Rijden techniek om kleine stad te beteugelen

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 11/06/08, 22:00

Downsizing+ turbo, superlange versnellingsbakken, EGR, autogewichten.
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 11/06/08, 22:32

goede vraag, ik heb een astra 1.7 cdti (recente motor dus) als ik de snelweg verlaat of zelfs bergafwaarts (niet ver van mijn huis is een bergafwaarts die naar een rood licht leidt dus mensen laten zich over het algemeen los bij het afremmen op de motor) ik moet rem bijna de hele tijd omdat ik bij het remmen op de motor de auto voor me inhaal (ik specificeer dat de auto niet remt : Mrgreen: , hij laat zich gaan bij het afremmen op de motor).
en er is veel wegdek met een lichte helling dat doe ik bij afremmen op de motor zonder probleem dus verbruik 0.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 12/06/08, 19:42

Christophe schreef:Over remmen op de motor gesproken, hoe uit te leggen, ondanks de totale afwezigheid van injectie, de grote vermindering van het afremmen op de motor van recente diesels?


Ik ben geen expert, maar ik denk dat er twee dingen zijn:

1) De motorrem gebruikt zijn motor als "compressor". Er is een enorme toename van het vermogen voor een bepaalde cilinderinhoud, dankzij directe hogedrukinjectie, turbo, 4 kleppen per cilinder, enz. Maar de cilinderinhoud en compressieverhoudingen zijn hetzelfde. We hebben dus motoren die enorm veel krachtiger zijn dan de motoren die we 30 jaar geleden zagen, maar ze remmen nog steeds ongeveer hetzelfde op de motor (terwijl we zouden verwachten dat ze evenveel remmen als accelereren). In grote limousines hebben motoren gemiddeld een veel kleinere cilinderinhoud dan voorheen! Zoveel minder afremmen op de motor - ook al is de acceleratie veel beter!!!

Bovendien zijn auto's zwaarder geworden: complexere motoren, katalysatoren, airbags, uitrustingen, airconditioning...

2) Ik denk dat er een "vertragingseffect" is van de computers: als op de mechanische systemen de komst van sgas werd afgesneden zodra iemand de voet optilde, denk ik dat de computers te laat zijn (ik weet het niet als dit de bedoeling is - de tijd die nodig is voor de gegevens van de lambda-sonde en de computer "middelt" ze om ingangen in oscillaties te voorkomen?????). Dit is in ieder geval wat ik waarneem op de computer van mijn C5. Hij slaat nooit plotseling af, maar in fasen... Aan de andere kant, als de injectie eenmaal is afgesneden, zie ik niet in hoe de motor minder zou vertragen dan hij kan, omdat hij geen brandstof meer krijgt... Daarna is dat de auto erg zwaar is en de motor erg klein (2.0 l allemaal hetzelfde in dit geval - maar de meeste motoren zijn 1.5!!! Het was de cilinderinhoud van de R4 GT in de tijd).
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 17/06/08, 18:30

Did67 schreef:[...] Maar de verplaatsing en de compressieverhoudingen zijn hetzelfde. [...]
Niet helemaal, de compressieverhouding neemt bij de meeste moderne motoren af.


Did67 schreef:[...]2) Ik denk dat er een "vertraging"-effect is van de computers: als op de mechanische systemen de komst van sgas werd afgesneden zodra men de voet optilde, [..]
Er is geen "gas inlaat"op een diesel...


Did67 schreef:[...] Het was de verplaatsing van de R4 GT in de tijd). [...]
:schok: Wat is het
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/06/08, 19:55

Houthakker schreef:Niet helemaal, de compressieverhouding neemt bij de meeste moderne motoren af.


Er is geen "gas inlaat"op een diesel...



De afname van de compressieverhouding wist ik niet. Maar we moeten nog steeds in dezelfde orde van grootte blijven, toch? Anders zouden we prestaties verliezen... Ik heb al een tijdje geen technische fiches meer gelezen.

Voor de aankomst van de gassen is het natuurlijk een slip, ik bedoelde de injectie van de brandstof...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 17/06/08, 20:11

Did67 schreef:[...] De afname van de compressieverhouding, ik wist het niet. Maar we moeten nog steeds in dezelfde orde van grootte blijven, toch? Anders zouden we prestaties verliezen... Ik heb al een tijdje geen technische fiches meer gelezen...
Ik was zeer verrast om te zien dat bijvoorbeeld de D4D-motoren (in 2.2l-versie) van de Toyota's bijvoorbeeld 16:1 waren...
Een effect van verhoogde turbodruk?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/06/08, 20:17

Houthakker schreef:Een effect van verhoogde turbodruk?


Lijkt me een goede inschatting. De compressieverhouding is een volumetrische verhouding.

Het is duidelijk dat dezelfde einddruk in de cilinder op het bovenste dode punt (die verantwoordelijk is voor de zelfontbranding van de brandstof en het rendement bepaalt) kan worden verkregen met een beter gevulde cilinder op het onderste dode punt (turbo, 16V cilinderkoppen ) ondanks een lagere compressieverhouding...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 166-gasten