daadwerkelijke en effectieve uw olie of hout ketel?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

verbaasde opmerkingen




par dedeleco » 17/01/10, 16:56

Ik ben verrast, de 100% dure ketel verliest 80% om het water één keer te verwarmen!! Zelfs als we de verwarming van de ketel en het water dat in de ketel en de tank circuleert verliezen, blijft het volume van dit water veel lager dan dat van de tank (tenzij het een enorme ketel is) en daarom mogen we niet zoveel verliezen. De verliezen in niet-geïsoleerde leidingen moeten hoger zijn, maar niet zo hoog.
Je hebt gelijk, niemand meet de werkelijke prestaties.
U moet de realiteit van het 100% rendement van uw ketel verifiëren door de verwarming in uw huis te meten.
Je kunt ook de energie (tijd) meten die nodig is om het water in de boiler te verwarmen!!
Als de boiler en het water er drie keer langer over doen om op te warmen dan je tank, dan begrijp ik het.
Je kunt ook beginnen met het water dat al heet is in de boiler nadat je het huis hebt verwarmd.
In ieder geval ga ik op een zomerdag, net als jij, het rendement van de waterverwarming in mijn gasboiler controleren!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/01/10, 18:16

Ik heb het over mijn installatie:

- condensatieketel: deze bevat dus water in het verwarmingslichaam maar ook in de condensor (dus meer water dan de ketel zonder condensatie)

- gemengd warmwaterbereidingssysteem: ketel + CESI; daarom twee serpentines; om de zonne-energie te optimaliseren, is de bovenste spoel aangesloten op de ketel; er is daar altijd koud water, voor het geval de zon schijnt; de onderste spoel is aangesloten op de zonnepanelen... Bij voldoende zon kunnen de panelen dus de gehele tank (300 l) verwarmen.

Dus in de configuratie waarbij in de zomer de zon niet schijnt, moet ik de ketel aanzetten, die zichzelf verwarmt en alleen de 150 liter van de bovenste helft van de tank verwarmt... Een keer deze zomer.. .

Als ik deze combinatie met de CESI, met een tank van 300 liter, niet zou hebben, kunnen we schatten dat 2/3 van de geproduceerde warmte efficiënt zou worden gebruikt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: voorstel van test van afnemende meeropbrengsten met T des




par Christophe » 17/01/10, 18:56

Did67 schreef:vergeleken met de rustieke Deom van Christophe


Hé, daarom werk ik er nu aan om het te verbeteren!

Ik denk dat ik daar iets heel goeds en heel eenvoudigs heb gevonden...bij de ingang van de schoorsteen heb ik een rooktemperatuur van ongeveer 60°C...(na ongeveer 2 meter gegalvaniseerde mondstukken) dat wil zeggen op de 3e elleboog hiervan foto:

Beeld

Beeld

Ik heb een onderwerp gemaakt om de prestatieverbetering te schatten door de rooktemperatuur te meten: https://www.econologie.com/forums/rendement- ... t9158.html
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 18/01/10, 14:07

Christophe schreef:Denkt u dat dit (principe) de prestaties kan verbeteren?


Ik dacht aan je pijp en de oplossing van vuurvaste stenen: wat als je een mand gevuld met “knikkers” in vuurvast materiaal plaatst, een beetje zoals de terracotta knikkers die planten decoreren en de vochtigheid vasthouden?

Er kan lucht tussen de balletjes door, als ze te veel roet opnemen stop je ze in het vuur om het roet te verbranden, of in de wasmachine...

We moeten zelfs zo’n systeem, of zelfs kiezels, kunnen gebruiken om de waterdamp uit de rook aan de uitlaat te condenseren, zonder al te veel drukverlies: het principe van de zandfilter voor zwembadwater...

Zelfs als dat betekent dat je er meerdere parallel moet zetten met een schakelaar: de ene verwarmt door rook, de andere koelt af.
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 18/01/10, 16:23

Eh, ik volg uw idee niet echt... heeft u alstublieft een tafelhoekdiagram? :schok:

Wil je de uitlaat "blokkeren" met een mandje gevuld met lavastenen (perlietstijl)?
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 18/01/10, 17:08

Voor het verbeteren van de verbranding zou je, in plaats van de metalen pijp die je in de bovenkant van de haard van je (nu beroemde :-) kachel steekt, een mand kunnen plaatsen gevuld met terracotta "ballen" (zoals vuurvast baksteen).

Ik ken perliet niet, maar lava zou heel goed werken; we weten tenminste dat het hittebestendig is :-) Dus je doet me denken aan puzzolaan, dat ook heel goed zou werken, of zelfs beter vanwege de porositeit: een echte potentiële katalysator, zodra het heet is!

Dus om te testen.

De tweede toepassing zou zijn om in de richting van de condensor te gaan die wordt gebruikt om warmte uit de rook terug te winnen in een dubbelstroom VMC.

Dit zou efficiënter zijn dan een watercondensor die het retourwater van de verwarming gebruikt, bij een temperatuur die hoger is dan de inlaat van buitenlucht.
Maar het erkende nadeel zou een regelmatige reiniging zijn vanwege het resterende roet, dat zich zal ophopen, zelfs als er weinig is.

Dus ik dacht dat kiezelstenen of lava of andere stenen, geplaatst in de uitlaatstroom, de rook zouden afkoelen, terwijl een tweede apparaat zou afkoelen, in een afwisseling die vermijdt dat er te kleine gaatjes zijn. 'uitwisseling die voortdurend moet worden schoongemaakt.

Bovendien zijn stenen gemakkelijk schoon te maken, leg ze gewoon af en toe in het vuur, :-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 19/01/10, 16:53

bernardd schreef:Dus je doet me denken aan puzzolaan


Ik denk dat het hetzelfde is als perliet... het zijn gewoon commerciële namen. Als het niet hetzelfde is, is het heel dichtbij... nou ja, nee, het is niet zozeer hetzelfde "hetzelfde":

http://fr.wikipedia.org/wiki/Pouzzolane

Pozzolan is een natuurlijk gesteente dat bestaat uit basaltische vulkanische scoria (projecties) of een vergelijkbare samenstelling. Het heeft een honingraatstructuur. Pozzolan is meestal rood of zwart, met alle tinten ertussenin, uitzonderlijk grijs.


http://fr.wikipedia.org/wiki/Perlite

Dit materiaal heeft het uiterlijk van kattenbakkorrels, wit van kleur. Het is een kwartszand van vulkanische oorsprong dat water bevat en dat industrieel wordt geëxpandeerd door middel van warmtebehandeling (1°C). Het is samengesteld uit silica, aluminiumoxide, ijzeroxide, titaniumoxide, kalk, magnesiumoxide, natriumoxide en potas. Het heeft een zeer hoog waterhoudend vermogen (200 tot 4 keer zijn gewicht), de pH is 5 tot 7 en wordt gebruikt voor de teelt op substraat, puur of gemengd (mengsel van aarde, perliet, vermiculiet). Uitstekend geschikt voor de zogenaamde stekteelt. ). Het wordt ook gebruikt als cryogene isolatie, bijvoorbeeld rond luchtdestillatiekolommen.


Kortom, het is beter om meer natuurlijk puzzolaan te gebruiken dan perliet!

bernardd schreef:die ook heel goed zou werken, of zelfs beter vanwege de porositeit: een echte potentiële katalysator, zodra deze heet is!


Katalysator? Hoe zou het een katalysator zijn? Ik zie alleen een roetfilter...

Over katalysator gesproken: wat dacht je van het terugwinnen van een oude katalytische uitlaat en het uitvoeren van tests in een hout- of zelfs olieketel?

bernardd schreef:Maar het erkende nadeel zou een regelmatige reiniging zijn vanwege het resterende roet, dat zich zal ophopen, zelfs als er weinig is.


Ja, heel snel, daarom moeten we een "zelfreinigende" oplossing vinden...

Nou, anders heb ik zojuist de PM230 gemeten die op de weerstand is aangesloten: 10.72 kWh voor 5 dagen, dat is laten we zeggen 22 kWh voor 10 dagen en het effectieve rendement op de ECS van de deom zou verder dalen...naar 22/180 = 12 KLEINE PERCENTEN!!!

Over een paar weken te zien voor meer details...maar er zal geen wonder gebeuren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/01/10, 17:25

Christophe schreef:
Over katalysator gesproken: wat dacht je van het terugwinnen van een oude katalytische uitlaat en het uitvoeren van tests in een hout- of zelfs olieketel?

...


Er zijn in ieder geval fabrikanten die actie ondernemen.

Voorbeeld: resultaat van een zoekopdracht op ADEME/FONDIS/Université de Haute Alsace

ideesmaison.com/Le-Mag-de-la-Maison/Meeting-with-a-pro/Cheminee-ecologique/Zero-CO.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 19/01/10, 21:54

Over katalysator gesproken: wat dacht je van het terugwinnen van een oude katalytische uitlaat en het uitvoeren van tests in een hout- of zelfs olieketel?


Het idee is goed, maar het resultaat zou moeten worden gemeten met de gasanalysator. Als we dit blokkeren, lopen we het risico dat het tegenovergestelde tot vervuiling leidt. : Cry:

Ik weet niet of de ketel een dergelijk belastingsverlies zou accepteren, de uitlaatpijpen van auto's zijn de helft, zo niet 1/3 van de uitlaatdiameter van een ketel. Mogelijk moet u het proberen met twee potten parallel...die op een minimale temperatuur moeten worden gehouden, zodat ze effectief blijven.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 19/01/10, 22:18

Christophe schreef:
bernardd schreef:die ook heel goed zou werken, of zelfs beter vanwege de porositeit: een echte potentiële katalysator, zodra deze heet is!


Katalysator? Hoe zou het een katalysator zijn? Ik zie alleen een roetfilter...


Ze moeten erg heet zijn, zodat de onverbrande gassen passeren, ze worden geoxideerd dankzij de hitte: dit is de truc van de roetvrije vuurvaste steen, onlangs gegeven door een fijne bijdrager (die ik verloren heb, excuseer mij!), terwijl je "koude" metalen pijp condenseert de onverbrande gassen...

Het belangrijkste in de rookgaskatalysator is... de temperatuur... daarom link geleverd door did67 legt duidelijk uit dat ze hun grill vanaf het begin met elektriciteit verwarmen: hallo de efficiëntie... (en hallo de prijs van de open haard....)

Wat bij een open haard nodig is, is bij een gesloten haard niet zo handig: het valt nog te proberen :-)

Christophe schreef:Ja, heel snel, daarom moeten we een "zelfreinigende" oplossing vinden...


Dit punt ging meer over het rookcondensatiesysteem, toch?

Want als het hete puzzolaansysteem goed werkt, zullen de dampen veel schoner zijn...
0 x
Tot ziens!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 222 gasten