Uw mening over mijn verlichting (MR16 12V tegen GU10 220V)

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 03/09/10, 15:41

bernardd schreef:
Waarom heb je het over een factor 20?


P = U x ik
als je van 230V naar 12V gaat, is de stroom voor hetzelfde vermogen 20 keer groter
Voor 10W maakt het niet zoveel uit, voor 100W is het al anders.


bernardd schreef:Fotovoltaïsche productie is continu, net als de batterijen: overschakelen naar 230V en dan weer terug naar 12V, het is een excursie met veel verliezen en dure apparatuur om 100 of 200W te leveren.


Ja, maar dat staat niet in de originele post.
En dan wordt het op het niveau van de verliezen berekend.

Neem het extreme geval van 200W verlichting bij 12V, veel plezier met het berekenen van het kabelgedeelte dat nodig is tussen de batterijen en het gebruikspunt om een ​​geldige spanning te behouden die bij de lamp aankomt (normaal tolereren we een spanningsdaling van 2 tot 3%)
Vergelijk de prijs van deze kabel (en de moeilijkheden bij het installeren gezien zijn grootte) met die van een stomme 12W 230V/200V-converter
Evalueert ten slotte de verliezen tussen de uitvoer van de omvormer en de verliezen door Joule-effect in de kabel.

Uiteindelijk ben ik er niet van overtuigd dat het altijd in het voordeel is van een 12V installatie.
Ik geef toe dat ik de wiskunde niet heb gedaan en dat ik het mis kan hebben, maar mijn intuïtie zegt me dat ik niet ver van de waarheid ben.
Veel plezier met het maken van deze berekeningen en laat ons zien dat ik ongelijk heb.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 03/09/10, 16:24

Ik heb zojuist 20 lampen van 20W (gelijk aan 100W gloeidraad) op 4 stopcontacten geteld: gemiddeld 5 lampen/stopcontact, of 100W elektrisch, niet allemaal tegelijk aan.

Dus niet echt een probleem met een normaal paar van meer dan 10 meter lang...

100W voor 230V is 0,43A of IxI=0,18
100W voor 12V is 8,3A of IxI=69
100W voor 24V is 4,2A of IxI=17,36

Je verwees inderdaad naar deze factor 20 op de stroom, maar het is 383 voor het kwadraat van de stroom, en het is 100 voor 24V.

Het is duidelijk dat het verlies door Joule-effect veel groter is.

Uitgaande van R=0,017 x L/S met L=10m en voor een verlenging van 2,5mm2 S=Pix1,25x1,25=4,9mm2, d.w.z. R=0,83Ohm, worden de verliezen:
100W voor 230V is 0,43A of IxI=0,18 en P=0,15W
100W voor 12V is 8,3A of IxI=69 en P=57W
100W voor 24V is 4,2A of IxI=17,36 en P=14,47W

Je hebt gelijk, 12V in distributie zetten, zelfs voor alleen verlichting, is helemaal niet interessant.

Het ergste is dat ik om deze reden weigerde om de output van een windturbine op laag continu voltage te zetten, omdat de verliezen in 1000W mij echt te groot leken. Ik wilde een hoogspanning op de natuurlijke variabele frequentie, zodat ik de snelheid ook van een afstand kon meten :-)

Maar ik had het huis niet uitgerekend: bedankt!
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/09/10, 16:53

Daarom plaatsen we steeds meer kleine trafo's in het plafond: 1 voor 50 W of 1 voor 3 X20 of 3 X 35

Alleen grote kabel- of railsystemen of kroonluchters maken gebruik van grote 300 watt transformatoren. Een van de grootste bronnen van verveling in LV is de oververhitting op de kruispunten: die veroorzaakt soms schade. Op een lijn van 10 schijnwerpers, als bepaalde voorzorgsmaatregelen niet genomen zijn, zie je duidelijk het verschil in lichtintensiteit tussen de eerste en de laatste in de lijn. Laten we niet vergeten dat 300 VA/12 V= 25 Ampère: je hebt minimaal 6 mm² nodig om verliezen te minimaliseren.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Flocomotief
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 01/07/09, 11:50
Plaats: Mulhouse




par Flocomotief » 10/09/10, 14:14

Ik heb al je antwoorden aandachtig gelezen, bedankt!

Ten eerste, wat de badkamer betreft, ik wil alleen bestaande plekken veranderen, wetende dat de elektrische diagnose van de accommodatie niets slechts aan het licht heeft gebracht. Ik stel me voor dat ze zijn waar ze kunnen zijn. Raad je toch aan om daar op 12V te blijven?

Dan, ter informatie, ik ben niet van plan mijn elektriciteit op te wekken, zelfs niet op lange termijn.

Aan de andere kant, luxmeter ter ondersteuning, we zitten na een jaar met de ultracompact op -50% flux. Grotere houden hun stroom langer vast.

Wat bedoel je met ultracompact?

Ik heb boodschappen gedaan. Ik kocht een 15W E3 27V AC multidel lamp (230 leds) voor een bedlampje. De hoeveelheid licht is zeer bevredigend en het licht is behoorlijk warm (3000°K). De winkel bood hetzelfde model aan in MR16 12V, met gespecificeerde AC/DC. Dus kocht ik er een om te testen, en het ziet er goed uit. Het is iets minder licht dan 35W halogeenlampen (wat normaal is), ik zal op de lange termijn zien. Het lijkt in ieder geval geen probleem te zijn met de transformator.

Maar ik twijfel nog of ik moet overstappen op GU10 220V. De lampen kosten dezelfde prijs... Na jullie opmerkingen zeg ik tegen mezelf dat het makkelijker is om zonder transformator te doen.

Ter info, ik kocht zijn bollen tussen 6 en 7 €, bij een harddiscounter (bij wie ik vaak koop zonder teleurgesteld te zijn in de kwaliteit). Het is een zeer goede prijs als ze goed standhouden, maar ik bewaar de bon zorgvuldig!

dank u

Flocomotief
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten