Natuurlijke tuin

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Natuurlijke tuin




par izentrop » 06/06/22, 17:07

De peterselie zaai ik in een plantenbak om naast de keuken met de bieslook te hebben.
sicetaitsimple schreef:
izentrop schreef:De slagen van de onkruidbrander, bla.
......
Ik zaai geen wortelen, gezien hun prijs op de markt en ik heb de mogelijkheid om wat te verzamelen,
Ik bevestig dat het een oplossing is die wordt gebruikt door professionals, ik heb het niet geoefend, maar ik heb het gezien op video's van Jean-Martin Fortier.
Ik weet het, het beste is nog steeds stoom, om groenten van hetzelfde kaliber te verkrijgen, onberispelijk onberispelijk http://www.cm-regero-industries.fr/modu ... id-12.html

In een natuurlijke tuin wil ik de grond levend houden. Jammer als er aan mijn radijzen wordt geknabbeld, als ik slakken in mijn salades vind...

Ik heb een nieuwe parade om mijn kolen te beschermen tegen de pieride, mijn prei tegen de mineervlieg, mijn jonge fragiele plannen: anti-insectennet op frame.
IMG_20220606_153707.jpg
IMG_20220606_153707.jpg (209.8 KB) keer bekeken 1907
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Natuurlijke tuin




par sicetaitsimple » 06/06/22, 18:01

izentrop schreef:Ik weet het, het beste is nog steeds stoom, om groenten van hetzelfde kaliber te verkrijgen, onberispelijk onberispelijk http://www.cm-regero-industries.fr/modu ... id-12.html
In een natuurlijke tuin wil ik de grond levend houden. Jammer als er aan mijn radijzen wordt geknabbeld, als ik slakken in mijn salades vind...

Het heeft niets te maken met stoom of enige "ontsmetting" van de vloer. Ken je het principe?
1. je maakt je voor
2. je zaait 20cm aan één kant van de voor
3. 4/5 dagen later zaai je in de rest van de voor
4. dan let je eerst goed op de 20cm gezaaid
5. Zodra het ontkiemt, geef je een zeer snelle slag thermische wieder op de voor. Het ontkiemd onkruid zal worden vernietigd (het is geen kwestie van "verbranden", een "hete periode" is voldoende om ze te laten sterven) terwijl de wortelzaailingen nog niet zijn verschenen.
6. en 4 of 5 dagen later zie je je zaden ontkiemen in de voor die volledig vrij is van onkruidzaailingen.
7. U hoeft zich geen zorgen te maken over het vroegtijdig wieden van een of meer rijen wortelen.

Nou, nogmaals, het is de theorie, ik heb nooit geoefend. Maar voor zaden die er lang over doen om te rijzen (geen interesse voor radijs bijvoorbeeld), wordt het vaak toegepast door de profs.
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 06/06/22, 18:54

Inderdaad, de twee processen zijn sindsdien op geen enkele manier vergelijkbaar, zoals goed uitgelegd Sicetaitsimple, dit is een snelle toepassing van vlammen die alleen van invloed is op wat vlak en bovengronds is.
In afwachting van ander gereedschap, is hier een oude foto die een verbeterde "grelinette" toont met 4 tanden en een kleine volgens hetzelfde principe die wordt gebruikt voor meer beperkte plaatsen of om grondwerken uit te voeren op een minder pijnlijke manier dan met een houweel ... De enige fout met deze gereedschappen zijn de cilindrische doppen: ik wist toen nog niet hoe ik taps toelopende doppen moest maken. In vergelijking met de echte "Grelinette" is het een ronde buis die bij het kantelen op de grond rust en geen gebogen tanden die ook nog eens naar binnen zakken, waardoor het hefeffect wordt beperkt.
DSCF0199.JPG
DSCF0199.JPG (330.91 KIO) Toegang tot 1874-tijden
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 06/06/22, 21:07

Het anti-vliegende insectennet biedt een goede bescherming tegen dit ongedierte, maar het blijft bewerkelijk en daardoor beperkt in oppervlakte...
Om op de opmerking van te volgen Janic aan de mesthaak (herkomstbenaming!), hier is de mijne* in actie:

* We zien kleine gelaste tussentanden: ze maken het mogelijk om de achterkant van het gereedschap te gebruiken om kluiten te breken en zo de grond beter te verfijnen.
IMG0098B.jpg
IMG0098B.jpg (399.42 KIO) 1855-tijden bekeken

Rechts rijen wortelzaailingen; aan de linkerkant is de grond bedekt met hooi, gras en versnipperde verschillende takken na kort maaien... Het wordt geleidelijk blootgelegd als dat nodig is en, na een eerste passage naar mijn "Grelinette", wordt de mesttrekker gebruikt om alle ( wel het maximum!) wortelstokken van kwakzalverij, brandnetel en vooral winde. Ondanks mijn afkeer van kale grond en het bewerken van de grond (wat nutteloos is in de diepte, omdat het erg los is), ben ik gedwongen om op deze manier door te gaan en zelfs de doorgang van de haak te verdubbelen om latere hergroei te beperken en een cultuur mogelijk te maken zoals delicaat als die van wortelen op een soort aanvankelijke woestenij die niet bijzonder aantrekkelijk is. Ik zou erop willen wijzen dat de grond, die voortdurend wordt aangepast met MO (vooral RCW), aanvankelijk zanderig, als compost is waar alles gedijt, vooral het gras dat daar erg comfortabel aanvoelt. Volgens de culturen en zodra ik kan, bedek ik de grond... Laten we zeggen dat ik geïnspireerd ben door de ideeën van Heeft*, maar dat ik me aanpas aan mijn mogelijkheden...

* In het geval van deze beroemde wortelen zou het onmogelijk zijn om thermisch een groef in het hooi te wieden zonder overal vuur te maken... :schok:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Natuurlijke tuin




par izentrop » 06/06/22, 23:31

Janic schreef:beter en effectiever dan de grelinette: de krokodil!
...Ideaal voor lange wortelen zonder vorken en gemakkelijk wieden!
Ik zag de video... Zijn grond is lang niet zo zwaar als de mijne.

De grelinette wordt gebruikt om in de diepte te decomprimeren door heen en weer te bewegen zonder de aarde te draaien. De krokodil verkruimelen, wortels en wortelstokken uittrekken, compost en versnipperd materiaal verspreiden en verwerken (winter), egaliseren, het oppervlak voorbereiden voor zaaien...
Ahmed schreef: een verbeterde "grelinette" met 4 tanden en een kleine volgens hetzelfde principe die wordt gebruikt voor meer beperkte plaatsen
De twee tanden moeten heel praktisch zijn om de prei af te scheuren : Wink:
Met twee doorgangen van mijn 5 tanden kan ik de breedte van mijn kweekbedden maken
Ahmed schreef:na een eerste doorgang naar mijn "Grelinette", wordt de mesttrekker gebruikt om alle (nou ja, het maximum!) wortelstokken van kwakgras, brandnetel en vooral winde uit te roeien... zodra ik kan, bedek ik de grond.. .
Hetzelfde voor mij.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Natuurlijke tuin




par Janic » 07/06/22, 08:42

06/06/22, 23:31

Janic schreef:
beter en effectiever dan de grelinette: de krokodil!
...Ideaal voor lange wortelen zonder vorken en gemakkelijk wieden!

Ik zag de video... Zijn grond is lang niet zo zwaar als de mijne.
Natuurlijk! Hij moet zijn grond nu al een tijdje bewerken om te voorkomen dat zijn grond opnieuw verdicht. Leesmij! Ik onderstreep deze video alleen om het gebruik van de krokodil anders dan voor mest aan te geven. Wat ik heb aangegeven betreft de geleidelijke bewerking van de compacte grond zonder de verschillende aerobe lagen te verstoren, in tegenstelling tot de grelinette die kluiten voortbrengt, gekoppeld aan zijn manier van bewerking van de aarde. Probeer het op slechts één regel en zie het verschil.
Een andere fout, die verband houdt met het verkeerd begrijpen van natuurlijke mechanismen, is het willen verwijderen van bepaalde grassen, zoals winde, die alleen een onbedekte grond lijkt te bedekken zoals een wond wordt beschermd door een productie van "winde" om de wond te herstellen.
Zodra er weer een plant groeit, verdwijnt de winde vanzelf. Dit is de harmonie van de natuur
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 07/06/22, 13:44

Ik heb het geluk dat ik een heel lichte grond heb die me zou vrijwaren van losraken als hij niet zo "vuil" was; nou, niet klagen, als het gras groeit, groeien de groenten ook! Het grootste nadeel van zo'n bodem is dat hij erg filterend is en dat zijn waterretentievermogen daarom anekdotisch is...
Onder mulch, of het nu RCW of hooi is, moet u er rekening mee houden dat vaste planten de voorkeur genieten omdat ze niet langer concurreren met ander onkruid... De aanwezigheid van winde beperkt, enigszins paradoxaal genoeg, de tijd om de grond te bedekken, want als ik niet zou vechten tegen hem, zou er eerst alleen hij zijn... Dat gezegd hebbende, door dit te doen, is het niets persoonlijks, ik voel geen bepaalde antipathie met betrekking tot winde! 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Natuurlijke tuin




par Janic » 07/06/22, 14:16

De aanwezigheid van winde beperkt, op een enigszins paradoxale manier, de bodembedekkingstijd, want als ik er niet tegen zou vechten, zou er alleen in het begin zijn ... Dat gezegd hebbende, door dit te doen, is het niets persoonlijks, ik don voel geen bijzondere antipathie tegen winde!
Ik begrijp je standpunt, maar vechten tegen de winde om de grond weer kaal te laten blijft een eindeloze en nutteloze strijd. Wat je moet doen (maar misschien doe je het wel?) is alleen het te cultiveren deel opruimen en de winde de rol van fibrine in de grond laten spelen!
maar met een pure kleigrond kunnen de groeiomstandigheden heel anders zijn!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Natuurlijke tuin




par izentrop » 07/06/22, 15:31

Winde is nog steeds een plaag voor de tuinman. In een gazon is het discreet, maar een moestuin is een snelgroeiende plant die van stikstof houdt en voor rommel zorgt.

Een andere snelgroeiende plant waarvan ik de "pech" had om zaad in mijn kas te laten staan, is het lamskwartier. Ik scheur ze er elke dag af, ook al zijn de jonge blaadjes interessant in de salade. https://jardinierparesseux.com/2019/05/ ... s-legumes/ : Wink:
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Natuurlijke tuin




par Ahmed » 07/06/22, 17:15

Opgemerkt moet worden dat orach een gemakkelijk te kweken middeleeuwse plant is (nooit ziek, zeer krachtig en zaait zichzelf uit, zoals een grote!) die wordt gegeten als spinazie en die behoort tot de familie van de lammeren. Lamskwartier (chnopod = ganzenpoten in het Grieks, verwijzend naar de vorm van het blad) komt inderdaad veel voor in tuinen, maar is in het jeugdstadium gemakkelijk te verwijderen; daarna maken zijn sterk draaiende wortels de taak veel moeilijker en vereist een goede houweel... Zo ziet een oracheplant eruit:
IMG0101A.jpg
IMG0101A.jpg (397 KIO) 1735-tijden bekeken
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten