Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Ahmed » 03/06/20, 12:59

Als ik het heb over een uitbreiding van het begrip gevaar, dan bedoel ik het feit dat de gevaren die op deze manier geïdentificeerd worden geen echte gevaren meer zijn... Ik had het ook over airbags die niet gecontroleerd kunnen worden vanwege de vervangingskosten... We zouden het ook kunnen hebben over het gevaar vanwege bestuurders die niet meer echt kunnen rijden en die voorlopig vrijgesteld zijn van controle?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par sicetaitsimple » 03/06/20, 13:06

Natuurlijk. De goede technische staat van voertuigen is slechts één van de factoren die het aantal en/of de ernst van verkeersongevallen kan verminderen, en zeker niet de belangrijkste.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6514
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Macro » 03/06/20, 15:03

Ahmed schreef:Als ik het heb over een uitbreiding van het begrip gevaar, dan bedoel ik het feit dat de gevaren die op deze manier geïdentificeerd worden geen echte gevaren meer zijn... Ik had het ook over airbags die niet gecontroleerd kunnen worden vanwege de vervangingskosten... We zouden het ook kunnen hebben over het gevaar vanwege bestuurders die niet meer echt kunnen rijden en die voorlopig vrijgesteld zijn van controle?


De airbags (of in ieder geval hun afvuurmechanismen) worden zelf gecontroleerd door de airbagcomputer ... Die een waarschuwingslampje op het dashboard laat zien als het systeem defect is .... En dit waarschuwingslampje is een reden voor een volgend bezoek aan de CT ... En zelfs mijn vriend Jacques Daniel kon mensen dit waarschuwingslampje niet laten vergeten ... Mijn computer was defect, ik moest hem vervangen ....
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Ahmed » 03/06/20, 15:13

Mijn opmerking gaat dus niet meer op (ik date zelf een beetje :? ) ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Rajqawee » 05/06/20, 07:42

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:
Voor de rest sturen de steeds restrictievere CT-systemen (zie de update van 2019 in Frankrijk) voertuigen naar de schroothoop die nog jaren betrouwbaar en degelijk zouden kunnen draaien... niet alle CT's hebben de gemeenschappelijke vriend van Macro! : Mrgreen:


Ik zie niet in hoe je "betrouwbaar en degelijk" kunt zeggen. Als er bij de technische keuring een verlammend defect is, is er sprake van een defect, punt. En het kan over het algemeen worden gerepareerd, behalve een structureel defect zoals aanzienlijke corrosie of andere.
De gemiddelde leeftijd van ELV's (end of life voertuigen), dus gesloopt, in Frankrijk is 18,5 jaar (in 2017), inclusief beschadigde voertuigen. Dus zeker pakweg twintig jaar exclusief schadewagens.

https://www.ademe.fr/sites/default/file ... apport.pdf


Ik heb het rapport gelezen (nou ja, niet alles. Maar een goed deel). Bedankt voor het doorsturen. De gegevens over de leeftijd van de voertuigen zijn uiteindelijk dun (pagina's 39 en 40), en het rapport specificeert dat ze misschien niet zo betrouwbaar zijn... en ze stoppen bij 2017!

Interessant om te zien, en misschien kunnen we ons gevoel van "de nieuwe CT's zullen meer voertuigen slopen" verzoenen: de voertuigen die momenteel worden gesloopt zijn... oude voertuigen! Een soort clio 2.
In principe hebben onze "huidige" voertuigen op dit moment weinig last van de genomen maatregelen op de CT. We zullen misschien 5 of 10 jaar moeten wachten om te zien of de gemiddelde leeftijd van gepensioneerde voertuigen afneemt.

Bovendien hebben deze cijfers alleen betrekking op voertuigen die door een centrum rijden: hoe zit het met alle auto's die op het terrein van de eigenaar rondslingeren omdat het hem minder kost dan naar het centrum te brengen? Het zou niet zo veel moeten zijn, daar zijn we het over eens, maar toch.

Tot slot, misschien is de zin die het meest angstaanjagend is deze:
De gemiddelde leeftijd van ELV's die door een erkend centrum worden behandeld, is sterk afhankelijk van de activiteit van het centrum. Hoe meer VHU het beheert van verzekeraars, hoe lager de gemiddelde leeftijd:
- 72% van de centra ontvangt minder dan 10% van de autowrakken van verzekeraars en geeft een leeftijd op
gemiddeld iets boven de 19 jaar.
- Omgekeerd zijn de 26 centra waarin meer dan 90% van de gedekte autowrakken afkomstig zijn van verzekeraars,
rapporteren een veel lagere gemiddelde leeftijd, rond de 13 jaar.


Ik had geen vertrouwen in verzekeringen, maar de, wauw :)
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par sicetaitsimple » 05/06/20, 08:10

Rajqawee schrijft:Tot slot, misschien is de zin die het meest angstaanjagend is deze:
De gemiddelde leeftijd van ELV's die door een erkend centrum worden behandeld, is sterk afhankelijk van de activiteit van het centrum. Hoe meer VHU het beheert van verzekeraars, hoe lager de gemiddelde leeftijd:
- 72% van de centra ontvangt minder dan 10% van de autowrakken van verzekeraars en geeft een leeftijd op
gemiddeld iets boven de 19 jaar.
- Omgekeerd zijn de 26 centra waarin meer dan 90% van de gedekte autowrakken afkomstig zijn van verzekeraars,
rapporteren een veel lagere gemiddelde leeftijd, rond de 13 jaar.

Ik had geen vertrouwen in verzekeringen, maar de, wauw :)


Ik zie niets bijzonder verrassends. Verzekeraars sturen beschadigde voertuigen naar de schroothoop, geen voertuigen aan het einde van hun technische levensduur. Dat de gemiddelde leeftijd van afgedankte ongevalwagens, rond de 13 jaar, dicht bij de gemiddelde leeftijd van het in omloop zijnde wagenpark (10,6 jaar) ligt, lijkt mij toch normaal?
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Rajqawee » 05/06/20, 08:35

sicetaitsimple schreef:Ik zie niets bijzonder verrassends. Verzekeraars sturen beschadigde voertuigen naar de schroothoop, geen voertuigen aan het einde van hun technische levensduur. Dat de gemiddelde leeftijd van afgedankte ongevalwagens, rond de 13 jaar, dicht bij de gemiddelde leeftijd van het in omloop zijnde wagenpark (10,6 jaar) ligt, lijkt mij toch normaal?


Ahhhhh ja! Misschien ! Je hebt in ieder geval gelijk, het moet een sterke neerwaartse impact hebben. We hebben geen informatie over de redenen ... jammer. In feite richt dit rapport zich vooral op de sector van de opwerking van materialen, niet zozeer op de levensduur van het voertuig, zo lijkt het.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Christophe » 05/06/20, 11:10

Rajqawee schrijft:
sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:
Voor de rest sturen de steeds restrictievere CT-systemen (zie de update van 2019 in Frankrijk) voertuigen naar de schroothoop die nog jaren betrouwbaar en degelijk zouden kunnen draaien... niet alle CT's hebben de gemeenschappelijke vriend van Macro! : Mrgreen:


Ik zie niet in hoe je "betrouwbaar en degelijk" kunt zeggen. Als er bij de technische keuring een verlammend defect is, is er sprake van een defect, punt. En het kan over het algemeen worden gerepareerd, behalve een structureel defect zoals aanzienlijke corrosie of andere.
De gemiddelde leeftijd van ELV's (end of life voertuigen), dus gesloopt, in Frankrijk is 18,5 jaar (in 2017), inclusief beschadigde voertuigen. Dus zeker pakweg twintig jaar exclusief schadewagens.

https://www.ademe.fr/sites/default/file ... apport.pdf


(...)

Tot slot, misschien is de zin die het meest angstaanjagend is deze:

De gemiddelde leeftijd van ELV's die door een erkend centrum worden behandeld, is sterk afhankelijk van de activiteit van het centrum. Hoe meer VHU het beheert van verzekeraars, hoe lager de gemiddelde leeftijd:
- 72% van de centra ontvangt minder dan 10% van de autowrakken van verzekeraars en geeft een leeftijd op
gemiddeld iets boven de 19 jaar.
- Omgekeerd zijn de 26 centra waarin meer dan 90% van de gedekte autowrakken afkomstig zijn van verzekeraars,
rapporteren een veel lagere gemiddelde leeftijd, rond de 13 jaar.


Ik had geen vertrouwen in verzekeringen, maar de, wauw :)


Ik denk dat de grote, "rijkere" centra sleepcontracten hebben met de snelwegen of de verzekeringsmaatschappijen, dus vangen ze de meeste beschadigde voertuigen op... wat natuurlijk de gemiddelde leeftijd van ELV's verlaagt...

Trouwens, hoeveel auto's worden er jaarlijks gedowngraded in Frankrijk?

De gemiddelde leeftijd is de afgelopen jaren zeer sterk geëvolueerd:

Momenteel 10.6 jaar oud, was hij:

8.7 jaar: gemiddelde leeftijd van een personenwagen op 1 januari 2015, tegenover 8.3 jaar in 2014, 8 jaar in 2008 en 6,5 jaar in 1990.


Volgens wiki: https://fr.wikipedia.org/wiki/Parc_auto ... n%C3%A7ais
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Christophe » 05/06/20, 11:49

Andere interessante informatie uit Ademe's .pdf:

De gemiddelde leeftijd van de in 2017 behandelde autowrakken was 18,5 jaar, een stijging ten opzichte van de gemiddelde leeftijd gerapporteerd voor 2016. De opgegeven gegevens vertonen een grote ongelijkheid (tussen 5 en 27,2 jaar). De betrouwbaarheid van deze gegevens moet nog worden verbeterd.


De centra die een gemiddelde leeftijd van 5 jaar aangeven, zijn noodzakelijkerwijs reparateurs langs de weg met veel recente beschadigde auto's die in VHU zijn gepasseerd...

Het VHU-depot op landelijk niveau kan worden geschat op zo'n 2,28 miljoen voertuigen


Vergelijk met:

Autoverkoop in Frankrijk. In Frankrijk werden in 2,11 2017 miljoen nieuwe auto's verkocht, ofwel 0,066 auto's per seconde (teller). ... De drie Franse merken vertegenwoordigden 54% van de Franse automarkt in 2016 vergeleken met 54,48% in 2010.


0.066 auto per seconde dat is elke 15 seconden een auto, zo is het duidelijker gezegd...

In 2017 zijn er 2 voertuigen op de markt gebracht. 549 ELV's werden gedekt verklaard door goedgekeurde ELV-centra in 402,


Waar gaat het resterende miljoen naartoe? : Mrgreen:

Eindelijk iets minder sinds we 18,5 jaar geleden minder verkochten ... maar dat zorgt er nog steeds voor dat veel voertuigen uit de circulatie "verdwijnen" ... meer dan 40% :schok:
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Wat is de marge van autofabrikanten op een auto?




par Rajqawee » 05/06/20, 19:12

Ik begreep je redenering niet Christophe?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten