Bouw van een koperen warmte-uitwisseling spoel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 10/09/08, 09:54

je vindt er genoeg bij schroothandelaren voor de prijs van aluminium, maar sommige zijn niet erg waterdicht meer, ze moeten gerepareerd worden.

maar het moet in staat zijn om autoradiatoren te benaderen ja, aangezien elk systeem dat warmte kan afgeven, het kan ontvangen (ik denk aan huisradiatoren met zwart geverfde vinnen die dienen als zonnecollectoren) ;-)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 10:15

Ik heb de documenten.

Voor een enkele koperen leiding van 22 is een K van 700 tot 1000 nodig (nader te bepalen).

Dat lijkt mij wat hoog (sommige industrieel ontworpen warmtewisselaars hebben een K van 600) maar zij hebben waarschijnlijk meer ervaring dan ik. :)

Voorbeeld in ons geval:

Berekening zonnewisselaar

Collectoroppervlak = 65 m2
PST = 55,25 (vermogen wisselaar in kW = hieronder zonne-energie)
Aantal sensoren = 1
Totaal sensoroppervlak = 65 m2
Zonne-energie (recupereerbare zonne-opbrengst is inbegrepen) = 850 watt per m2
Totaal zonnevermogen = 55,25 Kw
Delta T° = 10 graden
Leidingdiameter in m = 0,016 m
P(Kw) = (CT x 3,14 x diameter in mx DT° x lengte in m) / 1000 L(m) = (P(Kw) x 1000) / (CT x 3,14 x diameter in meter x DT °)

CT (van 700 tot 1000) = 700

Benodigd spoeloppervlak = 1,97 m² (ik heb deze regel toegevoegd ter informatie)

Lengte van de spoel met een diameter van 16 mm = 157,10 meter



Let wel dat ik eerder niet duidelijk was: de wisselaars op onderstaande foto zijn geen zonnewisselaars (die zijn er niet, het water uit de buffer komt direct in de panelen). Dit zijn de wisselaars om de calorieën uit de buffer te recupereren voor gebruik (Domestic Hot Water).

Ik denk dat onze wisselaars grotendeels te groot zijn (uitwisseling bij lage delta van T°), dus de ECS die vertrekt is bij de T° van de buffer bij 1°C gereed.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 11:03

Looping, ik denk dat er een kleine fout zit in de 2e .xls

Het vermogen (lijn 12) is in W terwijl ze kW zijn.

Uiteindelijk verandert er niets aan de resultaten, maar het was om erop te wijzen, een fout van één coëfficiënt. 1000 zuigt...

Het laat je zien dat we met de warmtewisselingen van het water heel snel omhoog gaan in Power!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 11:18

Tweede fout (of liever een te grote benadering) in het 2e document: de delta van de wisselaar wordt berekend tussen de T° van het koude water en de T° van de buffer. Terwijl een berekening met de gemiddelde T° (koude T°C + warme T°C)/2 verstandiger zou zijn geweest.

Het vergroot de lengte van de SWW-wisselaar aanzienlijk die meer oppervlak vereist dan de hoofdzonnewisselaar!

Ik corrigeer dat allemaal en zet het online.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 10/09/08, 12:50

Dag

Het bestand dat u 2e .xls noemt (1e link hierboven vermeld) stelt u in staat om de verwarmingsspiraal voor het SWW te berekenen
Ik bevestig inderdaad de eerste fout op de eenheden en uw opmerking over de gemiddelde temperatuur.
Goed gezien

De eerste spreadsheet (2e link) maakt het mogelijk om de lengte van de spoel te berekenen voor het overbrengen van het vermogen van de collectoren naar het water in de buffertank.

Voor mijn project zal ik 15 m2 sensoren overwegen, 12.75 kW vermogen (maximaal denk ik), delta T van 5°
Dat geeft me ongeveer 50M D22-buis
U kunt een lijn toevoegen om de ruiloppervlakte te berekenen: 3.64 m2
Als ik naar 30 m2 aan sensoren ga, is mijn spoel nog steeds geschikt, maar de delta van T° zou toenemen tot 10°, wat redelijk is.

Commerciële ballonnen hebben vaak ruim bemeten wisselaars. Zijn de spoelen van koper?Voor emailleren is staal denk ik gebruikelijker.
Ze hebben vaak een grote diameter waardoor er minder bochten gemaakt kunnen worden.

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 15:33

Hier heb ik de correctie/verbetering voltooid en de 2 bestanden in kwestie verbeterd:

1) De zonnewisselaar: https://www.econologie.com/calcul-d-un-e ... -3913.html
2) SWW-wisselaar in thermische buffer:
https://www.econologie.com/calcul-d-un-e ... -3914.html

Ik merkte dat de 2e vijl heel goed op maat te gebruiken is een wisselaar van een lage temperatuur vloerverwarming (pas gewoon de inlaat- en uitlaattemperatuur en het debiet aan volgens het gemiddelde warmteverlies van uw huis of eenvoudiger het debiet van uw circulatiepomp (maar moeilijk om precies te zijn in dit geval))

Bovendien is de bron niet noodzakelijk zonne-energie: een houten buffer kan dus (uiteraard) heel goed geschikt zijn!

In tegenstelling tot wat men zou denken: we komen al snel tot zeer hoge vermogenswaarden voor de ECS in de orde van grootte van 10 keer dat nodig is voor verwarmde vloeren!! Grappig hè?

Bij opmerkingen of fouten kan ik deze 2 bestanden uiteraard nog aanpassen...
Dernière édition par Christophe de 10 / 09 / 08, 15: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 15:41

lus schreef:Voor mijn project zal ik 15 m2 sensoren overwegen, 12.75 kW vermogen (maximaal denk ik), delta T van 5°
Dat geeft me ongeveer 50M D22-buis
U kunt een lijn toevoegen om de ruiloppervlakte te berekenen: 3.64 m2
Als ik naar 30 m2 aan sensoren ga, is mijn spoel nog steeds geschikt, maar de delta van T° zou toenemen tot 10°, wat redelijk is.

Commerciële ballonnen hebben vaak ruim bemeten wisselaars. Zijn de spoelen van koper?Voor emailleren is staal denk ik gebruikelijker.
Ze hebben vaak een grote diameter waardoor er minder bochten gemaakt kunnen worden.

A+


Ja, het is geëmailleerd staal (maar over het algemeen een eenvoudige emaillering aan de ballonzijde, dat wil zeggen aan de stromende waterzijde).
De diameter is in hun voordeel omdat het de oppervlakte is die telt.

Voor zover ik weet, is er geen thermisch kussen op de markt dat een warmwaterbatterij gebruikt: het SWW bevindt zich altijd aan de tankzijde (groot volume). En om een ​​goede reden moet het erg groot zijn (4 m² volgens het bestand) en vooral van binnen geëmailleerd (of in koper en zelfs wat te zuur water zou het koper opeten!)...

Ik heb ervoor betaald tijdens mijn eerste montage van onze houtdeomketel, zie de 1 evoluties van de montage: https://www.econologie.com/forums/schema-cha ... t4266.html

ps: pkoi wil je een delta van maar 5°C? Hoe groter de delta, hoe beter de zonne-COPA, toch? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

slangachtige berekening




par tigrou_838 » 10/09/08, 15:46

hallo allemaal,

dus nadat ik mijn berekeningen met de tafel van christophe opnieuw heb gedaan, kom ik min of meer bij mijn 25 m koperen spoel diam 20/22 die ik in de tank had gestopt.

bij vloerverwarming heb ik geen wisselaar, ik haal warm water direct uit de tank om het naar de vloerverwarming te sturen, uiteraard met een thermostatische kraan ingesteld op 24 graden.

dankjewel christopher.

tigrou : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 10/09/08, 15:48

Ach ja en met het originele dossier van Apper heb je gevonden hoeveel? Waarschijnlijk iets minder, niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

serpentijn




par tigrou_838 » 10/09/08, 15:58

hmmm

Ik zat ongeveer in hetzelfde bereik als het ging om het berekenen van de lengte van de diameter van de wisselaar met de spreadsheet van de apper-site, daarom had ik 25 m in koper 20/22 gezet

maar dat was drie jaar geleden. ik en wiskunde, we mogen elkaar niet echt en nog minder mijn geheugen. : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 378 gasten