Solar cooker, graag advies

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Squiz21
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 02/02/09, 10:49

Solar cooker, graag advies




par Squiz21 » 02/02/09, 11:23

Hallo; Voor onze middelbare school voeren we momenteel een TPE uit over hernieuwbare energie; We hebben geprobeerd een experiment uit te voeren om aan te tonen dat we energie rechtstreeks uit de natuur kunnen halen en we willen graag een zonnekoker maken :D

We hebben wat advies nodig:
1) We aarzelen om het fornuis te kiezen tussen deze twee:

http://fr.solarcooking.wikia.com/wiki/P ... ur_solaire

http://www.passerelleco.info/article.ph ... forum11251

Wetende dat we voor beide een aquarium gaan gebruiken;
Volgens u:
-Welke van deze fornuizen is het duurst? (Blijkbaar kosten beide slechts een paar dollar om te maken!)
- Welke zal het meest effectief zijn?

2) Kunt u duidelijk uitleggen hoe u de waarde van energie/elektriciteit/warmte definieert en berekent?
=> Op jouw forum wij vonden dit:
P = (CM (Tf - Ti)) / D

C: massa warmte van water 4,18
M gewicht (in gr)
Ti: starttemperatuur
Tf: eindtemperatuur

D: duur tussen 2-temperaturen


Wat zijn de eenheden van elk van deze waarden? De eenheid van P? En waar komt elk eigenlijk mee overeen^^" (M=> gewicht wat we willen koken?


Sorry voor het stellen van vragen die misschien dom lijken ^^"
alvast bedankt voor je hulp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 02/02/09, 13:43

Gezien de eenvoud van de 2 oplossingen, kan het interessant en gemakkelijk zijn om de 2 te vervaardigen om een ​​vergelijking van de efficiëntie mogelijk te maken.

Na de realisatie zou een zeer interessant studiewerk bestaan ​​uit het meten van de snelheid van toename van de warmte (kleine thermometer in het midden, zie een kleine thermometer met sonde en digitaal display), en vervolgens van de maximale warmte verkregen door de een en de ander van de prototypen...

Om een ​​idee toe te voegen: ik heb een bolvormig schaaltje gekocht in een discountwinkel (4 euro voor 50 cm doorsnee) en daar ga ik kleine stukjes gebroken spiegel op plakken (vrije val van een glazenmaker of van de glassnijafdeling van een doe-het-zelfwinkel).

ps: Aarzel niet om leerlingen te vragen om thuis materialen te verzamelen om te knutselen. Over het algemeen zijn ouders bereid om knutselmateriaal voor hun kinderen te verstrekken, zolang het maar voor studie in de klas is.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 02/02/09, 13:55

0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 24/11/13, 14:27

Paraplu-zonnekoker maar gemaakt in China, dus niet solide maar een geweldig idee.

Bovendien vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om ultrabestendige paraplu's te vinden.

Beeld

http://www.youtube.com/watch?v=hcRf87rvW5s
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 24/11/13, 22:21

Bovendien stel ik mezelf de vraag: waarom is het zo moeilijk om ultrabestendige paraplu's te vinden?

Bekijk de thread over geplande veroudering en je zult het begrijpen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Superform
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 294
Inschrijving: 09/11/04, 14:00




par Superform » 25/11/13, 08:40

een andere bekende zonne-oven, maar minder eenvoudig te vervaardigen:

http://www.apper-solaire.org/Pages/Expe ... 20cuisine/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten