Déchetterie recyclerie Crevecoeur-le-Grand

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

Déchetterie recyclerie Crevecoeur-le-Grand




par bham » 05/10/09, 14:17

Ik zag vandaag op de 5 een reportage over het recyclagecentrum van Crevecoeur-le-grand, in de Oise. Zijn bijzonderheid is om te worden gekoppeld aan een recyclingcentrum http://www.crevecoeur-le-grand.com/inde ... lerie.html . Daarom, als voorwerpen die sommige mensen weggooien nog in goede staat verkeren, worden ze bewaard om naar het recyclingcentrum te gaan in plaats van in afvalcontainers en vervolgens op stortplaatsen terecht te komen. Het is ons allemaal opgevallen, vooral de meest conservatieve en/of doe-het-zelvers onder ons, dat mensen wel eens van alles weggooien, ook voorwerpen waar sommige mensen misschien blij mee zijn.
Ik vind dit initiatief dus bijzonder innovatief en ecologisch positief. Kijk maar eens wat Gegyx vond bij Emmaüs, een "mooie" plantenversnipperaar.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/10/09, 14:50

Beeld

Grappig de naam "recyclerie" nog nooit gehoord, neem ik aan :)

Ik twijfel over de spelling van déchèt(t?)erie, persoonlijk zou ik een T hebben gezet:

A) Franse academie + wiki + ademe... = 1T

http://archives.ucciani-dessins.com/le-saviez-vous/
http://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9ch%C3%A8terie
http://www2.ademe.fr/servlet/KBaseShow? ... atid=16297

B) ...maar volgens de Larousse is het 2 T:
http://www.larousse.fr/dictionnaires/fr ... erie/22144

:?
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 05/10/09, 15:16

Ga figuur! :schok:
Voor de recyclerie lijkt het mij dat dit de naam is die door de Quebecois is aangenomen, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/10/09, 16:13

Roooooh... ken je de recycleries-resourceries niet? Toch is het een grote klassieker van de alter-economie...

Voor woorden als afvalverwijdering staat de spellinghervorming van 2007 beide schrijfwijzen toe, maar ik heb moeite met de "èt"-versie... :? (ouderwets ? :frons: : Cry: )
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Superform
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 294
Inschrijving: 09/11/04, 14:00




par Superform » 06/10/09, 11:24

Idem in Angers, een van de recyclingcentra van de agglo is het recyclingcentrum van Emmaüs...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 07/10/09, 20:29

Je kunt net zo goed 2 T in het recyclingcentrum stoppen, het is altijd een T van gerecycled! :?

Het lijkt mij ongepast om de term "recycling" zonder onderscheid te gebruiken, namelijk het terugwinnen van materialen uit een object, om de hergebruik van het geheel of een deel van een object in zijn oorspronkelijke vorm (reparatie of bron van reserveonderdelen) of voor een andere soortgelijke of andere maar minder veeleisende functie.

De eerste behandeling gaat gepaard met een aanzienlijk kwalitatief en energieverlies (dat de winst kan overtreffen), terwijl de tweede in alle opzichten zeer deugdzaam is.

Het is bijvoorbeeld ongepast om het materiaal terug te winnen van een glazen fles die maar één keer is gebruikt, terwijl het kostbaarste de energie is die nodig is om het te smelten: het is beter om het op te nemen.

De grens aan het hergebruik van veel objecten is, zoals ik al heb betreurd, dat ze door fabricage niet gemakkelijk uit elkaar te halen zijn en dat de kwaliteit van de onderdelen onbevredigend is (understatement!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/10/09, 20:37

Ahmed schreef:[...] Het lijkt mij ongepast om de term "recycling", wat het terugwinnen van de materialen van een object is, te gebruiken om de hergebruik van het geheel of een deel van een object in zijn oorspronkelijke vorm (reparatie of bron van reserveonderdelen) of voor een andere soortgelijke of andere maar minder veeleisende functie.[...]
Het lijkt mij dat alleen de term "recycling" werd gebruikt...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/10/09, 12:00

Ik geef de voorkeur aan het woord "informatiecentrumomdat het verschillende aspecten van dit type activiteit belicht:
zie a hulpbron waar anderen alleen maar afval zien, doe een beroep op uw ressources van creativiteit om het nieuwe leven van een object te projecteren, om deze creativiteit te concretiseren dankzij ressources om te weten hoe, om het te delen ressources individueel voor een collectief project enz.

Woorden als "recycling", "recycling" hebben deze rijkdom niet en moeten, zoals Ahmed opmerkt, worden gereserveerd voor materie en industriële processen - naar mijn mening.
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux
x 1




par Aumicron » 21/10/09, 12:05

Christine schreef:zie a hulpbron waar anderen alleen afval zien

Juichen. Helemaal mee eens.

Een zin om over na te denken.
0 x
Om te betogen.
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/10/09, 12:33

Christine schreef:Ik geef de voorkeur aan het woord "informatiecentrum" [...]
De structuren die ik hier ken, heten "Recyclerie - ressourcerie" ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 116-gasten