Vragen over bloemenweide.

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 29/04/20, 14:07

A priori, een knautie van de velden.

Nog een natuurlijke plant in onze weilanden.
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Vragen over bloemenweide.




par Taam » 29/04/20, 15:19

Om te zeggen dat ik dit al jaren voor mijn ogen heb en dat ik alleen maar een saai grasveld zag om te maaien.
Dank je wel, ik denk dat je me de kracht van luiheid hebt laten inzien :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 29/04/20, 17:10

Wouaaahhh... Het is leuk.

Paradigma shift volbracht!!!

Ik denk dat je snel genoeg een goed boek nodig hebt om de planten te herkennen - de "flora's" zijn saai; wanneer ik geheugenverlies heb, of dat ik het niet weet, gebruik ik degene op basis van afbeeldingen, met een vrij nauwkeurige beschrijving: "Delachaux gids voor planten op kleur" door Thomas Schauer en Claus Caspari.

https://booknode.com/guide_delachaux_de ... tes_096917
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Vragen over bloemenweide.




par Taam » 29/04/20, 18:13

Soms is een klik genoeg...
Bedankt voor de referentie. Jammer van de namen in het begin, observeren bevalt me ​​al goed.

Vanmiddag, tijdens een gebruikelijke wandeling in de velden op 1km, vergeleek ik met "echte" weilanden. De bloemen lijken me niet zo talrijk, verrassend voor mij was de klaver veel hoger gestegen om op het "oppervlak" te bloeien.
In een hoek vol klaprozen kon ik het niet laten om een ​​plantje mee te nemen om te proberen het weer in de zon voor mijn raam te zetten, in het slechtste geval vallen alle zaadjes (?) in de grond :?
toebehoren
papaver.JPG
poppy.JPG (82.63 KiB) 4197 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 29/04/20, 18:36

Rode klaver is een rechtopstaande klaver. Dit is degene die wordt verbouwd door boeren...

De witte klaver (ook zeer honingrijk!), neemt de plaats in wanneer het gras wordt vertrapt. Hij is aan het kruipen. Hoe meer je erop loopt, hoe meer het zich verspreidt. Maar het wordt snel gedomineerd, dus nestelt het zich in de altijd vertrapte doorgangen, de regelmatig gemaaide gazons. Het wordt ook wel kruipende klaver (Trifolium repens) genoemd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 29/04/20, 18:41

taam schrijft:
Vanmiddag, tijdens een gebruikelijke wandeling in de velden op 1km, vergeleek ik met "echte" weiden. De bloemen lijken me niet zoveel,



Doe elke 15 dagen hetzelfde trucje, en je zult zien dat deze een beetje zichtbaar worden, ze zullen vruchten hebben afgeworpen (vruchten vol zaden gemaakt, zonder charme, peulen, grijze capsules...). Maar er zullen nieuwe bloeien.

Nu doen boeren er alles aan om grassen aan te moedigen, die onspectaculaire hoofden vormen. Hoewel !!!! Je hoeft alleen maar te gaan liggen, ernaar te kijken tegen het licht, de ondergaande zon en het is absoluut prachtig. Gehaaste dwazen zien dat nooit!

Je hebt arme weiden nodig, weinig gemaaid, begraasd of gemaaid, zodat de "bloemen" domineren...
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Vragen over bloemenweide.




par Taam » 29/04/20, 18:44

Het lijkt mij dat het rode klaver was, niet al te veel verschil gezien met die op de foto op de vorige pagina, behalve dat hij veel hoger was. (dit zijn weiden om te hooien, denk ik, naast korenvelden - in de weiden is leven, in de 40 cm tarwe, een begraafplaats stilte)

ps: inderdaad, ik zag 2 soorten weilanden: de ene vol met bloemen de andere bijna zonder bloemen maar met overal dik, hoog en gelijkaardig gras.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 29/04/20, 22:21

De ene is een "natuurlijke weide" (een gebied dat alleen elk jaar wordt gemaaid), de andere waarschijnlijk een "tijdelijke weide", d.w.z. een veld dat wordt bebouwd met een mengsel van planten dat is ontworpen om het voer voor dieren te optimaliseren.

We hebben soms "natuurlijke weiden" die erg dicht zijn aan grassen (gras) en arm aan "bloemen" omdat we ze massaal hebben bemest (drijfmest) en we ze minstens 3 keer per jaar maaien, of zelfs meer (vaak voor kuilvoer). In dit systeem hebben de "bloemen" niet langer hun plaats...
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Vragen over bloemenweide.




par Taam » 02/05/20, 12:52

Nieuws van de dag: ik sprak "klaprozen" met een geliefde die in een EHPAD zit.
"De klaprozen? Ik heb ze in mijn tuin geplant..." vertelde hij me
:)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vragen over bloemenweide.




par Did67 » 02/05/20, 13:05

Ik bevestig dat het een zeer "vervelend" "onkruid" was in de korenvelden, dat net voor het optrekken rood was... Net als de distel (veldcirkel), die, meer nog, prikte bij het oogsten en het maken van schoven .

Papavers zijn bijna uitgeroeid door herbiciden...
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 162-gasten