Natuurlijke tuin

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Natuurlijke tuin




par Ahmed » 03/06/22, 23:24

Plantenbiologie, ik weet veel, toch blijf ik een arme tuinier, maar ik zorg zoveel mogelijk voor mezelf, ik probeer het tenminste omdat het in veel opzichten belangrijk is. Ik claim niet te vervangen Heeft, alleen dat van het bieden van een ruimte voor discussie aan alle praktijken zonder uitsluiting, zolang we in modi blijven die het leven respecteren.

Ik open dit draadje met een gedachte over het wieden van wortelen in de juveniele fase...
Sinds een aantal jaren produceer ik wortelen met zeer wisselende resultaten. Ik begrijp nu een aantal van mijn mislukkingen beter. Een probleem dat mij al lang beperkt in mijn wortelambities is het onkruid wieden net aan het begin van de opkomst van jonge wortelen. Ik heb het deksel geprobeerd met potgrond gesteriliseerd door compostering: het is een goed systeem, maar mijn voorraad potgrond is niet langer steriel... Er is ook de fax-zaaitechniek, maar het principe lijkt me nogal delicaat om toe te passen. Dit jaar zei ik tegen mezelf dat ik vlak voor de opkomst de brandwond aan de lijn ging oefenen. Wat me op dit idee bracht, was de ontdekking in mijn bazaar van een zeer eenvoudige gas-thermische wieder (met patroon); Er was een tijd dat dit apparaat werd verkocht voor het reinigen van opritten en bestratingsvoegen, een gebruik waarvoor het opmerkelijk ineffectief was, daarom kan het gemakkelijk worden verkregen bij garageverkoop... De realiteit is dat de schok alleen echt onkruid kan vernietigen in het zaailingstadium en daar zag ik het voordeel van een licht gereedschap, voor snelle passage over de rij. Voor gisteren, eerste toepassing, nogal bemoedigend. De volgende ochtend observeer ik de resultaten en constateer ik dat sommige zaailingen gespaard zijn gebleven door een onhandige toepassing: ik ga terug naar de betreffende plaatsen en vanmorgen is alles toast. Dit alles voor heel weinig tijd en gas (op dit laatste punt kunnen wortelfanaten of, meer serieus, semi-professionals de machine aansluiten op een kleine draagbare en oplaadbare fles), terwijl het anders vervelend en erg vervelend werk is als het met de hand wordt gedaan . Ik voeg een foto bij, niet per se erg duidelijk: deze is genomen met het gezicht naar de rij; links en rechts zien we het jonge onkruid en noteren we hun afwezigheid op de lijn (in het midden); je kunt een paar wortelplanten zien die vanmorgen verschenen (gelukkig was deze operatie een plotselinge inspiratie van mijn kant, want ik begon me zorgen te maken over de gang van zaken).
IMG0097A.jpg
IMG0097A.jpg (432.71 KIO) 2719-tijden bekeken
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Natuurlijke tuin




par Obamot » 04/06/22, 02:13

Alleen mijn bijdrage van twee cent: toen ik een plot had met een beetje te veel "witte larven" naar mijn smaak (die de wortels aantasten natuurlijk), en voordat ik begreep welke onschadelijk waren: ik gebruikte een methode van "steriliseren de aarde" aan de oppervlakte, wat waard was wat het waard was (ervan uitgaande dat het alles zou steriliseren) :) ) het was om een ​​ijzeren bak in de zon te zetten met één of twee cm aarde per keer, en te wachten tot het helemaal droog is, en dus erg droog, en eenmaal "zo gesolariseerd", om het in een lege potgrond zak en op een droge plaats bewaard...

De keerzijde van de medaille (zoals degenen die groene klei regenereren weten) is dat bij de eerste regen de aldus "behandelde" grond weer zeer vruchtbaar wordt, omdat de "beluchte" structuur in de diepte jonge scheuten een gunstige grond biedt om hun wortels en verankeren zich (zelfs vocht vasthouden en overtollig water afvoeren).

Ik had daarom naïef, met vallen en opstaan, zo'n zeker succes behaald, met meer of minder succes in de loop van de tijd, en als ik een gaslamp had gebruikt voordat ik behandelde grond aan het oppervlak had toegevoegd (waardoor de schaduw de gewenste gezondheid had die zou stoppen met uitkomen en groei), plaats dan een lichte mulch* zodat de gewenste scheuten kunnen passeren en worden toegevoegd aan de "steriele" behandelde grond, misschien alleen de duur van de "geen adventief land” had dan langer geduurd, de benodigde tijd?

Ik veranderde toen de methode door 2 rijen planken in een "V" aan weerszijden van de zaailingen te plaatsen (maar op een lichte helling), waardoor ik mezelf zo instelde dat wanneer de regen (of het water) zou komen, het water zou stromen aan weerszijden van de as van de zaailingen, en door op deze manier vals te spelen, kon bijna geen zaadje vliegen en spelbreker komen spelen in de buurt van de zwakke scheuten.

* met iets anders dan stro met zaden...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 04/06/22, 08:27

Normaal gesproken zou het nutteloos zijn geweest om een ​​warmtebehandeling uit te voeren voordat u uw gesteriliseerde grond uitspreidt: de bedekte zaailingen zouden zijn vernietigd door ze af te dekken...
De bedden zijn een goed idee, maar een beetje omslachtig naar mijn smaak: te reserveren voor kleine gebieden... Ik oefen op een in wezen vergelijkbare manier door systematisch in voren te zaaien; het draagt ​​bij tot een goede uitlijning van de zaden (althans voor de grootste), markeert de voren vóór opkomst en maakt vervolgens een lichte ophoping mogelijk (in dit geval eenvoudig egaliseren) of anticipeert op een echte ophoping en voert daarom onkruid wieden uit door af te dekken. Het andere voordeel, zoals je opmerkt, is om het water te sturen, eventueel de regen (als het sterk genoeg is), maar vooral om het water uit de gieter te kanaliseren.
Het "geheim" van het succes van wortelen en andere kleine zaden met langzame ontkieming, zoals peterselie, is om weinig te bedekken, omdat hun energiereserve zwak is en ze niet in staat zouden zijn om 3 cm grond over te steken (een vriend heeft net zijn zaailingen als resultaat), maar tegelijkertijd mogen ze niet uitdrogen terwijl ze aan de oppervlakte direct aan de zon worden blootgesteld. Dit vereist daarom regelmatig water geven of, voor kleine gebieden, bedekken met planken of iets anders om de vochtigheid op peil te houden; in het laatste geval de opkomst goed in de gaten houden, anders gegarandeerd onkruideffect!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Natuurlijke tuin




par Obamot » 04/06/22, 11:00

Ja, een niet al te grote moestuin! Het was juist een iets andere “strategie” voor peterselie, inderdaad...! De planken in kwestie, vrij dun, waren teruggevonden van een weggegooide "futon" bedbodem. In dit geval niet in een “v”-vorm maar op een oude vochtige plaat die over de zaailing hangt, zowel de zonnestralen afsnijdend als de vochtigheid behouden voordat de fragiele scheuten tevoorschijn komen. Ook wordt voorkomen dat vogels er voortijdig van smullen...

Dit zijn spannende ervaringen, van natuurobservatie, bijna leuker dan de oogst zelf, er is altijd een beetje spanning! En als we het ons kunnen veroorloven wanneer de moestuin een "hobby" is, zeker zeer nuttig voor de gezondheid, begrip van de wereld en de mensheid ontwikkelt en een vrijetijdsbesteding en zelfs een luxe blijft, zolang het niet direct voorziet in het overleven van kleine gezinnen ! Maar we raken verstrikt in het spel, we willen altijd een beetje meer doen. We geven... enz.

Het confronteert ons ook met nederigheid met onze grenzen, ik ben er bijvoorbeeld nooit in geslaagd met paprika's, letterlijk verslonden voordat ze zich zelfs genoeg hebben kunnen ontwikkelen om de moeite waard te zijn om ze te plukken...
Iets meer geluk met basilicum of aubergine, maar niet altijd :P
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 05/06/22, 09:45

Wat peterselie betreft, het is een lang en nogal grillig zaadje om te ontkiemen: een jaar heb ik het 3 keer geprobeerd voordat het lukte. Op het einde heb ik een stuk goot over mijn zaailijn gedraaid en de uiteinden afgedicht met aarde: onberispelijk resultaat! Zonder iets te doen, vielen de zaden van deze planten zelfs, veel later, mijn aardbeienbedden binnen, dus de natuur is fantastisch.
Vannacht 7 mm regen, het is een record op dit moment en het is echt welkom... 8)
Op dit moment is het einde van de eerste bloei van aardbeien, maar door het gebrek aan water, ondanks het water geven, zijn de vruchten momenteel gemiddeld klein. Ik krijg de kans om terug te komen op deze nogal bijzondere cultuur en de strategieën die kunnen worden ontwikkeld...
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Natuurlijke tuin




par izentrop » 06/06/22, 00:00

De slagen van de onkruidbrander, bla.

Ik werk mijn planken in de winter voordat de vegetatie begint. Om de 5 cm een ​​shot "biogrif 40 tanden", dan breek ik met een hoektand de kluiten en haal een maximum aan wortels (brandnetels, winde...)... geen olie.
Compost en versnipperd hout van mijn snoeihout hebben de grond verbeterd die oorspronkelijk erg kleiachtig was.

Ik geef een snellere klap voor het planten en zaaien en het wordt weer vies. Winterregens lijken beter in de bodem door te dringen. De grond blijft in de diepte vochtig, beter dan op de ongeploegde plaatsen.
Ik zaai geen wortelen, gezien hun prijs op de markt en ik heb de mogelijkheid om wat te verzamelen, aan de andere kant miste ik gedurende 2 jaar mijn pastinaakzaailingen...

Ik maak ook een groef in een bodem die in de diepte is losgemaakt maar niet super verfijnd.
Dit jaar heb ik de voor ingepakt voordat ik behoorlijk hard zaaide...
Bedek de zaden met een dun laagje geraffineerde aarde en druk ze vervolgens weer aan met de rand van de voet.
Overvloedig water geven zodat het in de diepte vochtig blijft en het wonderbaarlijke, prachtige opkomst.
Het geheim is intiem contact met de aarde. : Wink:
Ik moet ook mijn voorzaai in de binnenkwekerij verbeteren, veel verliezen door zaadrot. Sommige zaden zijn er erg gevoelig voor.
Dit jaar ben ik trots op mijn frambozen, momenteel oogst ik tussen de 500 gr en 1 kg per dag...

De rest van het land wordt zo wild mogelijk gelaten, behalve vrijgemaakte paden...

Zonder dit resultaat te bereiken, wat veel werk moet vergen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 06/06/22, 10:36

Izy, Je schrijft:
De klap van de onkruidbrander, bla.

Het is echter een techniek die veel wordt gebruikt door professionals... Bovendien de voorbereidende voorbereiding die u noemt (en die verrassend veel lijkt op de mijne!* :P ) betreft niet de spontane hergroei van onkruidzaden die sneller is dan die van wortelen...
Verder schrijf je:
Het geheim is intiem contact met de aarde. : Wink:

Daar, ik ben wanhopig om volledig van uw mening te zijn! : Oops: Voor het zaaien van kleine zaden de grond goed aanstampen in de voor (ik heb speciaal hiervoor gesleuteld aan een voor-bodem aandrukwiel) en klassiek vullen met een hark na het afdekken (zeer dun, altijd in het geval kleine zaden met lage energiereserves** ).

* Ik zou een foto plaatsen van mijn tools die eenvoudig zijn, maar "aangepast" om het efficiënter te maken.
** We vallen terug in de thermodynamica! : Wink:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Natuurlijke tuin




par Janic » 06/06/22, 10:46


beter en effectiever dan de grelinette: de krokodil!
deze, die alleen wordt gebruikt bij het krabben van de grond, laat een geleidelijke afbrokkeling van de oppervlakkige laag toe (als het is gelaten, zonder kluiten te maken /
Dus op harde grond: de krokodil passeren zonder hem diep te forceren, afdekken met mulchgras, de volgende dag of de volgende dagen opnieuw beginnen, de krokodil zakt telkens een stukje dieper zonder te hoeven afbrokkelen. Zoals gezegd belucht dit de grond zonder de lagen van progressieve ontbinding van mulchbedekkingen te verstoren. Ideaal voor lange, ongevorkte wortelen en makkelijk wieden!
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Natuurlijke tuin




par sicetaitsimple » 06/06/22, 11:54

izentrop schreef:De slagen van de onkruidbrander, bla.
......
Ik zaai geen wortelen, gezien hun prijs op de markt en ik heb de mogelijkheid om wat te verzamelen,


Als je geen wortelen zaait, heb je niet veel aan de thermische onkruidverdelger! : Lol:
Maar ik bevestig dat het een oplossing is die door professionals wordt gebruikt, ik heb het niet geoefend, maar ik heb het gezien op video's van Jean-Martin Fortier.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 06/06/22, 12:29

Het kan hem nog wel van pas komen als hij peterselie zaait, al zijn de lengtes niet vergelijkbaar voor gezinsgebruik...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten