boiler koppeling hout en olie: kaart en diagram

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 30/11/09, 17:53

Oké, ik begrijp het beter. Ik denk het wel.

Uw houtuitvoertemperatuur moet dus > stookolie-invoer zijn. Ik heb het over ketels.

Omdat u bij hoge T° werkt, mag de houtketelpomp niet draaien als de T° niet hoger is dan die van de retourradiator (60-70°C).

In jouw plaats had ik ze liever in serie gemonteerd met een Bypass-klep als je het hout niet gebruikt: het hout zal dus de retour voorverwarmen. In feite is dit wat Looping vanuit thermisch oogpunt in zijn diagram deed: het is een omzeilbare serie met de driewegklep. Dus ik +3 loop het door.

Aan de andere kant zie ik niet echt het nut van het automatiseren ervan, behalve dat ik de houtlus warmer houd... maar het is alleen heet als je het hout laadt, dus hé... er is een fysieke aanwezigheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 30/11/09, 21:51

Om te reageren op letitus

de AB-klep is een gemotoriseerde mengklep?

met de informatie van de aquastat schakelt hij over naar de hout- en brandstofstand als het hout niet onderweg is?

Ik wil graag dat de brandstofketel automatisch start als het hout niet meer voldoende opwarmt, dus de AB-motorisatie is het beste, toch?

Is één expansievat voldoende?

als mijn AB-klep niet werkt (defect), zal mijn klep de installatie dan beschermen?


De klep die voor dit type toepassing nodig is, is een sectorklep. Het sluit de ene kant om de andere te openen en omgekeerd.
Een mengklep is net even anders en vooral minder ‘strak’ in de uiterste standen.

Indien deze klep gemotoriseerd is, kan deze automatisch naar B geschakeld worden als de houtketel in werking is.
Om dit te detecteren is een thermostaat in het verwarmingslichaam voldoende. Een relais om de circulatiepomp te starten en de klep naar positie B te sturen, en dat is alles. In dit geval kan hetzelfde relais (met inverter) de stroomtoevoer naar de oliebrander onderbreken.

De inhoud van het expansievat moet circa 10% van de inhoud van de installatie bedragen (vereenvoudigde berekening, maar ruimschoots voldoende)

Het voordeel van het automatiseren van de omschakeling is juist dat je niet het risico loopt te vergeten over te schakelen naar B, anders is oververhitting gegarandeerd, maar ook dat de olieketel de andere (hout) niet onnodig verwarmt als deze uit staat (stand A).

Goed bedacht

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 30/11/09, 22:01

Nou, ik denk niet dat motorisering nodig is, aangezien het een houtketel is en iemand hem moet opladen! Maar goed, het is zeker dat de motor een aanzienlijk “pluspunt” zou zijn.

Een gemotoriseerde 3-wegklep met alles-of-niets thermische regeling is voldoende en overweeg om later lineaire regeling te installeren (het elektronische gedeelte is duur).

Voor het expansievat: ja 1 is voldoende en +1 voor de 10%, maar let op dat het altijd zo moet zijn, ongeacht de configuratie van de kleppen, dat dit het circuit is, zelfs als er geen vloeistof in de buurt passeert!

Kortom, je mag hem niet hydraulisch isoleren van het ene of het andere circuit, anders is het een gegarandeerde ramp voor het geïsoleerde circuit dat zou opwarmen!

Thuis moest ik bijvoorbeeld een tweede vaas toevoegen toen ik onze houtketel installeerde, omdat de twee circuits niet 2% van de tijd communiceren: https://www.econologie.com/forums/chaudiere- ... t4589.html

Beeld
0 x
letitus
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 26/11/09, 11:07




par letitus » 01/12/09, 19:06

ok voor de sectorklep, moet ik deze in 1" of 3/4 plaatsen?
mijn leidingen zijn 1 "!

voor het omkeerrelais wilde ik er al een plaatsen om de circulatiepomp boven de Trojan-klep te activeren door tegelijkertijd de stroomtoevoer die uit de brandstof komt te onderbreken (beheerd door een kamerthermostaat)

de vaas staat op de koudwatertoevoer naar de brandstofketel (zal altijd in bedrijf zijn op het circuit)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/12/09, 21:25

Tenzij anders aangegeven door uw loodgieter, denk ik dat 3/4 voldoende zal zijn, wat is het prijsverschil tussen de 2?

Oké voor de vaas is het oké!
0 x
letitus
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 26/11/09, 11:07




par letitus » 15/12/09, 22:10

Ik zou nog steeds een vraag hebben over uw warmteklep, kunt u mij uitleggen wat zijn rol is en hoe deze op uw vergadering is geïnstalleerd?

Ik heb geen spoel in mijn ketel, hoe kan ik deze monteren?

merci
0 x
letitus
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 26/11/09, 11:07




par letitus » 26/12/09, 20:57

Nou, ik heb vandaag mijn eerste houtblokken verbrand, voorlopig zijn de zaken niet slecht, er zijn nog een paar dingen die moeten worden aangepast (watertemperatuur (momenteel 80°), primaire tochtluik...) maar verder ben ik er best tevreden mee het resultaat.

Ter informatie: ik heb het lusdiagram gevolgd, ik hoef alleen maar de servomotor te kopen

allemaal bedankt
0 x
stoa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 05/02/11, 13:00
x 1

Koppeling houtinzet en olieketel: diagram




par stoa » 07/02/11, 19:33

Hallo,

Ik hervat het onderwerp omdat het mij niet is gelukt de diagrammen die in de vorige berichten zijn voorgesteld op mijn geval toe te passen. Ik probeer het schema op te zetten met een hydrolisch houtinzetstuk in serie met een olieketel (en met een opslagtank). Ik voeg het aansluitschema bij dat mijn loodgieter/verwarmingsmonteur heeft opgesteld.

https://www.econologie.com/fichiers/partager2/1297103465d88k9z.pdf

Het werkt niet helemaal zoals gepland en de professional weet niet wat hij moet doen.

Het idee is als volgt:

De olieketel bevat een tank van 50 liter die op een temperatuur tussen 50 en 70C wordt gehouden. Bij afwezigheid van houtverwarming mengt de 3-wegklep V1 een deel van de retour van de radiatoren en het warme water afkomstig van de olieketel. Zoneklep V2 sluit de doorgang naar de buffertank en het overige deel retourwater af en stuurt dit naar de olieketel.
De olieketel verwarmt de ESC ook au bain-marie.

Wanneer de houtinzet start, stuurt circulatiepomp B warm water tussen 75 en 80 graden naar de opslagtank. Deze circulator werkt vaak met tussenpozen, omdat wanneer het water dat naar het inzetstuk terugkeert koud is, het inzetstuk dat wel kan
het duurt even voordat de gewenste uitlaattemperatuur is bereikt. Het “piek” vermogen van het inzetstuk is nog steeds 20 kW.

Zodra het water boven de buffertank een temperatuur van 75°C bereikt, start de thermostaat circulatiepomp C en verandert de stand van klep V2 - hierdoor wordt een deel van het retourwater van de radiator naar de buffertank geleid.

Het probleem:

- wanneer er slechts "weinig" warm water in de buffer zit (bv. 200L), komt de olieboiler na enkele minuten in actie. Bovendien gaat de 50 liter in de olieboiler doorgaans ~20 minuten mee. (op dezelfde positie van de 3-wegklep V1). Zou de 200 liter warm water uit de tank niet ~80 minuten mee moeten gaan? ?
- Bovendien zorgt de circulatiepomp C voor een debiet (6 l/min geloof ik) zodat de olieketel vaker start dan normaal - en dus een hoger stookolieverbruik.

- autonomie: ik heb de thermostaat boven de buffertank gesloten
handmatig en ik verwarmde de ballon zodat deze onderaan een temperatuur van 70°C bereikte. Het warme water dat zich ophoopte was voldoende voor ongeveer anderhalf uur verwarming. Daarna start de olieketel (daarnaast verbruik ik meer stookolie dan nodig is, omdat de circulatiepomp C nog een tijdje blijft draaien). Het lijkt mij moeilijk om de tank 1-4 uur te verwarmen om hem daarna slechts 5 uur en 1 minuten te laten verwarmen. Met 30 liter verwarmd water had ik verwacht dat ik op zijn minst de nacht zou kunnen doorbrengen?

Ik denk dus dat er ergens een hydrologisch probleem is.

Ik heb geprobeerd circulatiepomp C te verwijderen. Circulatiepomp A is niet krachtig genoeg en er is geen circulatie tussen het buffervat en de olieketel.

Kan iemand mij helpen begrijpen hoe ik de aansluitingen moet maken om mijn olieketel, mijn inzetstuk en mijn buffertank goed samen te laten werken?

Misschien is een seriekoppeling in dit geval niet mogelijk?

Hoe zit het met parallelle koppeling?

Alvast heel erg bedankt,

Arthur
1 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 07/02/11, 21:25

Hallo Arthur,

Ik heb nog nooit een diagram als dat van jou gezien, maar ach, we leren elke dag iets.


Om te beginnen:

Deze circulator werkt vaak met tussenpozen, omdat wanneer het water dat naar het inzetstuk terugkeert koud is, het inzetstuk dat wel kan
het duurt even voordat de gewenste uitlaattemperatuur is bereikt. Het “piek” vermogen van het inzetstuk is nog steeds 20 kW.


Vandaar de interesse in het installeren van een recyclingklep die deze jojo-operatie voorkomt en zorgt voor een betere stratificatie in de buffertank.


Zodra het water boven de buffertank een temperatuur van 75°C bereikt, start de thermostaat circulatiepomp C en verandert de stand van klep V2 - hierdoor wordt een deel van het retourwater van de radiator naar de buffertank geleid.


Dit betekent vooral dat het buffervat leegloopt in het verwarmingscircuit, ook al is dit niet nodig.
Misschien is dit een veiligheidsvoorziening die de verwarmingsmonteur heeft aangebracht?

Bovendien creëert de circulatiepomp C een debiet (6 l/min geloof ik) zodat de olieketel vaker start dan normaal - en dus een hoger stookolieverbruik.


Het probleem met de buffertank is dat het onderin vaak koud is, het koude water stijgt uiteindelijk waardoor er meer energie van de ketel nodig is dan de lauwe retour van de radiatoren.
Het is beter om de buffer met de olieketel niet te verwarmen en dit aan de houtketel over te laten.

Persoonlijk heb ik gekozen voor een parallelle installatie, maar ik doe het tapwater niet met de olieketel.
Zolang mijn buffertank warm genoeg is (tot 30°C) draait de olieketel niet. Het balanceren van de stroomsnelheden is eenvoudiger. Het is ook een keuze voor regulering.

A+
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 08/02/11, 02:24

Welkom bij Arthur Econologie!


De hete uitlaat uit de tank mag absoluut niet via de olieketel naar de radiatoren gaan, omdat er warmteverlies optreedt ter hoogte van het verwarmingslichaam.

Dit soort tests omdat er geen besparing is bij het verwarmen van de tank met de olieketel!

Beeld

Na pomp "B" van de houtketel moet u een klep hebben om het debiet van de pomp te beperken en de circulatie te beperken om een ​​zo koud mogelijke waterretour te krijgen.

De temperatuur om over te schakelen naar de olieboiler moet tussen 45C en 55C liggen, afhankelijk van uw verwarmingsbehoefte voor de radiatoren en moet bij de uitlaat van de tank worden geplaatst. Deze sonde moet V2 activeren en de olieboiler uitschakelen.

Er moet een vertraging optreden in de overdracht tussen de olieketel en de tank, zodat het verwarmingslichaam van de pk kan afkoelen. brandstof.

Als u nog vragen heeft, beantwoord ik u graag!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 321 gasten