SOS FICUS

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 14/05/14, 20:53

Als het water veel sneller wegzakt dan normaal, is je substraat op een gegeven moment uitgedroogd en heeft het zijn watervasthoudend vermogen verloren (dit zien we bijvoorbeeld gemakkelijk bij veen).
Om deze functie te herstellen, moet de hele pot enkele tientallen minuten in een bak met water worden geweekt.

Red Georgette!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 879
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173




par gildas » 14/05/14, 23:57

Hallo,

De pot lijkt klein in vergelijking met de Ficus...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/05/14, 14:28

Ahmed schreef:Als het water veel sneller wegzakt dan normaal, is je substraat op een gegeven moment uitgedroogd en heeft het zijn watervasthoudend vermogen verloren (dit zien we bijvoorbeeld gemakkelijk bij veen).
Om deze functie te herstellen, moet de hele pot enkele tientallen minuten in een bak met water worden geweekt.

Red Georgette!


Akkoord!

(maar doe de "graaf" -test die ik heb aanbevolen, je zult snel zien dat het superdroog is, in dit geval inderdaad doorweekt)

Ik deel ook de mening dat deze pot veel te klein is! Hoe kleiner de pot, hoe minder "reserves" er zijn, of het nu gaat om water of voedingsstoffen... Dus hoe "gevoeliger" de pijp is!
0 x
laure06
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 13/05/14, 19:13




par laure06 » 15/05/14, 21:19

het is inderdaad droog, maar ik geef het regelmatig water .. maar goed, want het water gaat rechtstreeks naar de beker .. geen wonder ..

Dus als ik het goed begrijp:

- lossen
- weken van de kluit
- verpotten in een grotere pot

Duimen dat Georgette niet sterft!

Merci pour votre aide!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/05/14, 21:26

1) Je doopt eerst...

En dan moet je hem in een veel grotere pot zetten.

2) Je tegenslag is klassiek! Helaas, veel "groeimedium" op basis van turf of ontbonden plantaardig afval "verwerpt" eenmaal droog water... Het is daarom noodzakelijk om vrij lang te "weken", zodat het opnieuw nat wordt. ..

3) Les: "graaf" altijd de kluit op en doe de beschreven test. Om te tuinieren moet je de aarde aanraken, manipuleren...

Er zijn mensen die zich zorgen maken over te veel water geven. Weinig planten zijn bestand tegen "rijstveldgrond". Vandaar rotten. De bladeren drogen ook uit. Mensen geven nog meer water, wat de situatie alleen maar erger maakt.

Anderen zijn meer het type om weinig water te geven. Met het hier beschreven fenomeen: de aarde wordt niet meer nat, het water gaat er doorheen en ook de plant droogt uit...

Daar is weken een makkelijke oplossing. Elke 8 dagen, gedurende de groeiperiode, een half uur in water; geen beker (of gewoon om het spoor op de grond te vermijden, maar ik bedoel geen water in de beker).

Het kan handig zijn om zandgrond te mengen met het groeimedium ("potgrond" of "veen"). Dit vergemakkelijkt de circulatie van water en het opnieuw bevochtigen van organische "deeltjes"!

4) Je knipt de droge takken. Die zonder bladeren. Je begint met kleine stukjes, totdat de latex vloeit.

IT zal levende delen verlaten en zichzelf herstructureren.

5) Ik garandeer je dat je zelfs de paar hoofdstengels halverwege kunt doorsnijden en de ficus zal ontkiemen.

Als het een beetje "onverzorgd" is, volledig schraal aan de onderkant met alleen plukjes aan de bovenkant, kun je het "laten zakken".

Zonder pardon

En zelfs als je de levende uiteinden in de grond stopt, in een kluit die matig vochtig moet worden gehouden, heb je genoeg ficus!

Ik garandeer het en beloof het je.

Tot over een paar weken/maanden?

6) Alleen een beetje kunstmest als je weer gaat groeien!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/05/14, 21:30

laure06 schreef:
Duimen dat Georgette niet sterft!



Het is gegarandeerd! Geen zorgen. Ik heb een volledig droge ficus "herrezen". Meer een blad. Blijkbaar dood. 4 slagen van de snoeischaar op de 4 hoofdstengels op ongeveer 30 of 40 cm van de grond: eureka, meer latex! Matig water geven: geen groei, onderhouden licht vochtig, als een zaailing.

Het is nu een volkomen normale ficus. Afgezien van zijn ietwat vreemde vorm omdat zelfs een paar grote takken droog waren...

Als je besluit om hem flink te snoeien, maak dan van de gelegenheid gebruik om hem buiten te zetten, als je de ruimte hebt. Nieuwe bladeren zullen niet "verbranden" als ze in de zon groeien! Alleen zomer. Vrees de vorst!

Regelmatig water geven dan met een waterstraal!
Dernière édition par Did67 de 17 / 05 / 14, 09: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/05/14, 09:09

En nog een laatste advies om gelukkig en comfortabel te leven in de schaduw van een enorme ficusboom:

a) hij houdt niet van plaatsveranderingen (in termen van lichtomstandigheden); het is alsof hij zijn "zonnecollectoren" (zijn bladeren) moet vervangen... Wees dus niet verbaasd als hij veel - of zelfs alle - bladeren laat vallen als je hem verplaatst; niet overreageren, maak je geen zorgen: houd gewoon een beetje vochtig; de waterbehoefte wordt verminderd - verander de pot niet in een rijstveld; wees geduldig, er komen snel nieuwe blaadjes uit en pas de watergift aan...

Behalve "verdrinking" (rijstveld) en een paar zeldzame wortelziekten, sterft een ficus zelden... Zelfs als hij al zijn bladeren heeft verloren, als er nog latex is, leeft hij, hij staat op; Verdrink gewoon niet!

b) het is een algemene regel: pas de watergift aan de behoeften ("activiteit") van de plant aan: groei, warmte, enz...

Vandaar het belang van de "pot" en zijn substraat: dit is de "voorraad" (water, voedingsstoffen); het is op deze voorraad dat de plant zijn leven zal leiden en consumeren. Redelijk tuinieren is alleen maar om... de voorraad aan te vullen.

Er gaan veel meer planten "dood" door te veel water geven dan dat ze doodgaan door gebrek aan water. Behalve in zeldzame gevallen (bosais bijvoorbeeld, sommige zeer gevoelige of zeer blootgestelde planten), wordt het gebrek aan water gesignaleerd door verwelking; je corrigeert door te temperen (pas op voor de slag van het water dat oversteekt zonder nat te worden) en je plant is terug in al zijn pracht...

[dit geldt natuurlijk voor het dagelijks leven; niet voor 15 dagen vakantie met groene planten in de volle zon voor een raam!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/05/14, 19:27

Christophe schreef:Na jaren van strijd verloor ik de mijne, dit keer denk ik absoluut ... de chemische meststoffen in sticks hebben helemaal niets veranderd.

Het begon zoals jij: gele bladeren, dan steeds minder bladeren ...

Eindelijk, het is echt een puinhoop om een ​​ficus in vorm te houden!

ps: gebruik onze image hosting-service als u deze wilt aanbieden. Dankjewel.


Je bent niet teruggekomen...

Wat zijn de symptomen?

Heb je "gelost": begin altijd met kijken wat er in de grond gebeurt!

Heb je gesnoeid van kleine takken naar grote stammen? Ben je wit sap (latex) tegengekomen???

Als dat zo is, heb ik geen foto, maar ik heb dit meegemaakt (door nalatigheid - een volledig "dode" ficus qua uiterlijk; en die wordt gereanimeerd! (natuurlijk, met breuk, zijn de dode takken niet gereanimeerd; maar cerla begint opnieuw vanaf de basis)!

Voor mij is een ficus "onverwoestbaar" - ook al verliest hij voor niets zijn bladeren!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 19/05/14, 11:46

Nee, ik heb hem nooit gedumpt.

Het was vorig jaar al weer tot leven gekomen na een volledig verlies van bladeren, maar deze keer denk ik dat het gaar is...

Ik wacht echter nog even voordat ik het opgeef.

ps: een kat heeft het een tijdje in zwerfvuil gebruikt (tegen mijn zandsteen !!!)! Ik weet niet zeker of het hem goed heeft gedaan...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/05/14, 12:07

Christophe schreef:
Ik denk dat het gekookt is...

Ik wacht echter nog even voordat ik het opgeef.

ps: een kat heeft het een tijdje in zwerfvuil gebruikt (tegen mijn zandsteen !!!)! Ik weet niet zeker of het hem goed heeft gedaan...


1) Doe de snoeitest (kan met een scherp mes): je snijdt in delen, beginnend aan het einde. Zolang er geen latexstroom is, is het dood. Ga jij maar verder. Zodra er latex is, stop je!

Als je de hoogte van de pot bereikt, hoef je alleen maar een vuurtje te maken met je takjes. En daar is het inderdaad dood!!! (kan gebeuren na vorst!).

Als er precies in het midden van de "trunks" nog steeds latex is, is het goed. Je stopt met snijden! En het zal terug naar de kant gaan!

2) In dit 2e geval laad je uit en kijk je een beetje naar wat er ondergronds gebeurt...

Als de kat heeft geplast, raad ik je aan de aarde om te draaien: te veel ureum kan inderdaad schadelijk zijn en... daar is de stank!

Je spoelt bot: met een straal!

Uiteindelijk ontrafel je de strengen (niet de strengen!) van wortels; snoeien kan ook. Snijd daar in ieder geval ook wat dood is.

In dit geval (snoeien/wortelknippen) na het verpotten een beetje laten uitdrogen (een week) zodat het geneest...

3) Eenmaal verpot, na deze genezingsperiode, bevochtigen zonder teveel. Het beste: 5 tot 10 minuten goed weken en dan laten uitlekken! Geen beker.

Pas op voor het fenomeen "oppervlaktespanning", waarbij water niet door te droge turf / compost dringt (zoals in een Goretex!) maar er doorheen stroomt - zie de getuigenis van onze vriend laure (typisch!).

4) Markeer en... wachten, verwachten !!!

Onderhoud het groeimedium heel lichtjes vochtig (je neemt een balletje in het midden van de pot: als je je vuist erin knijpt, stroomt er geen water! Gewoon een licht vochtig balletje zoals een geperste spons)

Toujours voor het geval er nog latex is, Het zou me heel erg verbazen dat je met deze behandeling niet snel een mooie hergroei hebt.

Het is onverwoestbaar: ik stop "stukjes hout" (na het snoeien van een ficus benjamina; ik snij diagonaal aan beide uiteinden; dik als een vinger... geen blad, geen wortel) in de grond; ze hebben bijna allemaal "genomen"; dit is nu mijn verzameling "bonsai".
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten