Hoeveel CO2 om € 1000 op het werk te verdienen?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Hoeveel CO2 om € 1000 op het werk te verdienen?




par Christophe » 25/02/09, 19:13

Via dit onderwerp zou ik willen dat we de CO2-emissies en het opgenomen energieverbruik in orde van grootte vergelijken om 1€ te verdienen (of 100, of 1000€, het maakt niet uit).

Een nauwkeurige inschatting maken zou moeilijk zijn, dus laten we om te beginnen gewoon een schatting maken via de werk-slaapreis!

Voorbeelden:

a) Mijn werkplek is 30 km van mijn huis verwijderd. (Frans gemiddelde = 23 km)

b) Ik werk 21 dagen per maand of 252 dagen per jaar.
Dus ik moet doen: 252 * 30 * 2 = 15120 km om naar mijn werk te gaan.

c) Mijn auto verbruikt 6 L diesel per 100 km. Dus ik weiger 156 g/km of 15.6 kg/100 km

d) In het jaar weiger ik dus 2356 kg CO2 om naar mijn werk te gaan.

e) Ik verdien € 1600 netto per maand of € 19 netto per jaar. Ik betaal € 200 aan belasting (inkomstenbelasting, gemeentebelasting etc.) per jaar, dus houd ik € 1000 over.

f) Dus om "het recht te hebben" om € 1000 uit te geven (huur, lasten, factuur...), zou ik op zijn minst 129 kg CO2 of het equivalent van 50 L verbrande stookolie hebben afgewezen.

Let op: deze waarde wordt sterk verlaagd omdat er alleen rekening wordt gehouden met het vervoer "werk-slaap"... In werkelijkheid, en afhankelijk van uw werkterrein, kan deze worden vertienvoudigd...
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 25/02/09, 19:15

Elke verdiende euro is een euro die door een ander wordt uitgegeven enz.
Nul balans.

De voorgestelde methode leidt ertoe dat dezelfde grammen CO2 meerdere keren worden geteld.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/02/09, 19:20

Maar wat zeg je...???

Elke euro in uw zak, of die van een ander, komt van een baan of een commerciële ruil (= toegevoegde waarde = BBP...) die zijn equivalent heeft in CO2 en/of verbruikte primaire energie... .Ongeacht de activiteitssector , er is geen "nul" balans die standhoudt!!

De CO2-balans is bijna nooit negatief, ook al zijn er beroepen die het minder slecht hebben dan andere... Bijvoorbeeld: ik verkoop TL-lampen, dus op termijn kan de balans positief zijn op CO2 voor deze activiteit. ..

Ik zie maar één voorbeeld van werk op het gebied van directe CO2-afvang: oesterkweek (opslag van CO2 in oesters)... : Cheesy: Ah ja, er zijn ook de Lumberjacks, op voorwaarde dat ze aan duurzame bosbouw doen (met verplichte aanplant) en dat het niet voor brandhout is...
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 25/02/09, 19:45

De koolstofintensiteit per punt van het bbp (die de economische activiteit van een land weergeeft) neemt af in Europa. Het is positief.

In Frankrijk is dat vandaag 200 gram CO2 per dollar BBP. 1830 in Egypte.

http://www.statistiques-mondiales.com/co2_kg_pib.htm

Formule van Japanse Kaya: CO2 = CO2/TOE x TOE/GDP x GDP/POP x POP

Ik denk dat de meest relevante manier om de CO2-uitstoot te verlagen het verlagen van de TEP/BBP-term is, dwz het verhogen van de energie-efficiëntie en/of het vergroten van het aandeel hernieuwbare energiebronnen.
Het aanraken van de term BBP/POP leidt tot een afname van de economische activiteit, dus een neerwaartse spiraal en uiteindelijk een verlaging van de levensstandaard.


NB- Om te voorkomen dat dezelfde productie meer dan één keer in de berekening komt, maken alleen goederen en diensten deel uit van het bbp einde
Dernière édition par Elec de 25 / 02 / 09, 20: 10, 2 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/02/09, 19:53

Ja, maar het is niet precies hetzelfde... het BBP is erg globaal, hier heb ik het over concrete cijfers voor ieder van ons!

De statistieken per land kende ik al maar je doet er goed aan ze op te roepen want mijn voorbeeld van 129 kg CO2 / 1000€

Wist je dat India het beter deed dan Frankrijk op het gebied van energie-intensiteit op olie (dicht bij het concept van koolstofintensiteit)? Ik wed dat je verrast zult zijn (niet te "politiek correct" voor ons, toch?)

https://www.econologie.com/forums/petrole-et ... t5022.html

Het staat nogal in contrast met de 2.2 kg/$ van het BBP voor India... maar er is duidelijk niet alleen "olie" in het leven...
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 25/02/09, 20:01

Beeld

Relatie tussen groei en milieu: bespreking van de ecologische Kuznets-curvehypothese - De ervaring van ontwikkelde landen heeft geleerd dat de verrijking van de bevolking gepaard gaat met de vraag naar een gezonder milieu, wat heeft geleid tot strengere normen en een verbetering van de kwaliteit van het milieu in bepaalde gebieden (geval van luchtverontreiniging in steden in het bijzonder).

Deze bevinding leidde tot de formulering van de volgende hypothese: groei zou schadelijk zijn voor het milieu in de vroege stadia van ontwikkeling; dan zou groei, boven een bepaalde inkomensdrempel per hoofd van de bevolking, leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het milieu. De relatie tussen groei en aantasting van het milieu zou daarom de vorm hebben van een omgekeerde U: in eerste instantie zou de toename van de productie het milieu aantasten (het schaaleffect overheerst, om de terminologie van Grossman en Krueger te gebruiken), daarna, voorbij een buigpunt, groei zou de aantasting van het milieu verminderen (het technische effect prevaleert) (....)

Het Kuznets-curvemodel voor het milieu is gebaseerd op het idee dat het milieu een "superieur goed" is, d.w.z. een goed waarvan de vraag toeneemt met het inkomen (zoals gezondheid of hobby's). Dit is een zeer plausibele hypothese: het is duidelijk dat voor de armste individuen de taak om zichzelf te voeden, zichzelf te huisvesten en zich te kleden weinig ruimte laat voor andere zorgen. Wat op individueel niveau geldt, geldt ook op nationaal niveau: alle door uw rapporteur geïnterviewde persoonlijkheden bevestigden dat de landen van het Zuiden in internationale fora minder gevoelig waren voor milieukwesties dan de landen van het Noorden.

De stijging van het inkomen zou dus gepaard gaan met nieuwe eisen van de "burger". Bovendien maakt de groei van het BBP het gemakkelijker om middelen vrij te maken om milieubeleid te financieren. Zowel voor individuen als voor naties is het ongetwijfeld gemakkelijker om een ​​deel van iemands consumptie op te offeren om het milieu te beschermen wanneer de inkomens hoog zijn.

Als de aantasting van het milieu de productie belemmert, zal de vraag naar milieubeleid niet langer alleen van burgers komen, maar ook van bedrijven. Dit punt werd naar voren gebracht door mevrouw Laurence Tubiana tijdens haar hoorzitting: de Chinese autoriteiten zijn de laatste jaren meer bezorgd over het milieu, enerzijds omdat stedelijke vervuiling de gezondheid van de inwoners bedreigt, maar ook omdat vervuiling van kustwateren verhindert aquacultuur, en omdat ontbossing de houtvoorraden dreigt uit te putten.

http://www.senat.fr/rap/r03-233/r03-23332.html
Dernière édition par Elec de 25 / 02 / 09, 20: 07, 4 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/02/09, 20:03

Mwarf, de curve "gaat overal"...

Vervuiling is vaag... Waar ligt Frankrijk op de abscis-schaal?
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 25/02/09, 20:14

Nathalie Kosciusko-Morizet:

"Kijk naar de beroemde "belcurves" die door de OESO zijn geproduceerd. Ze tonen het volume van de vervuiling veroorzaakt door elk extra punt van het bbp. Ze stijgen allemaal naar een piek, van waaruit de marginale vervuiling per punt van het bbp begint te dalen. Behalve voor afval en CO2. Op het hoogste punt daalt de curve, maar het volume van de wereldwijde vervuiling blijft groeien. Maar er is een tweede punt, dat overeenkomt met de tweede afgeleide van de curve, van waaruit de totale vervuiling afneemt, hoewel het BBP blijft stijgen toename."

We zijn het eerste punt voor CO2 nog niet gepasseerd (we zijn het voor veel verontreinigende stoffen gepasseerd: SO2 enz.).
De afnemende benadering stelt voor om achteruit te gaan.
Obama's aanpak, is bijvoorbeeld om vooruit te komen.

"Door de natuur te imiteren, kunnen we zelfs het idee van afval elimineren." - RMI (Rocky Mountain Instituut)
Afval kan worden gezien als iets dat rommelig en vervuilend is, maar ook als een goudmijn.
Dernière édition par Elec de 25 / 02 / 09, 20: 21, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/02/09, 20:19

Elec, het is allemaal wind!

Het BBP (shit index) omvat speculatie op de aandelenmarkt die NIET DE MOEITE WAARD is in termen van het creëren van echte rijkdom!!

Maak in uw geval een persoonlijke CO2/€ schatting in plaats van uit te gaan van politieke algemeenheden...

Over het BBP gesproken als een waardeloze index: https://www.econologie.com/forums/indicateur ... t7186.html
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 25/02/09, 20:22

De methode die jij voorstelt is niet relevant: die leidt tot meerdere keren tellen van dezelfde grammen CO2.

Om te voorkomen dat dezelfde productie meer dan één keer in de berekening komt, maken alleen finale goederen en diensten deel uit van het bbp


Het is ook mogelijk om te redeneren in HDI-punten, een index waarin ook het BBP is opgenomen.
http://www.populationdata.net/index2.ph ... =1&nom=idh

De Human Development Index, of HDI, is bedoeld om te proberen het ontwikkelingsniveau van landen te meten, zonder simpelweg vast te houden aan hun economisch gewicht gemeten in het BBP of het BBP per hoofd van de bevolking. Het bevat daarom meer kwalitatieve gegevens. Het is een indicator die drie sets gegevens samenvoegt (het wordt een samengestelde of synthetische indicator genoemd):

- levensverwachting bij de geboorte (die een idee geeft van de gezondheidsstatus van de bevolking van het land)
- De opleidingsniveau gemeten naar gemiddelde scholingsduur en alfabetiseringsgraad
- De Echt BBP (d.w.z. gecorrigeerd voor inflatie) per hoofd van de bevolking, berekend in koopkrachtpariteit (PPP - dat wil zeggen in een hoeveelheid die voor dezelfde koopkracht zorgt in alle landen)
BBP per hoofd van de bevolking geeft een indicatie van de gemiddelde levensstandaard in het land.
Dernière édition par Elec de 25 / 02 / 09, 20: 27, 3 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten