaalde openingen beschadigde (perforatie van kamers, kloppen op de glaslatten), om nog maar te zwijgen van de absoluut eigenzinnige vorm van de ingangen "opnieuw ontworpen". Zelfs als je ze achter de cover niet kunt zien, is het toch een beetje rommelig. Ik aarzelde daarom niet om reparaties te vragen en ze op de standaard te brengen.

Ik denk niet dat de cut VMC deel van de tijd: het model dat ik koos verbruikt minder 15 W gemiddeld. Door nadelen, iets om me te zeggen dat de lucht die door de inzendingen is onvoldoende: wanneer men komt terug van het werk, is er een geur van rook in de woon / eetkamer. Ik kan me voorstellen dat het schoorsteenkanaal (open haard, zelfs als sluitertijd deur) zorgt voor een pull factor om te compenseren voor de relatieve dichtheid van de rest van de kamer. Eenvoudige hypothese. Op een dag heb ik een kleine houtkachel om het ding te verbeteren, maar is er nog niet ...

Hoe dan ook, ik dank je Did voor je gezonde observaties, keer op keer.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/10/11, 20:39

Oké, we zijn niet allemaal hetzelfde!!!
Echter :
4 personen, inclusief 2 1/2 Cheesy Grin-porties op 140m². Niets speciaals.
4 douches van elk 5 minuten, waarbij het water met tussenpozen stroomt, oftewel 20 minuten. In totaal 2 uur per dag in de badkamer, 's ochtends en 's avonds inbegrepen (2x15 min / persoon)

Ik woonde in een soortgelijk huis op 135 m2 uit 1974 met 5 = 2 + 3 volwassen kinderen, meer dan 20 jaar geleden zonder enig condensatieprobleem, noch enige beperking op het aantal douches voor mijn kinderen!!!!
Er was geen VMC en geen dubbele beglazing en de ventilaties waren volgens de normen van die tijd in de winter gesloten vanwege de kou en de lekkages uit de ramen en deuren, goed afgesloten met afdichtingen!!!

Ook met een kind onder en 2 halve porties begrijp ik niet hoe je een vochtprobleem hebt, bovendien elke dag luchten, wat ik helemaal niet deed, volledig buiten mijn zorgen van die tijd!!!!

Normaal gesproken zweten we, vooral mijn vrouw zweet vooral op haar voeten en handen (en dus de snelle vernietiging van schoenen) veel meer dan ik!!!
We zweten wat we eten en drinken, ongeveer 1 tot 2 liter per dag, maar het verschil tussen mensen is niet enorm, zoals 10 tot 20 liter (behalve bij intensieve inspanningen zoals 100 km heuvelopwaarts op de fiets met herhaalde bergpassen van 500 meter, in grote hitte (32°C) en toch bereikte ik slechts 3 tot 4 liter max, om te zien wat ik drink op de terugweg!!!! na zulke inspanningen).

Ik begrijp het dus niet en in jouw plaats in huis zou ik op zoek gaan naar andere oorzaken en oplossingen dan VMC alleen, en dan vooral naar andere verborgen bronnen van vocht.
Vooral in de Gard, die in principe niet erg vochtig is.

Ik herinner je eraan dat vochtigheid kwaadaardig is en dat ik ontdekte dat ik me gemakkelijk kon vergissen in de oorzaken, zonder een grondige wetenschappelijke analyse van de precieze aanwijzingen!!!

In de meeste huizen waar ik woon is de VMC vrijwel geëlimineerd, afgezien van bepaalde dagen van aanhoudende regen bij een temperatuur van meer dan 10°C, bij een buitenvochtigheid van 100% die binnen onveranderd wordt aangetroffen en die vervolgens gemakkelijk condenseert!! !
Maar in dit extreme geval is de VMC niet effectief, omdat hij lucht aanvoert met een luchtvochtigheid van bijna 100% zonder dat de T verandert, als het buiten helemaal niet koud is!!
Als u in de Gard bent, in de herfst of de lente, op bepaalde dagen, is dit het geval: buiten 100% luchtvochtigheid met T buiten bijna 20°C, dicht bij T binnen (zelfs boven T binnen op een warme en natte dag), dan de VMC is geen oplossing omdat deze veel lucht aanvoert die binnen blijft met een luchtvochtigheid van 100% en die een enorme hoeveelheid water condenseert in verhouding tot de luchtstroom van de VMC !!
Als het binnen kouder is dan buiten, door pech na een brutale verwarming buiten, of terwijl de airconditioning ook maar een klein beetje werkt, dan is het de ramp door condensatie binnenin van alle waterdamp die van buiten komt!!
In Frankrijk is het zeldzaam (hoewel ik het al op sommige dagen heb gezien), maar in de VS is het catastrofaal met 100% luchtvochtigheid buiten in de lucht boven de 30 tot 37°C en airconditioning binnen onder de 30°C (anders onleefbaar) omdat de huizen (vaak van hout) sauna's zijn en totaal verrotten door dodelijke schimmel!!!

Je moet dus de fysica van condensatie begrijpen, zelfs met VMC om ongelukkige dagen te voorkomen (zeldzaam in Frankrijk, maar 2 maanden per jaar aan de oostkust van de VS en tropische landen!!)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 399-gasten