SOS FICUS

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 19/05/14, 13:04

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik had al takken tot meer dan 1 cm doorsnee gesnoeid en hij is helaas droog van het droog...Ik wil doorgaan, maar ik ben bang dat ik snel bij de pot kom!!

:|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/05/14, 13:43

Als "droog van droog", dan ben ik bang dat het inderdaad "dood van dood" is!!!

Je kunt het hout houden als steun voor een klimplant!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 16:40

Kom op, het is niet om te spotten. Gewoon om te "laten zien" dat ik geen cracks vertel! Ik had mijn digitale camera in mijn hand, om de draad te voeren op tuinieren zonder grondbewerking, mijn grote waanzin van het moment! Ik maakte van de gelegenheid gebruik om deze foto's te maken.

Foto van een Ficus Benjamina (een ondersoort met hele kleine blaadjes, vaak te koop bij een Zweedse meubelzaak, makkelijk te "bonsaien"). Het was een ficus in mijn woonkamer, ongeveer 1,5 m hoog, toen ik de drang naar "bonsai" kreeg. 3 slagen snoeischaar ongeveer 15 / 20 cm hoog. Blijft 3 "stronken" stammen zonder blad... We zien alleen de stam, niet de sneden, achter de bladeren.

Hier is het vandaag (na nog een maat of twee):

Beeld

De "takken" die ik net had gezaagd, heb ik in "kleine stukjes hout" gezaagd die ik heb gezaagd.

Hier zijn er vandaag een paar:

Beeld

Beeld

Beeld

Op dit detail kunnen we, ook al is het een vage stank, nog steeds het litteken van de klap van de snoeischaar zien (dit noemen we valse bonsai):

Beeld

Ik sta er dan ook op: deze laatste foto's waren allemaal "stukjes hout", zonder wortels, zonder bladeren, geknipt met snoeischaar, geplant na behandeling met stekhormoon en... afwachten maar!

Ik kan dus niet begrijpen als mensen me vertellen dat een ficus moeilijk is. Het is alsof je wordt verteld dat de regen droog is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 16:58

Laatste getuigenis over dit onderwerp.

Twee dagen geleden kwam een ​​van mijn collega's, aan wie ik een goed gewortelde en goed verspreide ficusstek had gegeven, naar me toe om me te vertellen dat hij er slecht aan toe was. Hij had het de dag ervoor net water gegeven. Geen resultaat. Halfstok blad.

Ik breng het naar de kas - de ficus en de collega en op een werktafel dumpen we: de kluit was droog van droog. Een baksteen. Het water was net rond gegaan, stroomde langs de pot en basta! De ficus stierf van de dorst!

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de grond te veranderen met een mix van potgrond + natuurgrond. Weken - 30 minuten in water om het "gore-tex"-effect (de oppervlaktespanning die wordt ontwikkeld door de droge aarde en die voorkomt dat water binnendringt) te doorbreken en de grond goed te laten weken.

Ik heb het hem de volgende dag teruggegeven, in uitstekende staat.

Onthoud één les: je tuiniert niet op internet; het is noodzakelijk, zodra een plant vreemd is, te ontpotten en kijk wat er ondergronds gebeurt. Hier voedt de plant zich (in elementen en in water). De bladeren zijn slechts arme zonnecollectoren... Je kunt niet goed tuinieren zonder je handen vuil te maken, door recepten toe te passen die je op internet vindt...

Er kunnen grofweg 3 soorten problemen zijn:

- te veel water en rotte wortels: snoei de rotte, verminder het water tot het strikte minimum (ik redde een olijfboom die maar een heel kleine wortel had door de rotte wortels en ook de takken heel erg streng te snoeien om de vraag te verminderen; hij vertrok )

- "droge kluit"-effect en het water dat rondgaat: genieten

- ondergrondse parasieten: maak de grond schoon, spoel met veel water, eventueel een scheut insecticide, nieuwe grond, weinig water (de wortels zijn gewond), evt stengels en bladeren terugsnoeien om de vraag naar water te verminderen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 24/05/14, 17:29

...door de rotte wortels en ook de takken heel, heel, streng te snoeien om de vraag te verminderen;

Helemaal juist, deze notie van evenwicht is essentieel.
Ik heb vaak met succes gevestigde houtige planten getransplanteerd door de stengel* enkele centimeters hoog af te knippen om te voorkomen dat het bovengrondse deel zou "pompen" op een ondergronds deel dat verminkt is en daarom volkomen niet in staat is om aan dit verzoek te voldoen.
Een paar oppervlakkige ideeën die van internet zijn gehaald, vervangen inderdaad geen grondige kennis van de plantenbiologie.

Hoe is Georget?

*Uit praktische overwegingen mag pas worden bijgesneden na het afscheuren!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 18:36

Daarom heb ik het gezet.

Mijn vrouw is altijd verrast als ik vertrek als "redder" en het begint met het woest verminken van de plant! "Weet je zeker dat ze ermee wegkomt???" "Nee, maar zonder dat gaat het dood, dat is zeker...".

Op dit moment heb ik ruzie met een caudexplant [een Adenia glauca]! Daar, ja, het is erg gevoelig voor water!

Ik heb een fout gemaakt. Nadat hij het had gekocht, moet hij in waterstress zijn geweest. Ik heb het getransplanteerd, wat de wortels pijn deed. En aangezien het verdord was, heb ik er een dosis water aan toegevoegd...

Ik had het eerst opnieuw moeten typen. Zet het dan om.

Ik zie geen positieve reactie. Wauw...

2 dagen later los ik: begin van wortelrot. Ik maak schoon. Doe er een extreem drainerend mengsel in, zonder water te geven...

Mijn vrouw geloofde het niet toen ik tegen haar zei: "Je zult zien, het komt wel goed". Ik heb 8 dagen later nog steeds ontpot: ik zie twee zeer verse worteltjes.

Dwingend zei ik tegen mijn vrouw: "Ze is gered!" "Weet je het zeker???"... Ja...

Sinds twee dagen laat ze deze bladeren groeien, er verschijnt een nieuwe scheut...

Maar het moet 4 weken geleden zijn dat ze hangende bladeren had!

In feite is het niet nodig om cardiaal te zijn.

Je volgt je "instinct", je kijkt niet onder de grond, je water en ze zou dood zijn!

[deze caudiciforme planten zijn heel erg gevoelig - het zijn planten uit droge gebieden]
0 x
laure06
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 13/05/14, 19:13

GEORGETTE IS TERUG




par laure06 » 02/06/14, 22:21

Hallo!

Ik kom je nieuws brengen over Georgette!

Op jullie goede advies heb ik besloten om Georgette te verpotten.

En GEWELDIG!!!! de pot verwijderen ... er was geen aarde meer .. in feite waren het alleen maar wortels verstrengeld met een rest van aarde .. en daar werd alles duidelijk ..
Ik begreep beter waarom het water recht in de beker liep, waarom ik niet met de hand een beetje aarde uit de pot kon halen.. en vooral waarom hij fronste.. alle bladeren verloor (duidelijk geel dat ik hem water gaf te veel) ...

Ze had gewoon HONGER!! de armen ...

Beeld

Dus heb ik hem overgepot in een grotere pot.. Ik heb de oude naast je gezet zodat je kunt zien waar hij vroeger in zat...

En wonder (of niet: p zouden sommigen zeggen en terecht) zonder te liegen, terwijl ik de dag ervoor elke dag zo'n twintig bladeren van de grond raapte misschien twee dagen later geen bladeren meer van de grond... en vooral wat doe Ik zie wanneer ik terugkom van we ....?


Beeld

mini spruitjes!!!

Kortom, je zult het begrepen hebben, ze leeft weer.. Ik ben heel blij dat ik haar heb gered.. uiteindelijk vrij gemakkelijk ^^


Georgette bedankt je.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 03/06/14, 00:32

Als we de grootte van de potten en de grootte van de ficus zien, begrijpen we het inderdaad beter!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/06/14, 08:55

Zoals je zegt, voor mij was het "duidelijk"! Een van de sterkste planten.

En onthoud daarom de les goed: begin bij een "probleem", dat aan de oppervlakte te zien is, altijd je handen in de grond te steken, hier wordt de plant gevoed (water, voedingsstoffen). Dit is waar het gebeurt. Het luchtgedeelte is slechts het "gevolg"...

Je kunt jezelf nu brutaal lanceren: met een snoeischaar knip je een tak af ter grootte van een potlood [die met een lange en lelijke stank die naar het raam gaat, links van je foto); je snijdt schuin, netjes, waarbij je zo min mogelijk pijn doet [heb een instrument dat snijdt als een scheermes - een nieuw mes bijvoorbeeld] vlak nadat een vel naar beneden is gegaan; je verwijdert alle bladeren behalve de laatste 3 en je stopt ze in de grond... Niet te droog. Ook niet te nat. En als je dan nieuwe blaadjes ziet groeien, dan zie je dat het wortel heeft geschoten en heb je een 2e plantje voor je potje!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 03/06/14, 09:35

Levens Georget! En gefeliciteerd met Laura06!Beeld
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 105 gasten