Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 31/05/21, 10:49

Oom Buzz schreef:
Did67 schreef:Als iemand wil "tweaken", ben ik bereid te betalen voor de uitrusting en dan de betrouwbaarheid te beoordelen. Ik ben bezig met het "kalibreren" van een pot met een aardbeienplant met wegen en vergelijken met de spanningen van de tensiometer ... Het idee is om de curve te verkrijgen die het bodemvocht geeft (hoeveelheid water in de grond - door te wegen) als functie van de spanning (gemeten door de tensiometer). Dit geldt alleen voor mijn grond ...

Ik zal de evaluatie van de capacitieve meting in dezelfde grond kunnen doen ...


Ik moet met name mijn tensiometersensoren "verbeteren" om ze te beschermen tegen vocht (oxidatie van de elektronica), en ze zijn niet autonoom: ze maken via radio verbinding met een "server" die de geschiedenis registreert. Het werkt goed, maar het vereist "onderhoud", of het nu gaat om hardware (oxidatiedefect) of software. Dit alles "mainstream" maken om het te laten werken zonder het gedoe om het draaiende te houden, is een hoop werk.



Ik was niet "algemeen publiek" - nou ja, er zijn complete sondes, maar natuurlijk een beetje duur ...

Ik vraag me eerst af wat de betrouwbaarheid van deze metingen is - komt het weergegeven % luchtvochtigheid min of meer overeen met "echte grond"???

Om "goedkoper" te zijn, zou je een "meterkast" en een reeks sondes met een "klik-klak"-verbinding nodig hebben. Dus een investering in het verzamelen/verwerken van data en 36 sondes met 3 bolletjes, op elke plek waar we willen meten. Als het betrouwbaar is.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 31/05/21, 10:58

Als ik "algemeen publiek" zeg (tussen aanhalingstekens), betekent dit dat je inplugt en het werkt, zonder dat je de code hoeft in te checken waarom het niet werkt.
Op dit moment plug ik thuis in, voer ik een paar opdrachtregels uit om de server te starten, en als er een storing is, weet ik ongeveer waar ik moet zoeken om de oorzaak van het probleem te vinden, soms klein, maar ik ben het wie het systeem heeft opgezet (zelfs als alles wordt gedaan door verschillende tutorials te volgen en ik niets heb uitgevonden) en daarom begrijp ik hoe het werkt, stuur het zoals het is naar iemand, als het de eerste keer werkt, is het goed, op de geringste storing onmogelijk op te lossen of iemand te sturen die noch elektronica noch programmeren kent.
Bovendien is de server software die helemaal niet is toegewijd aan deze use case en u moet daarom weten hoe u deze moet gebruiken om uw sensoren toe te voegen en op te slaan, kijk hoe u de gegevens vervolgens kunt exporteren om ze elders te gebruiken.
En dus de taak voor hem om uit zichzelf te beginnen door hem gewoon aan te sluiten, enkele automatische tests om te controleren of alles in orde is of een kleine handleiding over het aangeven van de sensoren die we toevoegen zodat het "grote publiek" ze kan gebruiken, c Het is veel werk, ik heb het niet over een marketingdoelstelling gericht op het grote publiek, alleen om iemand die niet over de kennis beschikt om het allemaal op zijn plaats te laten zetten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 31/05/21, 11:49

OK. Ik begrijp. Ik dacht eigenlijk dat het, eenmaal bedraad / geprogrammeerd, "draaide"! Redelijk stabiel. Behalve natuurlijk overstromingen, oxidatie, ontkoppeling...

[PS: voel je vrij!!! Denk niet dat ik aan het werven ben... Het is één ding van de 100 dat ik zou proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid - aangezien ik twee bloeddrukmeters heb]
0 x
Radagast
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/05/21, 10:38

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Radagast » 31/05/21, 14:55

Oom Buzz schreef:
Radagast schreef:Bonsoir,
U lijkt het gebruik van de bloeddrukmeter onder de knie te hebben. Ik heb er net een gekocht (seltzner 20 cm) en de instructies zijn niet erg nauwkeurig. Kunt u mij vertellen hoeveel water ik erin moet doen? In de instructies zeggen ze tot aan de draad zonder te specificeren wat het is. Welk water moet ik erin doen? Ze verklaren de resultaten tussen 0 en 200 mbar, maar verder is er geen informatie. Kunt u mij helpen ?
Heel erg bedankt.
Goedenavond,
Marc


Ik ken de bijzonderheden van Seltzner-tensiometers niet, maar normaal gesproken heb je voor een tensiometer zoveel mogelijk water nodig, de rest is lucht die het nadeel heeft samendrukbaar (en omgekeerd uitzetbaar) te zijn, wat betekent dat het volume varieert met de druk.
Wanneer we de lucht samenpersen, neemt de druk toe en omgekeerd neemt het volume af, en in de tegenovergestelde richting, wanneer we de druk verlagen, neemt het volume toe.
Bij een tensiometer zijn we aanvankelijk op atmosferische druk, maar als de bodemspanning toeneemt door gebrek aan water, probeert de bodem water uit de tensiometer te zuigen, waardoor de druk in de bloeddrukmeter daalt. Omdat het water bijna onsamendrukbaar is, neemt de druk af zonder dat het volume verandert: het water blijft in de tensiometer terwijl de grond het steeds meer probeert op te zuigen.
Aan de andere kant neemt de lucht in de tensiometer in volume toe naarmate de aanzuiging van de grond toeneemt, daarom migreert een deel van het water in de tensiometer van de tensiometer naar de grond, aangezien wat zich in de tensiometer bevindt (water + lucht) toeneemt in volume terwijl het volume van de bloeddrukmeter zelf vast blijft. Het zal dan nodig zijn dat water terugloopt naar de tensiometer wanneer de bodemvochtigheid weer stijgt.
Dus hoe meer lucht er in een tensiometer zit, hoe meer water er wordt uitgewisseld tussen de grond en de tensiometer waar het water heen en weer zou gaan, dit is een fenomeen dat moet worden geminimaliseerd, dus vul de bloeddrukmeter tot de rand.
Ik stel me voor dat wanneer ze zeggen tot aan de draad, dat betekent tot de rand (als de draad het bovenste deel is waar we de manometer schroeven die de druk aangeeft), sommige hebben een opening aan de zijkant om water bij te vullen zonder de manometer te verwijderen , de schroefdraad is die van de vuldop, ik ken de configuratie hier niet, maar grofweg zou het moeten zijn om zoveel mogelijk water te geven en omgekeerd om zo min mogelijk lucht achter te laten bij het sluiten.


Hallo,
Hartelijk dank voor dit super uitgebreide antwoord. Ik ga nu mijn bloeddrukmeter testen.
Goede week !
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 31/05/21, 15:08

Let toch op de opmerking van Didier, bij het sluiten van de tensiometer, als er geen of heel weinig lucht is, aangezien het volume afneemt naarmate de dop/manometer er weer op wordt geschroefd, een keer voldoende vastgeschroefd om waterdicht te zijn (in eerste instantie lekt hij rond de draad), comprimeren we uiteindelijk de inhoud, behalve dat water niet samendrukbaar is, de variatie in volume heeft alleen invloed op de resterende luchtbel die gaat, dus de druk neemt toe, hoe lager het is, hoe meer de druk zal toenemen, en de manometer heeft een maximale druklimiet waarboven hij beschadigd kan raken.

De overdruk verdwijnt uiteindelijk zodra de grond het water uit de tensiometer opzuigt, dus er is geen effect op de meting achteraf, het is alleen een kwestie van de manometer niet beschadigen bij het sluiten van de tensiometer.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 31/05/21, 15:12

Did67 schreef:Ik dacht eigenlijk dat, eenmaal bedraad / geprogrammeerd, het "draaide"! Vrij stabiel. Behalve natuurlijk overstroming, oxidatie, ontkoppeling ...


In theorie: ja... In de praktijk is er vaak een zandkorrel die in de tandwielen glijdt, zie de wet van Murphy...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 31/05/21, 15:41

Daarom is het beter om in Theorie te wonen. Daar werkt alles!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par izentrop » 02/06/21, 15:49

Hallo,
De goedkoopste vochtigheidssensoren zijn galvanische sonde (zie foto) https://fr.wikipedia.org/wiki/Capteur_d ... jardiniers

Mijn broer heeft er een en de meting is onmiddellijk. Omdat de sonde zich aan het uiteinde van de stengel bevindt, kunnen we bovendien plotseling de meting zo dicht mogelijk bij de wortels verkrijgen. Naderhand heb ik geen document gevonden over de precisie, noch over de mogelijkheid om het permanent in de grond te laten (galvanische corrosie?)
Anders zou de geproduceerde spanning gemakkelijk kunnen worden verwerkt door een Schmidt-triggersysteem om een ​​irrigatiepomp aan te sturen.
We kunnen geen galvanische sonde vinden, maar de complete galvanometersensor is zo goedkoop dat ik er een heb besteld voor de hack.

Vooral omdat de capacitieve effectsensor niet erg nauwkeurig lijkt te zijn https://www.sdec-france.com/mesure-humi ... eorie.html
Professionals gebruiken de TDR-methode (tijdsdomeinreflectometrie), maar ach, die precisie hebben we niet nodig in onze tuinen :? :P
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 02/06/21, 17:21

izentrop schreef:
Mijn broer heeft er een en de meting is onmiddellijk. Omdat de sonde zich aan het uiteinde van de stengel bevindt, kunnen we bovendien plotseling de meting zo dicht mogelijk bij de wortels verkrijgen.

:P


Als het hetzelfde soort is als het "dingetje" dat ik had, kan ik het net zo goed zonder doen... Zelfs 7 €, wat niet veel zegt, is 7 € in de prullenbak gegooid!

Kortom, er stond bijna altijd "Droog" op! De grond nauwelijks droog!

De "angstige tuiniers", ze zijn blij: ze besproeien, ze begieten, ze begieten... Zo weten ze zeker dat ze hun moestuin hebben gered! En trots op ze...

Mijn ambitie is om water te geven "tot in het mooiste uiterste" - als ik kan, niet om water te geven... En zo niet, zoals het hoort wanneer het nodig is...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par izentrop » 02/06/21, 18:36

Did67 schreef:Als het hetzelfde soort is als het "dingetje" dat ik had, kan ik het net zo goed zonder doen... Zelfs 7 €, wat niet veel zegt, is 7 € in de prullenbak gegooid!
Kortom, er stond bijna altijd "Droog" op! De grond nauwelijks droog!
Nee, degene waar je het over hebt was digitaal met 9v batterij, de galvanische werkt zonder batterij zoals de naam al doet vermoeden :P

celui dat ik bestelde is eenvoudig, hier is er een met 2 sondes die volgens hetzelfde principe werkt
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten