Wat de BRF boom of evergreen?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 669
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par SixK » 12/08/21, 12:40

Ter informatie: ik plantte aardappelen en tomaten waar al meer dan 30 jaar ceders stonden.
Ik heb net verrijkt met een handvol potgrond en konijnenstrooisel.

Ondanks totaal waardeloos weer en gebrek aan onderhoud valt het mee
Voor de aardappelen had ik geen uitzonderlijke opbrengst, maar correct.
Ik moest 2/3 kg wegen (ik woog niet) gedurende ongeveer 10 voet zonder de kleigrond echt te bewerken (aardappelen geplaatst op harde en compacte grond die nauwelijks eerder was gegraven, daarna bedekt met 4/5 cm aarde aan de boven- en zijkant)
Tomaten groeien ook niet slecht. wat zieke voeten maar al ziek geplant.
De cherrytomaatjes hebben misschien wat meer moeite, maar minder goed belicht, de oogst zal later zijn denk ik.
Ik heb prachtige trossen ondine-tomaten.

Ik heb andere tomaten in de moestuin, ze hebben allemaal schimmel gekregen, dat zal niet veel helpen.
1 x
Optimisten uitgevonden vliegtuigen, parachutes pessimistisch. George Bernard Shaw.
Dacht persoonlijk, ik beter begrijpen waarom de grote bazen uitvinder van de gouden handdruk.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par izentrop » 12/08/21, 13:02

humus schreef:Kan maaien de afbraak van cipres / tjuyas cochoncetes activeren en een prachtige grond geven die kan worden gebruikt om te zaaien of zelfs gewoon om de grond te aggregeren?
Om stikstofgebrek te voorkomen, zal er veel nodig zijn om de C/N te compenseren. https://fr.wikipedia.org/wiki/Rapport_C ... organiques

Het versnipperde hout mobiliseert stikstof uit de grond, vandaar het herbicide effect dat kan worden nagestreefd door het in de eerste cm van de grond te verwerken https://fr.wikipedia.org/wiki/Bois_ram% ... im_d'azote. Dit doe ik in het najaar.

Ik heb een apart droog toilet. Door urine in een luchtdichte container te bewaren, is het na een paar maanden steriel voor elke ziekteverwekker. https://apps.who.int/iris/bitstream/han ... 59_fre.pdf
De urine wordt opgenomen als de grond is opgewarmd, een week voor zaaien of planten en ik ben blij met het resultaat. Het kan ook verdund worden met water geven http://www.ecosanres.org/pdf_files/ESR- ... omique.pdf

Bewaar gewoon de versnipperde tuya, of in de gangpaden (dixit Ahmed) en de terpenen zijn geen probleem meer.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Ahmed » 12/08/21, 16:41

Zonder het te hebben ervaren, neem ik echter aan dat een correcte compostering (dus met een stijging van de temperatuur) de "viesheid" in de geraspte ceder zal overwinnen en een bruikbaar product zal geven (met zorg)... is een van de zeldzame gevallen waarin composteren op een hoop lijkt mij legitiem.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par humus » 12/08/21, 17:22

Ik ga het experiment met maaien proberen, in lasagne, we zullen zien wat er gebeurt.
Ja, de hitte van het composteren en de regen (?) zouden de biggen moeten overwinnen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Did67 » 13/08/21, 09:49

Het maaisel zorgt voor de stikstof die ontbreekt in het versnipperde materiaal. Als we ze zouden verkopen, zouden we het pompeus een composterende "activator" noemen.

Het is tenslotte allemaal een kwestie van tijd!

We hebben de neiging om deze parameter te verwaarlozen en willen recepten in "3 maanden"...

Ik heb, ondanks alles wat je op internet kunt lezen, de walnootblaadjes van mijn buurman gelegd om mijn frambozen te "mulchen". Oorspronkelijk werden deze in de herfst op een weiland geplaatst volgens de volgende "route":
a) zeer dichtbij maaien, op zijn plaats laten
b) verdeel een dikke laag walnootbladeren (ongeveer 15 cm)
c) maak met een schop een gleuf door het handvat van voren naar achteren te zwaaien; plant de uitloper daar; een trap aan elke kant om het gat te dichten...
d) hang een vogelnet op (om te voorkomen dat de bladeren wegwaaien; herfst = wind!)
e) laat het groeien!

Walnootbladeren hebben inderdaad een "vertraging" bij ontbranding in vergelijking met malse bladeren of hooi... Maar na een jaar geen "merkbaar" verschil; een lichte stikstofhonger (lichtgroene bladeren, maar niet doorslaggevend voor een vrucht!).
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par humus » 14/08/21, 12:12

Ik ben gisteren begonnen met de cipressencompost met het maaien dat beschikbaar was.
Er zijn 5 lagen geplette cipressen en vervolgens 5 lagen grasmaaien
Geschat wordt dat de dikte van elke laag ongeveer 4 tot 5 cm gekneusde cipres en 4 tot 5 cm vers maaisel is.
Ik ben gestopt met maaien, dus ik stop er voorlopig mee.
Ik wacht op de volgende maaibeurt om de hoop met cipressen versnipperd materiaal aan de rechterkant te verteren, die op sommige plaatsen al uit zichzelf begon te composteren.
De versnipperde cipres bevat veel groen dat door de verhitting van de compostering bruin kleurt.
Ten slotte is er weinig hout.

Beeld
0 x
froggy67
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 01/07/17, 22:31

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par froggy67 » 14/09/21, 15:21

Hallo
Ik blaas de discussie weer een beetje op.
Omdat dit cederverhaal me doet denken aan het verbod om citrusvruchten in compost te doen.
Voor wie kan en wil, test!
Ik heb afgelopen herfst 100% geraspte ceder op een plank gelegd en meer klassieke geraspte ceder op een andere plank.
Zelfde cultuur op deze 2 boards dit jaar, en wonder ;-)! geen merkbaar verschil!
Ik ben geen agronoom, maar dit verhaal over bodemverzuring lijkt me meer een stadslegende.
En des te nieuwsgieriger om zelden advies te lezen voor mensen die hun bodem willen verzuren om coniferen of andere walnotenbladeren te verwachten.
Onze lieve Did zal ons waarschijnlijk kunnen verlichten, maar de pH van een bodem wordt gemaakt over zeer lange tijden en buiten ons leven, en moet voor een aanzienlijk deel afhangen van het brongesteente, toch?
Goedendag....
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par humus » 14/09/21, 16:59

Frog67 schreef:Hallo
Ik blaas de discussie weer een beetje op.
Omdat dit cederverhaal me doet denken aan het verbod om citrusvruchten in compost te doen.
Voor wie kan en wil, test!
Ik heb afgelopen herfst 100% geraspte ceder op een plank gelegd en meer klassieke geraspte ceder op een andere plank.
Zelfde cultuur op deze 2 boards dit jaar, en wonder ;-)! geen merkbaar verschil!
Ik ben geen agronoom, maar dit verhaal over bodemverzuring lijkt me meer een stadslegende.
En des te nieuwsgieriger om zelden advies te lezen voor mensen die hun bodem willen verzuren om coniferen of andere walnotenbladeren te verwachten.
Onze lieve Did zal ons waarschijnlijk kunnen verlichten, maar de pH van een bodem wordt gemaakt over zeer lange tijden en buiten ons leven, en moet voor een aanzienlijk deel afhangen van het brongesteente, toch?
Goedendag....

Ik weet er niet veel van, maar ik denk dat het allemaal afhangt van de dikte van het versnipperde materiaal en de grond eronder, die de PH min of meer in evenwicht moet houden.
Ik heb bakken gemaakt met 30 cm versnipperd materiaal voor de grond, de groei was extreem traag (bijna nul) daar is er een meerderheid van naaldhout versnipperd materiaal, maar toch semi-gecomposteerd. En dit ondanks een beetje tuinaarde aan de voet van de planten.
In de tanks met versnipperd hardhout is alles in orde, behalve een klein gebrek aan stikstof.

Ik denk dat het de dosis naaldboom is die het gif maakt : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 74-gasten