Wat de BRF boom of evergreen?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Wat de BRF boom of evergreen?




par Christophe » 08/10/16, 15:09

Ik heb net 2-sparren in de tuin geknipt, ik vind mezelf met een grote hoeveelheid (1 2 m3 nasaal beeld) van BRF na het slijpen van kleine takken.

Wat zijn de mogelijke toepassingen? De boom is goed zuur en de BRF vrij dicht, ik zou het nergens plaatsen?

Het gebruik in de moestuin lui lijkt niet gepast ... zo plat of struikbasis kan zijn?

dank u

BRF_sapin_2.jpg

BRF_sapin.jpg
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Ahmed » 08/10/16, 15:38

De naalden van coniferen induceren vaak (afhankelijk van de soort!) Van de zuurtegraad in de grond, maar als je alle takken in ogenschouw neemt, is het veel minder flagrant.
Wetende dat de BRF van pure coniferen een humus van mindere kwaliteit produceert dan die van hardhout en, in de aanwezigheid van een overvloedige en puntige bron, zou ik de 'Jean Pain-methode' toepassen: een soort voorcompostering die alle verschijnselen die verband houden met ongunstige essenties (zoals hier het geval is) of met de aanwezigheid van tannines die een beetje te "sterk" zijn ... Daarna verspreidde ik het zonder meer, zoals gewone BRF ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Christophe » 08/10/16, 19:17

Ja, ik denk hetzelfde, dank je!

Gebruik anders deze BRF misschien als "anti-shoot"?

Zoals aan de grenzen?
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par eclectron » 08/10/16, 19:23

Voor mij is het land klei en kalksteen en droom ik van blauwe bessen, kastanje, azalea, rododendron, enz ..., kortom alles wat niet of niet goed groeit in kalksteen.
Ik zou dit BRF composteren en een gebied vullen met, voor zure grond, om de lokale bodem te isoleren met epdm doorboord op de bodem om waterstagnatie en / of met een geotextiel te voorkomen.
Ik geef de voorkeur aan een waterbestendig plastic om geotextiel, het beperkt het oppervlak van de uitwisseling met de kalkhoudende bodem

Nog niet klaar maar denk goed na.

Voor nu heb ik mijn BRF-compost gevuld met Leyland-cipres + wat sparren.
De pb is dat de onderste BRF het oog heeft gezien terwijl het composteren vordert : Lol:

Het is waar dat ik me ook afvraag over de kwaliteit van zo'n compost?
Kan RCF van gecomposteerd hardhout worden verwerkt om het te verrijken of hardhoutblokken in de decompositietrap onderaan?

Ik heb een pontje 2mx1m 80cm en diep in de grond, geïsoleerde aarde met PVC zeildoek wastafel, geboord in de bodem, gevuld met turf en heide oppervlak (BRF heeft geen tijd) en de azalea is echt mooi, bijna 20 jaar oud. Deze azalea heeft nog steeds een aantal jaren te ontwikkelen.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Ahmed » 08/10/16, 20:40

Christophe, je hebt het soort "spar" niet gespecificeerd ... (het lijkt, gezien de foto, sparren ...).
Met betrekking tot een "anti-groei" -gebruik garandeert niets enige effectiviteit: het zou beter zijn om gemalen eikenhouten kernhout te gebruiken, met zeer agressieve tannines, maar het effect zal vrij tijdelijk zijn vanwege de hoge oplosbaarheid van deze tannines.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par eclectron » 09/10/16, 10:06

@AhmedAangezien u de chemische stoffen van planten lijkt te kennen, heeft u een mening over de gecomposteerde Leyland Cypress BRF om acidofiele planten in deze compost te laten groeien?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Ahmed » 09/10/16, 16:20

Het is niet zeker dat dit soort substraat overeenkomt met uw verwachtingen en het zal nodig zijn om te wachten op de meting van de PH om iets te kunnen bevestigen ...

Ik had een grond ontwikkeld van schorsafval (voornamelijk harsachtig) en ik liet het testen door INRA Nancy, die op zoek was naar een kweekmedium met specifieke kenmerken en het resultaat was uitstekend: zeer goed vermogen om uitwisseling, PH neutraal (maar het was niet wat ze wilden). Ik heb het lang met succes gebruikt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Did67 » 09/10/16, 18:55

Ik denk ook dat we kunnen gebruiken zonder ons teveel zorgen te maken ...

Dit verzuringsverhaal lijkt me niet logisch. Coniferen (uiteindelijk gymnospermen) bestonden lang vóór hardhout. Ze hebben het milieu onschadelijk gemaakt ... Ik heb de indruk dat we herhalen dat spinazie rijk aan ijzer is! [het is een secretaresse die een commafout maakte in een analyseresultaat, de tijd dat we de tafels deden met een Remington]

Een naaldbos zal neigen naar verzuring, omdat we op weg zijn naar een "naaldboom / paddenstoel" -systeem dat beter werkt als de grond zuur is ...
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par eclectron » 09/10/16, 18:56

Ahmed schreef:Het is niet zeker dat dit soort substraat overeenkomt met uw verwachtingen en het zal nodig zijn om te wachten op de meting van de PH om iets te kunnen bevestigen ...

Ik had een grond ontwikkeld van schorsafval (voornamelijk harsachtig) en ik liet het testen door INRA Nancy, die op zoek was naar een kweekmedium met specifieke kenmerken en het resultaat was uitstekend: zeer goed vermogen om uitwisseling, PH neutraal (maar het was niet wat ze wilden). Ik heb het lang met succes gebruikt.


OK, bedankt voor je antwoord, goed idee, ik zal de PH testen. : Wink:
als ik extrapoleer wat je zegt in mijn geval, riskeer ik een neutrale compost te hebben en geen zuur, het is niet dramatisch.
wat maakt me een beetje bang met cipres Leyland is zijn zogenaamde giftigheid voor andere planten, maar misschien wordt het beter met composteren?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Wat te doen met de BRF van dennen of coniferen?




par Ahmed » 09/10/16, 19:22

Ik weet niet wat je echt zult krijgen, wat ik met mijn voorbeeld wilde zeggen, het is juist dat het moeilijk is om a priori te voorspellen wat we krijgen ...
Normaal gesproken, zoals ik hierboven al zei, neutraliseert een voorcompostering deze schadelijke effecten. Het grote nadeel van de "Jean Pain-methode" is dat er veel werk voor nodig is en vooral dat er veel water voor nodig is, wat paradoxaal is voor (origineel) gebruik in droge omgevingen!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 104-gasten