houtkachel veiligheid (het vermijden van de open haard)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 21/10/10, 08:50

Wanneer u in de open lucht droogt, moet u niet de latente hitte van verdamping bieden die enorm is in het geval van water en die naar binnen zal worden gepompt. Het vergt meer dan 500 keer meer energie om 1 g water van 100 naar 101 ° C te laten gaan dan van 99 naar 100 ° C!



Weet je dat zeker?
Zelfs als we niet bij 100 ° C zijn, is het noodzakelijk dat het water verdampt, dus verandert de fase.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/10/10, 09:20

Ja, ik geloof :)

Drogen met hete lucht hoeft niet door de latente verdampingswarmte te gaan: het is de lucht die de neiging heeft om zichzelf altijd in vocht te verzadigen, did67 legde het ver boven uit. Het moet energie hebben uitgewisseld, maar zeker zo belangrijk als tijdens een verdamping door te koken.

Anders zou elke plas die verdampt naar de lucht een zeer belangrijke energie vereisen. Ik zal wat onderzoek doen omdat het ver is ...

Omgekeerd, een carburateur gas bevriest omdat benzine een lagere verdampingstemperatuur heeft dan water, deze verdamping van benzine (althans gedeeltelijk omdat 100% niet verdampt is) zal daarom calorieën pompen om het carbide te bevriezen.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 21/10/10, 11:05

Goed na een snelle zoekopdracht:

hier: http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89vaporation

Men heeft :
Verdamping verzoek een hoeveelheid energie niet algemeen verwaarloosbaar (de latente verdampingswarmte), waardoor bijvoorbeeld de temperatuurbeheersing homeothermic transpiratie en verdamping van transpiratie of vernieuwen van een kruik aarde of lucht door verneveling (aërosol van water). Verdamping van een liter zweet verwijdert 600-kcalorieën


Waar er geen verschil is tussen latente verdampingswarmte en latente verdampingswarmte.

En hier: http://fr.wikiversity.org/wiki/Changements_d%27%C3%A9tats/Vaporisation_et_condensation

Men heeft :
Beeld

Wat aantoont dat hoe hoger de temperatuur, hoe lager de latente hitte van verdamping.


Goed nadat ik de bronnen niet heb overschreden, of te gegraven, ben ik een beetje lui en een beetje werk, maar dat is minder belangrijk : Mrgreen:
dus als iemand kan bevestigen.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.

Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/10/10, 12:49

Christophe schreef:Ja, ik geloof het :)


Anders zou elke plas die verdampt naar de lucht een zeer belangrijke energie vereisen. Ik zal wat onderzoek doen omdat het ver is ...

Omgekeerd, een carburateur gas bevriest omdat benzine een lagere verdampingstemperatuur heeft dan water, deze verdamping van benzine (althans gedeeltelijk omdat 100% niet verdampt is) zal daarom calorieën pompen om het carbide te bevriezen.


Het vereist !!! Dat is de reden waarom je plas langzaam verdampt!

Zoals de carbu, eigenlijk. En als het gas uit de koelkast of de dop ...

Dat is de reden waarom je het koud hebt als je uit een zwembad gaat, zelfs als het 30 ° is, vooral als er een kleine wind is (terwijl het droog is, wordt je 5mn later heet) ...

In Afrika, in droge klimaten (Namibië), worden verdampers gebruikt om woningen te koelen. Een ventilator, een grote netendoos met vezels tussen de schermen en water dat erop druppelt en klaar is kees. Als het erg droog is, is het koud!

En voor wie veel zweet en het raam opendraait, torticoli gegarandeerd omdat de luchtstroom het zweet verdampt en we eindigen met een "bevroren nek". Het duurde 3 maanden voordat ik me realiseerde dat ik een handdoek om mijn nek moest wikkelen!

Dit is ook de reden waarom we "stikken" onder een cumulo-nimbus (onweerswolk): duizenden tonnen waterdamp die condenseren boven je hoofd en die omgekeerd (condensatie ) een fenomenale warmte afgeven die naar de aarde wordt uitgestraald ...

Daarom 27 ° Abidjan (verzadigde lucht) barst terwijl 35 ° Ouagadougou (droge lucht) is mooi: zweten Abdijan stromen zonder verdampen, nat je shirt, terwijl in Ouaga , je beseft niet dat je zweet: het verdampt, je verfrist je ogenblikkelijk ...

Ja, bij elke temperatuur "pompt" de faseverandering in de richting van vloeibaar gas calorieën.

En dat verklaart de efficiëntie bij het verbranden van nat hout (en de moeilijkheid om een ​​vuur aan te steken met een vochtig hout) ...

De outputcurve van Wikipedia stoort me een beetje, niet zeker van het principe, maar van de schaal. Dit gezegd zijnde, is het mogelijk om onder bepaalde drukomstandigheden het water te laten verdampen op 400 °?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/10/10, 13:38

Ok ik buig, het is hetzelfde dan ... zoveel beter zal het gemakkelijker zijn om te onthouden :D

Heeft de verdampingspomp energie verbruikt ongeacht de T ° dat ik het niet overduidelijk niet in kwestie stel, maar ik dacht dat er andere verschijnselen onder 100 ° C waren die de verdamping van de water en verminderde de benodigde energie in vergelijking met koken bij 100 ° C ... alsof de door de bever gevonden curve een maximum doorhad.

Maar deze wordt bepaald door:

De latente verdampingswarmte is de hoeveelheid warmte die moet worden geleverd aan 1kg water (bij constante druk en temperatuur) om 1kg verzadigde damp te verkrijgen


Maar in het geval van drogen onder 100 ° C krijgen we geen verzadigde stoom ... maar de lucht een beetje natter ... vandaar mijn verwarring over de gelijkwaardigheid van energieën. ..

Negeer alstublieft mijn eerdere opmerkingen en excuseer mijn onwetendheid (de school is ver weg). :| : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/10/10, 14:28

Did67 schreef:
De outputcurve van Wikipedia stoort me een beetje, niet zeker van het principe, maar van de schaal. Dit gezegd zijnde, is het mogelijk om onder bepaalde drukomstandigheden het water te laten verdampen op 400 °?


Wandelen, ik dacht een beetje en eindelijk, het is vrij duidelijk!

- de energie wordt gebruikt om de moleculen "in beweging te brengen", zodat ze van elkaar "scheuren" ...

- hoe heter het water, hoe meer geagiteerd de moleculen zijn ...

Het is daarom duidelijk dat de latente warmte aanzienlijk afneemt naarmate de temperatuur van het water stijgt!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/10/10, 14:33

Ja, het is logisch ... in het geval van stoom.

Ik zou ook moeten lopen omdat ik nog steeds niet overtuigd ben 100% dat we verzadigde stoom hebben in het geval van drogen in droge lucht ...

Werkt de fiets ook? : Cheesy:

ps: zoals een ander "probleem" van het moment (over btw, niets te weten weet ik): https://www.econologie.com/forums/post180507.html#180507
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/10/10, 14:33

Christophe schreef:
Heeft de verdampingspomp energie verbruikt ongeacht de T ° dat ik het niet overduidelijk niet in kwestie stel, maar ik dacht dat er andere verschijnselen onder 100 ° C waren die de verdamping van de water en verminderde de benodigde energie in vergelijking met koken bij 100 ° C ... alsof de door de bever gevonden curve een maximum doorhad.


Ik denk dat je gelijk hebt: de gegeven curve is die voor verzadigde stoom, als gevolg van latente warmte

De verdamping zal waarschijnlijk worden vergemakkelijkt door het feit dat de lucht niet verzadigd is: er is zeker een parallelle straal van bochten afhankelijk van de dampspanning in de lucht ... Dus we kunnen denken dat het nodig zal zijn een beetje minder calorieën.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/10/10, 14:37

Ah, hier is het ...

Het valt nog te bezien "hoeveel een beetje minder calorieën" ...

Ik denk dat we het antwoord hebben in een mollier-diagram (volledige versie) dat de enthalpie van de volgende vochtige lucht% vocht en de T ° geeft.

Ik zal proberen er een te vinden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/10/10, 16:26

Ik vond: https://www.econologie.com/forums/post180536.html#180536

Christophe schreef:Hier zijn 2 andere Mollier-diagrammen inclusief enthalpie:

"Eenvoudige" versie:

Beeld

Volledige versie hoge resolutie in .pdf
https://www.econologie.info/share/partag ... uQHxvN.pdf


gebruik:

1 kg lucht bij 20 ° C bevat verzadiging 15 g water en 58 kJ.
Dat wil zeggen, als we 100% van het water in het water condenseren, zullen we 58 kJ herstellen.

Probleem: als we 1 L water condenseren, zouden we krijgen: 1000 / 15 * 58 = 3800 kj / kg ... het is veel meer dan de latente warmte ...

Ik fout of? : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 411 gasten