Bouw van een schuilplaats, huis, vogelhuis in Chauves-Souris

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 13/06/18, 01:03

Inderdaad Did67, 34 soorten in Frankrijk...zelfs de Dwergvleermuizen zijn niet slechts één soort...

Goedemorgen, ik val de montage van mijn 1e schuilplaats aan, ik zal je de foto's laten zien, misschien een video...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 13/06/18, 21:00

Ik heb een inventarisatie gemaakt van de beschikbare materialen:

- 1 europallet 120x80 cm
- 1 multiplexplaat van 2 cm dik
- Veel schrootplanken en houten latten
- 2 panelen van 80 mm PIR-isolatie (voor eventuele thermische isolatie?)
- 1 rol dakbitumen 5 mm
- Diverse hardware

Ik denk erover om de europallet te gebruiken als de "structuur" en het multiplexpaneel als de wanden van sluitingen en interne scheidingswanden (de bruikbare beschikbare ruimte, dikte van de pallet is 105 mm - 2 * 20 mm, dit laat 65/3 = 22 mm bruikbare dikte voor vliegende zoogdieren)

Dus de eerste vraag is: gebruik ik het palet verticaal of horizontaal? De meeste vliegtuigen zijn langer dan breed, dus ik neem aan dat verticaal gebruik beter is...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par izentrop » 14/06/18, 00:13

Je ziet groot.
Het is raadzaam om meerdere kleine schuilplaatsen op verschillende plaatsen te hebben, zij zijn het die kiezen : Wink:
een ander plan http://www.sfepm.org/NuitChauveSouris/i ... osBATS.pdf

en andere weetjes https://auvergne-rhone-alpes.lpo.fr/nos ... ves-souris
http://gmb.bzh/une-biologie-originale/

Regionale huisjes https://www.sfepm.org/refugepourleschau ... ionaux.htm

In België worden ze niet overgeslagen: 24 soorten in Wallonië http://biodiversite.wallonie.be/fr/nos- ... l?IDC=5579
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Did67 » 14/06/18, 10:46

Christophe schreef:Ik heb een inventarisatie gemaakt van de beschikbare materialen:

- 1 europallet 120x80 cm
- 1 multiplexplaat van 2 cm dik
- Veel schrootplanken en houten latten
- 2 panelen van 80 mm PIR-isolatie (voor eventuele thermische isolatie?)
- 1 rol dakbitumen 5 mm
- Diverse hardware



Let maar eens op de VOS-emissies en eventuele behandelingen etc.

Ik denk niet dat het nuttig is om te isoleren - mijn bekleding is dat helemaal niet, ook al is er inderdaad aan de ene kant de bekleding en aan de andere kant de muur die zijn thermische traagheid heeft . Ik denk dat het nodig is om het systeem af te vlakken tegen een voldoende muur.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 14/06/18, 11:28

izentrop schreef:Je ziet groot.


Ja, dat zei ik ook tegen mezelf, de buurt moet geen Gotham City worden (hihihihi) dan hangt er een europallet van 3 of 4 m hoog, dat wordt niet erg discreet... Ok, ik ga bekijk mijn lagere ambities! : Cheesy:

Zou een halve pallet ook goed zijn? : Cheesy: Bin ja ik hou van herstellen en transformeren...

Did67 schreef:Let maar eens op de VOS-emissies en eventuele behandelingen etc.


Ja, ik heb dit gelezen, de multiplex die ik zou willen gebruiken is meer dan 20 jaar oud en heeft buiten gestaan, dus ik denk dat de uitzendingen "gestabiliseerd" zijn...nou, ze hebben nogal gezogen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 14/06/18, 22:24

Hier zijn de vorderingen van de dag, ik heb geprobeerd het eenvoudiger en robuuster te maken! Goed voor het moment, het is niet erg mooi, maar het is Work In Progress he!

De 2 middenborden zijn bewust niet op hun plaats gezet en verspringend voor een beter begrip.

bats_palette.jpg
bats_souris_palette.jpg (186.28 KiB) 4951 keer bekeken


bats_mouse_palette_3.jpg
bats_souris_palette_3.jpg (355.05 KiB) 4951 keer bekeken


verklaringen:

a) Sjabloon op iets meer dan een 1/2 europallet: 67x80 cm, de voorplaat is 67x80 cm, de achterplaat (niet op de foto's) 67x110 cm (80 + 20 cm landingsbaan en + 10 cm helling voor het dak)
b) 2 binnenplanken in multiplex 20 mm van 38x85 cm die aan de uiteinden op de noppen van de pallet worden bevestigd (vandaar de 5 cm naast de 80 cm) met vierkante latten van 2x2 cm
c) het multiplex (oude verflaag) wordt geschuurd voor montage in de interne delen
d) de beschikbare binnenruimte is minimaal 10,5 cm (tussen de planken van de pallet, meer anders) waardoor er 3 ruimtes overblijven van ongeveer 2 cm (10,5 - 4)/3
e) Ik zal proberen de centrale ruimte iets breder te maken, 3 of 4 cm aangezien deze een vaste breedte heeft
f) Ik moet nog de zijsluitingen en het dak doorsnijden
g) buiten wordt een bitumenafwerking aangebracht (oude wals ook aan VOS- en PAK-zijde gestabiliseerd etc.)

En een paar vragen:

1) Denk je dat de ruimtes tussen de noppen (4 in totaal) moeten worden opgevuld?
bats_mouse_palette_2.jpg
bats_souris_palette_2.jpg (389.37 KiB) 4951 keer bekeken


2) Zijn strepen met een simpele schroevendraaier voldoende of heb je diepere strepen nodig?

3) Moeten er gaten gemaakt worden in de centrale planken? Sommigen bevelen het aan? Als ik de tussenruimtes niet blokkeer, kunnen ze door de zijkanten gaan om van de ene ruimte naar de andere te gaan...

ps: de pallet is meer dan 3 jaar oud, ik denk dat de VOC's van de noppen ook gestabiliseerd zijn...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par izentrop » 14/06/18, 23:09

Christophe schreef:1) Denk je dat de ruimtes tussen de noppen (4 in totaal) moeten worden opgevuld?
De Franse Vereniging voor de Studie en Bescherming van Zoogdieren stelt voor om de bovenkant en zijkanten te bedekken met zeildoek http://www.sfepm.org/NuitChauveSouris/i ... osBATS.pdf
Christophe schreef:2) Zijn strepen met een simpele schroevendraaier voldoende of heb je diepere strepen nodig?
De nerf van het hout lijkt in verticale richting te zijn, het moet in horizontale richting zijn zodat hun klauwen kunnen haken.
Schuren adviseren ze niet. U kunt de verf verwijderen met een metalen borstel in de richting van het hout en enkele strepen maken met een handzaag.
Beeld
Zwitserse tips: https://blog.homegate.ch/fr/chauves-sou ... us-avises/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 14/06/18, 23:25

izentrop schreef:
Christophe schreef:1) Denk je dat de ruimtes tussen de noppen (4 in totaal) moeten worden opgevuld?
De Franse Vereniging voor de Studie en Bescherming van Zoogdieren stelt voor om de bovenkant en zijkanten te bedekken met zeildoek


Ja dat is gepland zie g) (en het is juist een geasfalteerde dakbedekking die ik heb) maar hier had ik het over de indeling van het interieur.

Dat wil zeggen de 4 ruimtes tussen de spaanplaatblokken van de pallet. Op de 2e foto zie je er 1.

Dat wil zeggen ruimtes die zich binnen de habitat zullen bevinden zodra de structuur is gesloten...

Met andere woorden, het maakt 4 ruimtes groter dan de ruimtes tussen de planken en het stelt de bewoners in staat om van de ene ruimte naar de andere te gaan, maar thermisch veroorzaakt het meer convectie... Daarom vraag ik uw mening.

Ok voor strippen en strepen.

Nog een vraag: kunnen er in een vleermuishotel meerdere rassen tegelijk gehuisvest worden? (biologische compatibiliteit?)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par Christophe » 14/06/18, 23:32

Goed als een tekening (zelfs met voeten) is beter dan 1000 woorden:

bats_palette.jpg
bats_souris_palette.jpg (210.2 KiB) 4947 keer bekeken
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Bouw van een huis (hotel) in Chauves-Souris




par izentrop » 14/06/18, 23:47

Ik weet het niet, anders zijn er studies gedaan, hier is er een http://fileadmin.natagora.be/fileadmin/ ... choirs.pdf, waar ze gedurende 10 jaar verschillende soorten nestkasten hebben getest.

In Quebec roepen ze op tot donaties om hun vleermuizen te redden http://nature-action.qc.ca/site/chauves ... x-citoyens

Bewerk ja, slager (dat is wat ik begreep) en laat alleen de bodem open, hoewel de vraag niet rijst als ze in een holle boom nestelen. : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten