Kleine natuurkundevraag: potentiële energie / vrije val

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16130
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 07/04/10, 16:39

Hallo vrienden...

Olifant praat over het neerhalen van de massa... door een ander met een lagere massa naar voren te brengen.

Ik heb de indruk dat je vergeet dat laatstgenoemde tijdens zijn opstijging potentiële zwaartekrachtsenergie opneemt. :P

De kinetische energie die door de zwaarste massa wordt verkregen, is daarom veel lager dan die welke zou worden verkregen door een vrije val...

Laat 1 de index zijn voor massa 1,
Laat 2 de index zijn voor massa 2

We nemen de hoogte h aan voor de dalende massa, en 0 voor de stijgende. Aan het einde van de beweging worden de hoogten verwisseld.

Het systeem evolueert constante mechanische energie. De mechanische energiebalans geeft:


m1 gh = 1/2 (m1 v1² + m2 v2²) + m2 gh

Zoals v1=v2 door de inrekbaarheid van de kabel...

(m1+m2) v² = 2gh x (m1-m2)

Waarvan v² = 2gh (m1-m2) / (m1+m2)

Wanneer m2 = 0 vinden we de beroemde uitdrukking “v² = 2gh” voor vrije val.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 07/04/10, 17:01

behalve dat we in het in referentie aangehaalde geval de afdaling van het hoofdgewicht vertragen met een andere massa die duidelijk een rol speelt, wat het resultaat zou moeten veranderen

Damn, ik had het vorige bericht niet gelezen! wat de voor de hand liggende wiskundige oplossing moet zijn
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 07/04/10, 17:07

Samenvattend is de energie van de massa die "daalt" het resultaat van de energie van de massa die valt minus de energie van de massa die stijgt
wrijving negerend
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 07/04/10, 19:16

Aaah Remundo schiet te hulp!

Olifant praat over het neerhalen van de massa... door een ander met een lagere massa naar voren te brengen.


Niet helemaal !

In beide gevallen gaat het uiteraard om het exploiteren van energie. Maar in het tweede geval is de massa inderdaad vrij om te vallen met een versnelling g, we willen de kinetische energie ervan terugkrijgen, plus het gewicht ervan wanneer deze zwaar de grond raakt (auw :D )
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16130
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 08/04/10, 18:11

Hallo Olifant,

Ik begrijp het niet echt, want een gewicht is geen energie... :?

En de afwezigheid van enige dissipatie en in vrije val, kun je alleen mgh herstellen bij een botsing. 8)
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 08/04/10, 18:13

Remundo schreef:Ik begrijp het niet echt, want een gewicht is geen energie... :?


Een gewicht is een kracht.

Het hangt af van het gezichtspunt... het kan potentiële energie zijn... in beide betekenissen van het woord!

Een massa op X m hoogte = energie die potentieel vrijkomt als de massa "valt".
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/04/10, 20:56

Terugbetaling:

je hebt gelijk, maar door (snel of langzaam) naar beneden te gaan, kan het werk opleveren: een lift omhoog brengen of een verdieping afbreken (of een piiiiiiiiiied vernietigen! : Cry: )
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 14/04/10, 09:56

Voor formuleprofessionals een korte vraag over dit onderwerp:

https://www.econologie.com/forums/petite-que ... t9597.html

Merci.
0 x
Om te betogen.

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 273-gasten