Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 03/06/21, 08:41

izentrop schreef:
celui dat ik bestelde is eenvoudig, hier is er een met 2 sondes die volgens hetzelfde principe werkt



Het is die vent. Ik weet niet op welk principe het is gebaseerd:

0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1519
Neem contact op met:

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par izentrop » 03/06/21, 15:38

Uw link werkt niet, of amazon is geblokkeerd door de forum.
het moet dit model zijnBeeld
Er zijn niet al te veel ongelukkige mensen, misschien ben je er slecht in gevallen en had je om een ​​ruil moeten vragen.

De sonde lijkt ook galvanisch te zijn. Ik vraag me af hoe ze met dezelfde sonde onderscheid maken tussen PH en vochtigheid?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 03/06/21, 17:21

izentrop schreef:
Er zijn niet al te veel ongelukkige mensen, misschien ben je er slecht in gevallen en had je om een ​​ruil moeten vragen.

De sonde lijkt ook galvanisch te zijn. Ik vraag me af hoe ze met dezelfde sonde onderscheid maken tussen PH en vochtigheid?


Ik maakte de eenvoudigere hypothese, en toch geloofwaardig, dat wanneer we er niets van weten, we vooral een antwoord nodig hebben ... Het is geen kwestie van nauwkeurig handelen, het is een kwestie van het kalmeren van de zorgen "moeten Ik geef water?" ... Het is duidelijk dat in "droge" grond (blijkbaar) de geleidbaarheid moet dalen, de "gadget" geeft aan "Droog", we hebben water gegeven ... en het groeit. We zouden water geven zonder gadget, het zou groeien. En we zouden er onze vinger op leggen, we zouden tegen onszelf zeggen "hé, het is droog, ik ga water geven" - en het zou groeien!

In mijn bewateringsbeheer wil ik weten of ik in de buurt van het "verwelkingspunt" ben of niet ... 4 dagen na een zware regenbui is mijn grond "droog". oordeel. En de sonde geeft "Droog" aan. Ik pak een schop en ik garandeer je dat we ZEER ver verwijderd zijn van het verdorren punt. Dus we geven vaak "voor niets" water ... Maar als we "geloven" in het ding, zijn we natuurlijk tevreden! Het groeit!
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 06/06/21, 19:00

Dit type sonde is eenmalig, onmiddellijke meting, u dompelt uw sonde onder, u leest een meting, u verwijdert uw sonde. Er is geen sprake van om het permanent in de grond te laten en een follow-up te hebben omdat de metalen delen zullen oxideren en gevoeligheid verliezen.

Bovendien kunnen we op een "constante" bodem de metingen vergelijken, maar van de ene bodem naar de andere, of zelfs dezelfde bodem maar met variatie van minerale zouten of andere oplosbare elementen die ionen creëren tijdens de invoer van kunstmest (snelle modificatie) of afbraak van organische materie (langzame modificatie) de meting wordt gewijzigd voor dezelfde vochtigheidsgraad waardoor het sondes zijn die een idee geven van de orde van grootte van de vochtigheid maar die niet betrouwbaar zijn om te meten.

Voor het beheer van water in uw tuin, met een beetje leren, denk ik dat het heel geschikt kan zijn, je moet alleen de beperkingen kennen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1519
Neem contact op met:

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par izentrop » 07/06/21, 11:35

Dus er gaat niets boven dat https://agritrop.cirad.fr/479524/1/document_479524.pdf

Zo niet, bestaat de doe-het-zelf bloeddrukmeter?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 07/06/21, 12:08

izentrop schreef:Zo niet, bestaat de doe-het-zelf bloeddrukmeter?


Je neemt een heel kleine "oya", je past een buis met schroefdraad aan, je vindt een manometer die voldoende nauwkeurig meetwaarden tot 1 bar, je weet alles bij elkaar te houden en waterdicht te maken, en je hebt een bloeddrukmeter.. .

Als je de beschikking hebt over klei met een granulo die het mogelijk maakt om, door te bakken, een voldoende poreuze kop te geven (de klei van de pottenbakker geeft "terracotta" vaak weinig poreus, dus het systeem zal niet goed reageren), je kunt alles "vormen". .
1 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 07/06/21, 19:55

Je kunt het drenken van "wortelen" omleiden, de moeilijkheid is de dichtheid, want bij 700 mbar zuigt het hard en bestaat het risico dat de tensiometer leeg raakt.

Ik heb wat gedaan om de haalbaarheid te valideren (het werkt), ik moet ze nu opnieuw bestuderen om ze betrouwbaarder te maken (op tijd vastgehouden), maar in mijn geval gaat het om de productie van een gedrukte schakeling (de studie, ik heb de fabricage door een prototyping-service: oshpark) solderen van SMD-componenten (vereist een beetje gereedschap omdat het erg klein is) en programmeren omdat ik digitale sensoren gebruik, met radiotransmissie.

Maar voor een directe uitlezing is een manometer voldoende zodra we alles kunnen verzegelen, maar de belangstelling voor commerciële bloeddrukmeters is beperkt. Ik nam een ​​blumat als referentie en voor 35 € werkt het goed, maar het is handmatig lezen is punctueel, we hebben niet allemaal regelmatige monitoring nodig 24/24 7/7 ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 07/06/21, 21:13

Oom Buzz schreef:
Je kunt het drenken van "wortelen" omleiden, de moeilijkheid is de dichtheid, want bij 700 mbar zuigt het hard en bestaat het risico dat de tensiometer leeg raakt.



Ja inderdaad. De "wortel" is een poreuze capsule!

Maar ik begrijp het niet: als het circuit waterdicht is (en dat moet het zijn), is er noodzakelijkerwijs een balans tussen de kracht waarmee het water uit de tensio naar de grond wordt gezogen en dat waarmee het door mano "weerstand" wordt vastgehouden - hierdoor kan de mano de kracht meten waarmee water in de grond wordt vastgehouden. In feite komt er in een tensio maar heel weinig water "uit". Onmiddellijk vormt zich een depressie en de krachten komen in evenwicht. En dus gaat ze niet meer uit

Je hebt natuurlijk wel een stukje buis boven de wortel nodig, om wat water op voorraad te hebben.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1519
Neem contact op met:

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par izentrop » 08/06/21, 01:47

Oom Buzz schreef:Je kunt het drenken van "wortelen" omleiden, de moeilijkheid is de dichtheid, want bij 700 mbar zuigt het hard en bestaat het risico dat de tensiometer leeg raakt.

Ik heb wat gedaan om de haalbaarheid te valideren (het werkt), ik moet ze nu opnieuw bestuderen om ze betrouwbaarder te maken (op tijd vastgehouden), maar in mijn geval gaat het om de productie van een gedrukte schakeling (de studie, ik heb de fabricage door een prototyping-service: oshpark) solderen van SMD-componenten (vereist een beetje gereedschap omdat het erg klein is) en programmeren omdat ik digitale sensoren gebruik, met radiotransmissie.

Maar voor een directe uitlezing is een manometer voldoende zodra we alles kunnen verzegelen, maar de belangstelling voor commerciële bloeddrukmeters is beperkt. Ik nam een ​​blumat als referentie en voor 35 € werkt het goed, maar het is handmatig lezen is punctueel, we hebben niet allemaal regelmatige monitoring nodig 24/24 7/7 ...
Ik merk dat het veel onderhoud vraagt ​​en de afmetingen zijn ook afhankelijk van het soort terrein https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... r-8059.pdf

Het maken van een automatisch irrigatiesysteem lijkt me meer haalbaar met een capacitieve of resistieve sonde.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 08/06/21, 09:24

Did67 schreef:Maar ik begrijp het niet: als het circuit waterdicht is (en dat moet het zijn), is er noodzakelijkerwijs een balans tussen de kracht waarmee het water van de tensio naar de grond wordt gezogen en die waarmee het door de "weerstand" wordt vastgehouden van de mano


Er bestaat niet zoiets als een perfecte en duurzame afdichting, dit is het moeilijkste punt om te verkrijgen, vooral als je aan iets sleutelt om het te transformeren. Dit is het nadeel van tensiometers, ze moeten gevuld blijven met water en geen lekkage zorgt ervoor dat lucht het water kan vervangen terwijl de grond het naar binnen zuigt.

Zelfs gekochte bloeddrukmeters zijn mogelijk niet volledig waterdicht, afhankelijk van het gebruik, als de dop niet goed wordt bediend, als een O-ring na verloop van tijd opdroogt ...
Om nog maar te zwijgen over het risico op vorst in de winter, een 100% elektronische sensor is betrouwbaarder na verloop van tijd, met enkele correcties afhankelijk van de grondsoort.
Reflectometrie wordt gebruikt door professionals, het is in principe technisch "eenvoudig", wat echter niet elektronische productie is omdat de meetsnelheden veel hoger zijn dan wat de basiselektronica toestaat die een individuele hobbyist kan gebruiken.

izentrop schreef:Ik merk dat het veel onderhoud vraagt ​​en de afmetingen zijn ook afhankelijk van het soort terrein https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... r-8059.pdf

Het maken van een automatisch irrigatiesysteem lijkt me meer haalbaar met een capacitieve of resistieve sonde.


De metingen zijn niet afhankelijk van het terrein, dit is precies het belangrijkste belang van tensiometers, het meet echt de beschikbaarheid van water voor planten. Het verwelkingspunt is hetzelfde ongeacht de grond, wanneer de grond te veel water vasthoudt voor de plant om te gebruiken, ongeacht of het zand of klei is, is de spanning hetzelfde, maar wat verandert is de hoeveelheid water in de bodem (vochtigheidsgraad) en daarom moet bij de watergift rekening worden gehouden met de grondsoort, omdat bij een gegeven spanning de resterende waterreserve voor de planten niet hetzelfde is.
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 194-gasten