Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
antoine67120
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 20/02/20, 01:33
x 1

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par antoine67120 » 20/02/20, 01:46

Ik slinger tussen jaloezie van het buitenleven en respectvolle bewondering voor deze niet-tropische oerwouden ...

"Verantwoordelijk" voor een kleine stadstuin (550 m²) half gescheurd van het asfalt (het was nodig om toegang te krijgen tot de garage) en half van de kasseien (het moet schoon zijn), ik ben verdeeld over de wens om mijn steentje bij te dragen van microkolibries en de wens om exterieurs voldoende antropisch te hebben om leefbaar te zijn.

Er is een onderwerp.

Zonder bochten te snijden, is het gemakkelijker met uzelf (en zonder kinderen te tellen) bespreekbaar en laat een woestenij van 50% van het oppervlak achter als deze groot is. Ik vind het al moeilijk om een ​​correct belichte moestuin te plaatsen, ik heb ook de overmaat om een ​​terras te willen.

Er is ook de esthetische dimensie, het is moeilijk om iets binnen 10 meter voor zijn blik te verbergen ...

Ik heb de volgende hefbomen voor actie geïdentificeerd:
0 / natuurlijk noch pesticiden, noch fytosanitair
1 / verlaat de maaier op een strook van 1.5 m rond de omtrek van de tuin, voornamelijk beplant met lokale heggen (en alleen voornamelijk mea maxima culpa).
2 / laat een puinhoop achter in dit gebied (grote stenen door het creëren van een moestuin, takken die niet in de crusher passen, enz.)
3 / geef de voorkeur aan het aantal en de variëteit aan plantensoorten ten koste van hun grootte, probeer voedzame soorten voor mens en / of dier te hebben
4 / Zet een insectenhuis in een hoek om een ​​"bobo" te worden genoemd

Ik ben zeer benieuwd naar uw suggesties - en in het bijzonder die van Did67, buurman naar wie ik zojuist heb geluisterd in Duppigheim.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par Did67 » 20/02/20, 10:37

Als mijn ideeën nogal "vierkant" zijn (dus weinig nuance), ben ik er ook van overtuigd dat leven compromissen sluiten is!

En dit is de reden waarom ik erop sta om geen modellen te verspreiden, maar alleen "ideeën". Of iedereen het nu bezit of niet. Volgens zijn beperkingen.

Je bericht is een perfecte illustratie! Dus ik zou zeggen dat mijn conf gelukt was gezien dit resultaat: je denkt aan je "systeem". En u zoekt uw compromissen.

Ik heb het niet gezegd, denk ik, tegen Duppigheim: word niet boos op je familieleden vanwege een verschil in waardering; word niet boos op je buren voor een "puinhoop" verhaal in de moestuin ...

Ik zou liever zijn dat 100 van ons een beetje verhuizen, wat ze kunnen, dan dat 000 als kluizenaars in een hoek van de 'jungle' leven (omdat het in die en die hoek van de middelste bergen gemakkelijk is - maar er zijn er 100. 10 om in zo'n hoek te wonen; maar miljoenen in de peri-urbane). De impact van 000 “suburbane” moestuinen met “biodiversiteit” zal veel groter zijn. Zelfs als dit slechts het "minst ergste compromis is dat we hebben bereikt" ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par Did67 » 20/02/20, 10:43

antoine67120 schrijft:
Ik heb de volgende hefbomen voor actie geïdentificeerd:
0 / natuurlijk noch pesticiden, noch fytosanitair
1 / verlaat de maaier op een strook van 1.5 m rond de omtrek van de tuin, voornamelijk beplant met lokale heggen (en alleen voornamelijk mea maxima culpa).
2 / laat een puinhoop achter in dit gebied (grote stenen door het creëren van een moestuin, takken die niet in de crusher passen, enz.)
3 / geef de voorkeur aan het aantal en de variëteit aan plantensoorten ten koste van hun grootte, probeer voedzame soorten voor mens en / of dier te hebben
4 / Zet een insectenhuis in een hoek om een ​​"bobo" te worden genoemd



0) Ja - en onthoud niet dogmatisch van het "minder ergste": Ferramol, Bt (Bacillus thuringiensis) in geval van absolute noodzaak, met name tijdens een installatiefase; of zelfs "biocontrole" (gebruik van hulpmiddelen, zoals bepaalde nematoden, enz.); niets oogsten is bitter en kan leiden tot vallen ...
1) OK. Je zult zien hoe verbazingwekkend het aantal insecten is dat je hier tegenkomt; en leer uw kinderen ze te herkennen (ik beveel Vincent Albouy's boek - "Tuinieren met insecten" aan)
2) Heel goed
3) Heel goed
4) Ik geef niet eens om een ​​conferentie omdat ik het publiek bewust wil maken van het feit dat "een succes maken van je moestuin" niet eerst door de koker "spullen kopen bij het tuincentrum" gaat; er moet een ontgiftingsmissie worden uitgevoerd; maar vooral in een educatieve context (kinderen, scholen) heeft dit natuurlijk voordelen!
0 x
antoine67120
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 20/02/20, 01:33
x 1

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par antoine67120 » 20/02/20, 23:38

4) Ik geef niet eens om een ​​conferentie omdat ik het publiek bewust wil maken van het feit dat "een succes maken van je moestuin" niet eerst door de koker "spullen kopen bij het tuincentrum" gaat; er moet een ontgiftingsmissie worden uitgevoerd; maar vooral in een educatieve context (kinderen, scholen) heeft dit natuurlijk voordelen!

... en het is een lovenswaardige opmerking, maar ik nodig u uit om na te denken over de evolutie van het gebruik van het woord boho - dit is niet het onderwerp van dit forumhoewel ...

In ieder geval, sterk het begin van vijandelijkheden van tuinieren, is dit einde van de winter, te zoet om eerlijk te zijn, een test van geduld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par Did67 » 21/02/20, 09:56

Ja. Voor "bobo" heb je gelijk. Ik misbruik het. Ik zal dat perfectioneren! Er is een deel van "spektakel", om het publiek meer dan 3 uur vast te houden. Met de overdrijvingen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par GuyGadebois » 21/02/20, 12:27

Did67 schreef:Ja. Voor "bobo" heb je gelijk. Ik misbruik het. Ik zal dat perfectioneren! Er is een deel van "spektakel", om het publiek meer dan 3 uur vast te houden. Met de overdrijvingen ...

Een rode neus en Charlot's hoed met een valse stem misschien? (Ik ga uit).
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par Did67 » 23/02/20, 09:16

Ik begrijp wat Antoine bedoelt ... Mijn confs zijn "geïmproviseerd" rond een powerpoint die als gids dient. Op sommige avonden komt zo'n obsessie terug. In Duppigheim, waarnaar Antoine verwijst, was het "bobos". In de ware zin van het woord ("bourgeois bohème"), volledig tegen de baan!
0 x
antoine67120
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 20/02/20, 01:33
x 1

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par antoine67120 » 26/02/20, 01:18

Eerlijk gezegd was je tussenkomst erg interessant (hoewel wreed voor de arbeiders in de ochtend) maar ik kan niet meer van de term "bobo" spreken.

Voor sommigen is het het verwisselbare synoniem met 'islamo-links' en ik denk niet dat we erover hoeven te praten.

Voor anderen is het het beschuldigende label van een zekere "terugkeer naar het land" van een welvarende stadsbevolking, enigszins afgesneden van de landelijke realiteit, vaak goedgelovig maar niet gemeen. Ik vind het vervelend om mensen te stigmatiseren die zijn opgegroeid met vissticks en diepvriesgroenten en die weer koken, seizoensgebonden en lokaal (behalve hun tofu, gojibessen, chiazaadjes, enz.).

Ja, al mijn vrienden hebben hun insectenhotel, hun AMAP-mandje, hun abonnement op de Elzas-natuur en absoluut domme vooropgezette ideeën over wat een lokale haag is, biologische landbouw en in het algemeen alles wat uit het midden van de financiën en communicatie. Ze zijn echter niet schadelijk en zijn de oplossingsmotoren van een voortdurende transitie.

Ik ben opgegroeid in een omgeving waar het besproeien van de tuin, het maken van conserven en het verzamelen van graan op het boerenerf verplicht was; Ik bedank mijn vader nogmaals voor het leren van de naam van onkruid en de smaak van tomaten, maar we hebben niet allemaal het geluk om een ​​vader te hebben met laarzen vol modder.

Ik heb nog steeds een insectenhotel. Zelfgemaakt met schroot van werkpallets en valleien (ja valleien) gemaakt met restjes van dakwerken. En er zitten veel hommels in. Zelfs gaasvliegen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par Did67 » 26/02/20, 09:34

Stigmatiseren is nooit goed ...

Aan de andere kant, wat doen ze, deze mensen (hoe noem je ze?) Tegenover de boeren ??? Ze schamen zich ???

Dus hun redenering tegen hen keren is iets dat mij gezond lijkt! Zelfs als elke vorm van humor in feite niet altijd gezond is als het niet als humor wordt begrepen.

Nu wrijft mijn humeur van een nacht af op mijn confs. Deze was duidelijk erg "anti-bobo" (zonder het te beseffen). En ik heb er heel lang over gedaan (het was een van de eersten na de lange pauze om mijn tweede boek te schrijven, een oefening waar ik uitgeput uit kwam), ik raakte een beetje verdwaald ...

Maar pas op dat u de betekenis van mijn zinnen niet "omkeert". Ze zijn over het algemeen nauwkeurig. Ik heb niets tegen insectenhotels. Noch tegen compost (als materiaal).

Ik zeg dat het niet voldoende is om een ​​insectenhotel op te zetten om te geloven dat we tuinieren met de natuur. Dat we iets goeds hebben gedaan. Om "anders te tuinieren". Er is een veel fijnere kennis van een systeem voor nodig. Waarin een insectenhotel niet veel verandert. Het kan natuurlijk geen kwaad. Behalve in de portemonnee als je hem koopt.

Omdat de fout, en dit is wat ik afkeur (sorry als het niet zo ging!), Is dat we het slachtoffer kunnen worden van dezelfde valstrik als conventionele tuinmannen: een nieuwe methode toepassen die het geluk van tuincentra. Zonder de dingen fundamenteel veranderd te hebben als we grenzen blijven stellen, vechten (met "biologische" producten) tegen de eerste bladluis die wordt gezien, elke zaterdag maaien, enz ...

Dus ja, deze verklaring is behoorlijk gewelddadig voor mensen die op zoek zijn naar eenvoudige recepten, die hun ... overtuigingen moeten bevestigen!
0 x
antoine67120
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 20/02/20, 01:33
x 1

Re: Verbetering van de biodiversiteit in de tuin: eilanden van het wilde leven!




par antoine67120 » 26/02/20, 10:15

Ik denk dat ik zal stoppen met posten na de bewaterde avonden ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 163-gasten