Energiebesparing: behandel muren tegen vocht!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Energiebesparing: behandel muren tegen vocht!




par Christophe » 19/10/07, 10:19

We zitten midden in "groot werk" om de thermische buffer te optimaliseren (foto's komen eraan)... vandaar mijn relatieve afwezigheid van forums de laatste dagen...

Eerste goede verrassing: een eenvoudige anti-vochtbehandeling van een ingegraven muur in een kamer in de kelder maakte het mogelijk win 5°C in de laatste (terwijl de buitentemperatuur de afgelopen dagen is gedaald). En dit VOOR het leggen van de isolatieplaten.

Dus ik raad alle lezers van dit onderwerp meer dan sterk aan om een ​​kelder met ingegraven muren te hebben om te behandelen met een hydraulische mortel of gelijkwaardig om te voorkomen dat de infiltraties opnieuw moeten worden opgewarmd...

Voor de technische keuze: de goedkoopste en meest effectieve oplossing is het gebruik van een additief in de mortel: SikaLite (€ 5 per kg) bij 4% (in plaats van 2%) werkt het als een gek! De mortel is als "geplastificeerd" ... Vraag me niet naar de samenstelling van de SikaLite, het zou niet erg "ecolo" moeten zijn, maar er zijn in ieder geval geen speciale voorzorgsmaatregelen voor het hanteren ervan (het is een poeder).

Hier...binnenkort het vervolg...
Dernière édition par Christophe de 19 / 10 / 07, 11: 47, 1 keer bewerkt.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Re: Energiebesparing: behandel de muren van uw kelders!




par lejustemilieu » 19/10/07, 11:31

Christophe schreef:We zitten midden in "groot werk" om de thermische buffer te optimaliseren (foto's komen eraan)... vandaar mijn relatieve afwezigheid van forums de laatste dagen...

Eerste goede verrassing: een eenvoudige anti-vochtbehandeling van een ingegraven muur van de kelder heeft het mogelijk gemaakt om 5°C te winnen in de laatste (terwijl de buitentemperatuur de afgelopen dagen is gedaald). En dit VOOR het leggen van de isolatieplaten.

Dus ik raad alle lezers van dit onderwerp meer dan sterk aan om een ​​kelder met ingegraven muren te hebben om te behandelen met een hydraulische mortel of gelijkwaardig om te voorkomen dat de infiltraties opnieuw moeten worden opgewarmd...

Voor de technische keuze: de goedkoopste en meest effectieve oplossing is het gebruik van een additief in de mortel: SikaLite (€ 5 per kg) bij 4% (in plaats van 2%) werkt het als een gek! De mortel is als "geplastificeerd" ... Vraag me niet naar de samenstelling van de SikaLite, het zou niet erg "ecolo" moeten zijn, maar er zijn in ieder geval geen speciale voorzorgsmaatregelen voor het hanteren ervan (het is een poeder).

Hier...binnenkort het vervolg...

Hallo,
Deze info interesseert me; ik leg het uit
Mijn buitenmuren zijn volgebouwd met alles, en ze zijn in een erbarmelijke staat.Het huis is meer dan 100 jaar oud.
Bovendien is er bijna geen kleur op deze muren, die soms gecementeerd zijn, soms poreuze bakstenen, soms stenen...
Zodra het regent, zie ik deze muren het water absorberen...
Dus, zei ik tegen mezelf, vochtige muren, daardoor verlies ik veel calorieën.
Dus ik denk dat een goede waterdichte kleur misschien een goed begin van isolatie zou zijn...
Neen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/07, 11:43

Uh heb je het over een waterafstotende kleur van buiten of van binnen? Heeft u binnenisolatie?

Ik denk dat een gevelverf (van het type plioliet bijvoorbeeld) niet voldoende zou zijn. Het is alleen gemaakt om vocht vast te houden, niet om een ​​echte vochtwerende barrière te vormen... een behandeling met een hydraulische mortel is noodzakelijk, zowel van binnen als van buiten.

Het moet van geval tot geval worden bekeken, maar ik denk dat in uw geval een volledige behandeling van buitenaf interessanter zou zijn (levensduur van de muren)... uiteindelijk zou het vrij goedkoop zijn met SikaLite: 1 kg tot 5 € is gepland om 50 kg waterdicht cement te maken. Gemengd met 2 kg zand voor 1 kg cement, verkrijgt u 150 kg hydraulische mortel voor een zeer lage prijs... in vergelijking met andere behandelingen...

Nu ben ik geen voorstander van vochtbehandeling...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/07, 12:03

Als je huis van binnenuit niet geïsoleerd is, sla je net zo goed 2 vliegen in één klap: isoleren met de hydraulische morteltechniek!

Hiermee worden niet alleen vochtproblemen aangepakt, maar ook isolatie.

Meer info over dit document: https://www.econologie.com/guide-fiche-t ... -3509.html
en in deze nieuwe downloadsectie:
https://www.econologie.com/habitation-is ... -3482.html
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 19/10/07, 12:20

Christophe schreef:Uh heb je het over een waterafstotende kleur van buiten of van binnen? Heeft u binnenisolatie?

Ik denk dat een gevelverf (van het type plioliet bijvoorbeeld) niet voldoende zou zijn. Het is alleen gemaakt om vocht vast te houden, niet om een ​​echte vochtwerende barrière te vormen... een behandeling met een hydraulische mortel is noodzakelijk, zowel van binnen als van buiten.

Het moet van geval tot geval worden bekeken, maar ik denk dat in uw geval een volledige behandeling van buitenaf interessanter zou zijn (levensduur van de muren)... uiteindelijk zou het vrij goedkoop zijn met SikaLite: 1 kg tot 5 € is gepland om 50 kg waterdicht cement te maken. Gemengd met 2 kg zand voor 1 kg cement, verkrijgt u 150 kg hydraulische mortel voor een zeer lage prijs... in vergelijking met andere behandelingen...

Nu ben ik geen voorstander van vochtbehandeling...

Ja je hebt gelijk... : Cry:
Maar ik ben niet goed in het plaatsen van cement (buitenmuur)
Daarom had ik het over schilderen...
Dank u voor uw antwoord dat mij zeer juist lijkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/07, 12:29

Geen talent? Pff...we zijn allemaal begaafd, maar het zijn de anderen die je willen laten geloven dat ze meer zijn dan jij...

J'ai fais mon premier mortier hydraulique de ma vie il y a 3 jours...et apparement je m'en suis bien tiré...Appliquer un mortier c'est pas vraiment plus dur qu'une peinture (et perso je prefere zelfde)!

Maar ik heb geen compleet huis gemaakt, dat is waar, maar nu weet ik zeker dat door de "instructies" te volgen en advies te zoeken (bijvoorbeeld in de Leroy M.-gids: https://www.econologie.com/construire-et ... -3482.html ) er is geen reden om daar niet te komen.

Na een paar maanden "klein" werk bij ons viel me één ding op: woningrenovatie is een reeks zeer eenvoudige stappen, je hoeft alleen maar de juiste producten te kiezen die zijn aangepast aan de situatie en dat is het de meest delicate stap...(en vaak geven de professionals niet noodzakelijkerwijs de beste oplossingen, maar wel de meest winstgevende voor hen...)...maar daarvoor is er gelukkig dit forum 8)

Dan is het voor de toepassing van het product voldoende om geen "grote" fouten te maken... en in 99% van de gevallen werkt het :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 19/10/07, 13:26

:? Ik begreep niet helemaal of uw "SIKALITE" een waterdichtingsmiddel was of niet?

Het lijkt mij dat waterdichting moet worden vermeden voor niet-begraven muren, omdat ze voorkomen dat de constructie ademt, wat vocht en schimmel in het huis kan veroorzaken, waardoor de installatie van een zeer effectieve installatie vereist is om het thermoskan-effect te bestrijden dat we zullen hebben gegenereerd ...

Voor mijn betonnen kelder met luiken leken de SIKA-producten die mij werden aangeboden ZEER DUUR ... maar ze hebben een erkende reputatie voor efficiëntie ...

Voor de buitenmuren had ik de mijne behandeld met een waterafstotende spray... het voorkomt dat de muren vocht opnemen zonder dat ze kunnen ademen.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 19/10/07, 13:44

Citro schreef::?: Ik begreep niet helemaal of uw "SIKALITE" een waterdichtingsmiddel was of niet?

Het lijkt mij dat waterdichting moet worden vermeden voor niet-begraven muren, omdat ze voorkomen dat de constructie ademt, wat vocht en schimmel in het huis kan veroorzaken, waardoor de installatie van een zeer effectieve installatie vereist is om het thermoskan-effect te bestrijden dat we zullen hebben gegenereerd ...

Voor mijn betonnen kelder met luiken leken de SIKA-producten die mij werden aangeboden ZEER DUUR ... maar ze hebben een erkende reputatie voor efficiëntie ...

Voor de buitenmuren had ik de mijne behandeld met een waterafstotende spray... het voorkomt dat de muren vocht opnemen zonder dat ze kunnen ademen.

Ja, al heel lang, zo is mij verteld, moeten we de muren laten ademen...
Ik vind dit normaal.
Meer ...
Als regenwater te gemakkelijk de muren binnendringt, wordt het voor mij een enorme koudebrug.
Ik heb de indruk dat we op weg zijn naar een beroemd debat...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/07, 13:55

Citro schreef::?: Ik begreep niet helemaal of uw "SIKALITE" een waterdichtingsmiddel was of niet?


Het is... omdat het een conventionele mortel "transformeert" in een hydraulische mortel...
Hier is zijn document: http://www.sika.fr/construction/document/nt/nt202.pdf

Citro schreef:Het lijkt mij dat waterdichting moet worden vermeden voor niet-begraven muren, omdat ze voorkomen dat de constructie ademt, wat vocht en schimmel in het huis kan veroorzaken, waardoor de installatie van een zeer effectieve installatie vereist is om het thermoskan-effect te bestrijden dat we zullen hebben gegenereerd ...


In direct gips ben ik het ermee eens dat het niet erg goed zou moeten zijn (maar goed in vergelijking met muren die volledig doordrenkt zijn met vocht van buiten... het is misschien niet slechter...) maar het is niettemin hydraulische mortel die wordt gebruikt op pagina 4 van dit document : https://www.econologie.com/guide-fiche-t ... -3509.html

Aan de andere kant wordt het boven de isolatie geplaatst, die dus goed gekozen moet worden om het huis te laten "ademen"... In alle gevallen kan er een luchtruimte worden toegevoegd met een kleine gevelbekleding... .

Citro schreef:Voor mijn betonnen kelder met luiken leken de SIKA-producten die mij werden aangeboden ZEER DUUR ... maar ze hebben een erkende reputatie voor efficiëntie ...


Zie mijn opmerking hierboven: de pro's bieden niet noodzakelijk de meest economische oplossingen...

Ik denk dat je bi-componenten hebt gekregen die erg duur zijn (en "te groot" om een ​​kelder te behandelen omdat ze bestand zijn tegen zeer hoge drukken, het is dit type cement dat wordt gebruikt om elektrische dammen af ​​​​te dichten ...) maar de SikaLite lijkt om een ​​uitstekende prijs/effectiviteit verhouding te hebben...5€ voor 150kg mortel is genoeg om een ​​paar m² te maken :)

Citro schreef:Voor de buitenmuren had ik de mijne behandeld met een waterafstotende spray... het voorkomt dat de muren vocht opnemen zonder dat ze kunnen ademen.


Is het een mineralisator? Zo ja, dan heb ik deze oplossing ook bestudeerd, maar die was vrij duur (€ 20 excl. BTW per L voor 3 à 4 m²). Maar een mineralizer verhindert dat de muur ademt omdat het een laag synthetisch glas creëert, dat is waarschijnlijk niet wat je gebruikte...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/07, 14:01

lejustemilieu schreef:het wordt een enorme koudebrug.


Euh, het is niet echt een koudebrug meer, het is veel erger, het is een beetje alsof je een regenwatertank in je woonkamer hebt die je constant aan het opwarmen was...

Als je kunt (= als je wilt en je hebt het "recht") doe dan een test op een klein stukje met Sikalite en een kleine bekleding...

Hoeveel energie verbruikt uw huis en voor welk gebied?

lejustemilieu schreef:Ik heb de indruk dat we op weg zijn naar een beroemd debat...


Cool! Zo leert iedereen dingen :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 493-gasten