Een nieuw type verwarming! (de oudste ter wereld)

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 19/01/10, 08:44

Ahmed schreef:Verderop zeg je:
de rest van de praktijken kan onmiddellijk worden gestaakt

Het gros van de inspanningen heeft betrekking op de chemische landbouw: het is natuurlijk niet eenvoudig om het model massaal en snel te veranderen als er alternatieve technieken zijn, maar er zijn nog veel aanpassingen en ontwikkelingen nodig.


Wat ik wilde zeggen is dat als we stoppen met het passeren van de ploeg, het voorbij is.

Als we stoppen met het gebruik van chemicaliën, zal hun moorddadige effect stoppen als ze in de grond zitten?
0 x
Tot ziens!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 20/01/10, 22:34

Ik begreep het goed. De ongelukkige paradox met chemische producten is dat we in een wereld die bijna alleen maar goederen produceert met een (zeer) beperkte levensduur, stoffen vinden die allang verboden zijn in de bodem en het water!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113




par Oli 80 » 29/12/13, 22:03

Goedenavond, hier is een video van dit beroemde compostboilerproject https://www.youtube.com/watch?v=qSIMqWCTS1Q
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 30/12/13, 09:52

Oli 80 schreef:Goedenavond, hier is een video van dit beroemde compostboilerproject https://www.youtube.com/watch?v=qSIMqWCTS1Q

Zeg oli 80, je leest gedachten van een afstand!!!... :schok:
Dit weekend merkte ik net dat de mesthoop van mijn paarden was gegroeid in omvang, gewicht en schoonheid, en ik herinnerde me dat ik lang geleden was begonnen met het idee om het op te warmen.

Bedankt voor deze zeer informatieve video die mijn mestverwarmingsexperimenten nieuw leven zal inblazen. Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113




par Oli 80 » 30/12/13, 12:03

Hallo, in feite vond ik dit toevallig op YouTube en het is Canadees gericht, hier is de tweede video van dezelfde auteur
en zijn YouTube-kanaal waar je het adres van zijn blog kunt vinden
https://www.youtube.com/user/wenrolland/featured
https://www.youtube.com/watch?v=Lmisa3OiNHI

https://www.youtube.com/watch?v=f9rA10iv1Rc
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 30/12/13, 12:19

Een Canadees essay van het Franse systeem Jean Pain; de ballon die in het midden van de paal is geïnstalleerd, is minder beperkend dan de windingen van Socarex die worden opgerold tijdens het bouwen van de paal, zoals in het oorspronkelijke model.
Er blijven de beperkingen die inherent zijn aan het functioneren van deze fermentaties: ik heb thermofiele anaërobe bacteriën bezocht, in een ander leven...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 30/12/13, 15:53

Ahmed schreef:... de ballon die in het midden van de paal is geïnstalleerd, is minder beperkend dan de bochten van Socarex die worden opgerold tijdens het bouwen van de paal, zoals in het oorspronkelijke model.
Er blijven de beperkingen die inherent zijn aan het functioneren van deze fermentaties: ik heb thermofiele anaërobe bacteriën bezocht, in een ander leven...

Inderdaad, de installatie van een ballon is veel eenvoudiger en zuiniger, vooral omdat er wekelijks tientallen stapelwolken worden weggegooid in de recyclingcentra: niet lang geleden verzamelde ik er een van 300 liter om voor mezelf een mestschraper te maken... zoals wat , toeval zorgt ervoor dat bepaalde projecten samenkomen!

2 vragen alvorens aan dit nieuwe project te beginnen dat vrij eenvoudig lijkt uit te voeren:

1°) wordt in de video uitgelegd dat de stapel zich in een piramide moet bevinden voor een betere houvast. Door een container te gebruiken zoals golfplaten uit een klein opzetzwembad, zou de stapel beter vastgehouden en hoger worden.
Is dit gunstig voor de exotherme reacties van bacteriën?
Beeld
Beeld
(Als ik naar het recyclagepark ga, zie ik regelmatig dat er vellen van zwembaden in de vuilcontainer worden gegooid, ik kan er gemakkelijk een vinden).

2°) wordt ook uitgelegd dat de hoop regelmatig moet worden besproeid met water om exotherme reacties te bevorderen.
Door de stapel op pallets te plaatsen die bedekt zijn met een geotextielfilm, allemaal op een herstelzeil op de grond geplaatst, zou overtollig water door de stapel gaan en worden opgevangen door het zeil. Een pompsysteem, bijvoorbeeld door een kleine windturbine, zou dit water kunnen opvoeren en terugvoeren naar de top van de stapel.
Denkt u dat dit systeem, vrij eenvoudig te implementeren, nuttig is?
Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/12/13, 17:08

om het op te warmen heb je lucht nodig: compostering

als je het opsluit in een metalen plaat is er geen lucht meer: ​​het is geen compostering meer maar methanisatie en het zal niet meer opwarmen

erger nog, als het methaniseert en er niets is om het methaan op te vangen, zal het een stomme bron van broeikasgassen zijn

gelukkig, wanneer er een gebrek aan lucht is om te verwarmen, zoals compost, is er nog steeds te veel lucht voor een goede methanisatie: het maakt een mislukte methanisatie die alleen CO2 produceert

de noodzaak om te ventileren is een groot probleem: als je te veel ventileert, verspreid je de warmte ... als je niet genoeg ventileert, produceert het geen warmte meer: ​​wat niet betekent dat het koud is, maar iets warms alleen als we neem niet de hitte is nutteloos

dat het hart van een mesthoop altijd heet is, bewijst nog niet dat het een goede warmtebron is: het vermogen van een warmtebron hangt af van de hoeveelheid warmte die kan worden opgenomen

Ik geef de voorkeur aan echte methanisatie: het maakt gas dat kan worden opgeslagen en getransporteerd zonder verlies om het te verbranden door een hoge temperatuur te maken precies waar je wilt ... of zelfs beter doen dan warmte

een zwembadzeil dat direct in contact komt met de compost zal binnen enkele jaren door roest vergaan

dezelfde plaat kan worden gebruikt als anaerobe vergistingstank, mits de binnenkant is afgesloten met een plastic folie

we vinden nu een zwarte polyethyleenfilm van 0,4 mm dik bedoeld voor sanitaire zandfilters, wat beter is dan de 0,2 mm film die ik eerder gebruikte
http://www.bricodepot.fr/angouleme-cham ... prod13629/
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 30/12/13, 18:19

Naar mijn mening is er geen nadeel aan het gebruik van uw poollaken, zolang de verhouding tussen de diameter van de paal en het oppervlak in contact met het zeil gunstig blijft voor de gasuitwisseling.

Wat betreft het al dan niet bevorderen van de exotherme reacties van de bacteriën, het maakt hen volkomen onverschillig wat ze nodig hebben is een voldoende volumineuze en massieve stapel zodat de verhouding tussen het warmtewisselingsoppervlak en de buitenkant klein blijft in vergelijking met het volume* (zoals de oppervlakken van de palen groeien ruw tot het kwadraat van de dimensies terwijl de volumes de kubus bereiken, aarzel niet om te scheppen!).

Hoe dan ook, zelfs met een conische hoop of iets anders (zonder plaatwerk) zullen de bacteriën zonder zuurstof komen te zitten voordat ze al het substraat hebben verteerd (de hoop "leeft" grotendeels op zijn aanvankelijke gasvormige voorraad) en de productie van warmte zal ophouden; het zal dan nodig zijn om de stapel opnieuw te roeren om deze toevoer van zuurstof te vernieuwen (en de "jas" in te bouwen (zie hieronder *).

Wat betreft de bevochtiging van de hoop, aangezien je uitgaat van een vochtig materiaal, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.
Bij versnipperd hout is het moeilijker om het correct met water te impregneren: afgezien van het feit dat de te verspreiden hoeveelheden groot** zijn, hebben de houtdeeltjes de neiging om te betegelen en water door te lopen, vandaar de interesse in dit specifieke geval doorgaan met een fijne en zeer verdeelde straal, afwisselende fasen van water geven en rusten.

Om je laatste vraag te beantwoorden, de hoop die je overweegt heeft geen andere bewatering nodig dan de eerste beregening en daarom is dit systeem overbodig.

*Hierboven werd gezegd dat deze hopen tijdens de gisting niet veel warmte konden afgeven, aangezien het niet ongebruikelijk is om er sneeuw op te zien: deze aftrek is onnauwkeurig aangezien de buitenkant van de hoop als isolatie dient en niet deelneemt aan de gisting.
**Houtsnippers hebben een veel hoger waterhoudend vermogen dan stro en vormen een veel beter strooisel!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 31/12/13, 09:40

Hallo allemaal en gelukkig nieuwjaar.

Ok voor al deze details.

Het doel van het leggen van een metalen plaat rond de hoop is om hem hoog te houden en je zo in staat te stellen iets meer te plaatsen. Aan de limiet zal de stapel minder breed maar hoger zijn voor hetzelfde volume.
Het maakt het overigens ook mogelijk om de stapel duidelijk af te bakenen en vast te houden, zodat deze bij hevige regenval niet overstroomt.

Aan de andere kant, als het plaatwerk de reactie kan vertragen, kan een eenvoudig gaas het lukken. Het is misschien ook gemakkelijker te installeren met eenvoudige palen.

Voor extra water geven door water op te vangen denk ik toch dat het heel nuttig kan zijn omdat ik heb gemerkt dat na een aantal dagen goed droog weer, ook in de winter, de compost in de bak in mijn tuin al snel erg droog en moeilijk te roeren werd, en de paardenmest in het park veranderde in poeder, dat ook erg droog was.

Hoe dan ook, een waterdicht zeil op de grond leggen, dan pallets en een geotextiel is heel eenvoudig te doen.
Uiteindelijk zal ik een recuperatiewatercirculatiesysteem installeren om te zien of er een verandering in temperatuur is.

Gezien de prijs van kleine sondethermometers (minder dan € 5), zal het erg interessant zijn om de temperatuur op verschillende plaatsen in de hoop te meten, voor en na het water geven.

Bovendien kan de installatie, afhankelijk van de temperatuurmetingen, zeker worden geoptimaliseerd door meerdere kleine tanks in een cirkel te plaatsen en met elkaar te verbinden in plaats van één grote centrale.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten